Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:46

Ik heb altijd gezegd ik wil ooit de marathon lopen. Ondertussen is die uitspraak al van 30 jaar geleden en heb ik er nog nooit 1 gelopen ;) En nu 1 uitzoeken wordt lastig, want ze hebben allemaal tijdslimieten, of ik moet een wandelmarathon pakken en die deels hardlopen. Dan ben ik tenminste wel snel genoeg en zal ik niet als laatste eindigen.
Momenteel zit ik op 10km, dus 25%. Dus wie weet komt het ooit nog eens. Ik zeg op dit moment dan maar 'Ik heb het nog nooit gedaan, maar denk dat ik het wel kan'. ;) Ik heb niet direct de ambitie. De 15km en de 21 komen eerst moet ik maar denken.

Maar ik ben ook traag en ik wil absoluut sneller worden. Het tempo waarin sommigen van jullie lopen is gewoon voor mij sprinten. Vroeger was ik absoluut niet traag. Ik heb ooit eens meegedaan met een 1/8 triatlon en eindigde toen bij de vrouwen als eerste en was nog ruim minderjarig :P De triatlonbond heeft toen mijn ouders gebeld of ik het niet als sport wilde doen, want ik had de 2e tijd in mijn leeftijdsgroep landelijk gezien gehaald. Maar mijn ouders zagen dat niet zitten, er is geen atletiekvereniging in het dorp waar ik opgegroeid ben. En zo is het ook met schaatsen gegaan, ik moest mijn wedstrijden maar op de regionale baan rijden, en verder wilden ze niet rijden. Daardoor heb ik best wel wat wedstrijden moeten missen toen. En dan is het natuurlijk nog maar de vraag of je echt de top haalt, want tussen gewoon goed zijn en talent hebben en de top bereiken zit nog een enorme stap.
Als ik gewoon al kijk hoeveel mensen de interesse in een sport verliezen binnen de 1-5 jaar, dat is enorm. En wie weet stop ik ook ooit weer met hardlopen. Je weet nooit hoe het gaat.
Maar voor nu trainen we rustig door en hopen dat de pijntjes verminderen of in ieder geval niet erger worden. En verreweg de meeste mensen hebben in elke sport helemaal niets in de top te zoeken, die doen het puur voor de lol. Dat moet je dan ook maar bedenken. Ik ga er bij mij van uit dat ik nog niet aan mijn top zit en dat ik vooral van mezelf nog steeds kan winnen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:48

IiSunshine. Je bouwd op in je eigen tempo en misschien blijft het wel je tempo. En zoveel maanden trainen is echt niet lang. Ik zag afgelopen jaar pas na een jaar een beetje vooruitgang kwa snelheid. Ik had ook wel meer aandacht besteed aan afstand en tijd kwa lopen zeg maar en het tempo was achterop geraakt.

Ik ben weer een uur geweest met jullie raden het al veel tegenwind :') ik heb ook nog steeds af en toe last van mijn knie, niet heel heftig maar net dat ik ook niet langer dan een uur wil lopen zeg maar. Ik loop nu steeds een uurtje of korter als Garmin dat wil. Maar ik durf ook geen trailtje te lopen ofzo, wandelen in het bos met stevige wandelschoenen gaat goed. Met trailschoenen of andere sportschoenen krijg ik snel last.

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:52

Sherivey schreef:
Soms baal ik wel hoor, dat ik echt nul talent heb en ook nog eens blessuregevoelig ben.

Ohja, en niet te vergeten lichte vorm van astma en soms behoorlijk last van hooikoorts. :')

Verder ben ik kerngezond hoor :))

Ik liep voordat ik even uitgeschakeld was jou tijden en dat was na een jaar opbouwen. En ik was met jou tijden wel blij en ik heb geeneens Astma _/-\o_ Maar gezond zal ik nooit meer worden. Dan maar zo fit mogelijk ;)

germie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:17

befunny, je had er in ieder geval weer de zon bij. Niet onbelangrijk na al die regen van de laatste tijd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:40

Ik liep na het werk een kort rondje met intervallen. Morgen een social trail met 20 vrouwen waarbij de opbrengst naar de roparun gaat en zondag nog een rondje trail met mijn vriend.
Zin in!

Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 18:27

bedankt iedereen voor de bemoedigende woorden <3

befunny, prima rondje weer gedaan! en een eind sprint zo te zien. en die wind, ja, daar ben ik vandaag ook ingetrapt haha!

mooie grafiekjes SV. roparun even opgezocht, wat een tof initiatief zeg. veel plezier dit weekend :D

hier ook een rondje gedaan door de fryske greiden (weilanden in het fries). ‘t was heerlijk weer! de heenweg dikke wind mee, vervolgens keek ik even op maps en toen dacht ik, hmm, ik moet ook weer terug. twijfelde om nog verder te gaan, ik had (een beetje te veel, oeps) chocolade als bodem maar daar liep ik eigenlijk wel lekker op :+ maar toch besloten om te draaien, dan heb ik de rest van dat pad nog voor later. de terugweg verliep achteraf gezien, ondanks de dikke tegenwind, best soepel. dus al met al, net als het weer, als een zonnetje gelopen {:}

Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 18:35

Dat was het begin dat rode stuk op de kaart. Toen liep ik wel sneller maar nog in blauwe zone met toen wind mee. Maar de rest zijwind of tegenwind dus loopt de hartslag snel op bij mij en gas terug maar wel in hogere hartslag. Jij hebt ook lekker gelopen zo te zien IiSunshine :j en SV jij natuurlijk ook :j

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:01

Voor de "langzame" lopers, als jullie strava hebben is dit wel een leuke club om lid van te worden misschien https://www.strava.com/clubs/slowrunnersclub Laatst hadden ze een casual virtual 5k event die je zo langzaam mocht lopen als je wilde (of zo snel als je wilde!), vond ik wel leuk om aan mee te doen, ondanks dat ik nog run/walks doe. Mijn PR is nu 40:45 *\o/*

*kruipt weer onder de heerlijke meeleessteen :)) *

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 01:50

Sv, druk loopweekje. Veel plezier vandaag.

Sunshine, heerlijk. Wat een strakke blauwe lucht.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:37

Morning! Owh sunshine wat een mooie blauwe lucht!
Hier is het nu ook prachtig, maarrrr ik heb een rustdag vandaag.
Wil even n de winkel om te kijken voor een riem/bekt waar ik mijn telefoon handig in kan doen tijdens de run.

Het is morgen te warm voor een bodywarmer en zo’n arm ding vind ik niks

Emma: wat een leuk idee die Strava groep! Ik ‘zit op’ Strava dus ga ze opzoeken!

SV succes met alle trails en runs
Laatst bijgewerkt door Sall op 06-04-24 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:49

Be funny, dapper hoor, met die harde wind gelopen! Leuke foto's!

SV, mooie intervallen, ging de een na laatste niet zo lekker, of hield je bewust wat langer pauze? Mooi tempo hoor!
En wat leuk die run voor het goede doel, goed bezig!

Isunshine, mooie foto's, wat een open gebied zeg, dat zijn nog eens weilanden, kan me voorstellen dat je daar soms weg waait!
Maar goed gelopen!
Dus vaker doen die chockolade repen ;)

Sherivey, ik ben geboren in Goes, en heb in S'heerhendrikskinderen gewoond.
Mijn moeders familie komt uit Goes, en mijn vaders kant uit Julianadorp.
Van de zomer gaan we op vakantie naar Kamperland, dan kan ik alvast een stukje van de route bekijken!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:59

Die laatste deed ik er nog als extra bij. Moest even de motivatie vinden :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 08:59

ieris schreef:
Sherivey, ik ben geboren in Goes, en heb in S'heerhendrikskinderen gewoond.
Mijn moeders familie komt uit Goes, en mijn vaders kant uit Julianadorp.
Van de zomer gaan we op vakantie naar Kamperland, dan kan ik alvast een stukje van de route bekijken!

Ohh dat ken ik allemaal wel idd!
Wij hebben net een 'huis' gekocht in Middelburg.
Volgend jaar wordt dat opgeleverd en verhuizen we die kant op. :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:11

Mooie loopjes weer! Ik heb gehoord dat jullie eindelijk mooi weer hebben vandaag, dus geniet ervan :)

Sall: Heel veel succes morgen! Ik heb dit schema ooit gekregen voor 5km:
Afbeelding

Isunshine: ik herken dat met mijn Garmin ook, maar dan ook met mijn slaapscore. Veel plezier met je nieuwe schoenen! En wat een gemene opmerking :( Ik had daar zelf nog nooit over nagedacht dat iemand die groter is daarom ook sneller loopt. Denk dat zij dat ook niet doen. Pf.

ieris: Ik woon nu in Turkije, Istanboel. Ondanks de mooie architectuur en veel water is het niet de beste stad om te lopen. Luchtkwaliteit is hier ook heel slecht en bijna geen andere joggers, veel toeristen en heel veel stoplichten :+ Je wordt dus toch vaak ook een beetje vreemd bekeken.

Vergelijken vind ik ook verschrikkelijk, merk dat ik het daar zelf soms wel moeilijk mee heb, vooral omdat ik echt topsporters volg op Strava :') Ik loop ook liever alleen, dan kan ik beter m'n eigen tempo aanvoelen en voel ik me minder gepusht om sneller te lopen. Ik train dus voor een halve marathon eind juni, weet nog niet of het me gaat lukken. Moet hem binnen de 2,5 uur finishen, ik mik erop om hem binnen de 2u te finishen, maar knie gaat echt met zoveel ups en downs dat het moeilijk valt in te schatten.

Ik gisteren weer gaan hardlopen. Vandaag helaas veel pijn, dus denk dat ik het deze week wat rustiger aandoe en een week rust inplan. Hartslag blijft aan de hoge kant, tempo probeer ik naar beneden te brengen, normaal loop ik tussen de 5:30-5:50/km. Mijn algemeen tempo wordt wel naar beneden getrokken omdat ik vaak moet stoppen voor een stoplicht, zie je ook in mijn grafieken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:18

calipsolover, ai, vervelend dat je pijn hebt. lijkt me ook wel lastig allemaal omdat je wel sneller kán, en dan ook dus nog door zo’n drukke stad met allemaal stoplichten. je hebt geen park oid in de buurt waar je wel non stop kunt lopen? ik raak zelf altijd zo uit het ritme als ik moet stoppen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:20

Dank je wel CalipsoLover! Wat bijzonder en gaaf dat je daar woont! Ben er een paar jaar geleden geweest, heeft veel indruk toen op mij gemaakt.
Wel stoer dat je daar hardloopt, ondanks de luchtkwaliteit, stoplichten en toeristen
Ik herinner mij vooral de gemerkte straathonden die ook braaf bij de stoplichten stonden te wachten :D

Succes met je knie en voorbereiding v de halve marathon!

SV, lekker bezig!
Ik merk dat ik niet echt handig ben met aflezen v die schema’s, maar dat komt vanzelf

Gisteren lopen prutsen met mijn AppleWatch die synchroniseerde niet meer, maar het is mij uiteindelijk gelukt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:54

iiSunshine schreef:
calipsolover, ai, vervelend dat je pijn hebt. lijkt me ook wel lastig allemaal omdat je wel sneller kán, en dan ook dus nog door zo’n drukke stad met allemaal stoplichten. je hebt geen park oid in de buurt waar je wel non stop kunt lopen? ik raak zelf altijd zo uit het ritme als ik moet stoppen.

Klopt idd, ademhaling gaat dan ook alle kanten uit dus is heel vervelend. Istanboel heeft heel veel bergen en heuvels, dus platte looproutes zijn hier redelijk beperkt, of je moet al de bus nemen naar een helemaal ander gedeelte van de stad. Ik ben nog een beetje op zoek naar leuke routes.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 09:55

Sall schreef:
Dank je wel CalipsoLover! Wat bijzonder en gaaf dat je daar woont! Ben er een paar jaar geleden geweest, heeft veel indruk toen op mij gemaakt.
Wel stoer dat je daar hardloopt, ondanks de luchtkwaliteit, stoplichten en toeristen
Ik herinner mij vooral de gemerkte straathonden die ook braaf bij de stoplichten stonden te wachten :D

Succes met je knie en voorbereiding v de halve marathon!

SV, lekker bezig!
Ik merk dat ik niet echt handig ben met aflezen v die schema’s, maar dat komt vanzelf

Gisteren lopen prutsen met mijn AppleWatch die synchroniseerde niet meer, maar het is mij uiteindelijk gelukt

Ja Istanboel is een hele leuke stad verder, ik ben hier een beetje mijn hart verloren :+ Dankjewel!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:12

Wat leuk Calipsolover, hoe lang woon je daar al? Verhuisd voor de liefde??

Wat een weer vandaag he?!
Ik heb vanmorgen 11 km gelopen in het Speulderbos. Heb nog steeds erg weinig energie en ik had dan ook een hoge hartslag. Tussendoor heb ik enkele keer een minuutje gelopen om die wat te laten zakken en dat was prima. Kon meteen wat mooie, zonnige foto's maken <3
Ik heb mijn trailvestje uitgeprobeerd en die is erg fijn, dus daar ben ik blij mee. Vind het wel erg warm op mijn rug, ik zweette al met enkele minuten, maar goed, fijn dat ik nu drinken mee kan nemen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:47

Toffe woonplek calipsolover! Jammer van die pijn.

Lekker gedaan goof.

Hier de social trail gelopen voor de roparun. We hebben 500 euro opgehaald. Was erg gezellig en een leuke goodiebag waar ik zelf via tailwind ook aan bij kon dragen.
Wel heet, ik zweette me kapot :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:21

Bekende omgeving,SV, daar reed ik gisteren nog te paard langs.

Bij mij begint het ook weer eens ergens op te lijken kwa tijd, kwa tempo nog niet, maar dat komt wel een keer.
Vandaag de suggestie van Garmin gevolgd en bijna een uur lang gelopen in hartslagzone 2. Dat is bij mij dus ongeveer dribbeltempo, maar heb t wel 55 minuten volgehouden, dat was langer dan ik tot nog toe gelopen had, langste was 30 minuten tot nog toe.

Het was idd wel warm, maar ben er wel erg voldaan van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:01

Goed gedaan marije!
Het is mijn achtertuin zo ongeveer waar we liepen, ik ken er alle paadjes wel.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:08

Wat een gave trail SV! Prachtige omgeving

Goed bezig Marije!

Als ik het zo lees is zo’n Garmin echt wel een toegevoegde waarde! Met al die functies, tips en suggesties!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:18

Calipsolover, jammer dat je met pijn thuis kwam. Lijkt me ook een lastige omgeving en naar dat je je dan bekeken voelt, dez te knapper dat je toch gaat.

Marije goed gedaan en lekker in zone twee :j

SV prachtige trail hoor <3

Ik heb vandaag een route van komoot gelopen v.a station Wolfheze. Heb daar al eens gewandeld maar dan vanuit Ede. Maar nu dus een rondwandeling. Met dank aan Suliko want de gpx gaan goed zo.
Dit is ook een mooie trail route. Ook vanuit Ede btw.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 06-04-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:21

Ziet er mooi uit SV!

Super bezig marije :)

Ik hoop binnenkort na 3,5 maand niet lopen eindelijk weer te mogen. Gebroken voet bleek iets meer gedoe dan verwacht helaas.
Heb wel iets aparts de laatste week, m’n HRV is volgens mn Garmin al een week veel te hoog. Echt 30 hoger dan normaal. Iemand die weet wat dat voor effect kan hebben?