Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:39

Achterom schreef:
996981 schreef:
Dat jullie de sociale situatie fijn vinden zoals die nu is hebben jullie geluk mee en doet niets af van het feit dat het tegennatuurlijk is.

Die tegennatuurlijkheid gaat er voor zorgen dat mensen psychische klachten hebben/gaan krijgen. Hoeveel dat er gaan zijn, valt nu nog niet te zeggen. We zitten er immers nog middenin en veel mensen gaan in overlevingsstand. Een natuurlijke copingsreactie.

Ik hoop oprecht dat het aandeel psychische klachten klein gaat zijn.

Volgens mij ben je hier echt te kort door de bocht, want je stelt daarmee eigenlijk dat de samenleving zoals die was wel natuurlijk zou zijn. De ratrace, het moeten, alle evenementen, noem maar op.
Maar volgens mij is die samenleving op haar eigen manier ook ziekmakend en tegennatuurlijk.
Dat het sociale aspect veel invloed heeft op een groep mensen geloof ik meteen. Maar stellen dat deze situatie tegennatuurlijk is, is wat mij betreft echt een ontkenning van de situatie van voorheen en de problemen die deze ook veroorzaakt.

Ik had het dan ook over het sociale aspect van de samenleving. Het kunnen samenkomen met je familie, vrienden, de mensen die waarvan je houdt. Hoe je daar invulling aangeeft en wil geven is voor iedereen verschillend.

Juist dat laatste, dat je nu geen keuze hebt is voor velen zwaar.

Sociale contacten en autonomie zijn beide erg belangrijk voor het psychisch welbevinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:41

996981 schreef:
We zullen elkaar vast verkeerd interpreteren. Ik vind het openlijk ter discussie stellen hoeveel mensen psychische klachten over gaan houden en het discutabel vinden dat mensen klagen over het sociale aspect dat ze missen niet oké.

Dat jullie de sociale situatie fijn vinden zoals die nu is hebben jullie geluk mee en doet niets af van het feit dat het tegennatuurlijk is.

Die tegennatuurlijkheid gaat er voor zorgen dat mensen psychische klachten hebben/gaan krijgen. Hoeveel dat er gaan zijn, valt nu nog niet te zeggen. We zitten er immers nog middenin en veel mensen gaan in overlevingsstand. Een natuurlijke copingsreactie.

Ik hoop oprecht dat het aandeel psychische klachten klein gaat zijn. Net als dat ik hoop dat zo weinig mogelijk mensen Corona krijgen, al dan niet met restverschijnselen. Die laatste groep kun je ook van denken dat ze niet moeten jammeren en het leven weer op moeten pakken

Wij praten zeker langs elkaar heen, want jij leest echt allemaal dingen die er pertinent niet staan. En daarmee zet je mij eigenlijk in een kwaad daglicht..
Hoe kan je nou iets wat voor iemand persoonlijk geldt zo negatief oppakken? Ech, hoe dan? Het geldt voor MIJ en daar heeft iemand anders geen ene reet mee te maken...
Of zijn mijn persoonlijke gevoelens minder belangrijk dan die van een ander ofzo Hoe werkt dat?

Citaat:
dat de samenleving zoals die was wel natuurlijk zou zijn. De ratrace, het moeten, alle evenementen, noem maar op
ja.. blijkbaar....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:49

Cer schreef:
Wij praten zeker langs elkaar heen, want jij leest echt allemaal dingen die er pertinent niet staan. En daarmee zet je mij eigenlijk in een kwaad daglicht..
Hoe kan je nou iets wat voor iemand persoonlijk geldt zo negatief oppakken? Ech, hoe dan? Het geldt voor MIJ en daar heeft iemand anders geen ene reet mee te maken...
Of zijn mijn persoonlijke gevoelens minder belangrijk dan die van een ander ofzo Hoe werkt dat?

Citaat:
dat de samenleving zoals die was wel natuurlijk zou zijn. De ratrace, het moeten, alle evenementen, noem maar op
ja.. blijkbaar....

Cer, deze zin:
Citaat:
Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;)

Hoe moet ik die dan interpreteren? Zeg het me maar...
In ongeveer iedere psychologisch model wordt sociaal contact en verbondenheid gezien als een cruciale factor voor een gezonde psyche, maar jij kunt je niet voorstellen dat mensen dat uitspreken of klagen over het gebrek aan sociaal contact?

Het kan zijn dat het voor jou niet van toepassing is, maar door de smiley die je gebruikt lijkt het alsof je een iedere die daar anders over denkt in twijfel trekt. Dáár val ik over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:51

covid betekent restricties als het gaat om bewegingsvrijheid→ dat sucks→ iedereen wordt op zich zelf terug geworpen en ik vind dat echt pittig af en toe en ook verdrietig. DUS dacht ik vanochtend, wat voor leuks kan ik nu eens gaan doen, iets totaal anders als anders?
Mijn hele leven wil ik al een echte chocolade taart bakken → maar altijd nooit de tijd kunnen vinden en de moed om zoiets moeilijks te gaan maken en al weken ben ik aan het zoeken voor een goed recept en heb ik de ingrediënten ingeslagen.
Ik denk zonder covid dat deze taart er nooit was geweest en ik word hier echt gelukkig van.
Dus mensen die graag kokkerellen, misschien is dit een idee, want ik vond het hartstikke leuk. Of anders probeer eens te bedenken wat je nu met al die beperkingen kunt gaan doen waar je gelukkig van wordt.

Dit is mijn creatie en om iets vrolijker te plaatsen zet ik deze foto en dit verhaaltje neer

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-02-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:52

Cer schreef:
Sizzle schreef:
Cer, je kan zo‘n verslavingseffect toch niet wegwuiven omdat een ander land mogenlijk meer drugs gebruikt (wat ik eigenlijk niet denk)?
Ik zeg toch ook niet: gooi alles open, dikke vinger naar de maatregelen?
Ik vind dat gewoon zorgelijk en vraag me af hoe dat een effect heeft op termijn. Geen enkel land is uniek dus die dingen ga je heus overal zien.

Ik weet niet precies wat je probeert te zeggen..?
Ik weet niet of er in NL standaard meer drugs gebruikt wordt, dus dat hier het probleem niet opvalt omdat het al groter is.. zo bedoel ik het..
"Dikke vinger naar de maatregelen".. :o? geen idee wie dat zegt..

Van sommige gebruikers op bokt mag je eigenlijk niet over mogenlijke lock-down schade praten want dan zou je indirect zeggen dat de maatregelen niet goed zijn. Dat zie ik echt los van elkaar maar wilde dat even helder hebben.

Kwa drugs ging het ook om canabis maar vooral ook om zwaardere drug en risico experimenten in kinderen reeds vanaf 12 jaar, daar zou nu een sterkte toename te zien zijn. Dat vind ik absoluut een probleem want zie dat maar weer eens te stoppen als de boel weer over is.
Een dipje gaat meestal wel weer weg, een depressie spant er een beetje om, een eetstoornis is al wat gecompliceerder en een drugsgewoonte doorbreken is gewoon echt niet eenvoudig. Als daarbij ook meer geweld gezien wordt vind IK dat persoonlijk best zorgelijk.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:55

Dat ziet er echt heerlijk uit pien! Wauw, smaakte hij ook zo goed?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:57

Ziet er heerlijk uit geniet er maar dubbel en dwars van. *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:01

secricible schreef:
Dat ziet er echt heerlijk uit pien! Wauw, smaakte hij ook zo goed?

Yep +:)+ zegt het kind zo trots als een pauw. Ik had nooit gedacht dat ik zo iets lekkers kan maken. :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:04

Pien, wat lekker! Volgend projectje een red velvet? :+:

Elke coronamaatregel heeft een gevolg. Of het positief of negatief is voor de mentale gezondheid is een tweede. Net zoals dat als er een daling is je niet direct a la minute van de maatregelen af kan stappen. En ja, die maatregelen zijn we allemaal meer dan zat.

Ik heb vanmiddag tijdens mijn wandelrondje wel even staan genieten van kinderen die van de heuvel af aan het sleeën waren. Die hadden toch een lol _O- Even geen corona en gewoon spelen. Heerlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:06

Winged schreef:
Pien, wat lekker! Volgend projectje een red velvet?
_O- toe maar gelijk de lat weer hoger leggen. Ik denk het niet.

Winged schreef:
Ik heb vanmiddag tijdens mijn wandelrondje wel even staan genieten van kinderen die van de heuvel af aan het sleeën waren. Die hadden toch een lol _O- Even geen corona en gewoon spelen. Heerlijk.
Wat leuk Winged dat jij ook zo van dee kleine dingen die het leven zo leuk maken kunt genieten!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:08

pien_2010 schreef:
Wat leuk Winged dat jij ook zo van dee kleine dingen die het leven zo leuk maken kunt genieten!

Moet eerlijk toegeven dat dat vooral komt door deze situatie. Meer bewust stilstaan in het hier en nu heb ik wel echt even moeten leren. En als je dat gedwongen moet doen... Toegeven: Ik had graag meegedaan _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:09

Hmmm Pien, dat ziet er goed uit.
Smakelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:40

Pien, deel je recept eens even !

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:44

996981 schreef:
Cer, deze zin:
Citaat:
Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;)

Hoe moet ik die dan interpreteren? Zeg het me maar...
In ongeveer iedere psychologisch model wordt sociaal contact en verbondenheid gezien als een cruciale factor voor een gezonde psyche, maar jij kunt je niet voorstellen dat mensen dat uitspreken of klagen over het gebrek aan sociaal contact?

Het kan zijn dat het voor jou niet van toepassing is, maar door de smiley die je gebruikt lijkt het alsof je een iedere die daar anders over denkt in twijfel trekt. Dáár val ik over.

Nee, dat is niet de zin.... Dit is de zin:
"Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;) Ik heb daar helemaal niet perse behoefte aan"
De bijzin weglaten maakt het wel makkelijk om teksten anders te interpreteren... :j
Daarnaast geef ik aan dat 'ik vind', in tegenstelling tot een aantal anderen die hun ideeen en meningen als feiten neerschrijven.. :)

Ik geef aan dat het niet voor iedereen geldt, want het geldt namelijk niet voor iedereen. IK vind dat men niet moet generaliseren..
En ik vind het echt suf dat het zo lang duurt om dit toe te lichten, maar ik wil het wel graag goed uitgelegd hebben..

Citaat:
Van sommige gebruikers op bokt mag je eigenlijk niet over mogenlijke lock-down schade praten want dan zou je indirect zeggen dat de maatregelen niet goed zijn.

Oh er is zeker lockdown schade, dat betwist ik ook heel niet...

Citaat:
Als daarbij ook meer geweld gezien wordt vind IK dat persoonlijk best zorgelijk

Jij niet alleen hoor, denk ik :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:46

Lekker Pien! Ik bak ook heel graag en heb het een tijdje amper gedaan, omdat er toch geen visite kwam. De laatste weken bak ik weer regelmatig en geef ik gewoon een deel weg (even snel afgeven).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:53

bigone schreef:
Pien, deel je recept eens even !

https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... n-slagroom

MoniqueT schreef:
Lekker Pien! Ik bak ook heel graag en heb het een tijdje amper gedaan, omdat er toch geen visite kwam. De laatste weken bak ik weer regelmatig en geef ik gewoon een deel weg (even snel afgeven).

Dat doe ik dus ook en nu ben ik in ons huis dat te koop staat en geef ik vanmiddag de helft aan mijn vriendin, maar in het andere huis waar we veel zijn, is het een soort van gewoonte geworden om te delen met elkaar. Ik heb gewoon gezegd toen ik met mijn eten voor de deur stond, dat dit een Nederlandse gewoonte is _O- _en nu doet iedereen in ons straatje er aan mee. Dat varieert van teveel konijn, tot taarten en koeken en creools eten over hebben. Want in mijn straatje woont dan een NL vrouw, een Française met Italiaanse roots die vurukuluk kookt, en een creools vrouw uit Reunion. Wij waarderen elkaars eetkunst zeer en het is ook een partij gezellig want via de app delen we hoe we het vinden en als we het afgeven zie je elkaar ook even. En het is goed voor de integratie }> .
Ik ben ervan overtuigd dat we na covid weer bij elkaar gaan eten, maar dat deze gewoonte ook zal blijven :9
En ik denk zonder covid dat dit niet zo groots was geworden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:55

Ziet er heerlijk uit Pien!

Net lekker gewandeld op het Leersumse veld. Was gezellig druk. Er werd geschaatst.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:05

Cer schreef:
Nee, dat is niet de zin.... Dit is de zin:
"Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;) Ik heb daar helemaal niet perse behoefte aan"
De bijzin weglaten maakt het wel makkelijk om teksten anders te interpreteren... :j
Daarnaast geef ik aan dat 'ik vind', in tegenstelling tot een aantal anderen die hun ideeen en meningen als feiten neerschrijven.. :)

Ik geef aan dat het niet voor iedereen geldt, want het geldt namelijk niet voor iedereen. IK vind dat men niet moet generaliseren..
En ik vind het echt suf dat het zo lang duurt om dit toe te lichten, maar ik wil het wel graag goed uitgelegd hebben..

Citaat:
Van sommige gebruikers op bokt mag je eigenlijk niet over mogenlijke lock-down schade praten want dan zou je indirect zeggen dat de maatregelen niet goed zijn.

Oh er is zeker lockdown schade, dat betwist ik ook heel niet...

Citaat:
Als daarbij ook meer geweld gezien wordt vind IK dat persoonlijk best zorgelijk

Jij niet alleen hoor, denk ik :)

Ik zeg toch ook dat jij je niet lijkt te kunnen voorstellen dat er mensen zijn die, anders dan jij, wél lijden onder gebrek aan sociaal contact? Dat het op jou niet van toepassing is, is fijn voor je en dat vind ik oprecht.

Er is echter een héél grote groep die er nu wél last van heeft. En waarschijnlijk komt er nog een grote groep, die er last van gaat hebben. Jij mag dat niet kunnen snappen, omdat het op jou geen invloed heeft, dat is prima.

En ja, er is ook een grote groep die baat heeft bij de huidige maatregelen. Ik zelf ben ook niet van bijeenkomen in grote groepen, voel me daar vaak niet prettig bij. Feit is wel dat je normaal een keuze hebt niet mee te doen aan de 'gekte'. Normaal gesproken beschikt je over autonomie keuzes te maken hoe je invulling geeft aan je sociale leven. Mensen die graag bijeenkomen in grote groepen, die houden van gekte kunnen daar zelf voor kiezen. Mensen die daar niet van houden, kunnen ervoor kiezen die drukte niet op te zoeken. Dat stukje autonomie zorgt ervoor dat je kan kiezen voor datgene dat past bij je als persoon. Het gebrek aan autonomie kan al een enorme aanslag zijn op je psychische gesteldheid. Daar komt voor velen het gebrek aan de nodige sociale contacten nog bovenop.

Dat je zelf ergens geen hinder van ondervindt, hoeft volgens mij niet te betekenen dat je geen begrip kan opbrengen voor een ander, die anders in elkaar steekt dan jij. En dat laatste mis ik in je posts. Je hebt het over hoe jij erin staat en plaatst banketstaaf smileys bij uitspraken die gaan over mensen die er anders instaan.

@Pien: Ziet er heerlijk uit :~

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:12

Ideale dag vandaag om vitamine D op te doen.
In de zon en uit de wind.
Genietjes sparen.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:16

996981 schreef:
Er is echter een héél grote groep die er nu wél last van heeft.

Het is vooral zwaar voor die mensen die alleen zijn, of nog erger mensen die samen zijn met anderen maar dat niet goed is→ dat is nog eenzamer als werkelijk alleen zitten. Daardoor als het gaat om die laatste groep krijg je ook dat kinderen in de knel komen te zitten daar er geen ouder is die ze kan opvangen.
Wat je ook ziet is dat er een groep is die al psychisch wat zwak is, al voor covid, en tja die kunnen net nu door het ijs gaan zakken.
In Frankrijk las ik onlangs, wordt er nu aanzienlijk meer alcohol gedronken als voor covid. En Frankrijk stond al hoog in het lijstje van graag en veel alcohol drinken.
Dus het kraakt inderdaad in de samenleving.

Ik deel de opvatting van een filosoof/ psychiater die aangaf dat vooral veel mensen door "het ijs zakken" die al issues hadden voor de covid. Hij gaf aan dat covid niet HET probleem is maar het probleem meer naar buiten brengt. Tevens, en ik kon dat ook goed volgen, gaf hij aan dat we leven in een wereld die vooral naar buiten is gericht. Dat buiten staat een groot rood kruis door→ dus worden mensen weer meer teruggeworpen op hun innerlijke binnenwereld.
Dat kan heel confronterend zijn en een reden dat het daardoor minder slecht gaat.
Maar zo vertelde hij ook, dat 1+1 niet automatisch 2 is als het gaat om geestelijke problemen krijgen. Want veel mensen die bv bij hem kwamen, zagen in wat het probleem werkelijk was, gingen daarmee aan de slag en komen zelfs rijker uit dit hele gedoe. Dus de stimulans is ook om verder te kijken dan alleen covid.

Kijk, allemaal lopen we tegen wat saaiheid en restricties aan. Maar heel veel mensen kunnen hier goed mee omgaan. Het is leuk vind ik, om te zien en te horen, dat juist veel mensen die altijd zo overprikkeld raken gedijen bij het gebrek aan prikkels. Die groep is er ook en dat begrijp ik. Dus er zitten veel kanten aan deze pandemie.
Enfin hoe je het ook went of keert, ik zal zelf enorm opgelucht zijn als we weer normaal kunnen doen want ik ben het ook aardig zat→ maar het heeft ook wel veel interessante facetten deze rare tijd.

Tienus <3 fantastisch→ leuk positief mens dat je bent!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:20

En ik heb de regels zwaar overtreden.
Twee vriendinnen uitgenodigd.
Eentje daarvan heeft progressieve immuunziekte. Covid genaamd, maar dan zonder de ‘O’ erin.
Zij komt nergens meer binnen, evenmin komt er iemand bij haar in huis.
En dan is het pure rijkdom om zo buiten op afstand heerlijk in het zonnetje met elkaar bakkie koffie te doen.
We hebben maar half uurtje met zijn drieën bij elkaar buiten gezeten, maar het voelde als een gezellige borrelavond.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:40

Ik heb vandaag mijn longarts gesproken en gevraagd hoe en wat en of ik groter risico loop als patiënt. Dat loop ik niet. Ik raak niet eerder besmet dan een gezond persoon. Echter zou nog meer schade in mijn longen als gevolg van een infectie met Covid mij wel parten kunnen gaan spelen en daarom adviseerde zij wel de vaccinatie te nemen.
Ook zij ze dat hun ervaring het vooral mannen van 55+ met over gewicht, hoge bloeddruk en suiker zijn die zo ziek worden en ze in het ziekenhuis behandelen wat wel algemeen bekend is dus.
Vond het fijn haar even gesproken te hebben daar over. Iemand die er midden in staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:40

996981 schreef:
Feit is wel dat je normaal een keuze hebt niet mee te doen aan de 'gekte'.

Nee, normaal gesproken is die keuze juist heel beperkt. Geen feit dus.
Nu kun je die keuze maken zonder daar continu op aangesproken te worden, op een bepaalde manier heb je daarmee juist meer autonomie nu.
Citaat:
Normaal gesproken beschikt je over autonomie keuzes te maken hoe je invulling geeft aan je sociale leven. Mensen die graag bijeenkomen in grote groepen, die houden van gekte kunnen daar zelf voor kiezen. Mensen die daar niet van houden, kunnen ervoor kiezen die drukte niet op te zoeken. Dat stukje autonomie zorgt ervoor dat je kan kiezen voor datgene dat past bij je als persoon. Het gebrek aan autonomie kan al een enorme aanslag zijn op je psychische gesteldheid. Daar komt voor velen het gebrek aan de nodige sociale contacten nog bovenop.

Zoals ik al zei: voor sommige mensen is er nu meer sprake van autonomie dan normaal gesproken. Je kunt weinig mensen zien, dat is helemaal waar, maar je kunt wel kiezen voor degenen die jij écht belangrijk vindt en dat wordt gewoon geaccepteerd. Zonder vragen, zonder gedram. Dat is in mijn ogen pas echt autonomie en zelf kiezen.
De maatschappij zoals die eigenlijk is, vraagt veel. Het is steeds complexer en veeleisender geworden. Daar zijn ook al jaren zorgen over: steeds meer mensen kunnen niet meer meekomen, vallen uit. Als vrouw moet je bijvoorbeeld werken, een huishouden runnen, sporten, evenementen bezoeken, sociale contacten onderhouden en vooral ook het hele weekend volplannen. Spannende plannen hebben voor vakantie etc, etc. Het vraagt zowel cognitief als emotioneel veel, steeds meer mensen die niet precies in dat plaatje passen komen niet meer mee.
Het is een illusie om de maatschappij zoals die was, te idealiseren zoals jij nu lijkt te doen.
Daarmee ontken ik niet dat er mensen zijn die psychisch last hebben van de huidige situatie, maar ik vind dat je het ook niet moet overdrijven.
Er zijn schrikbarend veel mensen met o.a. psychische problemen, steeds meer daklozen en anderen die niet meer meekomen.
Het is nu een andere groep die er last van heeft, maar eigenlijk is het meer onderdeel van een trend die toch al jarenlang gaande is.
De uitleg die Pien er aan geeft deel ik ook, heel interessante uitzending van tegenlicht was dat, waar die psychiater zijn uitleg gaf.

Citaat:
Dat je zelf ergens geen hinder van ondervindt, hoeft volgens mij niet te betekenen dat je geen begrip kan opbrengen voor een ander, die anders in elkaar steekt dan jij. En dat laatste mis ik in je posts. Je hebt het over hoe jij erin staat en plaatst banketstaaf smileys bij uitspraken die gaan over mensen die er anders instaan.

Misschien moet je nu jezelf ook eens een spiegel voorhouden, jij toont namelijk heel weinig respect voor de andere kant en presenteert je mening als een feit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:46

tienus63 schreef:
En dan is het pure rijkdom om zo buiten op afstand heerlijk in het zonnetje met elkaar bakkie koffie te doen.
We hebben maar half uurtje met zijn drieën bij elkaar buiten gezeten, maar het voelde als een gezellige borrelavond.

Dat doen jullie goed. Want het humeur (le moral hier genoemd) is ook belangrijk dat dit goed is, want anders gaan we er aan onder door. top dus en via internet doe ik met jullie mee...proost~!
Afbeelding

Leuk Achterom dat jij die uitzending ook heb gezien. Ik vond hem ook echt goed en heb er ook van geleerd.

Wat jij schrijft over daklozen en steeds meer mensen die uit de boot vallen is iets waar ik me ook zorgen over maak en ook iets dat los van covid staat daar dit al jaren aan de hand is. En eigenlijk al 40 jaar geleden meer en meer zichtbaar werd (ik heb toen in de thuis en daklozen opvangwereld gewerkt 4 jaar lang en toen waren er al teveel mensen die buiten de boot vallen en met name gemengde problemen hadden zoals bv verslaving, psychiatrie, dakloos en die hingen allemaal wat in elkaar en waren verbonden→ heel ingewikkeld en ik geloof ook dat dit nu nog erger is geworden als toen, maar dat is eventjes een uitstapje naar off topic).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:53

Achterom schreef:
996981 schreef:
Feit is wel dat je normaal een keuze hebt niet mee te doen aan de 'gekte'.

Nee, normaal gesproken is die keuze juist heel beperkt. Geen feit dus.
Nu kun je die keuze maken zonder daar continu op aangesproken te worden, op een bepaalde manier heb je daarmee juist meer autonomie nu.
Citaat:
Normaal gesproken beschikt je over autonomie keuzes te maken hoe je invulling geeft aan je sociale leven. Mensen die graag bijeenkomen in grote groepen, die houden van gekte kunnen daar zelf voor kiezen. Mensen die daar niet van houden, kunnen ervoor kiezen die drukte niet op te zoeken. Dat stukje autonomie zorgt ervoor dat je kan kiezen voor datgene dat past bij je als persoon. Het gebrek aan autonomie kan al een enorme aanslag zijn op je psychische gesteldheid. Daar komt voor velen het gebrek aan de nodige sociale contacten nog bovenop.

Zoals ik al zei: voor sommige mensen is er nu meer sprake van autonomie dan normaal gesproken. Je kunt weinig mensen zien, dat is helemaal waar, maar je kunt wel kiezen voor degenen die jij écht belangrijk vindt en dat wordt gewoon geaccepteerd. Zonder vragen, zonder gedram. Dat is in mijn ogen pas echt autonomie en zelf kiezen.
De maatschappij zoals die eigenlijk is, vraagt veel. Het is steeds complexer en veeleisender geworden. Daar zijn ook al jaren zorgen over: steeds meer mensen kunnen niet meer meekomen, vallen uit. Als vrouw moet je bijvoorbeeld werken, een huishouden runnen, sporten, evenementen bezoeken, sociale contacten onderhouden en vooral ook het hele weekend volplannen. Spannende plannen hebben voor vakantie etc, etc. Het vraagt zowel cognitief als emotioneel veel, steeds meer mensen die niet precies in dat plaatje passen komen niet meer mee.
Het is een illusie om de maatschappij zoals die was, te idealiseren zoals jij nu lijkt te doen.
Daarmee ontken ik niet dat er mensen zijn die psychisch last hebben van de huidige situatie, maar ik vind dat je het ook niet moet overdrijven.
Er zijn schrikbarend veel mensen met o.a. psychische problemen, steeds meer daklozen en anderen die niet meer meekomen.
Het is nu een andere groep die er last van heeft, maar eigenlijk is het meer onderdeel van een trend die toch al jarenlang gaande is.
De uitleg die Pien er aan geeft deel ik ook, heel interessante uitzending van tegenlicht was dat, waar die psychiater zijn uitleg gaf.

Citaat:

Misschien moet je nu jezelf ook eens een spiegel voorhouden, jij toont namelijk heel weinig respect voor de andere kant en presenteert je mening als een feit.

Dat mensen het gevoel hebben dat ze van w lles moeten, betekent niet dat het daadwerkelijk zo is.

Als vrouw moet je bijvoorbeeld werken, een huishouden runnen, sporten, evenementen bezoeken, sociale contacten onderhouden en vooral ook het hele weekend volplannen.

Niemand verplicht je dit allemaal te doen. Dat mensen de druk voelen dit allemaal te doen is wat anders. En ja, dat is lastig en kan zorgen voor psychische problemen :j.

Je bent er echter nog steeds zelf bij. Je hebt de keuze je huishouden altijd 100% op orde te hebben, of de boel de boel te laten. Hetzelfde geldt voor sporten en weekend volplannen. Niemand verplicht je dit allemaal te doen. Sociale druk is iets waar je je tegen af kan zetten. (Niet dat dit makkelijk is, dat wil ik niet zeggen, maar zeggen dat dit allemaal moet? Nee. Het moet niet)

Daarentegen verplicht de overheid je momenteel wel je sociale contacten zwaar in te perken. Daar zal voor een grote groep voordelen aankleven, want ze ervaren minder druk. Dat neemt nog steeds niet weg dat een heel groot deel van de samenleving gebukt gaat onder het gebrek aan sociaal contact.