Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:21

ik merk dat mijn lijf een beetje moe is. Ben vanaf begin april pas aan het lopen en heb de afstand (nu 15k) vrij snel opgebouwd. Ook ben ik veel harder gaan lopen (eind mei mijn eerste 10k en binnen in 64 minuten, nu dus 6 minuten eraf). Merk dat ik te weinig of eigenlijk zelfs geen rust heb ingebouwd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:34

Soms even wat rust pakken (zeker als je het in je lijf voelt) is echt niet verkeerd. Ik loop de laatste weken best wat minder en ook minder gevarieerde trainingen daardoor. Moet nog even aan de bak voor een examen volgende week, daarna wil ik er weer vol voor gaan.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:50

Bruggenloop was geweldig gelopen op het gemakje in 1.34 uur. Totaal niet moe liep fijn in een groepje mee van vriendinnen waarvan eentje iets langzamer dan mijn tempo was. Leuk parcours en mooie medaille alleen het wachten bij de finish duurde een tijdje. Nu volgende week met de hond 5 km crossen. En trainen voor een snelle 10 EM die ik wel in mijn eentje ga lopen begin januari.

Benanhelique loop jij 21 december mee met de RRC ik heb daarbij nog geen renmaatje kunnen vinden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:23

mirriezz schreef:
Mooie doelen heb je Greetje! Vind je het niet ontzettend jammer dat je beperkt bent tot zo weinig piekmomenten?

Nee het beperkt mij juist niet. Dit jaar had ik maar een hoofddoel en dat was die 100km en in aanloop daar na toe 3 marathons en 3 ultra's gelopen daarnaast nog een aantal kortere wedstrijden en 3 trainings trail weekenden. Na die ultra nog een paar trails gelopen van 30 en 33km een ultra en nog een marathon en voor volgende week dus nog een marathon. Ik kan dus juist heel veel leuke dingen doen. En nee het zin geen toptijden (hoewel ik bijna overal het podium nog haalde) maar die snelle tijd op de marathon heb ik andere aren al als doel gehad. En nu kan ik dus mooi zware marathons uitkiezen die niet geschikt zijn voor snelle tijden maar gewoon voor de leuk en tegelijkertijd toch met een serieuze trainingsopbouw bezig zijn om een doel te bereiken. Ik heb dus het gevoel juist van twee walletjes te kunnen eten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:44

benangelique schreef:
ik merk dat mijn lijf een beetje moe is. Ben vanaf begin april pas aan het lopen en heb de afstand (nu 15k) vrij snel opgebouwd. Ook ben ik veel harder gaan lopen (eind mei mijn eerste 10k en binnen in 64 minuten, nu dus 6 minuten eraf). Merk dat ik te weinig of eigenlijk zelfs geen rust heb ingebouwd.

Belangrijk signaal. Gewoon even een stapje terug doen. Het is sowieso aan te raden om na een drietal weken van opbouw een relatieve rustweek te nemen. Sommige doen dat zelfs al iedere derde week.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:50

Ik heb dat nog geen enkele keer gedaan Greetje. Gisteren echt héél langzaam gelopen omdat mijn kleine man mee was op de loopfiets en eigenlijk was dat wel lekker!

Ostra, ik ben wel van plan ja! Maar mijn dochter heeft kerstviering op school dus moet even kijken of t allemaal past

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:51

Dankjewel voor je antwoord Greetje. Als je het zo uitlegt kan ik me voorstellen dat die 1e Ultra meerdere tussendoelen/pleziertjes met zich mee brengt en dat is dan toch ook wel weer tof.

Ik vind van mezelf dat ik mijn afstand pas echt naar de 10km mag gaan uitbreiden als mijn 5 wat beter is. Ik hoop dat wel langzaamaan te gaan bereiken nu ik weer 3x per week loop, zodat ik makkelijker aan loopjes van 7a8 km kan mee doen. 5km worden toch minder loopjes voor georganiseerd. Maar goed, eerst wil ik echt die 5 onder de 30 min hebben. Ik kruip er steeds verder naartoe.

Wat me er overigens aan herinnert: eens kijken of ik binnenkort nog weer een loopje kan meepakken. Het 'wedstrijdverband' voel ik nooit zo, ik doe toch niet mee voor de prijzen, maar toch loop ik bij een georganiseerde loop altijd harder dan in de training.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:35

mirriezz in mijn beleving is dat ook de manier hoor; eerst je ontwikkelen op een afstand en dan pas aan de volgende wedstrijdafstand denken. Zo heb ik het zelf ook aangepakt en zo wordt het ook altijd bi atletiek verenigingen gestimuleerd. Overigens was het niet mijn eerste ultra hoor. Ook na die 100km heb ik via vele tussenstapjes van de marathon na die 100 toegewerkt.
En ook nu vragen veel mensen van en hoe lang wordt je volgende ultra. Maar ik heb dan zelf zoiets van eerst maar eens beter op de 100 zien te worden en als ik die afstand ook voor mijn bevoel echt beheers dan ga ik eventueel pas verder denken.
Ik denk dat de meesten een wedstrijd lopen in de zin van een wedstrijd tegen je eigen pr's.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:56

Zijn er nóg langere afstanden dan die 100 km greetje??! Dat je dat je lichaam aan wilt doen, lijkt me ontieglijk zwaar.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:04

12 uurslopen, 24 uurslopen, 100mijl maar ook nog verder hoor , wedstrijden over honderden km's. Een 12 uursloop wil ik overigens misschien in 2018 wel doen. Dus stiekem denk ik al wel verder dan die 100km. maar eerst de tijd op die afstand maar eens verbeteren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:00

Ostra netjes hoor! En nog wat leuke dingen in het verschiet :)

Greetje haha geen toptijden, ik denk dat heel veel mensen alleen maar kunnen dromen van de afstanden en tijden die jij loopt!

Mirriezz ik vind wedstrijden ook leuk omdat je dan gewoon een stuk sneller loopt dan in de training. Motiveert mij lekker.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:01

Nelleke, Ik heb mijn max en omslagpunt ook niet door een sportarts laten meten. Maar als je niet extreem fanatiek traint, is een indicatie prima. Volgens mij kun je een indicatie van je omslagpunt krijgen door je gemiddelde hartslag op een 3 km te pakken (wedstrijd of in ieder geval flink doorlopen). Mijn 'max' tussen 197-200 tik ik aan in de laatste km van een wedstrijd, maar ook wel eens in de sportschool of bij flinke tempo's. Dus misschien kan het nog wel hoger, maar dat ga ik niet alleen testen :+

Mirriezz, dat lijkt mij ook de beste manier. Vaak is het ook fijn om de duur iets uit te breiden en dan het tempo op een iets kortere afstand.

Benangelique, af en toe rust pakken is wel belangrijk. Je kunt niet constant door blijven bouwen.

Fijn dat je lekker hebt gelopen Ostra!

Ik heb geloof ik mijn knie gesloopt met de zevenheuvelenloop. Nergens last van gehad, maar de week erna schoot het erin. Daarna twee weken sportschool zonder problemen, maar gisteren schoot het na 500m testlopen er weer in. Wel balen, had zoveel plannen. En in deze drukke tijden is hardlopen altijd makkelijk in te plannen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:04

Met mij gaat het nog niet lekker. Afgelopen weekend weer vreselijke buikgriep gehad. Heb al drie weken nauwelijks kunnen trainen door maag/darmklachten. Ben net naar de dokter geweest en heb bloed laten prikken. Ben bang dat het allemaal bij elkaar toch wat teveel/ te druk is geweest.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:25

Jammer dat jullie niet kunnen lopen tyaga en supervixen. Ik hoop voor super dat er iets uit je bloed komt dat je verder kan helpen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:25

Nou Tayga ik weet niet waar de die manier van omslagpunt vandaal haalt maar de meeste mensen zouden als ze maximaal gaan (en getraind zijn-maar goed anders kun e niet zo lang op tempo lopen) ongeveer een uur op het omslagpunt kunnen lopen. 3km loop je in principe echt een stuk boven je omslagpunt waarbij dan de eerste minuten je hartslag dan nog langzaam omhoog kruipt. En bij trainen op hartslag is het zo dat het totaal geen zin heeft zones aan te houden die niet of met een natte vinger bepaald zijn. Dat heeft niets te maken met fanatiek zijn of niet want door dat natte vinger werk kun je misschien juist geforceerd (want je moet binnen die zone) gaan trainen zoals het schema juist niet bedoeld was. Dan kun je beter niet op hartslag trainen. Dat is dan waarschijnlijk veel efficienter.
Dus ik ben wel heel benieuwd waar je deze methode van het berekenden van je omslagpunt vandaan hebt.
Er zijn wel methodes om het omslagpunt ongeveer zelf te bepalen net zoals de maximale hartslag. Eentje daarvan is de conconi test. Wel eerst een goede warming up doen en inlopen. http://www.runinfo.nl/conconitest.htm

Tayga opelijk valt het mee met de knie en Supervixen beterschap.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:08

Het ligt misschien een beetje aan mijn no nonsens instelling, maar ik ben van mening dat exacte waardes niet zo belangrijk zijn en dat een benadering volstaat als je niet super fanatiek bent. Maar in het verlengde daarvan ben ik het met je eens dat je die zones dan ook niet te geforceerd moet hanteren bij het trainen. Mensen moeten gewoon plezier in hun sporten hebben. Dat semi-professionele gedrag maakt trainen veel te geforceerd als je geen specifieke doelen hebt :)
Ik train zelf overigens helemaal niet op hartslag, dus moet me er niet te veel mee bemoeien ;). Wij lopen iedere zondag hetzelfde rondje op dezelfde snelheid :+ Soms doe ik tempotraining en dan kijk ik alleen naar de afstand, snelheid en gevoel. Mijn omslagpunt gebruik ik alleen bij wedstrijden om te controleren of ik mezelf niet ergens opblaas. Op de 10 EM had ik een gemiddelde hartslag van 187, dus dan klopt mijn omslagpunt wel redelijk toch?

Dat omslagpunt had ik van mijn vader, die dat vroeger heeft geleerd bij de atletiek. Dus geen geheel betrouwbare bron :+. Moet je niet maximaal gaan, maar wel stevig aanpoten.

Wel leuk om over dit soort dingen te lezen!

Supervixen, beterschap!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:27

Ik heb ook een vrij hoge hartslag tijdens lopen. In de sprint kan hij oplopen tot 205 maar hij daalt in rust heel snel. Overdag rond de 55 en als ik heel rustig ben <50.
Mijn horloge indiceert mijn trainingen als veel zwaarder terwijl ik dat zelf niet zo ervaar :'). Vanochtend was mijn rondje 10km bijv 'extreem zwaar' (hartslag 182) terwijl ik lekker heb kunnen bijkletsen met mn zwager.

Inschrijven voor een loopje is vaak wel een goeie stok achter de deur :D. Zal in de kerstvakantie ook mijn planning voor 2017 gaan concretiseren. Globaal weet ik het wel maar nu nog alle agenda's bij elkaar leggen en inschrijven geblazen!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:37

Plien91 schreef:
Ik heb ook een vrij hoge hartslag tijdens lopen. In de sprint kan hij oplopen tot 205 maar hij daalt in rust heel snel. Overdag rond de 55 en als ik heel rustig ben <50.
Mijn horloge indiceert mijn trainingen als veel zwaarder terwijl ik dat zelf niet zo ervaar :'). Vanochtend was mijn rondje 10km bijv 'extreem zwaar' (hartslag 182) terwijl ik lekker heb kunnen bijkletsen met mn zwager.

Herkenbaar :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:48

Altijd interessant om te zien hoe HRs verschillen bij sommige mensen, mijn omslagpunt ligt ergens rond de 180, terwijl toen een vriendin mijn HRM een keer omhad m'n horloge de helft vd tijd niks aangaf omdat het boven de 200 lag. En dat was toch echt geen zware training :+

Als amateur-for-fun loper vind ik 't zelf ook niet zo belangrijk om hele tests te doorstaan, ik merk zelf in m'n lichaam wanneer ik richting de threshold ga en door altijd met een HRM om te lopen kan ik daar wel redelijk een nummertje op plakken. :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:50

Voor ons amateur lopers valt natuurlijk juist het meeste winst te behalen door wel specifiek te trainen. En als e geen zin hebt om zo specifiek bezig te zijn dan kun je in mijn ogen net zo goed die hartslagmeter in de wilgen hangen ipv pogen natte vinger werk zones aan te houden. Is het alleen maar misleiding. Maar goed als je daar wel gelukkiger van wordt of meer vertrouwen van krijgt is het prima toch.
Train zelf de laatste jaren ook niet meer op hartslag. Beviel mij prima hoor maar sinds de ademhalingssensor van mijn pacemaker aanstaat pakt de hartslagmeter verkeerde signalen op. Wordt het een bron van frustratie en dat is natuurlijk helemaal niet goed voor je hartslag. En soms pakt die de frequentie wel goed op maar wil ik dat op dat moment helemaal niet weten dat het niet gaat zoals het zou moeten gaan, ook een bron van frustratie. Train dus nu puur op tempo's icm het gevoel.

Ik heb ook zo'n supersnel dalende hartslag in rust maar samen met een supersnel dalende bloeddruk is dat geen pretje overigens. Ik moet echt niet in een keer stoppen bij de finish of na een snelle interval want dan gaat het echt mis.

Gisteren nog een korte snelle training maar met in en uitlopen erbij en een tempoblok om goed voorbereid te zijn op de sprintjes was ik toch nog 16,6km onderweg. Vandaag extra rustdag en dan morgen een echte korte interval. Zaterdag nog een half uurtje wedstrijd voorbereiding en dan zondag de marathon. Heb er zin in.
Ga het mijzelf heel gemakkelijk maken (of juist niet) door achter een van de hazen aan te sluiten.
Ik zag op garmin connect dat ik nog maar 4km te gaan heb voor de 4000km dit jaar. Nu heb ik die 4000 dan al wel gehaald maar ik ga maar even uit van enkel de gegevens die ik met horloge heb gelopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:24

iemand tips?
ik loop met de rem erop. ik ben bang dat ik het niet kan, de afstand te ver is, het te hard gaat etc. Puur mijn psyche, want mijn lijf houdt het prima vol.
Gisteren met de training gingen we intervallen. Vlak daarvoor over mijn loopvorderingen gesproken met mijn trainer. Die vorderingen zijn er momenteel niet. Ik loop wel steeds verder, maar eigenlijk altijd op hetzelfde tempo. Mijn lijf is moe en de motivatie zakt. De uitdaging lijkt weg en hardlopen is daardoor eerder geestdodend dan prikkelend. Ik hoef geen supersnelle te worden en heb geen ambities voor de hele marathon, maar een snelle 10 zou toch wel heel fijn zijn, evenals een halve marathon rond de 2 uur/2 uur 10.

Gisteren tijdens het intervallen naast de trainer gelopen. hij hield mij erbij, trok me er doorheen. Ik kon de km op 4.47 lopen, daarna 500 op 5.03 en 400 ook op 5.03. Bij de laatste interval schoot mijn ademhaling echter in mijn keel en kon ik niet goed meer doorademen. Dat belemmerde me. Mijn lijf wil wel, ik verzuurde niet, kreeg geen papbenen oid. Maar mijn hoofd he en daardoor mijn ademhaling.
Door naar de trainer te luisteren verbeterde mijn ademhaling wel wat (langer uitademen, tuitje van mijn mond maken), maar ik bleef een soort knijpen in mijn keel.

Ik wil heel graag harder, maar hoe haal ik die rem eraf? hoe leer ik vertrouwen op mijn eigen lijf en kunnen?

Hartslag en pace nadien nog bekeken en hartslag gaat mooi mee met de pace. stijgt bij flinke inspanning, daalt ook heel snel weer bij ontspanning en herstel. Max hartslag was 187, ik weet mijn omslagpunt nog niet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:33

Greetje63 schreef:
Voor ons amateur lopers valt natuurlijk juist het meeste winst te behalen door wel specifiek te trainen. En als e geen zin hebt om zo specifiek bezig te zijn dan kun je in mijn ogen net zo goed die hartslagmeter in de wilgen hangen ipv pogen natte vinger werk zones aan te houden. Is het alleen maar misleiding. Maar goed als je daar wel gelukkiger van wordt of meer vertrouwen van krijgt is het prima toch.

Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Ik loop in het weekend m'n twee uurtjes in het bos wat puur genieten is en doordeweeks werk ik aan iets meer snelheid er in. Maar om daar nou meteen allerlei testen voor te laten gaan doen terwijl ik al een redelijk idee heb van wat mijn lichaam kan en doet, voor iets wat ik puur voor m'n plezier doe vind ik persoonlijk gewoon te ver gaan. Niet iedereen is er zo serieus mee bezig, hardlopen is en blijft namelijk altijd mijn 'tweede' sport en ik doe het omdat ik het leuk en uitdagend vind.

Ben, had jij laatst niet ook een post over het willen nemen van een korte pauze? Dit klinkt voor mij namelijk als wat overtrained zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:35

had het idd over een pauze, maar dat is dan puur geestelijk. mijn lijf heeft gisteren laten zien niet moe te zijn en ook nu voel ik me niet moe of heb ik ergens pijntjes of spierpijn. hartslag bleef volgens mij ook heel redelijk (ga volgende maand een veldtest doen om dat eens goed te laten bekijken).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:39

Voor mij imo is hardlopen net zoveel mentale fitness als physical fitness :j
Ik had er deze zomer ook wat last van, had een heel stuk meer gelopen in een maand dan 'normaal' en was erg bang om te veel van m'n lichaam te gaan vragen waardoor ik erg ging twijfelen aan mezelf. En twijfel is echt een boosdoener! Ik heb toen gewoon even een korte pauze genomen, goed nagedacht wat ik nou wou en daarna het weer wat rustiger aangepakt. Ja, m'n vooruitgang is een heel stuk stiller gaan liggen maar ik heb weer top plezier in m'n runs en zoals ik net al zei, daar gaat het bij mij om.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:42

Jammer dat je daar tegenaan loopt, lijkt me ook echt lastig om te doorbreken. Ik ben maar een leek op hardloopgebied dus echt helpen kan ik je denk niet. Maar werkt het misschien om vaker korte intervallen te doen? Misschien dat je dan gaat ervaren dat je wel een vlot tempo kan lopen, en dat je die afstanden dan later gaat vergroten. De intervallen die je gisteren hebt gedaan zijn toch een mooi tempo, je kan het wel!

Je loopt natuurlijk wel al behoorlijke afstanden voor iemand die nog relatief kort loopt. Je gaf eerder aan dat je doel nu eerst de halve is, en daarna tempo verhogen. Misschien ook echt proberen eerst op het een te focussen en daarna op het ander? Nu blij en trots zijn op de afstanden die je loopt en dan na de halve gaan trainen voor een snelle 5km?

Ik herken het overigens wel een beetje hoor, ik heb dat met afstanden. Als ik ga beginnen aan 10km ga ik heel rustig " want ik moet nog zo ver" en zie ik er ook tegenop om zo ver te lopen. Laatste keer 10km met mijn zus gelopen zonder dat we dat vooraf besproken hadden en toen stelde het eigenlijk niet zo veel voor. Toen besloten we bij 6km om een slinger aan het rondje te geven zodat het 10km werd omdat het gewoon lekker ging. Maar toen hoefde ik nog maar 4 dus had ik geen last van die psychische drempel.