Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SusanH schreef:Ik heb juist het idee dat er heel veel aandacht naar uit gaat. Maar hoe groot is de groep die ook weer herstelt van die klachten? En hoe groot is de groep die er zonder grote problemen doorheen fietst? Dat is ook heel goed om te weten. Die groep is imo pas echt vergeten. En dat is de grootste groep.
Cer schreef:Ik las laatst een artikel dat het aantal mensen met psychische schade ietwat overschat werd (het was een 'wij van wc eend'-ding).
Sizzle schreef:Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.
Cer schreef:Sizzle schreef:Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.
Is dat voor Zwitserland of voor NL?
Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetjeIk heb daar helemaal niet perse behoefte aan.. In een bubbel van 1 gaat het prima.. Net alsof iedereen almaar contact met iedereen moet hebben. Er zal best een groep zijn die meerdere sociale contacten mist, maar er is ook een groep (zie bijv topic op bokt) die het zo wel prima vindt, sterker nog, beter dan voorheen eigenlijk..
Waarom moet altijd alles langs een soort standaard lat worden gelegd? "een mens is een groepsdier DUS willen we allemaal in groepen zijn en DUS liggen we nu allemaal huilend in een hoekje".. eh.. nee.. niet allemaal..
Cer schreef:Sizzle schreef:Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.
Overigens vind ik steeds "mensen hebben behoefte aan contact"-uitspraken echt een beetjeIk heb daar helemaal niet perse behoefte aan.. In een bubbel van 1 gaat het prima.. Net alsof iedereen almaar contact met iedereen moet hebben. Er zal best een groep zijn die meerdere sociale contacten mist, maar er is ook een groep (zie bijv topic op bokt) die het zo wel prima vindt, sterker nog, beter dan voorheen eigenlijk..
Waarom moet altijd alles langs een soort standaard lat worden gelegd? "een mens is een groepsdier DUS willen we allemaal in groepen zijn en DUS liggen we nu allemaal huilend in een hoekje".. eh.. nee.. niet allemaal..
Sizzle schreef:Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.
Citaat:We beperken wel iedereen in een biologische basisbehoefte: menselijk contact.
Citaat:Hoe je daarmee kan copen is per persoon verschillend
Ik had idd ook al eerder aangegeven dat ik het ENORM shocking vind dat school blijkbaar voor een aantal kinderen een uitvlucht (!) is.. hoe erg is dat! Maar goed, dat is dus het recht om te mogen voortplanten, wat voor iedereen geldt..Citaat:Waar ik wel wat huiverig voor ben is de 'geweld in huis' groep. en dan niet alleen de kinderen,
Citaat:maar ook stellen en ouderen. Het zicht achter de voordeur was er al minimaal, maar nu nog veel minder tot niet. En dat is schokkend.
Citaat:Ik ben regelmatig even een rondje aan het wandelen en het valt mij nu pas op hoeveel gordijnen er dagelijks dicht zijn hier. Overdag. En dat zet toch wat vraagtekens.
Cer schreef:ik denk precies zo. Ik denk ook niet dat je psychische klachten blijft houden. Tenminste ik niet. Als we weer mogen is het gewoon ,,En Doorrrr,, lekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is.Sizzle schreef:Ik maak me vooral zorgen om de toename bij verslavingen. Bij de jeugd 50% blijkbaar, bij volwassenen heb ik nog geen cijfers gezien maar wel veel zorgelijke berichten. Vooral een enorme forse toename aan geweld door drank en drugs op de eerste hulp.
Popstra schreef:ik denk precies zo. Ik denk ook niet dat je psychische klachten blijft houden. Tenminste ik niet. Als we weer mogen is het gewoon ,,En Doorrrr,, lekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is.
Cer schreef:Citaat:Ik ben regelmatig even een rondje aan het wandelen en het valt mij nu pas op hoeveel gordijnen er dagelijks dicht zijn hier. Overdag. En dat zet toch wat vraagtekens.
Ik heb ook wel eens de gordijnen overdag dicht... maar dat is niet omdat het er geweldadig aan toe gaat... of hoewel.. nou ja...
Sizzle schreef:Cer, je kan zo‘n verslavingseffect toch niet wegwuiven omdat een ander land mogenlijk meer drugs gebruikt (wat ik eigenlijk niet denk)?
Ik zeg toch ook niet: gooi alles open, dikke vinger naar de maatregelen?
Ik vind dat gewoon zorgelijk en vraag me af hoe dat een effect heeft op termijn. Geen enkel land is uniek dus die dingen ga je heus overal zien.
996981 schreef:Ik denk ook niet dat je restklachten blijft houden, teminste ik nietlekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is.
![]()
SusanH schreef:Psychische klachten kunnen blijvend zijn. Zeker als je qua leeftijd rond de 16 jaar zit. Dat is de leeftijd waarop je extra bevattelijk bent voor blijvende schade. Een psychose bijvoorbeeld kan over gaan. Maar zorgt wel voor blijvende schade, en je blijft altijd risico houden op terugval bijvoorbeeld bij stress.
Citaat:Drugs is ook een groot probleem. Eens begonnen kom je er niet makkelijk weer van af. En gebruik je het om een beginnende depressie te dempen, kan die ook heel erg uit de hand lopen daardoor, omdat hij onbehandeld blijft.
Cer schreef:996981 schreef:Ik denk ook niet dat je restklachten blijft houden, teminste ik nietlekker weer verder met je leven en naar de toekomst kijken ipv jammeren over wat geweest is.
![]()
Ja, ik voel dat wel zo(maar ik heb ook geen failliet bedrijf ofzo he, dat vind ik namelijk van heel andere orde).
Ik kijk er naar uit dat er weer dingen kunnen straks, en nu red ik me prima. En als er straks weer dingen kunnen hoop ik dat ik dat waardevol blijf vindenEn dan hoop ik niet dat ik blijf hangen in 'zo hee, hoe poedersuiker was dat, ik vind het nog steeds poedersuiker dat het toen poedersuiker was'... zeg maar..
Anna79 schreef:Hoe denken jullie over het testen nu blijkbaar je gegevens onvoldoende beschermd zijn? Ik lees er weinig in het nieuws over maar het werpt bij mij wel een drempel op.