996981 schreef:Feit is wel dat je normaal een keuze hebt niet mee te doen aan de 'gekte'.
Nee, normaal gesproken is die keuze juist heel beperkt. Geen feit dus.
Nu kun je die keuze maken zonder daar continu op aangesproken te worden, op een bepaalde manier heb je daarmee juist meer autonomie nu.
Citaat:
Normaal gesproken beschikt je over autonomie keuzes te maken hoe je invulling geeft aan je sociale leven. Mensen die graag bijeenkomen in grote groepen, die houden van gekte kunnen daar zelf voor kiezen. Mensen die daar niet van houden, kunnen ervoor kiezen die drukte niet op te zoeken. Dat stukje autonomie zorgt ervoor dat je kan kiezen voor datgene dat past bij je als persoon. Het gebrek aan autonomie kan al een enorme aanslag zijn op je psychische gesteldheid. Daar komt voor velen het gebrek aan de nodige sociale contacten nog bovenop.
Zoals ik al zei: voor sommige mensen is er nu meer sprake van autonomie dan normaal gesproken. Je kunt weinig mensen zien, dat is helemaal waar, maar je kunt wel kiezen voor degenen die jij écht belangrijk vindt en dat wordt gewoon geaccepteerd. Zonder vragen, zonder gedram. Dat is in mijn ogen pas echt autonomie en zelf kiezen.
De maatschappij zoals die eigenlijk is, vraagt veel. Het is steeds complexer en veeleisender geworden. Daar zijn ook al jaren zorgen over: steeds meer mensen kunnen niet meer meekomen, vallen uit.
Als vrouw moet je bijvoorbeeld werken, een huishouden runnen, sporten, evenementen bezoeken, sociale contacten onderhouden en vooral ook het hele weekend volplannen. Spannende plannen hebben voor vakantie etc, etc. Het vraagt zowel cognitief als emotioneel veel, steeds meer mensen die niet precies in dat plaatje passen komen niet meer mee.
Het is een illusie om de maatschappij zoals die was, te idealiseren zoals jij nu lijkt te doen.
Daarmee ontken ik niet dat er mensen zijn die psychisch last hebben van de huidige situatie, maar ik vind dat je het ook niet moet overdrijven.
Er zijn schrikbarend veel mensen met o.a. psychische problemen, steeds meer daklozen en anderen die niet meer meekomen.
Het is nu een andere groep die er last van heeft, maar eigenlijk is het meer onderdeel van een trend die toch al jarenlang gaande is.
De uitleg die Pien er aan geeft deel ik ook, heel interessante uitzending van tegenlicht was dat, waar die psychiater zijn uitleg gaf.
Citaat:
Dat je zelf ergens geen hinder van ondervindt, hoeft volgens mij niet te betekenen dat je geen begrip kan opbrengen voor een ander, die anders in elkaar steekt dan jij. En dat laatste mis ik in je posts. Je hebt het over hoe jij erin staat en plaatst banketstaaf smileys bij uitspraken die gaan over mensen die er anders instaan.
Misschien moet je nu jezelf ook eens een spiegel voorhouden, jij toont namelijk heel weinig respect voor de andere kant en presenteert je mening als een feit.