Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:07

Mijn ervaring is ook dat de horloges de hoeveelheid gebruikte calorieën kunnen overschatten en het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw lichaam, jammer genoeg erg efficiënt werkt en gewoon wat minder nodig heeft Rose_Sonny. Als je geen resultaat boekt op de weegschaal of centimeters zou ik de calorie inname iets verlagen om te kijken of dat wel werkt. Het is zeker frustrerend als je zo je best doet en je ziet geen resultaat.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:57

Mijn ervaring is hetzelfde @Sharani. Vaak overschatten de horloges wel het verbruik. Hoe duurder het horloge, hoe accurater geldt hier wel.

Gisteren een goede dag gehad. Op een snoepmomentje in de ochtend na, heb ik heel netjes gegeten en heb ik 7km hardgelopen en daarna ook gewoon netjes avondeten gehad en geen rare dingen meer naar binnen gewerkt. En met een goed gevoel de dag afgesloten :) vandaag gaan we gewoon weer voor een goede dag +:)+

ClaudiaHS

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:20

Mijn fitbit is ook heel fanatiek met kcal.
Die registreert wel het dubbele van wat mijn Samsung watch 3 registreert.
Ik reken gewoon met mijn bmr en 5-6 dgn flink beweging.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:08

Ja ik heb een Samsung Watch 4, komt dus wel redelijk overeen met de berekening.

Overigens heb ik ook de berekening gedaan met weinig tot geen beweging, en zelfs dan zou ik met 1950 kcal nog een halve kilo per week moeten kunnen afvallen :=

Mijn lichaam die efficiënt is, dat zou ik heel zuur vinden haha. Ik zal proberen de komende dagen mijn inname langzaam te verminderen, kijken of ik zo rond de 1800 kan blijven. Ik zal kijken of dat dan 'iets' doet.

Klinkt goed MuSLi! 1 goede dag per keer, zorgt ook voor een goede periode op rij.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:23

Hou je wel echt alles bij wat je eet ook? En dan bedoel ik ook: bakboter, dranken, sauzen, boter op brood.
Soms kan in dat soort kleine dingen, echt nog wel een flinke hoeveelheid kcal schuilen.

Anders inderdaad eens proberen wat er gebeurt als je iets lager gaat zitten.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:50

Rose_Sonny schreef:
Ja ik heb een Samsung Watch 4, komt dus wel redelijk overeen met de berekening.

Overigens heb ik ook de berekening gedaan met weinig tot geen beweging, en zelfs dan zou ik met 1950 kcal nog een halve kilo per week moeten kunnen afvallen :=

Mijn lichaam die efficiënt is, dat zou ik heel zuur vinden haha. Ik zal proberen de komende dagen mijn inname langzaam te verminderen, kijken of ik zo rond de 1800 kan blijven. Ik zal kijken of dat dan 'iets' doet.

Klinkt goed MuSLi! 1 goede dag per keer, zorgt ook voor een goede periode op rij.

hmmm ja, waarom ik het aankaartte is omdat mijn smartwatch de kcal ook zwáár overschat (10.000 stappen van gisteren zijn bijna 1000 kcal extra verbrand). Maar die zitten al in mijn ''berekening van activiteit per week''. In het begin was dat mijn valkuil en dacht ik dat ik dus makkelijk 1000 er bovenop kon eten.

Even in een spoiler hoe je je bijvoorbeeld je BMR/TDEE zelf kan berekenen:
Spoiler:
LET OP BMR IS HET AANTAL KCAL WAT JE VERBRUIKT ALS JE IN EEN COMA ZOU LIGGEN. Dus dit is wat je organen verbruiken door je hart te laten kloppen etc, hier mag je nooit onder eten.
Mannen: (13,397 x gewicht (kg)) + (4,799 x lengte (cm)) – (5,677 x leeftijd) + 88,362 = benodigde energie in kcal per dag
Vrouwen: (9,247 x gewicht (kg)) + (3,098 x lengte (cm)) – (4,33 x leeftijd) + 477,593 = benodigde energie in kcal per dag

Als je je basaal metabolisme (BMR) hebt, kun je met je activiteitenniveau je dagelijkse verbruik berekenen door je PAL waarde te berekenen.

Werk / leefstijl en bijbehorende geschatte PAL-waarde

1 – 1,25 Veel liggen in vrije tijd en 100% zittend werk, geen sport/beweging.
1,3 – 1,5 Zittend werk geen/matig onderbrekingen en weinig tot redelijk wat (2x sporten) beweging in vrije tijd
1,55 – 1,7 Voornamelijk zittend werk afgewisseld met regelmatig rondlopen en veel beweging/sporten in vrije tijd
1,8 – 1,9 Staand en lekker actief werk met veel beweging in de vrije tijd
2 Werk dat fysiek erg belastend is
2,1 – 5 Zeer extreem zwaar fysiek belastend werk (hoogst gemeten PAL-waarde is 5 – bij bijv. de Tour de France renners)

Je TDEE (total daily expenditure (dagelijkse verbruik) bereken je dan door = BMR x PAL-waarde

Dit kan je dus zelf berekenen, maar deze website kan het ook voor je doen:
https://tdeecalculator.net/

;)

Als je dit berekent hoef je per dag geen extra rekening te houden met hoeveel je die dag sport, als het op weekbasis al in je TDEE verwerkt zit :)
Maar ieder lichaam is anders, dus houd je niet 100% vast aan cijfers, maar gebruik het als je het fijn vindt als richtlijn. Een diëtist kan je helpen met eten zonder caloriën tellen bijvoorbeeld

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:55

@Aight, mijn sporthorloge (Garmin Fenix 6S) doet dat echt niet. Als ik normaal beweeg, zeg tussen de 7.500-10.000 stappen en gewoon dagelijks huishoudelijke activiteiten uitvoer (wassen, koken, zoon verzorgen, opruimen), dan heb ik volgens mijn horloge ongeveer 230-250kcal verbrand. Die is daarin dus best wel heel schappelijk :j

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:57

MuSLi schreef:
@Aight, mijn sporthorloge (Garmin Fenix 6S) doet dat echt niet. Als ik normaal beweeg, zeg tussen de 7.500-10.000 stappen en gewoon dagelijks huishoudelijke activiteiten uitvoer (wassen, koken, zoon verzorgen, opruimen), dan heb ik volgens mijn horloge ongeveer 230-250kcal verbrand. Die is daarin dus best wel heel schappelijk :j

Inderdaad zeg! Dat scheelt echt mega veel :')

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:10

MuSLi schreef:

Mijn horloge geeft ook zoiets aan, maar is bijna dezelfde (Garmin Fenix 6S pro). Denk dat Garmin dus redelijk accuraat is :j .

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:41

Thanks iedereen voor het meedenken, dat voelt echt heel fijn!

@MuSLi, ik registreer keurig de olijfolie die ik gebruik. Boter op brood vind ik niet lekker, dus dat scheelt alvast. Verder drink ik alleen water. Af en toe een blikje ijsthee, maar die registreer ik dan ook netjes. Ik denk dus echt dat ik geen calorieën mis in mijn registratie.

@Aight, mijn horloge registreert ook zeker niet zo veel, ik vind het altijd behoorlijk tegenvallen wat ik verbrand op een dag volgens dat horloge := . Ik denk dus dat het horloge niet overdrijft, tenminste dat hoop ik, ander ga ik echt huilen :')

Verder ga ik dan zo de berekening doen. Ik heb het via die site al gedaan. En zelfs als ik geen beweging registreer, wat ik dus zeker wel doe, dan vind hij nog dat ik met 1900kcal af zou moeten vallen :=.

Toen ik nog minder koolhydraten at, toen at ik nog meer eiwitten, viel ik behoorlijk af, met minder beweging en ongeveer gelijk aantal calorieën. Nu wil ik niet weer terug daar naar toe, want ik weet ook dat het geen blijvende fix is, maar dat voelde dan wel behoorlijk motiverender dan dit :=

Edit:
Afbeelding

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:30

En als je met de koolhydraten/ eiwitten een beetje een balans probeert te zoeken die je wel kan volhouden? Voor mij persoonlijk zijn koolhydraten ook mijn valkuil. Ik los het op (althans probeer :o ) door bij mijn maaltijden altijd eerst groente en eiwitten te eten en daarna koolhydraten. Dan lukt het me vrij makkelijk om de koolhydraten wat te beperken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:23

Ik heb weer een goede dag toegevoegd aan mijn streak! Dus vandaag richten we ons gewoon weer op een goede dag :j

Hoe is het bij jullie?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:27

Goed bezig MuSLi! Ik doe met je mee, gisteren en eergisteren waren goede dagen. Ik ga er vandaag ook weer voor :j . Vooral het bewegen gaat weer een heel stuk beter, en gek genoeg volgt het beter eten dan vanzelf bij mij.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:56

Goed bezig @Sharani!

Ik durfde het aan om vanochtend op de weegschaal te gaan staan. En het viel me niet tegen, misschien viel het me zelfs wel mee. En had ik verwacht dat ik er een erger zooitje van had gemaakt de afgelopen weken :')

Dus nu weer lekker dag voor dag bekijken en doorpakken waar ik gebleven was...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:19

Ik ben nog steeds in de "bij elkaar raap fase ". :+

Maar ik sta weer in de sportschool! Let's zumba.

Het blijft elke keer zo een struggle. :7

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:52

Ik vind het knap dat je gaat Roosch! Mijn dochter loopt stage en werkt in een sportschool en vraagt ook steeds wanneer ik nou eens ga :n :') .

Fijn dat de weegschaal meeviel MuSLi. Heb het net ook gedurfd om er op te staan en ook hier gaat het weer voorzichtig de goede kant op.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:36

Hier net terug van een week Italië voor werk, met alleen maar uit eten :') Wel veel gezond gegeten en vooral alle zoetigheid bij het ontbijt overgeslagen, maar alles bij elkaar wel veel. Over 2 weken weer, maar eens bedenken hoe ik dat wat kan beperken. Geen pizza en pasta vond mijn lijf sowieso fijn, denk dat ik de desserts komende keer ook over sla.

Ik ben blij dat ik vanavond weer kan sporten :D hopelijk morgen redelijk weer, dan lekker hardlopen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:01

Sharani schreef:
Ik vind het knap dat je gaat Roosch! Mijn dochter loopt stage en werkt in een sportschool en vraagt ook steeds wanneer ik nou eens ga :n :') .

Fijn dat de weegschaal meeviel MuSLi. Heb het net ook gedurfd om er op te staan en ook hier gaat het weer voorzichtig de goede kant op.

Fijn dat jouw weegschaal ook de goede kant op gaat :j

@Roosch, in de sportschool is alweer heel wat natuurlijk _/-\o_ alle (extra) beweging is mooi meegenomen.

Uit eten is altijd velen malen lastiger dan zelf kunnen koken. Zeker als je dan ook nog met anderen samen bent @Gaucho...

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:11

Goed bezig allen. Paar goeie dagen op rij, maakt ook al weer een streak!

Uiteten is altijd lastig, ook niet goed in te voeren in de app omdat je niet precies weet wat de voedingswaarde zijn (al zou ik op werkreis in het buitenland denk ik niet zo streng op mijn eten (kunnen) zijn). Scheelt dat een jaar 52 weken heeft, dus als je 10 weken daarvan niet zo goed doet, heb je nog 42 weken over :Y)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:50

Ik normaal ook niet hoor, maar ik ben dit half jaar echt veel in Italië, als ik me dan elke keer helemaal laat gaan wordt het er niet beter op, ik kan echt veel eten :') nu gewoon met mate genoten van vooral vis, zeevruchten en salades. Bijkomend probleem is dat ik me anders door intolerantie voor melk en tarwe anders ook gewoon slecht voel, en weinig beweging. In

Dit is voor mij ook echt genieten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net lekker gesport, alle oefeningen flink gewicht erbij omdat het te makkelijk ging. Leggpress met 150 kilo, benieuwd of ik spierpijn krijg :')

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:47

:wave:

Zou ik hier mee mogen doen?
Weet niet of ik er iedere dag aan toe zal komen om te reageren maar ik wil m’n best doen…

Ben door veel stress het afgelopen jaar flink aangekomen en ik vind dat het nu hoog tijd is on de overtollige kilo’s weer kwijt te raken. Heb een jong paard staan en mijn doel is om mooi op gewicht te zijn tegen de tijd dat ze zadelmak gemaakt zal worden ….
Dat betekend dat ik iets meer dan een jaar de tijd heb om zo’n 15-20kg kwijt te raken, ik hoop dat het zal gaan lukken!
Heb een app gedownload , Happy Scale, om de vorderingen in bij te houden en dat werkt heel fijn, met zo’n mooi grafiekje erbij om me extra te motiveren :D

Hoop dat dit topic me ook een veetje kan helpen door steun te vinden bij mede lotgenoten …

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:46

Welkom @libera, wees vrij om mee te lezen en mee te schrijven wanneer het je uitkomt :) wat een mooi doel om naartoe te werken en ook mooi qua tijd die je ervoor uittrekt, geen crashen en zo snel mogelijk, maar langzaam en lange termijn resultaten :j

Hier gisteren weer een goede dag aan mijn streak toegevoegd en vanochtend op de weegschaal een mooie min van 350gram. Dus vandaag gaan we weer voor een goede dag :Y) *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:21

@Aight, vandaag bijna 10.000 stappen en verder gewoon een beetje op en rond het huis bezig geweest. Even op visite geweest en buiten gespeeld met mijn zoontje; verbrande calorieën volgens Garmin 184 :Y)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:41

Welkom Libera, elke dag praten is echt geen vereiste hoor. Goed dat je bezig bent met bewust afvallen. En lijkt me een super doel om naar toe te werken!

Heel goed MuSLi! Vandaag ook toegevoegd aan je streak? Fijn dat je weegschaal gelijk weer lief voor je is :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:37

Rose_Sonny schreef:
Welkom Libera, elke dag praten is echt geen vereiste hoor. Goed dat je bezig bent met bewust afvallen. En lijkt me een super doel om naar toe te werken!

Heel goed MuSLi! Vandaag ook toegevoegd aan je streak? Fijn dat je weegschaal gelijk weer lief voor je is :j

Yes, vandaag ook toegevoegd aan de streak! En ook nog 16km trailrun gedaan vandaag.. dus helemaal top! :j

Bij jou ook goed gegaan de afgelopen dagen?