De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:36

Ik denk dat dat er veel meer zijn hoor Kana. Alles plat kan helaas ook niet.. Mijn man is ook aan het werk, kantoorfunctie, maar helaas lukt niet alles vanuit huis. Hier was de ochtendspits niet veel minder dan normaal, dus nog heel veel mensen onderweg naar hun werk.

MightyMike

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:37

Idd Penotti, hier was het van het weekeind op het plein met een Ikea en mediamarkt rond half 5 gewoon bombol.. Ik snap dat niet..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:38

Misschien dat het later deze week wel rustiger wordt op de weg, want het is nu allemaal wel heel erg kort dag natuurlijk met gisteravond pas strengere maatregelen door de overheid.

Ik denk dat op veel bedrijven de servers en hele structuur het ook niet zo goed aan zullen kunnen als men ineens massaal vanuit huis wil gaan (proberen te, met kinderen := ) werken.

Men moet toch nog even schikken naar deze situatie....

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:40

MightyMike schreef:
Ik denk dat dat er veel meer zijn hoor Kana. Alles plat kan helaas ook niet.. Mijn man is ook aan het werk, kantoorfunctie, maar helaas lukt niet alles vanuit huis. Hier was de ochtendspits niet veel minder dan normaal, dus nog heel veel mensen onderweg naar hun werk.

Denk het ook, voelt wel erg unheimlich! Hopelijk helpen de nieuwe maatregelingen en zijn betere tijden in het vooruitzicht.
De telefoon stond vanochtend roodgloeiend met ouders die geen opvang hebben voor de kinderen en daardoor niet komen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:41

Ik vond het op de weg beduidend rustiger vanmorgen :j
Op mijn werk gaat (helaas) alles gewoon nog door.. Vind het echt zo dom dat ze niet ingrijpen. Nu overleg dus ben benieuwd of ze iets gaan ondernemen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:42

Misschien moeten mensen zich ook nog even aanpassen en van alles regelen om wellicht meer vanuit huis te kunnen gaan doen. Denk ook pmarena dat het dan misschien van de week langzaamaan rustiger op de weg gaat worden. Kan me voorstellen Kana dat er veel mensen af moesten bellen om voor de kinderen thuis te zijn. Zal best een chaos worden allemaal..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:44

Ik blijf vandaag open. Morgen was ik toevallig al vrij, en dan morgen weer verder kijken...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:44

Hier kan je niet stel en sprong thuiswerken. Je moet op kantoor binnen het netwerk je laptop gereed maken in sommige gevallen. Dus idd misschien later van de week rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:54

Nou, ik heb boodschappen gedaan. Naast dat er een aardige ruzie in de kruidvat was voor paracetemol, ik iemand met op zn minst 20 pakken noedels zag lopen, er natuurlijk erg veel op was en ik na 5 winkels en bakkers eindelijk een brood had bemachtigd was er niet veel bijzonders. :+ Hier trouwens geen doekjes bij de scanners, wat bij mijn moeder wel het geval is dus dat vond ik wel slechte zaak eigenlijk.

Waar ik werk blijft gewoon open. Wij maken kant en klare maaltijden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:57

Hm hier is het brood ook bijna op, misschien probeer ik er zelf maar één te bakken.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:58

LadyMadonna schreef:
Ik blijf vandaag open. Morgen was ik toevallig al vrij, en dan morgen weer verder kijken...

In Belgie heeft de beautybranche organisatie een dossier ingediend om de schoonheidssalons geheel te sluiten met hopelijk een vergoeding. Hopelijk komt dat er snel door.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:58

Hier kun je bij de bakkers telefonisch bestellen. Dan kunnen ze er rekening mee houden en leggen ze voor je opzij. Is dat bij jullie niet een optie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:19

Vandaag 2 conference calls. We maken er maar het beste van,

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:19

LadyMadonna schreef:
Tie us, klopt, maar ik wil gewoon een advies van de overheid.

Ik ben er helemaal naar van van die onzekerheid. Nauwelijks geslapen....

Mijn moeder heeft haar salon ook gesloten... Sowieso is het beter om te doen aangezien je dan niet de afstand kunt behouden die ze aan raadden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:20

ruitje schreef:
Dat begrijp ik. Gaat mij er om dat Italie helemaal niet economisch schokbestendig is. Het is economisch een zwakke broeder in Europa :)

Ik begrijp ook niet waar die uitspraken vandaan komen. De werkeloosheid in Italie ligt op 10% en voor jongeren zelfs op 30% (zuid-italie 50%). Er groeien 1,2 miljoen kinderen in Italie onder de armoede grens op wat een (negatief) record is in Europa.
Ja, in noord Italie zit ook veel geld, maar dat is maar een beperkte groep.

Wat grenzen sluiten betreft. Er komen per dag 70.000 duizend Italianen Zwitserland binnen voor werk. Deze mogen nog steeds ook met de gesloten grenzen hun wel komen doen. Daarmee is dat sluiten dus ook maar zeer beperkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:21

LadyMadonna schreef:

Jij ook sterkte Stef. Ik kan me de onzekerheid goed voorstellen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:23

PSvanLot schreef:
Blacky94 schreef:

Het heeft niets te maken met bijwerkingen zoals maagklachten wat een veel gehoord probleem is bij NSAIDs.
Het heeft met het aangrijpen op ACE-inhibitors te maken. En zoiets doet het virus ook. Hoe dat precies zit kan ik je zo 1, 2, 3 niet vertellen maar ik hoop vooral dat ze hier snel onderzoek naar gaan doen zodat we hier, bewezen!, meer duidelijkheid over hebben.

Ik heb net een wetenschappelijk onderzoek gelezen, maar ik kan de link niet meer vinden, dat het niet met elkaar in verband gebracht kan worden.
Het artikel is in het Duits geschreven.
Als ik het vind plaats ik het hier.

Engels,
Maar hier wordt dezelfde link gelegd. (The Lancet, redelijk serieuze bron dus!)

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext

Gisteravond hadden we het even over dit artikel in dit topic

ACE2 receptoren zijn de plek waar het virus aan een cel hecht, en zo binnenkomt.

Mensen met meer van die ACE2 receptoren lijken gevoeliger voor dit virus.

Nsaids/cortisonen (ibu, diclofenac etc) zorgen voor een (tijdelijke?) Verhoging van het aantal ACE2 receptoren.

En daarom is er het stevige vermoeden
dat dit soort middelen ervoor kunnen zorgen dat je zieker wordt, als je corona krijgt.

Er zijn bij mijn weten nog geen echte cijfermatige onderzoeken geweest die deze hypothese (verwachting/vermoeden) bewijzen of ontkrachten. Daarvoor is allemaal nog geen tijd geweest denk ik, dat soort onderzoeken kosten tijd.

Maar de vermoedens zijn dus sterk genoeg dat er inmiddels wel artsen zijn die het gebruik van die middelen afraden.
Zeker ook omdat het alternatief, namelijk paracetamol, makkelijk te verkrijgen is, en deze risico's waarschijnlijk níet heeft.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 16-03-20 11:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:24

Hier op het werk (onderwijs). We zijn een ondersteunende dienst, dus niet allemaal aanwezig hier. We hebben een rooster voor aanwezigheid en thuiswerken gemaakt, zodat we met max 4 aanwezig zijn op het kantoor, allemaal in een eigen ruimte.

Voorlopig voel ik me wel goed, maar af en toe een nies, kuch of snotter en ik vraag me steeds af of het hooikoorts is of meer. Onbewust sta ik toch in een soort waakzamere modus ofzo :+
Probeer mezelf maar niet te gek te maken.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:27

Mijn werk gaat gewoon door, gisteravond na de persconferentie vast naar werk gereden om alle voorbereidingen te treffen. Roosters aangepast, staan voortaan alleen op dienst rest van het hotel blijft thuis. Nu de komende tijd even afwachten wat we vanuit ons hoofdkantoor aangeleverd krijgen qua protocol oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:29

Ik blijf ook gewoon naar kantoor gaan zolang het kan en zolang ik geen klachten oid heb. Heb een eigen kantoor en het werkt toch fijner dan met de laptop op schoot op de bank :+
Ik werk in de voedselproductie, dus wij hebben sowieso overal desinfecterende zeep hangen en ook kranen en toiletten die op sensoren werken, dat is nu wel prettig :j

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:33

Ik moet toch thuis blijven, snel opknappen dan kan ik weer naar mijn werk :(. Baal flink maar eigen gezondheid is belangrijk..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:34

Hier is nu overleg, leidinggevende wilde dat men wel zo veel mogelijk naar kantoor bleef komen. Ik heb aangegeven dat onverantwoord te vinden en gemakkelijk uit huis zou kunnen werken en mij daar prettiger bij zou voelen. Als het kán lijkt me social distancing het beste.

Dus nu is er overleg met directie. Ben erg benieuwd.
Vraag me af wat ze denken, of ik dan lekker thuis ga zitten netflixen de hele dag ofzo :+
werk moet toch nogsteeds gewoon af lijkt me en ook wij nemen met het restaurant eventuele delivery opties in gedachten..
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 16-03-20 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:34

Relaxed, mag je niet je monitor en toestenbord meenemen? Ik ga vandaag of morgen mijn hele werkplek leegruimen en mee naar huis nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:37

Sizzle schreef:
Relaxed, mag je niet je monitor en toestenbord meenemen? Ik ga vandaag of morgen mijn hele werkplek leegruimen en mee naar huis nemen.

Dat zou een optie zijn :j Maar voor nu nog niet nodig. Ik woon alleen en ben dus ook niet echt een besmettelijke bron, buiten werk om vermijd ik zoveel mogelijk sociale contacten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:38

Wat doen de bokkers met kinderen nu?
Mogen ze nog buiten spelen van jullie??
Hier lopen ze wel buiten, maar moeten bij het naar binnen komen gelijk handen wassen...