Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:44

Het omgaan met restklachten moet gewoon in verhouding zijn. Hoe rot het ook is, er hield ook niemand rekening met mijn jaren lange nasleep van Pfeiffer en ik ben ook na influenza nog maanden kortademig geweest, interesseerde ook niemand wat.
Zelfde met een collega na een longontsteking die nog een jaar zoet was. Dat moet allemaal eerlijk bekeken worden en niet corona op een voetstuk, anders krijg je dadelijk idiote situaties dat corona vermoeidheid wel erkend wordt en RSV vermoeidheid niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:49

Ik heb juist het idee dat er heel veel aandacht naar uit gaat. Maar hoe groot is de groep die ook weer herstelt van die klachten? En hoe groot is de groep die er zonder grote problemen doorheen fietst? Dat is ook heel goed om te weten. Die groep is imo pas echt vergeten. En dat is de grootste groep.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:51

SusanH schreef:
Ik heb juist het idee dat er heel veel aandacht naar uit gaat. Maar hoe groot is de groep die ook weer herstelt van die klachten? En hoe groot is de groep die er zonder grote problemen doorheen fietst? Dat is ook heel goed om te weten. Die groep is imo pas echt vergeten. En dat is de grootste groep.

Wat te denken van alle mensen die psychische schade oplopen door de Coronamaatregelen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:52

Ik las laatst een artikel dat het aantal mensen met psychische schade ietwat overschat werd (het was een 'wij van wc eend'-ding).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:53

Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:55

Cer schreef:
Ik las laatst een artikel dat het aantal mensen met psychische schade ietwat overschat werd (het was een 'wij van wc eend'-ding).

Ik denk dat heel veel schade ook pas zichtbaar wordt op het moment dat we terug naar normaal zijn. Veel mensen gaan nu op de overlevingsstand en zullen later pas ondervinden hoe zwaar het eigenlijk was

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:58

Sizzle schreef:
Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.

Is dat voor Zwitserland of voor NL?

Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;) Ik heb daar helemaal niet perse behoefte aan.. In een bubbel van 1 gaat het prima.. Net alsof iedereen almaar contact met iedereen moet hebben. Er zal best een groep zijn die meerdere sociale contacten mist, maar er is ook een groep (zie bijv topic op bokt) die het zo wel prima vindt, sterker nog, beter dan voorheen eigenlijk..
Waarom moet altijd alles langs een soort standaard lat worden gelegd? "een mens is een groepsdier DUS willen we allemaal in groepen zijn en DUS liggen we nu allemaal huilend in een hoekje".. eh.. nee.. niet allemaal.. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:01

Zwitserland, maar mensen zijn mensen, dus de kans is nogal groot dat je zulke vergelijkbare dingen gaat vinden uiteindelijk, maar hooguit anders tot uiting komen.
De rellende jeugd kan daar bijv. een andere uiting van zijn, die hebben wij dan nu (nog) niet.
Het balanceert allemaal op een dun lijntje.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-02-21 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:01

Cer schreef:
Sizzle schreef:

Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetje >;) Ik heb daar helemaal niet perse behoefte aan.. In een bubbel van 1 gaat het prima.. Net alsof iedereen almaar contact met iedereen moet hebben. Er zal best een groep zijn die meerdere sociale contacten mist, maar er is ook een groep (zie bijv topic op bokt) die het zo wel prima vindt, sterker nog, beter dan voorheen eigenlijk..
Waarom moet altijd alles langs een soort standaard lat worden gelegd? "een mens is een groepsdier DUS willen we allemaal in groepen zijn en DUS liggen we nu allemaal huilend in een hoekje".. eh.. nee.. niet allemaal.. :+

We krijgen ook niet allemaal Corona, worden ook niet allemaal opgenomen op de IC, sterven ook niet allemaal, houden ook niet allemaal restverschijnselen...

We beperken wel iedereen in een biologische basisbehoefte: menselijk contact. Hoe je daarmee kan copen is per persoon verschillend.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:04

Cer schreef:
Sizzle schreef:

het verschilt ook per persoon. Er zijn dingen uit deze periode die ik wil houden, maar ook dingen die ik zo ontzettend mis. Maar het is wel goed om even terug te worden geworpen op eigen gedachten en behoeftes. Het zet dingen weer in perspectief.

Waar ik wel wat huiverig voor ben is de 'geweld in huis' groep. en dan niet alleen de kinderen, maar ook stellen en ouderen. Het zicht achter de voordeur was er al minimaal, maar nu nog veel minder tot niet. En dat is schokkend. Ik ben regelmatig even een rondje aan het wandelen en het valt mij nu pas op hoeveel gordijnen er dagelijks dicht zijn hier. Overdag. En dat zet toch wat vraagtekens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:05

Leef ook alleen in mijn bubbel en nu al zo'n 4 weken geen boodschappen gedaan. Maar ik ga wel naar de moestuin, maar dat is gewoon mijn extra bubbel ruimte.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:05

Sizzle schreef:

Was pas ook stuk over op tv, dat jongerenwerkers merken dat jongeren meer naar drugs grijpen nu. Puur uit verveling, nergens heen kunnen, minder contacten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:08

Nou ik weet niet hoe het 'normale' drugs/drankgebruik in Zwitserland verschild van NL.. Ik heb het idee dat dat hier sowieso al meer is dan gemiddeld :j (met onze eigen fabrieken en exportproducten :') )

Citaat:
We beperken wel iedereen in een biologische basisbehoefte: menselijk contact.

"We" vind ik een rare in deze... Niemand doet dit expres.. En ik doe het al helemaal niet..
En wat is beperkt? Dat is wat ik bedoel uit te leggen/vragen.. Want beperkt is niet 'helemaal niet'.. dus wat is 'voldoende'?

Citaat:
Hoe je daarmee kan copen is per persoon verschillend

Dat sowieso...

Citaat:
Waar ik wel wat huiverig voor ben is de 'geweld in huis' groep. en dan niet alleen de kinderen,
Ik had idd ook al eerder aangegeven dat ik het ENORM shocking vind dat school blijkbaar voor een aantal kinderen een uitvlucht (!) is.. hoe erg is dat! Maar goed, dat is dus het recht om te mogen voortplanten, wat voor iedereen geldt..

Citaat:
maar ook stellen en ouderen. Het zicht achter de voordeur was er al minimaal, maar nu nog veel minder tot niet. En dat is schokkend.

Ja voor volwassenen is het ook erg, maar voor kinderen en ouderen is het schandalig (hoewel.. als je nu eindelijk je abusive vader kan laten struikelen omdat ie bejaard is en niet meer terug kan slaan... wat kan je iemand dan kwalijk nemen.. :+ ..grapje natuurlijk)

Citaat:
Ik ben regelmatig even een rondje aan het wandelen en het valt mij nu pas op hoeveel gordijnen er dagelijks dicht zijn hier. Overdag. En dat zet toch wat vraagtekens.

Ik heb ook wel eens de gordijnen overdag dicht... maar dat is niet omdat het er geweldadig aan toe gaat... of hoewel.. nou ja... 8-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:16

Cer, je kan zo‘n verslavingseffect toch niet wegwuiven omdat een ander land mogenlijk meer drugs gebruikt (wat ik eigenlijk niet denk)?
Ik zeg toch ook niet: gooi alles open, dikke vinger naar de maatregelen?
Ik vind dat gewoon zorgelijk en vraag me af hoe dat een effect heeft op termijn. Geen enkel land is uniek dus die dingen ga je heus overal zien.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-02-21 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:17

Cer schreef:
Sizzle schreef:

ik denk precies zo. Ik denk ook niet dat je psychische klachten blijft houden. Tenminste ik niet. Als we weer mogen is het gewoon ,,En Doorrrr,, lekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:19

Popstra schreef:
ik denk precies zo. Ik denk ook niet dat je psychische klachten blijft houden. Tenminste ik niet. Als we weer mogen is het gewoon ,,En Doorrrr,, lekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is.

Ik denk ook niet dat je restklachten blijft houden, teminste ik niet ;) lekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is.

-O- :7

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:23

Cer schreef:
Citaat:
Ik ben regelmatig even een rondje aan het wandelen en het valt mij nu pas op hoeveel gordijnen er dagelijks dicht zijn hier. Overdag. En dat zet toch wat vraagtekens.

Ik heb ook wel eens de gordijnen overdag dicht... maar dat is niet omdat het er geweldadig aan toe gaat... of hoewel.. nou ja... 8-)

Hahahhahaa :Y)

Ik bedoelde meer huizen waarbij het op gaat vallen dat ze altijd dicht zijn. Maar om dan aan te bellen 'joe, leeft u nog?' :+ :+ Stoor je net in een momentje ofzo :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:34

Sizzle schreef:
Cer, je kan zo‘n verslavingseffect toch niet wegwuiven omdat een ander land mogenlijk meer drugs gebruikt (wat ik eigenlijk niet denk)?
Ik zeg toch ook niet: gooi alles open, dikke vinger naar de maatregelen?
Ik vind dat gewoon zorgelijk en vraag me af hoe dat een effect heeft op termijn. Geen enkel land is uniek dus die dingen ga je heus overal zien.

Ik weet niet precies wat je probeert te zeggen..?
Ik weet niet of er in NL standaard meer drugs gebruikt wordt, dus dat hier het probleem niet opvalt omdat het al groter is.. zo bedoel ik het..
"Dikke vinger naar de maatregelen".. :o? geen idee wie dat zegt..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:36

996981 schreef:
Ik denk ook niet dat je restklachten blijft houden, teminste ik niet ;) lekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is. -O- :7

Ja, ik voel dat wel zo :j (maar ik heb ook geen failliet bedrijf ofzo he, dat vind ik namelijk van heel andere orde).
Ik kijk er naar uit dat er weer dingen kunnen straks, en nu red ik me prima. En als er straks weer dingen kunnen hoop ik dat ik dat waardevol blijf vinden :j En dan hoop ik niet dat ik blijf hangen in 'zo hee, hoe poedersuiker was dat, ik vind het nog steeds poedersuiker dat het toen poedersuiker was'... zeg maar..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:42

Hoe denken jullie over het testen nu blijkbaar je gegevens onvoldoende beschermd zijn? Ik lees er weinig in het nieuws over maar het werpt bij mij wel een drempel op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:43

Psychische klachten kunnen blijvend zijn. Zeker als je qua leeftijd rond de 16 jaar zit. Dat is de leeftijd waarop je extra bevattelijk bent voor blijvende schade. Een psychose bijvoorbeeld kan over gaan. Maar zorgt wel voor blijvende schade, en je blijft altijd risico houden op terugval bijvoorbeeld bij stress.

Drugs is ook een groot probleem. Eens begonnen kom je er niet makkelijk weer van af. En gebruik je het om een beginnende depressie te dempen, kan die ook heel erg uit de hand lopen daardoor, omdat hij onbehandeld blijft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:47

SusanH schreef:
Psychische klachten kunnen blijvend zijn. Zeker als je qua leeftijd rond de 16 jaar zit. Dat is de leeftijd waarop je extra bevattelijk bent voor blijvende schade. Een psychose bijvoorbeeld kan over gaan. Maar zorgt wel voor blijvende schade, en je blijft altijd risico houden op terugval bijvoorbeeld bij stress.

Kan kloppen... maar dan hebben we het wel over een specifieke groep denk?
En daarvan is het ook weer niet voor allemaal gelijk.. kinderen die de druk van school juist niet missen bijvoorbeeld...

Citaat:
Drugs is ook een groot probleem. Eens begonnen kom je er niet makkelijk weer van af. En gebruik je het om een beginnende depressie te dempen, kan die ook heel erg uit de hand lopen daardoor, omdat hij onbehandeld blijft.

"Groot" probleem? Hoe groot is groot, en bij wie? En over welke drugs hebben we het.. Want alcohol en sigaretten zijn ook drugs.. Alcoholgebruik, is dat heel erg omhoog gegaan? Of wordt het anders gemeten omdat supermarkten zeggen "wij verkopen meer".. maar daartegenover verkoopt de kroeg niks meer. Wat is het dan onderaan de streep?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:49

Cer schreef:
996981 schreef:
Ik denk ook niet dat je restklachten blijft houden, teminste ik niet ;) lekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is. -O- :7

Ja, ik voel dat wel zo :j (maar ik heb ook geen failliet bedrijf ofzo he, dat vind ik namelijk van heel andere orde).
Ik kijk er naar uit dat er weer dingen kunnen straks, en nu red ik me prima. En als er straks weer dingen kunnen hoop ik dat ik dat waardevol blijf vinden :j En dan hoop ik niet dat ik blijf hangen in 'zo hee, hoe poedersuiker was dat, ik vind het nog steeds poedersuiker dat het toen poedersuiker was'... zeg maar..

Hartstikke fijn voor je +:)+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:49

Drugs is dat sowieso niet toegenomen bij de jeugd?
Nog geen festivalletje kan er zonder gekleurd snoepje.
En ik begrijp dat het dan geen structureel ding is, maar toch, de drempel is wel weg.
En dan voor nu gemakkelijker drugs te nemen?

Niks cijfers, gewoon hardop denken van mij.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:58

Anna79 schreef:
Hoe denken jullie over het testen nu blijkbaar je gegevens onvoldoende beschermd zijn? Ik lees er weinig in het nieuws over maar het werpt bij mij wel een drempel op.

Heel eerlijk, van mij hoeft het even niet. Als ik klachten krijg blijf ik natuurlijk wel thuis, maar ik denk niet dat ik me zou laten testen. Voor mij maakt het dan niet zoveel uit of het corona is of niet. Het vertrouwen in dat er niks geks gebeurd met mijn gegevens als ik me laat testen ben ik voorlopig kwijt.