Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:13

Wat betreft het hardlopen op ijs/sneeuw; we hebben hier nu al een ruime maand ijs liggen en je kan moeilijk een maand niet de fiets/weg op. Ik weet welke fietspaden er goed bij worden gehouden en doordat ze vlak worden geschoven en er een baan grind op word gelegd is het dus ook prima te doen. Veiligheid staat uiteraard altijd op nr 1 :j Het veradelijke zijn juist de verwarmde fietspaden want die vriezen meestal weer op 's avonds. Vergeet niet dat Zweden een iets sterker sneeuwbeleid heeft dan NL en in de studentenstad waar ik nu woon liggen de fietspaden er netter bij dan de meeste auto wegen ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:25

Oké niet glad dus zoals je bericht eerder deed vermoeden.De uitdaging was dus niet het lopen op glad ijs maar een parcours te vinden die niet glad was. Zo kan de atletiekbaan soms ook ineens veranderen in een ijsbaan. Soms zelfs gedurende de training terwijl het dan buiten de baan nergens glad is. Maar dan staak ik dus de interval training gelijk. Want lopen met gladheid is vaak al een aanslag op je hamstrings maar steeds aanzetten is helemaal funest.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:24

Dan is de vraag wat is wel en wat is niet glad. Het was in ieder geval verademend om vandaag weer op een schoon pad te kunnen lopen na twee dagen boven nul :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:28

Het is glad als je het niet in je hoofd haalt er een interval training te doen. Dat is een beetje mijn maatstaaf. Maar ik volg je eerlijk gezegd niet meer. Dacht eerst vol verbazing te lezen dat e een interval training had gedaan die extra uitdagend was door de gladheid, dacht ik daarna te lezen dat e een niet glad stuk parcours had kunnen vinden voor je training en nu denk ik te lezen dat het eigenlijk toch wel wat glad was.
Het gaat bij mij nog niet eens om het risico op vallen of uitglijden maar op gladde ondergrond met schoenen die daar geen grip op hebben loop je met wat gespannen spieren wat zeker bij versnellingen heel gemakkelijk tot blessures leidt. Daarom doe ik het zeer zeker niet en pas desnoods mijn training aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:09

Pff, ik ben weer helemaal pissed, met dank aan mijn joggingclub (al zullen ze weer zeggen dat het aan mij ligt, ofwel hebben ze weer geen flauw benul).

Ik ben vandaag weer gaan lopen met mijn joggingclub. Omdat ik maandag wedstrijd heb, wou ik meelopen met de rappe groep, met de bedoeling net onder hartslag 169 te lopen, da's mijn omslagpunt.

Helaas begonnen ze steeds sneller te gaan, en heb dan wijselijk beslist om wat te vertragen, zodat ik het achteraf niet moest bekopen. Niemand die omkeek, niemand die vroeg: "Gaat het, moeten we vertragen, weet je de weg?" Nee, ik wist de route niet, en ik haat alleen lopen (daarom ben ik ook in een club). Gelukkig zag ik heel in de verte nog een afhaker, en kwam ik plots op een een punt vanwaar ik een shortcut wist, maar heb toch zeker 3/4 van de tijd alleen gelopen. Hoezo club?

Er zijn enkele heel trage lopers in onze club, en slechts 2 van de 6 bestuursleden zijn bereid om hen te begeleiden. Ik ben geen bestuurslid meer, en ik loop niet graag traag, maar toch ben ik de eerste die me "opoffer" om hen te begeleiden als er niemand anders beschikbaar is.

Ik had veel zin om mijn "humeur" es op fb te zetten, ofwel toch aan een aantal mensen laten weten dat ik zoiets niet tof vind. Maar ik durf wedden dat de bestuursleden dan weer zullen zeggen: "maar je mag niemand tot last zijn".

We hadden es met een groepje intervaltraining gedaan op een beperkt parcours op zachte ondergrond, dan heb je zo'n situaties niet voor, maar dat mocht niet (meer) van het bestuur, versnellen moest je maar op de weg doen (fijn voor de gewrichten), maar dan krijg je dit... :(

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:25

hwm hier op de club loopt altijd een ieder op zijn eigen tempo. Zowel op de baan als op de weg. Op de weg lopen we gezamenlijk en beginnen dan aan de tempblokken en vooraf wordt dan afgesproken na hoeveel tijd de voorste omdraait om vervolgens de rest op te dweilen. Het werkt toch niet als je met tempolopen je allemaal aan elkaar moet aanpassen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:55

Bij ons komen de snelle lopers ook terug of lopen een extra rondje bijvoorbeeld. We verdelen ons vaak ook in groepjes. Bij grote wedstrijden loop ik in een groepje mee waarbij het tempo van de langzaamste op dat moment aangehouden wordt. Bij de kleine wedstrijden loop ik alleen en probeer ik deze zo snel mogelijk te rennen. Nu vakantie 7 januari voor het eerst en alleen een 10 EM wedstrijd, maar goed dat zal niet zo veel verschillen van de Bruggeloop. Woensdag meegelopen voor sophia kinderziekenhuis met de RRC was leuk maar had wat te weinig gegeten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:12

Greetje en Ostra, jullie zijn wss eerder in een loopclub, van mij is het een joggingclub, er wordt niet zozeer met versnellingen gewerkt, en prestatiegerichte mensen worden nogal es met de nek aangekeken, mss daardoor dat de tragere lopers wel begeleiding krijgen (vanuit het bestuur), en de snellere niet.

Maar we lopen wel op slecht verlichte landelijke wegen die er niet altijd even goed bij liggen, er is onlangs nog iemand met de ambulance afgevoerd na een lelijke val, gelukkig was die niet alleen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:44

Jeetje hwn, klinkt niet zo heel erg goed georganiseerd. Als het niet gezellig is je leert niets en het is zelfs gevaarlijk dan zou ik een andere groep opzoeken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:14

Sowieso heel ambitieus om gedurende een training in het donker met slecht zicht een duurloop maar net onder je omslagpunt te willen lopen. Maar en in een groep echt bij elkaar willen lopen en op een bepaald hartslag willen lopen gaat natuurlijk niet samen. En ik kan mij best voorstellen dat als je met een groep snelle lopers meegaat die zich niet iedere training in willen houden omdat zich iemand aansluit die dat tempo toch niet red. Ik denk dat de 'fout' dus vooral organisatorisch ligt. Begrip uit dit voorbeeld alleen niet waar dan de tragere lopers wel begeleiding krijgen en de snelle niet.
Ik neem regelmatig deel aan social runs en dan is het wel samen uit samen thuis en pas je je aan elkaar aan. Maar dan ga ik er bij voorbaat al van uit dat we de 10km/hr gemiddeld niet eens zullen halen. Maar dat maakt mij dan ook niet uit want of een lsd nu op 11km/hr of op 9km/hr wordt gelopen maakt feitelijk niet veel uit en het gaat dan meer om de gezelligheid en de mooie omgeving. Maar bi een training met de club ga ik ervan uit dat het voor mij een echte training is en dan zou feitelijk niemand zich aan elkaar hoeven aanpassen.
Op zoek dus naar een andere groep. Maar volgens mij heb je al eens aangegeven dat die er niet in de buurt zijn wat voor jou praktisch haalbaar is. In dat geval een of meerdere lopers zoeken met mijn of meer hetzelfde tempo en doel en samen wat afspreken als het er om gaat niet alleen te hoeven trainen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:09

Ein-de-lijk weer eens lekker kunnen hardlopen. Was wel zwaar, ik merk dat ik een stukje hardloopconditie ben kwijtgeraakt door het weinige trainen van de afgelopen weken. Maar toch 11.3 km om weer mee te beginnen :).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:37

@Supervixen, al behoorlijke afstand om mee te beginnen! Hopelijk niet te snel gelopen?

Hier vandaag de San Silvestercross in mijn dorp. Vorig jaar had ik gemiddelde snelheid van 12,43 km/u, en had ik naast een podiumplaats gegrepen: ik was de 4de vrouw van mijn dorp. Dit jaar wou ik dit eerst overtreffen, maar vorig jaar had ik me enorm uitgeput en was de fun eraf, dus beslist om rond mijn omslagpunt te lopen, zonder mij te verbranden.

Hartslagmeter werkte echter eerst niet, dus er verder niet meer naar gekeken. Blijkbaar was ie toch weer aangegaan naar het eind toe, en puur op gevoel had ik netjes rond mijn omslagpunt kunnen lopen.

Toch een mooie 11,3 km/u, ondanks een trage start (ons dorpsplein is niet echt berekend op meer dan 600 starters per reeks), met een sterke eindsprint waarbij ik er nog zeker een zevental ingehaald heb de laatste 100 meter. Ben 29ste geworden van de 257 vrouwen, en ik had nog marge, dus ben hier heel blij mee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:27

Dat is zeker een mooie snelheid zeg.

11.3 km valt wel mee, ik had opgebouwd tot 16 km. Snelheid was ook niet zo hoog, 6 min per km omgeveer. Wel wat spierpijn in mijn heupen de dag erna.

Ik ga straks meedoen aan de derde kerstdagloop in Arnhem. Ik heb me ingeschreven voor de 7 km. Dit is de eerste keer dat ik alleen ga, zonder mijn zusje of een vriendin. Ben heel benieuwd of me dat bevalt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:53

Veel plezier! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:25

Zo dat was een pittig loopje! Laatste 2 km ging alleen maar heuvel op en het grootste deel liep je door het bos op paadjes waar je helaas niet kon inhalen. Dus niet mijn beste tijd gelopen, maar wel genoten van het mooie hardloopweer en de route. Het beviel me wel om een keer alleen te gaan, misschien ga ik dat wel vaker doen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:10

Weer allemaal lekker gelopen, ik moet deze week gewoon werken dus in de avond maar een paar keer gaan lopen dan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:25

Ik heb er 11.5k trail op zitten vandaag. Heerlijk ontspannen, leuke groep. Echt een sociaal gebeuren dat trailen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:37

Hier ook gewoon werken maar ik was vandaag redelijk op tijd thuis. Had mijn spullen al klaarliggen dus snel omkleden en ik was na vijf minuten de deur al weer uit . Korte snelle training van in totaal 16,5km. Had het nog net gered voordat het donker werd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:45

Ik heb het jaar vandaag afgesloten met de dijkencross hier vlakbij. Erg lekker gelopen! Weer eens 5 km (eigenlijke afstand 5264m) gelopen met eindtijd 27.34.

Iedereen heel veel hardloopplezier in 2017!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:34

Hadden ze de cross afstand dan zo exact gemeten supervixen?

Vanmorgen ook mijn laatste rondje van dit jaar. Een duurloop van 23,3km met daarin een tempoblok van 30min op 4min44/km. Mijn teller van dit jaar staat op 4193,3 geregistreerde hardloop km's.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:23

30k op dat tempo hihihi. Ik hou dat 1k vol!

Allemaal een sportief en blessure vrij 2017 gewenst!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:33

Hier geen tijd meer om nog hard te lopen }:0 Te druk met boodschappen, kapper en straks nog paarden uitmesten en rijden.. Oudejaarsdag lijkt wel een populaire hardloopdag- zag onderweg ook al een aantal hardlopers.

@greetje goed bezig

@hwn goed tempo! balen van je hardloopclub. Ik zou gewoon lekker zelf gaan trainen! Hardloopgroepjes vind ik sowieso onhandig- iedereen heeft toch een eigen tempo.

Hebben jullie nog goede voornemens? Mijn goede voornemens op hardloopgebied zijn vaker trainen, sneller lopen en meer hardloopwedstrijden meelopen en winnen :P *\o/* Eens kijken of ik me daar aan ga houden :') wss hou ik het 2 weken vol.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:53

Winnen heb je natuurlijk niet zelf in de hand, je kunt heel goed gelopen hebben en naast het podium belanden en je kunt er een rustig duurloopje van maken en bi gebrek aan concurrentie toch gewoon overall winnen. (dat laatste is mij dit jaar wel eens overkomen).
Ik ben niet iemand die aan het begin van het nieuwe jaar met goede voornemens kom want zodra er een goed voornemen bij mij boven komt borrelen begin ik daar gelijk mee en wacht niet tot een nieuwe week/maand/jaar.
Maar ik wel dit jaar het aantal evenementen waaraan ik deelneem eerder beperken dan uitbreiden en selectiever zijn. Dit jaar wilde ik vaak het een voor het ander niet laten. Dit jaar wil ik echt alles in het kader stellen van de echte doelen die ik heb. Gelukkig is er dan ook nog genoeg ruimte voor lekker relaxte hardloopdingen want zoveel hoofddoelen heb ik niet. Zo ga ik eind jan. een lang weekend trainen in de Ardennen en eind juni vier dagen trailen in Zweden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:05

Heb je dan geen hardloopdoelen greetje? Bijv. de halve marathon onder de 1.30 lopen oid? Welke evenementen heb jij op het oog? Ik wil iig de groninger nacht, afstand halve marathon, de zwolse halve marathon en de vlieland halve marathon doen. Mss ook de dam tot dam of de tcs halve marathon.

Ik vind doelen altijd wel helpen. Voor wbt de evenementen; ik wil er juist meer aan mee doen omdat ik veel harder loop op wedstrijd en het daarmee een veel effectievere training is dan zelf een rondje hardlopen. Met mijn eigen training heb ik nooit spierpijn terwijl dat tot nu toe wel zo is na een wedstrijd. Dat werkt voor jou niet zo?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:54

Mijn hoofddoel van dit jaar wordt weer de 100km. Alleen dit jaar wil ik hem niet alleen volbrengen maar ook mijn tijd verbeteren. En wat dat betreft heb ik het mijzelf dit jaar het niet gemakkelijk gemaakt door gelijk al een redelijke tijd neer te zetten. verder wil ik vlammen tijdens de zestig van Texel en wilde mij afstand op een zesuursloop verbeteren. Dat laatste wordt misschien praktisch onmogelijk omdat de wedstrijd die ik op het oog had weken naar voren is geschoven en ik dan nog herstellende ben van Texel. Maar deze doelen laten zich niet combineren met ene pr op een marathon en zeker niet op de kortere afstanden. Voor zover dat op mijn leeftijd nog reeel is. (niet dus). Als ik een beetje in de buurt kan blijven van mijn eigen tijden is dat feitelijk al een enorme verbetering gezien het verval je mag verwachten als 53 jarige.
Ik ga ook echt wel kortere afstanden lopen (deze maande 2 halve marathons) probeer die ook echt wel zo snel mogelijk te lopen maar kies vaak bewust de mooiere een zwaardere parcoursen.
Behalve mijn hoofddoelen zak ik zeker ook wel vele (trainings) wedstrijden lopen. Voor de lol maar ook om de hardheid te trainen. Maar dit jaar had ik vaak evenementen kort op elkaar waarvan ik wist dat het een een negatief effect had op het ander. Maar ik wilde het allemaal mee maken. Bv een trailweekend met drie dagen achter elkaar lange afstanden terwijl ik heel kort daarna de zesuursloop had. Als ik nu voor het een kies zal ik het ander laten vallen in het belang van het een.