Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:03

Veel plezier! Hou je benen heel voor volgende week ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:13

0091, netjes hoor!

SV, veel plezier met je trail :D
Zo zonder zon is het een prima looptemperatuur. :j

Ik heb mijn rondje vanochtend al gehad. Wilde 5 km lopen op een vlotter tempo dan de 11 km van woensdag. En dat is gelukt. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:26

Lekker tempo Dilan!

Succes SV, lijkt me een heerlijke omgeving om te lopen.

Emmavz ik ben ook echt een avondmens. Kan ook genieten van heel laat nog lopen. Hoewel ik dus ook s ochtends lopen fijn vind, maar ik heb er wel meer moeite mee. Vooral om mezelf op tijd mijn bed uit te krijgen :')

Ik heb gister nog lekker gelopen, interval van 7,5 km in totaal. 15 min ingelopen, 5 blokken van 3 minuten rond de 6:00 en dan nog lekker uitgelopen. Dat laatste is me nog niet eerder gelukt dus daar was ik al heel blij om.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 19:06

Vanmiddag de Veluwse Trailrun gelopen. Eerst 6km over de hei, vol door het zand en in de zon. Dat was pittig. Daarna het bos in, dat liep een stuk fijner in de schaduw.
We kwamen twee mensen met paard tegen (ze liepen ernaast) en toen schrokken de paarden van ons clubje lopers. De ene brak los en ging er vandoor en toen hadden we bijna een paard in onze nek hangen :+ .
Aan het eind nog 2km door het zand op de hei en toen over de finish, bij 22.15km, tempo 5.39 per km.
Ik was met een paar snelle mannen, dus we liepen nogal vlot.
Thuis zag ik dat ik als 10e vrouw ben geëindigd, van de 61. Als we iets minder tijd hadden genomen bij de verzorgingsposten, zat ik in de top 5. Niet dat ik dat belangrijk vind en loop om hoog te eindigen, maar toch leuk.

De foto upload doet het niet helaas, misschien later wat foto's.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:23

Wat leuk SV! Heb al hele mooie foto's op Insta voorbij zien komen :j

10e is ook super netjes. :D

Enne, hardlopers zijn heeeuuull eng voor paarden :))

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:45

Goed bezig allemaal! Had al een tijdje niet meer gepost of meegelezen, nu ben ik grotendeels bij, maar niet genoeg onthouden om op iemand te reageren, dus wordt het weer een egopost.

Vandaag evenementje van onze joggingclub, was normaal vorig jaar gepland, maar toen afgelast wegens corona. "From dawn till dusk" houdt in dat er van vanmorgen zonsopgang tot vanavond zonsondergang (nu dus ongeveer) op het parcours (1800m) in het natuurdomein telkens minstens 1 persoon van onze club (in onze kleuren) aan het lopen is. De club stond er met een standje ter promotie van de club, en met drankjes voor de lopers.

Ik ben vanmorgen om 10u een uurtje komen meelopen. Ging best lekker in bosrijke omgeving, en ook wat verbroederd met een naburige club, vroeger nogal vijandig (de oprichters van onze club zijn enkele leden van hen die in onmin vertrokken zijn), maar nu heel vriendschappelijk.

Ik was eventjes aan de praat geraakt met iemand die al heel wat marathons gelopen heeft. Hij trekt volgende week naar Marokko, om er maar eventjes 200 km te lopen in 5 dagen, dus iedere dag quasi een marathon! Goed zot zou ik zeggen, maar natuurlijk ook respect.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 06:38

Wat een leuk evenementje zo, doet je club goed.

Op insta volg ik ook mensen die zulke inspirerende hardlooptochten maken! Je lijf kan zo veel meer dan je denkt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:05

Hwn, leuk evenement :j

200 km :wow:

Mijn intervaltraining van vanochtend zit er alweer op :D
5 minuten joggen als warming-up gedaan, daarna zes blokken van 2 minuten tempo, 1 minuut joggen.

Was de eerste keer sinds heel erg lange tijd dat ik niet hoefde te wandelen tussen de tempoblokken door :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:16

Klinkt als een leuk evenementje @hwn. Goed voor het clubgevoel ook.

Aankomende zondag is bij ons de Kassencross. En voor zover bekend gaat hij door.
Is een loop van circa 7,5km door het kassengebied van Heemskerk.
Tuinders hebben hun kassen/terreinen opengesteld voor hardlopers.
Je rent dus door kassen en tuinderijen, op plaatsen waar je normaal niet komt.
Erg leuk evenement :) Eerste evenement sinds begin 2019 voor mij (daarna zwanger).
Ik heb er zin in *\o/*

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:31

Is dat de Marathon du Sal in Marokko? Lijkt me zo gaaf daar een keer aan mee te doen. Echter functioneer ik (nog) niet zo goed in de hitte dus ben bang dat ik beter andere uitdagingen aan kan gaan. Ben het eens met SV, vind het zo leuk dat soort inspirerende verhalen te horen en te lezen. Ze maken mij juist enthousiast om verder te gaan en verder te willen.

Hier even een paar dagen rustig aan. Zaterdag de Freedomtrail dus benen mogen wel even opladen.

Ter info voor de mensen die net als ik "last" hebben van een hoge maximale hartslag:
Ik ben even wezen uitzoeken hoe erg dat nou daadwerkelijk is. Mijn maximale hartslag zou met mijn leeftijd rond de 190 zijn, echter heeft deze op meerdere meetapparatuur de 215 wel aangetikt.
Volgens meerdere onderzoeken en laatst een gesprek met een cardioloog kan dit echter geen kwaad. Je hartslag zones zullen echter iets anders liggen dus dat is even extra puzzelen. Waar je wel goed mee moet uitkijken (maar dat moeten mensen met een standaard maximale hartslag ook) is dat je hartslag niet te snel daalt.
Zeker na een wedstrijd gaan mensen vaak stilstaan of heel rustig wandelen. Mensen die een hoge maximale hartslag hebben word aanbevolen om wat steviger door te stappen of zelfs te blijven dribbelen de eerste 100m. Bij te snel zakken van je hartslag kan je namelijk flauwvallen. Bij sommige mensen werken compressiekousen en compressie mouwen tegen het te snel zakken van je hartslag maar niet iedereen merkt hierbij verschil.
In het kort: het kan geen kwaad.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:02

Werken jullie met trainingsschema's en zo ja, hoe ziet die eruit?
Ik loop 2x per week (geen plannen om vaker te lopen, aangezien ik ook nog fiets en kickboks).
Dus ik vraag me af wat haalbaar zou zijn in die twee trainingen qua schema.
Wat zou het meeste effect meebrengen? :)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:47

MuSLi schreef:
Werken jullie met trainingsschema's en zo ja, hoe ziet die eruit?
Ik loop 2x per week (geen plannen om vaker te lopen, aangezien ik ook nog fiets en kickboks).
Dus ik vraag me af wat haalbaar zou zijn in die twee trainingen qua schema.
Wat zou het meeste effect meebrengen? :)

Ik heb een trainingsschema liggen voor een 5k met 3 trainingen per week. Dat is elke week 1 interval training, 1 tempo run en 1 easy pace run. Ik kreeg daarbij te horen dat als twee trainingen per week doet, je er voor zou kunnen kiezen om de easy run te laten vervallen of de temporun en easy run af te wisselen. Hangt er ook een beetje van af hoe hard je traint als je gaat fietsen. Als je op de fiets aan je algemene duurvermogen werkt, wat ook je doel is met easy runs, dan zou ik eerder die run laten vervallen dan wanneer je ook op de fiets heel afwisselend traint met intervallen en tempo ritten zegmaar

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:20

Fietsen is eigenlijk altijd redelijk steady pace. Dus wel een algemene duurvermogen training.
Dan zou je met hardlopen bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:
Week 1: Tempo + Interval
Week 2: Duurloop + Interval

Klinkt best aannemelijk. Maar hoe zouden dan die tempoblokken en intervallen eruit moeten zien?
Is er een website, artikel, blog waar ik daarover meer informatie zou kunnen vinden?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:51

Mijn hartslag kan oplopen tot net over de 200, maar daalt vrij vlot ook weer naar 150 als ik even wandel.
Als ik een minuut of 5 wandel zakt het naar de 100 á 115.

Ik heb niet echt een trainingsschema. Probeer wel iedere week een interval, 'lange' duurloop en kortere duurloop te doen.
Mijn lange duurloop ligt momenteel rond de 10 km, kort is 5 á 6 km.
Interval is echt heel kort, tussen de 3 en 4 km. :)

Misschien straks voor de halve marathon wel een schema. Maar dan wil ik ook niet meer dan 3x trainen per week.
Zie wel eens schema's van 5 dagen, maar dat is teveel voor me.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:15

Musli ook al zo'n tof evenement! Veel plezier alvast.

Mijn hartslag is al in tijden niet over de 166 geweest.

Dilan met 3 keer per week trainen kun je prima een halve lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:18

MuSLi schreef:
Fietsen is eigenlijk altijd redelijk steady pace. Dus wel een algemene duurvermogen training.

Klinkt best aannemelijk. Maar hoe zouden dan die tempoblokken en intervallen eruit moeten zien?
Is er een website, artikel, blog waar ik daarover meer informatie zou kunnen vinden?

Dat ligt er maar helemaal aan wat je tempo is, wat je hartslag is tijdens trainingen, hoe vaak je per week wilt lopen en naar welk doel je toe wilt werken.
Een goed schema is op jou aangepast en het doel dat je wilt halen.

Ik loop altijd zonder schema's zoals de meesten hier wel weten en met een beetje logisch nadenken en op mijn gevoel lopen heb ik het al heel ver geschopt. Echt het maximale eruit halen zou beter kunnen, maar dat is mijn doel niet. En ik word alleen maar gestresst van schema's.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:27

Supervixen schreef:
MuSLi schreef:

Dat ligt er maar helemaal aan wat je tempo is, wat je hartslag is tijdens trainingen, hoe vaak je per week wilt lopen en naar welk doel je toe wilt werken.
Een goed schema is op jou aangepast en het doel dat je wilt halen.

Ik loop altijd zonder schema's zoals de meesten hier wel weten en met een beetje logisch nadenken en op mijn gevoel lopen heb ik het al heel ver geschopt. Echt het maximale eruit halen zou beter kunnen, maar dat is mijn doel niet. En ik word alleen maar gestresst van schema's.

Maar doe jij dan ook interval trainingen en tempotrainingen of loop je gewoon op gevoel en gaat het de ene keer snel en de andere keer wat langzamer, of hoe deel jij het dan in?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:40

@Dilan, dat lukt perfect hoor, met 3x trainen per week. In onze joggingclub loopt bijna niemand meer dan 2 à 3x per week, en zeker meer dan de helft heeft al een halve marathon gelopen, en de meesten zijn dan nog een stuk ouder dan jij. Ik heb trouwens niet specifiek voor een halve getraind, ik liep wel geregeld 10 à 12 km zonder moeite, en had 2x 16 km gelopen voordien, nooit meer dan dat, en ben dat nu ook niet van plan, tenzij ik toevallig in gezelschap ben dat langer loopt.

Ik ben een ramp met schema's, omdat ik vooral een sociale loper ben, en dan lukt het niet om bij een groepje te blijven, dus dan laat ik mijn schema vallen om toch niet alleen te moeten lopen. En doordat ik lid ben van een joggingclub, schieten de intervaltrainingen er dan vaak bij in, helaas.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:06

Intervaltempo en duur is heel afhankelijk van je conditie en je doel.

Vanochtend liep ik mijn 2 minuten intervallen tussen de 5:00 en 5:30 min/km. Maar dat is voor sommige mensen het tempo van een (rustige) duurloop. :)
Een paar jaar terug kon ik de 10 km ook nog op 5:30 lopen, nu ben ik met 6:30 al heel blij :')

Als mn intervallen langer zijn, bvb 4 minuten, loop ik meestal tussen de 5:30 en de 5:50.

En soms denkt mn lijf echt "nope" en gaan mn intervallen gewoon echt niet lekker. Dan hou ik het tempo of aantal herhalingen niet vol.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:12

Dilan93 schreef:
Intervaltempo en duur is heel afhankelijk van je conditie en je doel.

Vanochtend liep ik mijn 2 minuten intervallen tussen de 5:00 en 5:30 min/km. Maar dat is voor sommige mensen het tempo van een (rustige) duurloop. :)
Een paar jaar terug kon ik de 10 km ook nog op 5:30 lopen, nu ben ik met 6:30 al heel blij :')

Als mn intervallen langer zijn, bvb 4 minuten, loop ik meestal tussen de 5:30 en de 5:50.

En soms denkt mn lijf echt "nope" en gaan mn intervallen gewoon echt niet lekker. Dan hou ik het tempo of aantal herhalingen niet vol.

Daarom vraag ik me dus af of iemand een blog, artikel, webpagina of wat dan ook kent die mij meer informatie kan verschaffen over hoe ik het het beste in kan delen. Ik snap dat het voor iedereen anders is (en elke situatie ook)

Gelukkig heb ik ondertussen best wel wat loopervaring en informatie met betrekking tot wat ik loop qua tijden en afstanden, inclusief hartslag en stapfrequentie. Alleen nog nooit echt met een schema getraind/gelopen. Daar valt volgens mij nog wel wat te verbeteren :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:16

Runnersworld heeft schema's waarin ook uitleg gegeven wordt per type training. Staan op hun website :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:39

Wat is je doel dan musli?
Wil je trainen voor een bepaalde afstand? Wil je een bepaald tempo halen op een bepaalde afstand?

Een echt goed schema maken kan een hardlooptrainer voor je doen. Schema's op internet zijn een mooie richtlijn. Aan wat ik doe op gevoel heb je niet zoveel, want ik heb andere doelen en loop denk ik veel meer kms in de week.

Mijn week is ongeveer zo momenteel.. ik loop twee keer per week een lange trail, dat kan zijn een trail van 25km en eentje van 21km.. of eentje van 18km en eentje van 30km. Waar ik zin in heb.
Dan nog een loop op de weg, wat soms 10km kan zijn, soms 15km of 12km. Dan maak ik zelf intervallen of tempoblokken met garmin workout. En ook daar zit geen lijn in waar ik voor kies en welke tempo's ik loop. Ligt ook aan hoeveel zin en energie ik heb.
En nu het in de avond licht is doe ik 's avonds nog een korte trail, of een duurloopje op de weg of herstelloop.

Ik wissel dus wel af en dat is denk ik belangrijk en daar word je sterker en sneller van. En zo hou ik het ook leuk voor mezelf.

Maar er zijn mensen die zweren bij een schema en dat is ook prima.

Net nog een korte trail gedaan met mijn vriend. Nog één loopje en dan zaterdag de 45km freedomtrail. Spannend!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:46

Ik denk dat het doel is beter worden. En dat maakt het lastig, want ik ben de afgelopen maanden al zoveel beter geworden :') :Y) een echt doel heb ik niet, want er zijn geen evenementen en qua afstand loop ik ondertussen alles tussen 5-20km. Meestal zit ik rond 5-10, 2x per week. Met soms een uitschieter naar boven.

Die standaard schema's heb ik wel al vaker bekeken, maar daar heb ik niet een gevoel bij van yes, daar ga ik mee aan de slag -O- en een schema laten maken door een hardlooptrainer vind ik niet de moeite waard, voor mij als recreatieve loper. Misschien dan maar gewoon doorgaan zoals ik nu doe...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:56

Oh jongens ik ben best trots op mezelf.. zojuist mijn eerste 5 km op de teller gezet. Zonder lopen tussendoor *\o/*
Ging zo lekker en ik had er (en dat heeft me nog het meest verbaasd) plezier in! :j

Mijn vriend heeft de freedomtrail gerend supervixen en hij vond m heel gaaf!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:00

Wat tof Namiro! Ik hoop daar over een tijdje ook te zijn.

Ik ben ook blij, ik ben 3 weken geleden gestart en heb vadaag de eerste aaneengesloten 5 minuten gelopen. Het gaat me tot nu toe allemaal verrassend goed af en ik loop alles goed weg. Ik had het niet verwacht, maar ik vind het enorm leuk!