Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:08

Greetje63 schreef:
Gisteren min laatste wedstrijd van dit jaar gelopen. Werd naast nog andere wedstrijden natuurlijk mijn 10de marathon/ultra van dit jaar. Dit keer dus een gewone wegmarathon. Mijn streven van binnen de 3hr30 net niet gehaald. (bruto zelfs 2 sec boven de 3hr31). Maar het leverde mij wel een eerste plaats op dus toch een mooie afsluiter van het jaar.

Evengoed knap hoor! Mooie tijd en dat op je 10e van dit jaar _/-\o_
Ondanks dat je zelf misschien niet helemaal tevreden bent.. Superknap!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:13

Greetje63 schreef:
Benangelique ik eb even zitten kijken. Heb zelf de garmin 310xt maar gebruik ook garmin connect. En gamin connect geeft alleen van de gemiddelde hartslag van je loop en je maximale hartslag het percentage van de maximale hartslag en de zone aan (als je ze hebt ingevoerd in je horloge). En verder natuurlijk de absolute hartslaggegevens bij de verschillende laps.
Bij trainingscentrum echter krijg je wel in het overzicht van je loop te zien wanneer je in welke hartslag hebt gelopen. In vond de oude versie van garmin connect sowieso veel praktischer en veel meer info geven waar je echt wat aan had duidelijk in een overzicht. Heb ook heel lang nog met die oude versie gewerkt maar op een gegeven moment moest je overstappen.

ik doe denk ik iets verkeerd... gisteren nog aan de pc gehangen, hartslagzones even gegokt en daarna gaan lopen maar niet zichtbaar helaas.

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:16

pff greetje wat een afstanden loop jij toch. in hoeverre is het nog goed voor je lijf om zoveel te vergen?

ik heb gisteren gelopen. plan was 5k met daarin 2 versnellingen van een km op maximaal. Uiteindelijk werd het slechts 3k met 1 versnelling. Ik kwam er niet in, had een onwijze slechte ademhaling terwijl mijn hartslag heel keurig bleef. bizarre gewaarwording.
snelle k ging wel op 4:50 dus daar was ik dan wel weer blij mee.
deze week even rustig aan. morgenavond kan ik niet met de groep mee dus ga ik donderdag pas zelf weer lopen (mijn man is er vanavond en woensdagavond niet dus moet ik thuis zijn bij de kindjes). donderdag ga ik misschien wel even op de band hier op het werk. staat een langzame herstelloop op de planning.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:49

Ik weet niet in hoeverre de garin310 verschilt van die van jouw, maar bij mij laat garmin connect dus ook de zones niet zien. Gebruik je naast garmin connect ook nog het oude trainingscentrum programma van garmin? Want daarin zijn ze wel goed zichtbaar. Maar tijdens het lopen kun je ze toch wel zien? Dat is natuurlijk het belangrijkste als je die zones voor je trainingen wil gebruiken.
Aan de waardes kun je achteraf wel zien in hoeverre je goed hebt gezeten.

Wat betreft de afstanden, je bouwt naast je conditie je belastbaarheid natuurlijk op. Dus wat dat betreft zal voor de een halve marathon een grotere aanslag op het lichaam zijn dan een ultra voor een ander indien die veel belastbaarder is.
Dat om zo gezond mogelijk bezig te zijn is het inderdaad wel bekend dat je zulke afstanden niet hoeft te lopen. Maar mijn streven is niet een zo gezond mogelijk leven maar een zo leuk mogelijk leven. En voor dat laatste moet je niet alleen fysiek maar ook geestelijk goed gezond zijn.

vandaag al weer een herstel loopje van 6,5km gedaan. begin nu pas wat lichte spierpijn in de boven benen te voelen. Maar op min werk kon ik vandaag nog zonder problemen trap op trap af en door de knieen en weer opstaan. Dat verbaast mij dan weer wel dat het lichaam inmiddels zo goed die belasting aan kan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:39

Greetje dat is een heel mooi aantal, 10 marathons in een jaar! :wow: Jammer dat je net naast je streeftijd zat, maar alsnog een mooie eerste plaats.

Vandaag stond er voor mij een interval run op de planning. 16 km/h over aangevroren ijs is met een woord; uitdagend! En 't blijft tof hoe 't lichaam zich aanpast aan deze ondergrond, merk dat m'n renstijl een heel stuk is veranderd door de sneeuw en ijs hier maar ook vooral dat het vertrouwen op 'mezelf' een stuk hoger is.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:50

Wauw 16km/hr dat haal ik maar met moeite bij herhalingen op de 400tjes op de baan. Op ijs klinkt het voor mij als onmogelijk. Hoe lang waren je intervallen? Bij wat gladheid durf ik sowieso niet aan te zetten, te bang voor blessures. Dan doe ik hooguit wat tempoblokjes waarbij ik langzaam de snelheid opvoer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:59

Een halve minuut dus dat is echt puur 'n sprintje wat ik 'n paar seconden vast kan houden. Ik hoop over tijd deze afstand uit te breiden :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:05

Piekosjj schreef:
Een halve minuut dus dat is echt puur 'n sprintje wat ik 'n paar seconden vast kan houden. Ik hoop over tijd deze afstand uit te breiden :)
Oke, a tijdens een sprint is het een heel ander verhaal. Maar lijkt mij eigenlijk niet verstandig gezien het grote blessure risico om op op glade ondergrond sprintjes te trekken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:35

Ik heb net weer hardgelopen. Mijn lichaam is nog steeds niet de oude. Uit bloedafname bleek dat ik een nogal hardnekkig virus had en ik merk daar nog steeds de gevolgen van. Vorige week al de hele week thuis geweest om uit te zieken. Vandaag weer aan het werk en net 8.5 km hardgelopen. Na 5 minuten kon ik alweer omkeren omdat ik naar de wc moest. Dat is echt zo vervelend!!
Daarna verder gelopen, maar het kost nog erg veel moeite.

Na deze week gelukkig twee weken vakantie, dus dan hoop ik weer verder te kunnen opbouwen.

Greetje echt weer top gedaan die marathon!! Had je toevallig op het nieuws gezien over die marathon op de noordpool (of was het zuidpool.. ben het even kwijt). Is dat geen leuke uitdaging voor je? :D :+

Piekosjj ben je niet bang om te vallen? Lijkt me doodeng om op ijs te lopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:38

@Supervixen, gaan hardlopen met een virus in je lijf, daar doe je jezelf geen plezier mee vrees ik. Een paar weken of zelfs een maandje rust, daar raak je een langdurig opgebouwde conditie niet mee kwijt. Ik denk dat lopen in je situatie juist nog een extra aanslag is op je afweersysteem. In onze groep van de lactaattest was een vrouw aan het trainen voor de marathon van Valencia, en zij had ook paar dagen voordien gelopen met buikgriep. Haar lactaattest was dan ook totaal niet goed, ze moest dringend gas terugnemen van de coach, en heeft dan na zijn advies toch paar weken later de marathon in een nette tijd uitgelopen.

Voor mij gisteren zo ongeveer "run and ride": om 15u paard opgezadeld en efkes gereden, afgezadeld rond kwart voor vier, en om vier uur had ik al afgesproken met iemand om het parcours van de loopwedstrijd van 2de kerstdag te verkennen. Dus was efkes haasten en stressen, maar het ging wel lekker, weliswaar nog niet op wedstrijdtempo, maar da's voor maandag. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:01

Ja eigenwijs hè..toch willen hardlopen. Had al meer dan drie weken niet fatsoenlijk getraind.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:53

Supervixeen nee de koude spreekt mij niet aan. Ik heb wel vele marathons die ik heel graag zou lopen maar toch echt boven mijn budget gaan zoals de great wall marathon. Maar gelukkig zijn er nog vele goed betaalbare marathons en ultra's die ook heel mooi zijn en de moeite waard. Athene en Jungfrau marathon wil ik nog wel een keer doen. Maar die zijn via een georganiseerde reis vanuit nederland ook prima betaalbaar.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:15

Mooie tijd Greetje! Ook al had je zelf misschien iets sneller willen zijn. En inderdaad bijzonder dat je die belastbaarheid zo gigantisch kan opkrikken. Hoeveel km train jij in de week?

Supervixen, vervelend dat het virus zolang blijft hangen. Ik zou ook maar even rustig aan doen.

Sprinten op ijs lijkt me vrij blessuregevoelig.

Lekker gelopen hwn. Hoever is die kerstloop?

Ik heb gisteren maar gespind. Dat ging het hele uur goed met mijn knie. Dus vanavond even pumpen en morgen weer hardlopen om te kijken hoe het gaat. Kan mijn ei niet goed kwijt in de sportschool, wil lekker in het bos lopen :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:03

Greetje jij bent ook wel enorm getraind met alle km’s die je aflegt.

Piekosjj lijkt me inderdaad een uitdaging om op gladde ondergrond te lopen, laat staan sprinten.

Supervixen vervelend dat je nog niet de oude bent. En dat plassen lijkt me wel irritant.
Hopelijk snel weer fit en lekker opbouwen!

Hwn leuk op 2e kerstdag een wedstrijd lopen :) Wat ga je lopen?

Tayga sportschool lijkt mij ook maar niets hoor!

Ik heb vandaag precies een week niet getraind, dieptepunt bereikt! Proberen vanavond wel te gaan maar mijn motivatie is een beetje weg door de donkere dagen en daarnaast donderdag examen wat behoorlijk pittig van stof is dus ik moet nog even flink aan de studie. Gelukkig vandaag laatste werkdag van het jaar :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:35

een week niet lopen is geen ramp (zeg ik ook tegen mezelf), maar voelt niet zo he?
ik zit deze week echt ernstig in de knoei met mijn tijd. Wilde eigenlijk voor mijn werk uit gaan lopen (dus 6 uur 's ochtends), maar kreeg echt geen akkoord van mijn man.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:10

Haha strenge man, maar pfff ik zou dus echt geen zin hebben zo vroeg uit bed te gaan met deze donkere dagen. Ik ben ook een paar dagen niet fit geweest dus het kan denk geen kwaad. Maar de afgelopen weken ook steeds maar 2x per week gelopen. Goed voornemen voor 2017 ;)
Ga jij de Zegerplasloop doen in januari?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:46

Weekje rust is niks mis mee. Kan je er daarna weer vol tegenaan! Wel knappe snelle tijd op je 1K Angelique!

's ochtends om zes uur lopen is wel een kickstart van je dag. Maar als je het de rest van de dag én 's avonds ook heel druk hebt, is het wel een aanslag op je nachtrust.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:57

zegerplasloop ga ik niet doen. dat is letterlijk mijn achtertuin, dus daar loop ik al zo vaak! heb wel allemaal andere leuke loopjes staan.

mijn man houdt er gewoon niet van dat ik op straat ben als het nog vrijwel uitgestorven is. snap ik ook wel. bovendien ziet ie dat ik het razenddruk heb en moe ben, niet zo'n beste combinatie :+

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:04

Is bij mij ook een dingetje met in de avond trainen, ik ben vrij beperkt waar ik kan lopen zonder op uitgestorven polderweggetjes terecht te komen. Ik vind dat zelf ook niet prettig.

Wat heb jij verder voor loopjes staan? Misschien zit er ook nog wat voor mij tussen :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:08

groet uit schoorl-run
kwart marathon van egmond
2x trail via roparun

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:25

Thanks, ik ga eens kijken. Wedstrijdjes plannen is wel goed voor de motivatie.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:36

benangelique schreef:
mijn man houdt er gewoon niet van dat ik op straat ben als het nog vrijwel uitgestorven is. snap ik ook wel. bovendien ziet ie dat ik het razenddruk heb en moe ben, niet zo'n beste combinatie :+

Dan is het ook wel verstandig om gewoon een keertje over te slaan. Een weekje niet hardlopen is geen ramp, vaak loop je daarna des te lekkerder.

Ik loop ook niet in het donker. Kan mezelf daar niet voor motiveren, helemaal om 6.00 uur niet. Vind langs de weg sowieso vreselijk, loop altijd lekker door het bos. Vind in de winter de sportschool met groepslessen een prima alternatief. En dan op zondag en soms op mijn thuiswerkdag buiten uitwaaien.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:00

In het donker loop ik liever niet alleen. Maar op het moment plan ik het zo dat ik hardloop als het licht is (zaterdag- en dinsdagochtend, incidenteel eens op zondagavond) en ik heb daarnaast nog 2x per week small group training. Eigenlijk sport ik nooit alleen, er kan altijd wel iemand mee! Op zaterdagochtend loop ik met mijn vriend en nog 2 vrienden, SGT met een groepje van 2-5 mensen en op dinsdagochtend gaat mijn zwager tegenwoordig mee. Lekker bijkletsen en ondertussen gezond bezig zijn, topcombi!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:03

Daan af en toe een week rust kan juist ook heel gunstig uitpakken .Als ik niet zo verslaafd was zou ik het waarschijnlijk bewust een paar keer per jaar doen.
Tayga ik zit gemiddelde op 80-85km per week. Heb er dit jaar er tot nu toe bijna 4100km op zitten. Zullen er nog iets van 100km bijkomen neem ik aan. Maar ik heb natuurlijk relatieve rustweken van een kleine 60km maar daartegenover ook weken van meer dan 100km. Alleen zegt enkel omvang niet alles. Het gaat natuurlijk ook om de kwaliteit van de km's.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:24

Tayga schreef:
Lekker gelopen hwn. Hoever is die kerstloop?

Ik heb gisteren maar gespind. Dat ging het hele uur goed met mijn knie. Dus vanavond even pumpen en morgen weer hardlopen om te kijken hoe het gaat. Kan mijn ei niet goed kwijt in de sportschool, wil lekker in het bos lopen :o

Keuze uit 4,25 of 8,5 km. Ik heb het meer voor de kortere afstanden, dus ik neem de 4,25 km.

Die coach die de lactaattest afnam, zei dat spinning erg intensief is, dat je daarna je spieren best 72u rust geeft voor je weer gaat hardlopen. Zal ook wel afhangen van de intensiteit vermoed ik, ik heb een hekel aan spinning, heb genoeg aan lopen en paardrijden.