Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:47

Even iets anders, ik zit in dubio :+ Zaterdag wedstrijd, maar nu twijfel ik of ik 10,5 ga lopen of 5,3. Ik vind de afstanden allebei maar stom omdat het geen hele km's zijn, maar die 5 nog stommer :P Omdat een goede vriend gaat lopen vind ik het gezellig ook te gaan.
Ik heb al een tijdje een beetje last van mijn voet en de afgelopen week wat minder getraind dus misschien maar beter die 5. Maar ik vind het juist wel een leuke uitdaging om die 10 te doen. Ik heb in training nog maar 4x 10km gelopen overigens.

Wat vinden jullie?

Morgen tijdens mijn opleiding voor sportmasseur (voor paarden) vraag ik trouwens even aan de docent over mijn voet, hij is oa humaan fysiotherapeut. Het blijft toch steeds terug komen.

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:05

wat is je doel? voorin eindigen? wat is je tijd op de 10 en wat waren de uitslagen van vorig jaar? ik zou daar ook eens naar kijken.
ellendig je voet, waar zit het precies?

ik heb besloten zaterdag niet te starten.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:09

Ik zou toch een stapje terug doen Benangelique. Het sporten moet leuk zijn. En je hebt inderdaad heel snel opgebouwd. Misschien even 2/3 weken rustig aan doen en in het nieuwe jaar weer wat doelen opmaken. Misschien is het ook een optie om maar 1 training per week buiten je comfort zone te zitten, zodat het hardlopen je niet tegen gaat staan en je weet dat je de rest van de week 'lekker' kan lopen. Juist de mindset is super belangrijk. Vaak pak je dan onbewust in je andere loopjes ook meer erbij. Qua ademhaling e.d. heb ik geen idee, zeker omdat je ook een trainer hebt. Het tempo dat je gisteren liep is helemaal niet verkeerd!

Wat voor mij helpt is niet in km's denken maar in tijd. 21 km klinkt ellendig, terwijl 1.40 uur hardlopen prima te doen is.

Als je last hebt van je voet zou ik 5 km doen. Een weekje (of 2) minder trainen is op zich niet verkeerd voor een een wedstrijd.
Hopelijk kan de docent je helpen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:17

Benangelique: ik heb dat met de rem erop lopen ook snel. Omdat ik inderdaad denk ik moet nog zover.. mijn zusje waarmee ik wedstrijden loop heeft dat helemaal niet. Die gaat gewoon los en ziet wel waar het schip strandt. Haar snelheid wordt veel sneller hoger in vergelijking tot mijn snelheid. Ik ben veel berekenender. Heel irritant soms. Vanuit huis heb ik voor mezelf allemaal rondjes met bepaalde afstanden. Ik kan ze zo lang of kort maken als ik wil en er gemakkelijk stukjes van 10 minuten aanplakken. Als ik dan een keer heel snel wil, dan pak ik bijvoorbeeld het rondje van 20 minuten waar ik weer makkelijk een ander stukje van 10 of 20 minuten aan kan plakken. Dat geeft mij wat minder rem. Dan kan ik denken: ik ga nu 20 min hard en als het goed gaat plak ik er een stuk aan en lukt het niet, dan ben ik ook meteen weer thuis. Als je snapt wat ik bedoel, lastig uit te leggen.

En een pauze nemen doe ik nu ook, na de 10EM ben ik alleen maar aan het klooien met buikpijn en verkouden. Blijkbaar heeft mijn lijf er even genoeg van.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:55

Benangelique mijn doel is vooral plezier hebben en dan voor mezelf een nette tijd neerzetten. Op de 10 loop ik dus sowieso wel een pr aangezien ik die niet eerder in wedstrijdverband heb gelopen maar de 5 is voor mij verhoudingsgewijs een stuk sneller te lopen. Voor een pr hoef ik het alleen niet te doen vanwege die 300m extra. Een beetje voorin eindigen zal bij de 5 waarschijnlijk wel lukken, bij de 10 niet haha. Maar dat is mijn doel niet. Vanwege die voet neig ik toch wel naar de 5.
Ik heb steeds na het lopen een gevoelige plek op mijn voet. Het zit op de buiten zijkant/bovenkant en dan een beetje in het midden. Ik voel het met name als ik zonder schoenen loop.

Tayga haha ik vind 1 uur en 40 minuten lopen anders heeeeel lang klinken!
Ik hoop idd dat de docent er iets zinnigs over kan zeggen.

Supervixen leuk he zo'n zus? Herkenbaar ;) Mijn zus gaat er ook altijd helemaal voor in een wedstrijd, maar zij heeft vroegah in de Nederlandse top meegelopen dus die instelling is wel verklaarbaar ;)
Vervelend dat je tobt met gezondheid.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:41

Piekosjj schreef:
Greetje63 schreef:
Voor ons amateur lopers valt natuurlijk juist het meeste winst te behalen door wel specifiek te trainen. En als e geen zin hebt om zo specifiek bezig te zijn dan kun je in mijn ogen net zo goed die hartslagmeter in de wilgen hangen ipv pogen natte vinger werk zones aan te houden. Is het alleen maar misleiding. Maar goed als je daar wel gelukkiger van wordt of meer vertrouwen van krijgt is het prima toch.

Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Ik loop in het weekend m'n twee uurtjes in het bos wat puur genieten is en doordeweeks werk ik aan iets meer snelheid er in. Maar om daar nou meteen allerlei testen voor te laten gaan doen terwijl ik al een redelijk idee heb van wat mijn lichaam kan en doet, voor iets wat ik puur voor m'n plezier doe vind ik persoonlijk gewoon te ver gaan. Niet iedereen is er zo serieus mee bezig, hardlopen is en blijft namelijk altijd mijn 'tweede' sport en ik doe het omdat ik het leuk en uitdagend vind.

Ben, had jij laatst niet ook een post over het willen nemen van een korte pauze? Dit klinkt voor mij namelijk als wat overtrained zijn.

Ik geef toch juist aan dat je prima zonder hartslagmeting kunt trainen. (doe ik zelf momenteel nog) Het enige wat ik zeg dat het geen zin heeft om keurig volgens hartslagzones te trainen die niet voor e zijn bepaald en dus pure natte vingerwerk zijn. Waarin schiet ik dan te kort door de bocht in je beleving?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:50

benangelique schreef:
had het idd over een pauze, maar dat is dan puur geestelijk. mijn lijf heeft gisteren laten zien niet moe te zijn en ook nu voel ik me niet moe of heb ik ergens pijntjes of spierpijn. hartslag bleef volgens mij ook heel redelijk (ga volgende maand een veldtest doen om dat eens goed te laten bekijken).

De meeste vormen van overtraindheid hebben een grote oorsprong juist in het mentale vlak. misschien leg je jezelf te veel druk op. Op zich hoeft jezelf druk opleggen niet verkeerd te zijn en kan het zelfs je prikkelen tot grotere prestaties maar je moet er wel mee om kunnen gaan.
Toch is je trainer diegene die je hierin zou moeten begeleiden. Een trainings plan waarbij je zelf vertrouwen weer groeit. Kritisch terugkijken of het schema de afgelopen half jaar wel voldoende relatieve rustmomenten heeft. Een trainer is tenslotte veel meer als een passend schema, die zou je juist op zulke momenten goed kunnen coachen. Nu heb je het aangekaart dat is goed maar blijf er over in discussie. Evalueren jullie met regelmaat de trainingen? Dat is namelijk heel belangrijk voor een trainer om een passend vervolg op een trainingsschema te maken en je te begeleiden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:54

Daan_O schreef:
Even iets anders, ik zit in dubio :+ Zaterdag wedstrijd, maar nu twijfel ik of ik 10,5 ga lopen of 5,3. Ik vind de afstanden allebei maar stom omdat het geen hele km's zijn, maar die 5 nog stommer :P Omdat een goede vriend gaat lopen vind ik het gezellig ook te gaan.
Ik heb al een tijdje een beetje last van mijn voet en de afgelopen week wat minder getraind dus misschien maar beter die 5. Maar ik vind het juist wel een leuke uitdaging om die 10 te doen. Ik heb in training nog maar 4x 10km gelopen overigens.

Wat vinden jullie?

Morgen tijdens mijn opleiding voor sportmasseur (voor paarden) vraag ik trouwens even aan de docent over mijn voet, hij is oa humaan fysiotherapeut. Het blijft toch steeds terug komen.

Ik zou met lichamelijke klachten niet op een wedstrijd starten. Er zijn hel hele jaar door 5 en 10km wedstrijden die je nog kunt lopen als je geen lichamelijke klachten hebt. Eerst zien te achterhalen waar de klachten vandaan komen, zo mogelijk de klachten aanpakken eenmaal hersteld weer opbouwen en een maal opgebouwd zou ik pas aan een wedstrijd gaan denken.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:54

Sluit me wel bij Greetje aan qua advies, zou sowieso die 10 kilometer uit je hoofd zetten Daan hopelijk knap je snel weer op. Zelf geen last van een rem of tegen het lopen opzien. Het is wel zo dat als ik met een clubje loop het sneller makkelijker en minder zwaar lijkt te gaan maar dat zal er voornamelijk door komen dat het tempo iets lager is. Bij weinig motivatie is het dus een aanrader om met een groepje te lopen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:21

Beterschap supervixen!
Ik merk dat bij mij motivatie om te lopen en om gezond te eten echt in een cirkeltje gaan, hebben jullie dat ook?
Als ik gezond eet zit ik beter in mn vel, heb ik meer energie, loop ik fijner en raak ik ontzettend gemotiveerd om te lopen. En daardoor dus ook vanuit het lopen motivatie om gezond te eten.
Heb gemerkt dat nadat ik twee weken geleden even een rustweek had, icm met ongezond eten (verjaardagsrestjes en sinterklaas) ik het vorige week echt moeilijk had met lopen en ook nog veel ongezond heb gegeten. Maar vorige week vrijdag met de hond van een vriendin gelopen en dat heeft me weer heel erg gemotiveerd. Dus ik heb weer motivatie gevonden om te lopen en daarmee ook om iets gezonder te eten :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:20

Dat herken ik s1993! Ik ben bijvoorbeeld ook een moeilijke drinker, qua genoeg water drinken. Als ik enthousiast ben met hardlopen ga ik opeens ook meer water drinken (niet 1 glaasje, een halve tot een hele liter per dag).
Ik vind het wel grappig dat dat zo samenhangt

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:30

Vervelend Supervixen dat het al zo lang aanhoudt.

Mijn cirkel werkt één kant op. Als ik in mijn sportritme zit (3/4 x per week) dan eet ik vrij gezond. Ben ik te druk en werk ik te vee,l dan ga ik snaaien. Maar het is niet per se dat ik dan geen zin heb in sporten of dat het niet lekker loopt.

Gisteren een klein rondje gelopen. Heb ongeveer 2x 1km rustig hardgelopen met tussendoor wandelen en strekken. Vlak voordat ik thuis was speelde mijn knie pas op. Dus we gaan vooruit *\o/*

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:05

S1993 dat heb ik ook wel ja. In december gezond eten is voor mij echt bijna niet te doen haha. Ik ben al zo gek op snoepen en nu zijn er helemaal veel lekkere dingetjes overal. En best wat etentjes in de planning dus dat schiet ook niet op. In januari weer gezonder eten en meer bewegen :)

Tayga fijn dat het goed ging!

Had ik jullie al verteld dat ik eigenwijs ben? :') Ik begrijp de opmerkingen over het beter even geen wedstrijd lopen vanwege mijn voet, zou ik zelf waarschijnlijk ook zeggen tegen iemand anders ;) Maar ik wil zo graag en ik heb maar weinig last er van. Als ik de “pijn” moet aangeven op een schaal van 1-10 is het een 1 of misschien soms 2, en dat dus alleen dag na het lopen. Maar dan ga ik in ieder geval maar wel die 5km lopen, is het wat minder belastend. Vanavond nog even overleggen met de fysio op de opleiding.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:42

Fijn dat het beter ging Tyaga! En Daan: dat eigenwijze is wel begrijpelijk, maar goed dat je dan voor de 5km kiest, lijkt me verstandiger dan de 10km. En tijdens de run goed naar je lichaam luisteren.

Ik moet even spammen dat ik heel trots ben omdat ik zonet een leuk rondje heb gelopen met iig 1 km op 6.15 min :) van de zomer liep ik nog alles rond of boven de 7, dus ik ben hier heel blij mee.
Helaas kan ik verder mijn Pace niet zo goed zien, mijn hardloopbandje wil alleen de snelheid per km aangeven, dus als ik stukjes wandel dan heb ik daar niks aan. Ik ga daar nog even op zoeken waarom het de grafiek met de data van Pace niet wil vullen, vind het best irritant

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:43

Met welke app / horloge loop je? Kan je tussendoor klokken?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:54

goed gedaan mirriezz!

ik heb een garmin forerunner 35 maar krijg mijn hartslagzones niet te zien in garmin connect. iemand een idee hoe dit kan?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:30

Ik loop met de Mi band van xiaomii. Gebruik ook hun app, omdat ik nog geen manier weet om de hartslag door te zetten naar runkeeper. Ik vind het daarnaast fijn dat ik met deze app ook mijn passentempo kan uitlezen.

Ik kan tussendoor niks tot ik mijn telefoon pak ;) behalve kiezen wat ik uitlees op mijn pols dan. Het werkt een beetje als een fitbit (van wat ik daarvan weet).
De snelheid wordt gemeten adhv de gps in mijn telefoon, vandaar dat ik geen reden zie om (net als runkeeper) een netjes grafiekje met de snelheid/pace te plotten. De hr grafiek plot hij wel braaf, maar bij de Pace zegt hij geen data te hebben. Hoe die dan wel Pace/km aan kan geven vind ik bijzonder.

Het is wel een Chinese band, dus datar kunnen ook enkele issues vandaan komen hoor.

Dankjewrl benangelique! Deze band is mijn eerste ervaring met een hartslagmeter, dus ik heb geen idee van garmin. Er staat van dat merk nog wel een mooi horloge op mijn verlanglijstje, maar dan moet ik eerst geld gaan verdienen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:04

geen dank, je het zelf enorme progressie geboekt! echt heel knap

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:44

Super gedaan Mirriezz, dat is een flinke verbetering!

benangelique schreef:
ik heb een garmin forerunner 35 maar krijg mijn hartslagzones niet te zien in garmin connect. iemand een idee hoe dit kan?

Is de Garmin connect het programma op de computer?

Ik loop met een Polar M400, dus daar heet alles anders. Bij de polar kun je zowel op het horloge als online je max en omslagpunt invoeren. Dan geeft hij automatisch aan in welke zone je loopt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:33

Benangelique ik eb even zitten kijken. Heb zelf de garmin 310xt maar gebruik ook garmin connect. En gamin connect geeft alleen van de gemiddelde hartslag van je loop en je maximale hartslag het percentage van de maximale hartslag en de zone aan (als je ze hebt ingevoerd in je horloge). En verder natuurlijk de absolute hartslaggegevens bij de verschillende laps.
Bij trainingscentrum echter krijg je wel in het overzicht van je loop te zien wanneer je in welke hartslag hebt gelopen. In vond de oude versie van garmin connect sowieso veel praktischer en veel meer info geven waar je echt wat aan had duidelijk in een overzicht. Heb ook heel lang nog met die oude versie gewerkt maar op een gegeven moment moest je overstappen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:20

Ik ben ondertussen ook weer lekker aan het opbouwen. Eind oktober 2/3 weken rust gehad in verband met een blessure naar aanleiding van verkeerd aangemeten schoenen. Met de schoenen terug gegaan, nieuwe gekregen en vanaf daar weer rustig aan opbouwen :)

Vorige week zaterdag 10km trail in Maasmechelen gelopen, gelukkig weer helemaal blessure vrij. Vandaag een mooi rondje van 11km door de polder/langs het water. Heerlijk! En vanaf hier weer verder bouwen. Eind januari 14km trail en dan opbouwen naar 16/18/22km trail.. Ondertussen zowel verhard als onverhard trainen *\o/* Ik ben weer blij!

@ Daan_O: hoe was de wedstrijd? Nog (veel) last gehad van je voet?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:51

Wat is iedereen toch weer heerlijk aan het hardlopen aan het einde van het jaar. Ik heb vandaag een lange cross gelopen met de hond en we zijn 3e geworden in 25 min op 5 kilometer. Helemaal mijn afstand niet maar wel erg leuk om gelopen te hebben.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:35

Klinkt super musli!
Leuk om met je hond te lopen ostra, heb je dan zo'n band om je middel of niet?

Ik heb een nieuw paar schoenen en ben er heel blij mee! Eindelijk een vrouwenschoen in mijn maat en dus een stukje smaller dan m'n vorige schoenen :D
Heb vanochtend heerlijk 14km gelopen, wil dinsdag nog even 6 lopen en daarna ga ik voor twee weken naar Australië. Neem m'n schoenen mee maar even kijken of hardlopen iets wordt qua tijd/temperatuur :) En als ik terug ben wil ik me aansluiten bij de studenten atletiekvereniging

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 08:44

Gisteren min laatste wedstrijd van dit jaar gelopen. Werd naast nog andere wedstrijden natuurlijk mijn 10de marathon/ultra van dit jaar. Dit keer dus een gewone wegmarathon. Mijn streven van binnen de 3hr30 net niet gehaald. (bruto zelfs 2 sec boven de 3hr31). Maar het leverde mij wel een eerste plaats op dus toch een mooie afsluiter van het jaar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:05

Musli dat is vervelend zeg, een blessure door verkeerd aangemeten schoenen. Gelukkig nu weer lekker bezig!

Ostra goed gedaan hoor, gefeliciteerd!

S1993 fijn dat je nieuwe schoenen hebt, goede reis alvast!

Greetje ook gefeliciteerd, toch weer een hele prestatie ook al heb je net je streeftijd niet gehaald.

Ik heb zaterdag helaas toch niet gelopen, ik was (ben) niet helemaal fit. Beetje buikklachten dus lopen leek me geen goed idee. Misschien vanavond een rustig rondje.