Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MuSLi schreef:Werken jullie met trainingsschema's en zo ja, hoe ziet die eruit?
Ik loop 2x per week (geen plannen om vaker te lopen, aangezien ik ook nog fiets en kickboks).
Dus ik vraag me af wat haalbaar zou zijn in die twee trainingen qua schema.
Wat zou het meeste effect meebrengen?
MuSLi schreef:Fietsen is eigenlijk altijd redelijk steady pace. Dus wel een algemene duurvermogen training.
Dan zou je met hardlopen bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:
Week 1: Tempo + Interval
Week 2: Duurloop + Interval
Klinkt best aannemelijk. Maar hoe zouden dan die tempoblokken en intervallen eruit moeten zien?
Is er een website, artikel, blog waar ik daarover meer informatie zou kunnen vinden?
Supervixen schreef:MuSLi schreef:Fietsen is eigenlijk altijd redelijk steady pace. Dus wel een algemene duurvermogen training.
Dan zou je met hardlopen bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:
Week 1: Tempo + Interval
Week 2: Duurloop + Interval
Klinkt best aannemelijk. Maar hoe zouden dan die tempoblokken en intervallen eruit moeten zien?
Is er een website, artikel, blog waar ik daarover meer informatie zou kunnen vinden?
Dat ligt er maar helemaal aan wat je tempo is, wat je hartslag is tijdens trainingen, hoe vaak je per week wilt lopen en naar welk doel je toe wilt werken.
Een goed schema is op jou aangepast en het doel dat je wilt halen.
Ik loop altijd zonder schema's zoals de meesten hier wel weten en met een beetje logisch nadenken en op mijn gevoel lopen heb ik het al heel ver geschopt. Echt het maximale eruit halen zou beter kunnen, maar dat is mijn doel niet. En ik word alleen maar gestresst van schema's.
Dilan93 schreef:Intervaltempo en duur is heel afhankelijk van je conditie en je doel.
Vanochtend liep ik mijn 2 minuten intervallen tussen de 5:00 en 5:30 min/km. Maar dat is voor sommige mensen het tempo van een (rustige) duurloop.
Een paar jaar terug kon ik de 10 km ook nog op 5:30 lopen, nu ben ik met 6:30 al heel blij
Als mn intervallen langer zijn, bvb 4 minuten, loop ik meestal tussen de 5:30 en de 5:50.
En soms denkt mn lijf echt "nope" en gaan mn intervallen gewoon echt niet lekker. Dan hou ik het tempo of aantal herhalingen niet vol.