Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:13

996981 schreef:
Hartstikke fijn voor je +:)+

Geen idee of dat zo gaat werken hoor, ik sta er wel zo in... dus ik hoop dat het zo werkt :j

Citaat:
Drugs is dat sowieso niet toegenomen bij de jeugd?
Nog geen festivalletje kan er zonder gekleurd snoepje.
En ik begrijp dat het dan geen structureel ding is, maar toch, de drempel is wel weg.
En dan voor nu gemakkelijker drugs te nemen?

Ja geen idee.. vandaar de vraag 'over welke drugs gaat het'?
Want blijkbaar kunnen ouderen nog geen avondje zonder wijn/bier/mixdrank.. ? En dat kan iedere dag, vrij verkrijgbaar, gewoon doortanken.. ,dit in tegenstelling tot een 'gekleurd snoepje'..

Qua testen en gegevens.. ik heb daar geen idee nog over. Ik weet niet welke gegevens precies op straat liggen, en of mensen daar echt wat mee kunnen? Als ik ziek zou worden zou ik mezelf wel laten testen :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:15

Cer schreef:
996981 schreef:
Hartstikke fijn voor je +:)+

Geen idee of dat zo gaat werken hoor, ik sta er wel zo in... dus ik hoop dat het zo werkt :j

Citaat:
Drugs is dat sowieso niet toegenomen bij de jeugd?
Nog geen festivalletje kan er zonder gekleurd snoepje.
En ik begrijp dat het dan geen structureel ding is, maar toch, de drempel is wel weg.
En dan voor nu gemakkelijker drugs te nemen?

Ja geen idee.. vandaar de vraag 'over welke drugs gaat het'?
Want blijkbaar kunnen ouderen nog geen avondje zonder wijn/bier/mixdrank.. ? En dat kan iedere dag, vrij verkrijgbaar, gewoon doortanken.. ,dit in tegenstelling tot een 'gekleurd snoepje'..

Qua testen en gegevens.. ik heb daar geen idee nog over. Ik weet niet welke gegevens precies op straat liggen, en of mensen daar echt wat mee kunnen? Als ik ziek zou worden zou ik mezelf wel laten testen :j

Niemand vindt het leuk psychische klachten te ontwikkelen kiest daar bewust voor :n dus nee. Zo werkt het niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:17

Oudere die elke avond menen alcohol te hebben vind ik ook geen oke beeld.
Ik heb ook geen idee hoeveel dat voor komt. Gelukkig niet in mijn omgeving, heb daar iig een gruwelijk hekel aan. Daarom waarschijnlijk ook niet in mijn omgeving :+

996
Ik begrijp jou opmerking niet...ik zie dat namelijk niemand zeggen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:22

DuoPenotti schreef:
Oudere die elke avond menen alcohol te hebben vind ik ook geen oke beeld.
Ik heb ook geen idee hoeveel dat voor komt. Gelukkig niet in mijn omgeving, heb daar iig een gruwelijk hekel aan. Daarom waarschijnlijk ook niet in mijn omgeving :+

996
Ik begrijp jou opmerking niet...

Cer stelt dat het ontwikkelen van psychische klachten een keuze is. Zij vindt dat je niet moet jammeren maar vooruit moet kijken. Zij ondervindt geen psychische klachten, dus het probleem zal wel niet zo groot zijn.

Zo werkt dat niet. De psyche van een mens is van heel ver factoren afhankelijk. Zeggen dat je gewoon niet moet jammeren slaat echt nergens op.

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:26

Grappig, hoe jij echt iets compleet anders leest dan ik uit de post van Cer haal...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:26

996981 schreef:
Cer stelt dat het ontwikkelen van psychische klachten een keuze is. Zij vindt dat je niet moet jammeren maar vooruit moet kijken. Zij ondervindt geen psychische klachten, dus het probleem zal wel niet zo groot zijn.

Zou je misschien precies kunnen duiden waar ik dat stel?

Citaat:
Zo werkt dat niet. De psyche van een mens is van heel ver factoren afhankelijk. Zeggen dat je gewoon niet moet jammeren slaat echt nergens op.

Dat zeg ik precies helemaal nergens :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:27

996
Oh dat had ik niet goed gelezen.
Nee zo werkt dat niet.
Dat is helaas geen keuze.
Uiteraard kun je jezelf helpen door dingen positief proberen te benaderen. Dat scheelt wel veel.
Maar als het emmertje is overgelopen gaat dat even, of wat langer, niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:27

Cer ik snap niet wat je bedoelt met specifieke groep? Iedereen die een psychose heeft doorgemaakt heeft restschade die nooit overgaat, en verhoogde kans op weer doormaken van een psychose. Of doel je op de mensen die een psychose krijgen als specifieke groep? Zware stress zoals jongeren nu meemaken is sowieso een trigger voor psychische klachten. Dat kan van alles zijn. Stel je hebt in aanleg een grotere kans dan gemiddeld op schizofrenie. Zonder corona zou je niet de stress ervaren die je nu hebt, en mogelijk niks van die aanleg merken. Maar nu met die stress, en op de drempel van puberteit naar adolescentie kan die stress die jongeren nu ervaren net zijn wat je wel die trigger geeft. Het is puur een voorbeeld met de kennis die ik heb van psychiatrische ziektebeelden.

En wbt de drugs ik weet geen cijfers. Wat ik wel heb gelezen en op tv gezien is dat mensen die met jongeren werken aangeven dat het gebruik is toegenomen, door wat jongeren zelf aangeven. Eerst bijvoorbeeld alleen een blowtje in het weekend, nu elke dag. Door ontbreken van structuur, contact etc. Dat afbouwen als alles weer terug naar normaal mag gaat niet iedereen makkelijk lukken. Dat zie ik als een groot probleem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:30

En op de grens van puberteit naar adolescent kan ook een blowtje verstrekkende gevolgen hebben, er zijn genoeg jongeren die door te blowen psychotisch zijn geworden en daar echt nooit meer uitkomen, maar corona kun je daar moeilijk de schuld van geven want dat gebeurt al jaren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:34

Excuses, dat was Popstra. Doet voor mij niks af aan het feit dat beiden heel makkelijk denken over de psychische restschade die mogelijk overblijft na deze crisis. Want zij hebben er geen last van.

Maar goed, we gaan zien hoe groot de schade daadwerkelijk gaat zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:36

Citaat:
996 Oh dat had ik niet goed gelezen.
Nee zo werkt dat niet.
Dat is helaas geen keuze.
Uiteraard kun je jezelf helpen door dingen positief proberen te benaderen. Dat scheelt wel veel.
Maar als het emmertje is overgelopen gaat dat even, of wat langer, niet

Ja nog effe.... jij hebt dat wel goed gelezen, want ik heb nergens geschreven dat het een keuze is?

SusanH schreef:
Cer ik snap niet wat je bedoelt met specifieke groep?

Jij hebt het toch over de groep jongeren? Als die jong beschadigt raken dat dat later dan weer invloed heeft..? Dat is dan specifiek de jongeren..
Ouderen (of kinderen, of babies, of bejaarden) maken het allemaal op hun eigen manier door en hebben allemaal weer andere (soms dezelfde) problemen (of niet)..

Citaat:
Zware stress zoals jongeren nu meemaken is sowieso een trigger voor psychische klachten. Dat kan van alles zijn. Stel je hebt in aanleg een grotere kans dan gemiddeld op schizofrenie. Zonder corona zou je niet de stress ervaren die je nu hebt, en mogelijk niks van die aanleg merken. Maar nu met die stress, en op de drempel van puberteit naar adolescentie kan die stress die jongeren nu ervaren net zijn wat je wel die trigger geeft. Het is puur een voorbeeld met de kennis die ik heb van psychiatrische ziektebeelden.

Ja, jongeren dan toch ?

Citaat:
En wbt de drugs ik weet geen cijfers. Wat ik wel heb gelezen en op tv gezien is dat mensen die met jongeren werken aangeven dat het gebruik is toegenomen, door wat jongeren zelf aangeven. Eerst bijvoorbeeld alleen een blowtje in het weekend, nu elke dag. Door ontbreken van structuur, contact etc. Dat afbouwen als alles weer terug naar normaal mag gaat niet iedereen makkelijk lukken. Dat zie ik als een groot probleem.

Ah zo.. ja ik dacht heroine ofzo... Iedere dag blowen, ligt aan de hoeveelheid en wie dat doet (qua ontwikkeling ofzo geloof ik). Het kan ook rust geven.. het is beter dan retalin of temazepam misschien? Ik vind weed lastig, het wordt ook als medicijn gebruikt, misschien denken ze daarom dat het niet zo erg is?

Citaat:
er zijn genoeg jongeren die door te blowen psychotisch zijn geworden
Ik heb geen idee hoeveel 'genoeg' is, en of er onderliggende triggers waren in dat geval. Ik kan me wel voorstellen dat de stress rond corona niet helpt en als je dan al gevoelig bent, dat het dan net een drempeltje is.. Maar de aantallen, echt geen idee. Als ze niet zouden blowen, zouden ze dan wat anders gebruiken (alcohol, iets anders?)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:37

996981 schreef:
Cer schreef:
Ik las laatst een artikel dat het aantal mensen met psychische schade ietwat overschat werd (het was een 'wij van wc eend'-ding).

Ik denk dat heel veel schade ook pas zichtbaar wordt op het moment dat we terug naar normaal zijn. Veel mensen gaan nu op de overlevingsstand en zullen later pas ondervinden hoe zwaar het eigenlijk was

Ja dat is inderdaad het geval
Tijdens de crisis zoiets van " we zitten allemaal in dezelfde oliebol maar meteen na de crisis zal dit pas echt toeslaan

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:38

996981 schreef:
Excuses, dat was Popstra. Doet voor mij niks af aan het feit dat beiden heel makkelijk denken over de psychische restschade die mogelijk overblijft na deze crisis. Want zij hebben er geen last van.

Volgens mij heb ik het bijna altijd over mezelf...
En ik zeg niet "omdat ik er geen last van heb heeft niemand er last van".. waar haal je het vandaan echt? T is dat ik erom moet lachen, maar ergens is het best ernstig om dat zo te verdraaien...
Als het lijkt alsof ik dat schrijf, dan heb ik me verkeerd verwoord.. ik zou graag zien waar?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:39

SusanH schreef:
Sizzle schreef:
Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.

Was pas ook stuk over op tv, dat jongerenwerkers merken dat jongeren meer naar drugs grijpen nu. Puur uit verveling, nergens heen kunnen, minder contacten.

En lachgas blijkbaar in grote aantallen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:43

bigone schreef:
Ik denk dat je sommige keuringsartsen van het uvw kunt scharen onder dezelfde gasten als de belastingdienst. Daar zou inderdaad de bezem door moeten. Misschien moet de grote groep mensen die met bewijs door medici afgeserveerd werden als gezond zich ook maar eens moeten gaan verzetten en de boel opschudden wanneer ze daar toe in staat zijn.

Dat is een enorm lang proces en eerlijk gezegd mag in Nederland alleen een verzekeringsarts, je weet wel diegene bij uwv, oordelen over kunnen werken. Alle andere artsen en revalidatiecentra niet. Een rechter gaat dus mee met verzekeringsarts en zelfs als je een onafhankelijke arts hebt wordt het heel moeilijk, want het is dan 1 arts tegen minimaal 2 van het uwv.

En ja, ik zit er middenin. Ondertussen alweer ruim 2 jaar

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:52

996981 schreef:

Ik praat daar voor mezelf, niet voor anderen.
Ik ben zelf erg nuchter. Ik heb best veel achter de rug de laatste 12 jaar maar huppel er eigenlijk best makkelijk doorheen in vergelijking met anderen. Niet dat ik dingen weg stop maar zie het nut niet in van dingen/ gebeurtenissen blijven terug halen uit het verleden die je toch niet kunt veranderen. Dingen gaan zoals ze gaan, en het is zoals het is. Thats life.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:54

Cer schreef:
996981 schreef:

En ik zeg niet "omdat ik er geen last van heb heeft niemand er last van".. waar haal je het vandaan echt? T is dat ik erom moet lachen, maar ergens is het best ernstig om dat zo te verdraaien...
Als het lijkt alsof ik dat schrijf, dan heb ik me verkeerd verwoord.. ik zou graag zien waar?

Alsjeblieft.

Cer schreef:
Ik las laatst een artikel dat het aantal mensen met psychische schade ietwat overschat werd (het was een 'wij van wc eend'-ding).

Cer schreef:
Sizzle schreef:
Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.

Is dat voor Zwitserland of voor NL?

Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;) Ik heb daar helemaal niet perse behoefte aan.. In een bubbel van 1 gaat het prima.. Net alsof iedereen almaar contact met iedereen moet hebben. Er zal best een groep zijn die meerdere sociale contacten mist, maar er is ook een groep (zie bijv topic op bokt) die het zo wel prima vindt, sterker nog, beter dan voorheen eigenlijk..
Waarom moet altijd alles langs een soort standaard lat worden gelegd? "een mens is een groepsdier DUS willen we allemaal in groepen zijn en DUS liggen we nu allemaal huilend in een hoekje".. eh.. nee.. niet allemaal.. :+
Laatst bijgewerkt door 996981 op 11-02-21 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:54

bigone schreef:
En op de grens van puberteit naar adolescent kan ook een blowtje verstrekkende gevolgen hebben, er zijn genoeg jongeren die door te blowen psychotisch zijn geworden en daar echt nooit meer uitkomen, maar corona kun je daar moeilijk de schuld van geven want dat gebeurt al jaren.

Ja klopt. Maar blowen neemt nu wel toe, dus kans daarop ook.

En lachgas kan ook blijvende schade geven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:56

Popstra schreef:
996981 schreef:

Ik praat daar voor mezelf, niet voor anderen.
Ik ben zelf erg nuchter. Ik heb best veel achter de rug de laatste 12 jaar maar huppel er eigenlijk best makkelijk doorheen in vergelijking met anderen. Niet dat ik dingen weg stop maar zie het nut niet in van dingen/ gebeurtenissen blijven terug halen uit het verleden die je toch niet kunt veranderen. Dingen gaan zoals ze gaan, en het is zoals het is. Thats life.

Ja, ik ben ook nuchter en kan me ook niet voorstellen dat psychische klachten overhoud. Ik kan me echter ook niet voorstellen dat ik restklachten houd van Corona. Want ik ben gezond. Dat betekent in mijn ogen niet dat je een van beide maar gewoon weg mag wuiven “want het gebeurd mij niet”.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:57

Winged schreef:
Ik ben regelmatig even een rondje aan het wandelen en het valt mij nu pas op hoeveel gordijnen er dagelijks dicht zijn hier. Overdag. En dat zet toch wat vraagtekens.

Ik heb ze altijd dicht :D dan ziet die hond minder buiten haha. En zijraam is maar vervelend qua lichtinval.

Ik vind het allemaal lastig, zowel de mensen die psychisch last hebben van maatregelen, want het begint mij ook wel op te breken, als de mensen die last hebben van corona. Of dat nu door overlijden van naaste is, restschade bij zichzelf of naaste of werkdruk erdoor maakt niet uit. Het is gewoon ruk
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-02-21 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:59

Maar ik zeg toch nergens dat je dat moet weg schuiven? >;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:02

Cer schreef:

996981 schreef:
Alsjeblieft.

cer schreef:

Cer schreef:
Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;) Ik heb daar helemaal niet perse behoefte aan.. In een bubbel van 1 gaat het prima.. Net alsof iedereen almaar contact met iedereen moet hebben. Er zal best een groep zijn die meerdere sociale contacten mist, maar er is ook een groep (zie bijv topic op bokt) die het zo wel prima vindt, sterker nog, beter dan voorheen eigenlijk..
Waarom moet altijd alles langs een soort standaard lat worden gelegd? "een mens is een groepsdier DUS willen we allemaal in groepen zijn en DUS liggen we nu allemaal huilend in een hoekje".. eh.. nee.. niet allemaal.. :+

En ziedaar, ik heb het over EEN ARTIKEL, daarna over MEZELF (en ik verwijs naar een topic op bokt)..

Ik wuif echt werkelijk helemaal niks weg, schei toch uit...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:02

We zullen elkaar vast verkeerd interpreteren. Ik vind het openlijk ter discussie stellen hoeveel mensen psychische klachten over gaan houden en het discutabel vinden dat mensen klagen over het sociale aspect dat ze missen niet oké.

Dat jullie de sociale situatie fijn vinden zoals die nu is hebben jullie geluk mee en doet niets af van het feit dat het tegennatuurlijk is.

Die tegennatuurlijkheid gaat er voor zorgen dat mensen psychische klachten hebben/gaan krijgen. Hoeveel dat er gaan zijn, valt nu nog niet te zeggen. We zitten er immers nog middenin en veel mensen gaan in overlevingsstand. Een natuurlijke copingsreactie.

Ik hoop oprecht dat het aandeel psychische klachten klein gaat zijn. Net als dat ik hoop dat zo weinig mogelijk mensen Corona krijgen, al dan niet met restverschijnselen. Die laatste groep kun je ook van denken dat ze niet moeten jammeren en het leven weer op moeten pakken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:20

996981 schreef:
Dat jullie de sociale situatie fijn vinden zoals die nu is hebben jullie geluk mee en doet niets af van het feit dat het tegennatuurlijk is.

Die tegennatuurlijkheid gaat er voor zorgen dat mensen psychische klachten hebben/gaan krijgen. Hoeveel dat er gaan zijn, valt nu nog niet te zeggen. We zitten er immers nog middenin en veel mensen gaan in overlevingsstand. Een natuurlijke copingsreactie.

Ik hoop oprecht dat het aandeel psychische klachten klein gaat zijn.

Volgens mij ben je hier echt te kort door de bocht, want je stelt daarmee eigenlijk dat de samenleving zoals die was wel natuurlijk zou zijn. De ratrace, het moeten, alle evenementen, noem maar op.
Maar volgens mij is die samenleving op haar eigen manier ook ziekmakend en tegennatuurlijk.
Dat het sociale aspect veel invloed heeft op een groep mensen geloof ik meteen. Maar stellen dat deze situatie tegennatuurlijk is, is wat mij betreft echt een ontkenning van de situatie van voorheen en de problemen die deze ook veroorzaakt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:27

Ik heb net een bijeenkomst gevolgd van een psycholoog die uitlegt waarom deze periode juist voor pubers zo ontzettend heftig en waarom dat ook gevolgen op langere termijn kan hebben.
Dat heeft verder niks te maken met sociale druk maar wel met een normaal ontwikkelingsniveau.
Ontbreken van druk van school zie ik trouwens niet. Die druk is er nu toch net zo goed? Kent nu zelfs meer onzekerheid, dat bevestigd toch juist problemen die daaruit voorkomen