Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:38

Suliko wat fijn dat je groen licht hebt om verder te trainen.

Irrssjjee maak je niet te druk, je trainingsperiode zit er al op. Focus op beter worden en stel je doel wat bij indien nodig.

CalipsoLover weet je zeker dat je hartslag goed gemeten wordt door het horloge? Misschien eens een hartslagband lenen? Dan kun je het beter meten en fouten uitsluiten.

Ik heb net na het werk even een fijn kort loopje gedaan van 8.5km.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:45

Suliko schreef:
Goof, heb je een horloge waar je routes in kan zetten? Dan kan je heel makkelijk routes van komoot of alltrails halen of zelf maken online. Is niet zo ingewikkeld! Alleen weet je niet altijd van tevoren wat de leukste paden zijn als je de route zelf maakt, dat vind ik fijner aan gevonden routes, daar lees je in de reacties vaak of het een leuke is. Soms baseer ik mijn route op een bestaande route en in komoot staan er in de kaart ook vaak hoogtepunten van plekken en wegen, als 'leuke heide single track' oid.

Ik heb net mijn afspraak met de fysio gehad, met het vraagstuk lange afstanden lopen + 2 cm beenlengteverschil en het management daaromheen. Was eigenlijk heel positief! Hij heeft alles nagelopen in mijn onderlichaam, er zit zeker wat scheefheid, ook in mobiliteit. Maar niets alarmerends. Hamstrings ietsje strakker, vooral bij de aanhechting bij mijn bekkengebied en mijn bilspieren zijn wat strak. Die zijn ook áltijd beurs, maakt niet uit of ik zit of beweeg, maar hij zei al: als dat al zolang zo is, ga ik dat niet zomaar kunnen fiksen. Hij zag niets problematisch, heeft mijn rug losgemaakt en wat advies gegeven in beweging, voeding en herstel. Vooral dat ik er op moet letten dat ik genoeg herstel, omdat ik naast het rennen ook veel andere dingen doe aan sport, al bevestigde hij wel het belang van krachttraining voor mij. En dat ik consistent 3 tot 4 keer moet gaan rennen, als ik naar de 50 km toe wil werken en dat ik daarin soms een keus zal moeten maken in de frequentie van bootcamps en krav maga. Duidelijk verhaal! Over 6 weken hebben we weer een afspraak, zodat hij een beetje de vinger aan de pols kan houden, maar hij vond het niet nodig om nu verdere behandelingen te geven. Ook dat wat ongemak erbij hoort bij verdere afstanden, maar zolang alles binnen normale tijd hersteld (2 dagen) en ik me mentaal en in mijn lichaam goed blijf voelen, dat ik me dan geen zorgen hoef te maken. Verder vond hij dat ik de perfecte bouw had voor zulke afstanden, ondanks mijn beenlengteverschil en dat mijn spierontwikkeling er goed en gebalanceerd uit zag. Heel fijn om te horen! :D
Wel echt top, want hij heeft zelf meerdere ultra's van 100+ kilometer gelopen, dus hij weet ook wel waar hij het over heeft.

Ja, heb ik en Komoot heb ik ook op mijn telefoon staan. Ik heb er echter nog nooit op gelopen, dus ik moet dat eens uitproberen.

He, positief joh!
Bij mij is het bekkengebied ook altijd strak en beurs, ik voel het al als ik op mijn zij lig in bed of 'lang' in 1 houding zit op de bank of in de auto ofzo.
Succes naar je 50km!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:11

heerlijk loopje weer ninus. appelscha is ook zo mooi.

jeetje LV. groot gelijk dat je je interval hebt verplaatst. hopelijk wel gezellig en leuk gehad.

ieris, wow, dat is wel een heftige 7 daagse. knap hoor. ik zat nu op iets meer dan 30.

beterschap iirrssjjee. nog 1.5 week om te herstellen, dat moet vast lukken.

jeetje suliko jij gaat ook lekker hoor. vooral dat tempo icm de hartslag. heel goed, prachtige foto’s ook! leuke schoenen :j duidelijk verhaal van de fysio idd, klinkt wel echt alsof diegene goed met je meedenkt en jouw situatie persoonlijk.

calipso lover, ik ben ook fan van stox, zelfde verhaal als suliko. ik gebruik ze omdat ik snel last krijg van m’n schenen. ook gekocht met black friday, dan scheelt het een hoop. veel zeggen idd dat de decathlon sokken hetzelfde zijn, ik heb dat zelf niet uitgetest. kan je verder niet helpen met je andere vraag helaas.

hier een dag te vroeg een herstel loopje gedaan. ik ging 2 kilometer heel lekker op 7:30 min/km in zone 3, maar daarna begonnen mijn schenen te zeuren en vervolgens andere beenspieren ook en dan wel op zo’n manier dat het niet goed voelde. rustig tempo laten zakken en toch nog 4 kilometer er van gemaakt in een halfuurtje tijd. lekker zonder muziek, geen geluiden om mij heen, alleen de vogels, af en toe het water/de wind en verder niks. heerlijk. en nu écht even rust.

Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:19

Die alltrails had ik ook zelfs betaald maar het is mij niet gelukt er routes af te halen. Ik kan wel routes erop zien, maar niet overzetten op mijn horloge :( Zelfde heb ik met Komoot.

Ik heb mijn eerste loopje met het loopclubje er weer opzitten met de nieuwe coach/trainster.

Naast hardlopen ook oefeningen gedaan stilstaand. Totaal uurtje getraind.

Afbeelding

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:35

Suliko, wat interessant, dat je zo veel uitleg hebt gehad bij de sport fysio!
Goed om te horen dat je op de goede weg zit, wat leuk dat hij zelf ook een trail loper is!
Wij kunnen elkaar de hand schudden, ij heb ook beenlengte verschil, en merk dat links mijn zwakkere been is.
Ben ook al eens bij een osteopaat geweest, en die adviseerde oefeningen ipv zooltje in de schoen, bij mij komt het verschil uit de heup, bij jou ook?

Leonie, wat leuk een bon van 10 euro, mooi meegenomen!

Be funny, ik vind het ook knap hoor, dat je die routes zelf maakt en loopt!
Ik heb daar het geduld niet voor, verdwaal nog liever, wat dan weer langer duurt ;)
Leuk dat je weer gelopen hebt in je groepje!

Isunshine, wat een mooie luchten!
Baalen van je schenen, goed dat je rustig aan doet.

Irisje, anderhalve week is ook geen paar dagen hé.
Nou inderdaad wat minder stress mag ook wel, lijkt me zo niet goed voor je herstel. Je doet toch mee voor de fun, ziek worden hoort nu eenmaal bij het leven. Het gaat vast goedkomen!
Ik heb ook niet zo veel getraind als ik zou willen, ik maak er maar het beste van, meer kun je toch niet doen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:25

Owww oke irsje... dat dacht idd ik idd, maar omdat je zei paar dagen.
Hoe voel je je vandaag? Hopelijk knap je snel op en heb je het niet te zwaar te pakken. Wel klote zo net in de aanloop naar een marathon!

Wat een goede/fijne fysio suliko! Daar heb je wat aan!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 07:39

Ik hoor overigens best vaak dat mensen in de week/ weken voor de marathon ziek worden.

Ik deed het andersom, ik was iedere keer de week na de marathon ziek. :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:59

SV, wat lekker om na je werk nog even te lopen!

Goof, heel herkenbaar! Na 20 minuten in een houding gaat het bij mij al zeuren. In een tentamenweek is dit al helemaal heftig door al het zitten, dan straalt de pijn vanaf mijn stuitje en zitbeenknobbels naar mijn benen toe. Wel grappig, want ik ben juist een zijslaper, zodra ik op mijn rug of buik gaat liggen voel ik het juist in mijn onderrug en heup!

iiSunshine, dankjewel! Ja, ik ben ook heel blij met de fysio, zo vaak fysio's gehad die niet verder kijken dan 'oh overbelaste knie, doe maar rustig aan en hier heb je een oefening'. Balen dat je iets te snel weer bent gaan lopen, maar goed naar je lichaam geluisterd en fijn dat je alsnog genoten hebt van de omgeving.

BeFunny, leuk,ziet eruit als een pittige training!
Ik heb met wat screenshots even een uitleg gemaakt. Je moet van de route het GPX bestand downloaden, dat kan in komoot als je de betaalde versie hebt, maar ook online kan je veel gratis GPX bestanden vinden van wandelingen en hardlooprondjes (bijv de ns-wandelingen zijn in gpx beschikbaar). Dan ga je naar het bestand toe, die wordt meestal ergens op je mobiel in bestanden bij downloads oid opgeslagen. Vanuit daar kan je het bestand openen met de garmin connect app, dan kan je hem opslaan als koers voor een activiteit (als trail run), zodra je hem opslaat, zie je een mobielicoontje met een pijl, dan zet je hem over op je horloge. Die moet dan even synchroniseren, dat doet hij meestal automatisch en anders moet je in de garmin app bij 'mijn dag' even op het icoontje van het horloge klikken naast je profielfoto.

Dus hier bij mij in komoot:
Afbeelding

Dan bij mijn bestanden (is een ander gpx bestand, gewoon even als voorbeeld):
Afbeelding

En dan opgeslagen als koers
Afbeelding

ieris, oh joh, jij ook een beenlengteverschil! En zulke afstanden lopen, dat geeft me vertrouwen! :D Hier is links ook het zwakkere (en langere) been. Bij mij komt het verschil niet uit mijn heup, maar uit mijn bovenbeenbot die langer is. Daardoor heeft een chiropractor ook geen zin, in de heup kunnen ze nog wel eens wat losmaken en rechtzetten, maar een bot korter maken wordt lastig. Een osteo ben ik ook wel eens geweest, dat verzachtte de klachten wel, maar niet voor langere tijd. Ik loop wel op zolen, maar die voorkomen vooral overpronatie en houden mijn knieën recht. Ik heb geen verschil in hoogte in de zolen, omdat je daar dan heel afhankelijk van wordt (en dus ook niet even op slippers of blote voeten kan lopen) en mijn lichaam heeft nu toch al een manier gevonden om te functioneren, dus dat wil ik niet verstoren. :')
Doe jij nog bepaalde (kracht)oefeningen vast naast het lopen specifiek hiervoor? En ervaar je veel last of valt dat mee?

Leonie, ja heel fijn!

Sherivey, beide vind ik typisch. De laatste weken naar zo'n evenement toe doe je rustiger aan, maar heb je nog wel vaak stress of spanning en erna kan je eindelijk alles loslaten, beide zijn goede recepten om wat vatbaarder te worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:48

Ik heb gelezen dat na een grote lichamelijke inspanning je weerstand ook tijdelijk iets lager is. Geen idee of het waar is, maar zou zo maar kunnen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:50

beviel het loop groepje en de trainer goed befunny? ziet er uit als een pittig loopje voor jou qua hartslag, wel lekker alle zones meegenomen.

dank je voor de uitleg suliko, hij was wellicht niet voor mij bedoeld, maar wil straks op ameland gaan lopen en dan is een route wel handig :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:04

Dankjewel Suliko.
Ik heb dat al wel geprobeerd van die GPX. Maar nog niet met mijn nieuwe telefoon dus dat ga ik nog eens proberen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:29

Beterschap voor de zieke!!

Net een 30 minuten loop gedaan, ging goed
3,99km gelopen rustig aan

Mijn Apple Watch synchroniseert alleen niet m’n mijn telefoon, zo stom (detail detail, maar toch)

Zo naar de fysio voor een sportmassage, ben erg benieuwd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 13:53

Hier een korte piramide interval gelopen. Ging best aardig :)

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:00

Mehhh, ik ben bang dat ik afscheid moet nemen van mijn lekkerste paar schoenen |(
Ik blijf er (al op korte afstand) blaren in krijgen. Baal onwijs, want ze lopen als wolkjes.
Kan ik er iemand blij mee maken? Er is weinig op gelopen, ze zitten echt heerlijk. Maat 40.
Ik maak ze uiteraard (zo) schoon (mogelijk).

Afbeelding

Anyway, net een klein rondje gelopen van 5km. Weinig energie, wilde toch even naar buiten, kwam met een blaar thuis. Top _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:04

Jammer zeg!

Blaren zijn echt vervelend!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:12

Goof, bah. Blaren zijn zo vervelend.
Echter bij mijn favo trail schoenen blaren tot bloedens toe gehad maar daarna zaten ze als sloffen.

Irisje, hopelijk knap je vlot op. Maar je training zit er al op.

Verder veel heerlijke loopjes voorbij zien komen.
Ik ga nu voor het eten nog vlug vijf km rennen. Zijkt vd regen..

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:21

netjes hoor sherivey!

goof, jammer dat je er blaren van krijgt, wellicht kunnen ze hier een tweede thuis krijgen, ik stuur je een PB :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:18

Ben je gevoelig voor blaren? Want het is wel vervelend als je ze krijgt, maar sommige mensen krijgen ze werkelijk nooit en anderen heel snel. En dan moet je ook weer hopen dat het met een ander model wel goed gaat.

Hier net 5km gedaan. Garmin vond 15 minuten genoeg, ik vond dat wel heel kort, dus gewoon langzaam in 40 minuten 5km gedaan en nog 1km gewandeld. Ik krijg nu ook last van de heup er bij helaas. Dat van die heup is begonnen een aantal weken terug nadat ik een afstapje in de trein niet gezien heb. Toen schoot het er in en was het echt een zenuwpijn. In Mexico niet gelopen, dus was het over en nu is het er weer. Dus ik doe het nu rustig aan, hoop wel volgende week weer een 10km te doen, want zo langzamerhand wil ik ook naar de 15km. De 10% per week er bij lijkt er bij mij niet in te zitten. Ik blijf gewoon hangen tussen de 5 en 10 lijkt het. Wel heb ik maandag even 3km op tempo gelopen in iets minder dan 23 minuten. Ik moest 23 minuten rustig aan van Garmin, dus een korte training gedaan in het tempo wat ik wilde.
De hoogste hartslagzone kom ik echt nooit in. Kennelijk kan ik dat niet ofzo. Ik heb geen idee. En dan zie ik hier mensen met een hartslag van 180, ik kom niet eens boven de 160, heel af en toe 162 ofzo. Dat is bij mij ook mijn maximale zone overigens. Maar mijn rusthartslag is ook heel laag, tussen de 50 en 55.

De foto's geven aan dat het ook bij jullie slecht weer is. Ik wil gewoon voorjaar. Maar het lijkt vooral overal nat te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:26

Ik ben totaal niet gevoelig voor blaren, heb ze werkelijk nooit. Het zit ook op een gekke plek.
Maar goed, de schoenen gaan sunshine blij maken :D Althans, dat hoop ik dan maar.

Germie, last van je heup is kak. Ik ken het.
Ik zou je aanraden om rustig aan te doen, maar je luistert toch niet :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:33

Goof schreef:
Ik ben totaal niet gevoelig voor blaren, heb ze werkelijk nooit. Het zit ook op een gekke plek.
Maar goed, de schoenen gaan sunshine blij maken :D Althans, dat hoop ik dan maar.

Ik had een tijd terug ook ineens blaren op schoenen waar ik eerder gewoon echt prima op liep, ook op een voor mij rare plek. Waar op je voet krijg jij ze?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 20:35

Ik krijg wel eens blaren tussen mn tenen. Dus ik loop regelmatig met teensokjes :+

Verder zelden blaren als ik gewoon mn bekende schoeisel draag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:38

IMAY1990 schreef:
Goof schreef:

Ik had een tijd terug ook ineens blaren op schoenen waar ik eerder gewoon echt prima op liep, ook op een voor mij rare plek. Waar op je voet krijg jij ze?

Hier waar de stip staat. Aan de binnenkant dus.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:39

Ik had een paar jaar geleden ook last van blaren, maar nu niet meer gelukkig.

Fijn dat je schoenen een tweede leven krijgen goof.

Heupblessure heb ik ook ooit gehad, een irritatie van de peesaanhechting. Duurde een maand of vijf. Dus wees voorzichtig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:41

Goof schreef:

Ik doe het al sinds 1 maart rustig aan. Deze week heb ik nog maar 8km hardgelopen, dus dat is echt niets. Het is gewoon ontstaan door verstappen op weg naar m'n werk, dus iets heel stoms eigenlijk. En het rare is zolang ik er niet op sta kan ik mijn been alle kanten op bewegen en draaien en voel ik niets en als ik ook maar gewoon er op ga staan zonder bewegen, dan zit er iets met een zenuw. Dus onvindbaar waar precies, en daardoor ook niet iets om mee naar een fysio ofzo te gaan. En de laser kan ik er dus ook niet op zetten, want ik kan niet exact aangeven waar het zit. Ook geen idee of het een pees is of niet. Met drukken voel je ook nergens wat.

Ik ga er van uit dat Sunshine de schoenen dan wel kan gebruiken zonder problemen. Het is overigens wel mijn kleur, maar de verkeerde maat. Ik heb een 44 nodig schat ik zo. Maar de kleur is geweldig.

Hier wel eens blaren onder de voet bij een paar schoenen die ik had, gewoon onder de bal van de voet door wrijving. Terwijl ik ook niet echt blaargevoelig ben. Dus soms heb je inderdaad pech met schoenen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:41

Goof precies waar ik ze ook altijd had. Bij mij hielp het om steeds al het eelt daar zoveel mogelijk weg te halen.
Ik dacht zelfs dat ik door die blaren nooit verder zou komen dan een halve marathon.
Heb je ook hallux valgus? Dat heb ik rechts en daardoor ook eerder last aan die kant.