De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:48

Petrichor schreef:
Petpa schreef:
Ik heb vandaag een afspraak bij de fysio staan en ik twijfel of ik deze door laat gaan.

Ik heb morgen een afspraak bij de fysio, ik ga straks gelijk afbellen. Ik heb wel last van reuma klachten maar dat heb ik liever dan corona. Vind het risico op besmetting te groot, ook omdat ik weet dat mijn fysiotherapeut nogal een feestbeest is.

Die van mij is heel serieus en neemt alle hygiene-maatregelen in acht.
Ik ga telefonisch overleg met hem plegen en op basis daarvan bepalen of ik de afspraak wel / niet door laat gaan.
Indien alle patienten / clienten afzeggen gaan er straks veel ondernemers failliet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:49

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:50

Werkgever van mijn man wil nu toch dat de huisarts gebeld wordt. Ik denk dat het weinig zinvol is. Maar ga toch bellen straks. Ik voel me echt beroerd nog steeds. Gisteren bijna de hele dag even op afgewisseld met slapen. Ben zo moe.

Alle maatregelen van gister komen nog niet echt binnen ook. Het is zo onwerkelijk allemaal.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:52

opisop_shop schreef:
Je hoeft toch inderdaad ook niet alle werkzaamheden te stoppen, alleen die waarbij je contact hebt met anderen? Dat boeren een loonwerkers door gaan lijkt mij dan ook logisch.

Moet ook wel.. want kan indirect met voedselvoorziening te maken hebben.

Mijn vriend werkt in een bedrijf dat randapparatuur voor melkrobots maakt. Die producten zijn nodig voor het melken. Hij probeert dus zijn collega's zo in te delen dat ze toch door kunnen op meters afstand van elkaar..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:56

Tieneke schreef:
De vraag ivm Ibuprofen werd hier op het journaal in België aan een viroloog en aan de minister van volksgezondheid gesteld. Zij stelden dat er momenteel geen enkel bewijs is dat je door het nemen van o.a. Ibuprofen meer risico zou lopen en dat sowieso paracetamol de enige aangerade keuze is.

Ibuprofen geeft meer bijwerkingen dan pcm. Dat zou een reden kunnen zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:58

Arabesk schreef:
Ik zit thuis, de buurvrouw met sportschool zit thuis, buurman loodgieter zit thuis, maar het loonbedrijf verderop gaat gewoon door. Je krijgt nu wel scheve ogen overal in Nederland

De loonwerker valt onder de groep cruciale beroepen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:00

PSvanLot schreef:
Tieneke schreef:
De vraag ivm Ibuprofen werd hier op het journaal in België aan een viroloog en aan de minister van volksgezondheid gesteld. Zij stelden dat er momenteel geen enkel bewijs is dat je door het nemen van o.a. Ibuprofen meer risico zou lopen en dat sowieso paracetamol de enige aangerade keuze is.

Het heeft niets te maken met bijwerkingen zoals maagklachten wat een veel gehoord probleem is bij NSAIDs.
Het heeft met het aangrijpen op ACE-inhibitors te maken. En zoiets doet het virus ook. Hoe dat precies zit kan ik je zo 1, 2, 3 niet vertellen maar ik hoop vooral dat ze hier snel onderzoek naar gaan doen zodat we hier, bewezen!, meer duidelijkheid over hebben.

LadyMadonna

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:02

Ik hang in de wacht bij het RIVM...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:07

Arabesk schreef:
Ik zit thuis, de buurvrouw met sportschool zit thuis, buurman loodgieter zit thuis, maar het loonbedrijf verderop gaat gewoon door. Je krijgt nu wel scheve ogen overal in Nederland

Maar deze mis ik. Alle beroepen behalve die gister genoemd zijn mogen toch gewoon door gaan? Dus de loodgieter mag in theorie toch gewoon aan het werk?
Even afgezien of er werk is. Tis niet verboden te werken, ook als je geen prioberoep is. Kledingwinkels zijn ook gewoon open

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:07

Vanaf vandaag thuiswerken. Helaas gaat de vakantie ook niet door 1 april naar Spanje wat heel logisch is. Wel jammer want geld krijgen we niet terug.. Ik heb wel een reisverzekering maar geen annuleringsverzekering omdat ik dit niet vooraf had voorzien.. Had vorig jaar al geboekt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:10

Dieuwke_ schreef:
Marcella schreef:
Bouw gaat ook gewoon door (jammer genoeg).

Dat is ook niet zo gek met al die zzp'ers daar en de uitspraak van Wiebes. Nu is een bouwplaats ook geen basisschool, veel minder mensen op een groot, open vlak. Maar ik heb gehoord dat bouwbedrijven van grote putten wel in overleg zijn. Dus daar zullen ook maatregelen getroffen worden de komende tijd.

Ze zijn een school aan het bouwen dus zal vast belangrijk zijn. :j

Boras

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:12

Rake column

De veelgeprezen Nederlandse nuchterheid blijkt bij grote crises niets meer dan horkerige arrogantie15 maart 2020

Ruim een week geleden leek het allemaal nog wel mee te vallen. Het coronavirus zou niet veel meer dan een omhooggevallen griepje behelzen, dat vooral voor oude mensen een bedreiging zou vormen. Massahysterie of economische schade was meer te vrezen dan de ziekte zelf, was de officiële boodschap. Laconieke luitjes, bezig met hun volgende huis en auto, uitten op Twitter hun ergernis over de hoeveelheid berichten over het virus, dat toch vooral een probleem was van vleermuizenetende Chinezen en die prutsers in Italië.

Twee weken geleden, voor vertrek naar ons Zwitserse ski-adres, kreeg ik het aan de stok met mijn Zweedse vriendin. Ze vond het maar een enge toestand en twijfelde of we wel moesten gaan. Naar goed Nederlands gebruik maakte ik haar zorgen belachelijk en sneerde dat je je niet tegen alles in het leven kan verzekeren. Zweden hebben namelijk de neiging alles wat los en vast zit te verzekeren - en daar vervolgens massaal mee te frauderen. Ik sloot af met het populaire bralverhaal dat een goede crisis precies is wat deze wereld nodig heeft en dat er bovendien sowieso te veel oude mensen zijn.

Ik waande mezelf even Jeroen Dijsselbloem, die zojuist in het Europarlement een stel luie Zuid-Europeaanse uitvreters heeft verteld dat ze de verstikkende economische broekriem volledig aan zichzelf te wijten hebben; hadden ze maar niet al hun geld aan vrouwen en alcohol uit moeten geven. Ditmaal was het mijn beurt om het hazerige Zweedse volk even op zijn plek te zetten in mijn oneindige Hollandse wijsheid.

Mijn vriendin zei: ‘Er zijn teveel oude mensen? Weet je wel wat je zegt?’. Ik citeerde Dijsselbloems klassieker: ‘I know what I said, it came from this mouth’. De wijsvinger in de richting van mijn mond liet ik achterwege, maar het voelde goed.

Een week later schaam ik me voor mijn impersonatie van de klassieke Hollandse banketstaaf. De veelgeprezen Nederlandse nuchterheid blijkt bij grote crises niets meer dan horkerige arrogantie, met een lacherige manager-president als inspirator. Het vreselijk ordinaire hamstergedrag onderstreept nog maar eens hoe wij nuchterheid en assertiviteit structureel verwarren met brutaliteit. De grote mond over andere landen begint gênant te worden; Noord-Italië is rijker dan wij en heeft zo’n beetje de beste gezondheidszorg ter wereld. Bovendien zijn Italianen met hun geringe hypotheekschulden en sterke familiebanden ook economisch schokbestendig.

De realiteit is dat het coronavirus misschien wel juist in Nederland een enorme test gaat worden voor onze overleveraged en overgeïndividualiseerde samenleving. Het vertrouwen in onze overheid en het medisch systeem heeft bij mij in ieder geval al wat deuken opgelopen door de kille capaciteitscijfers en de structurele misinformatie over het besmettingsgevaar van mensen zonder symptomen en kinderen. Tel daar een egoïstische bevolking en een belachelijk dichtbevolkt land bij op, en iedereen met gezond verstand weet dat er geen enkele reden is om te verwachten dat wij het beter gaan doen dan andere landen.

De coronacrisis zal in economische zin een scherprechter blijken voor de vele met schulden behangen Nederlandse bedrijven die paycheck to paycheck ondernemen, met op korte termijn vooral pijn in de evenementen-, luxe- en reisbranche. Anderzijds zal deze crisis op termijn, zoals alle crises, een zwarte zwaan kunnen blijken. Quarantaine doet ons wellicht eindelijk eens beseffen dat thuiswerken effectiever en milieuvriendelijker is dan de hele dag koffiedrinken in de Van der Valk. Een beetje devaluatie van activa kan bovendien geen kwaad, zeker niet voor jongere generaties.

Maar de coronacrisis gaat allereerst over solidariteit. Gezonde, jongere mensen moeten zich beperken of volledig binnen blijven om te snelle verspreiding van het virus te voorkomen, zodat ouderen en zwakkeren niet allemaal tegelijk ziek worden. Onze samenleving wordt getest op haar altruïsme, haar vermogen individuele behoeftes ondergeschikt te maken aan het algemeen belang. Een test waarbij we helemaal niets hebben aan onze zelfvoldane Nederlandse volksaard, die hoogstens nuttig is in de handel. Het zou winst zijn als deze crisis ons Nederlanders leert wat echte nuchterheid betekent. 

Sander Schimmelpenninck is journalist en ondernemer.

Bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~be0d70b9/

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:12

Overigens, ik las gisteravond dat de kamer op 10 maart een motie om veiligheidsmiddelen zoals mondkapjes etc te garanderen voor zorgpersoneel met een kleine meerderheid heeft tegengehouden.
En nu maar roepen dat iedereen contact met ze op moeten nemen omdat we voor nog maar een paar dagen middelen hebben.
Te belachelijk voor woorden dit.
Ik ben nog steeds niet bang voor het virus, maar dat we straks misschien wel niet meer fatsoenlijk ons werk zouden kunnen doen en daarmee uitval van personeel en een grotere kans op verspreiding krijgen vind ik niet acceptabel.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020P03944

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:18

Blacky94 schreef:
PSvanLot schreef:

Het heeft niets te maken met bijwerkingen zoals maagklachten wat een veel gehoord probleem is bij NSAIDs.
Het heeft met het aangrijpen op ACE-inhibitors te maken. En zoiets doet het virus ook. Hoe dat precies zit kan ik je zo 1, 2, 3 niet vertellen maar ik hoop vooral dat ze hier snel onderzoek naar gaan doen zodat we hier, bewezen!, meer duidelijkheid over hebben.

Ik heb net een wetenschappelijk onderzoek gelezen, maar ik kan de link niet meer vinden, dat het niet met elkaar in verband gebracht kan worden.
Het artikel is in het Duits geschreven.
Als ik het vind plaats ik het hier.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:18

Werk buitenom grote groepen mag inderdaad doorgaan maar ik denk dat bedrijven nu toch ook nadenken over hoe ze verspreiding voorkomen, zo krijgt mijn werk nu geen werk binnen dus collega's zouden misschien wel op het werk kunnen komen maar er is binnenkort niks meer aan werk.

Mijn man heeft een protocol in de mail gekregen, waarin super netjes staat aangegeven ook niet te komen als je je er niet goed bij voelt, nu werken ze daar per één of twee in een ruimte en mogen ze ook per diezelfde pauze houden dus de kans op verspreiden is ook klein.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:19

Ik wil wel een kanttekening plaatsen dat in Italie de normale Influenza sterfte doorgaans ook 10x hoger ligt dan in de rest van Europa.
Er speelt dus ook nog een andere onbekende factor mee (waarschijnlijk vergrijzing). Neemt niet weg dat we zeker niet dezelfde richting op willen.
Echter zitten wij nu op zo‘n 3500 bevestigde gevallen en er is nog absoluut niet sprake van zorg overbelasting. Het moet echter niet naar 10.000 in 1 klap gaan, dus de remmende maatregelen zijn verstandig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:20

Jeetje wat had ik net een rare apothekersassistente aan de lijn zeg.
Ik zou morgen een dna test af laten nemen bij een apotheek, en vandaag bellen voor het tijdstip.
Maar ik heb verhoging, grieperig, ofwel die test afnemen kan niet.
Bel ik krijg ik een geïrriteerd mens aan de lijn:
‘Wat wilt u dat ikke doe? U griep?!’
Met daarop volgend chaotisch dat ze zo druk was en geen tijd had. >;)
ik zeg na nog enig chaotisch stom gekakel:
‘Luister nou gewoon, er heerst Corona, ik MAG die test niet laten afnemen nu, ik heb verhoging!’
De reactie was echt heel vreemd, net of ze het niet begreep dat ik erover belde? :?

Hele gesprek was geen 2 minuten trouwens.
Heel, heel vreemd vrouwtje waarvan het leek of ze onder een steen leeft ofzo? :=
Er staat met koeienletters op de site dat je bij symptomen niet binnen moet komen, en zij begrijpt er heulemaal niks van?
Bijzonder.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-03-20 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:21

Misschien omdat ze in Italië meer knuffelen bij begroeten? En ouderen best vaak bij jongeren inwonen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:21

LadyMadonna schreef:
Ik hang in de wacht bij het RIVM...

Tandartsen, mondhygiënisten en orthodontisten wordt geadviseerd alleen spoedzorg te verlenen. (Regio Drenthe/Overijssel)

De beautybranche is natuurlijk niet zo met een klant bezig, maar zal mij niet verbazen als de jouw branche dit voorbeeld gaat volgen.

Bron Meppeler courant;
https://meppelercourant.nl/artikel/1091 ... -nten.html

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:22

@ Boras

Citaat:
Bovendien zijn Italianen met hun geringe hypotheekschulden en sterke familiebanden ook economisch schokbestendig

En toen dacht ik: deze man kletst onzin :') . Je kan over NL een hoop zeggen, maar wij kunnen nog wat rekken. Dat is er bij Italie wel uit:

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:23

Tienus, mij ook niet, maar ik wil gewoon duidelijkheid....
T is wel m’n bedrijf

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:25

Noord-Italie heeft ook enorm veel werkeloosheid en los-vast contractjes. Niet voor niets zijn de hypotheken voorlopig opgeschort, velen kunnen anders geen eten meer kopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:26

LadyMadonna schreef:
Tienus, mij ook niet, maar ik wil gewoon duidelijkheid....
T is wel m’n bedrijf

En als je nu verkeerde beslissing neemt, voel je dat in de toekomst nog meer. Dan gaan trouwe klanten je het kwalijk nemen.
Dit raakt je al enorm.

Klant die nu geen begrip heeft, wil je die als klant houden.

Wat ik zag wat je als kleine zelfstandige communiceerde naar je klanten, vind ik chapeau.
Duidelijk, helder en open.
Als ik klant zou zijn, zou ik dat zeker waarderen en je aanbevelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:26

Wat ik zo apart vind de Horeca word gesloten.
Maar HOtels niet. Waar staat dan in hemelsnaam de HO in horeca voor?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:28

_Penotti schreef:
Wat ik zo apart vind de Horeca word gesloten.
Maar HOtels niet. Waar staat dan in hemelsnaam de HO in horeca voor?

Wil je dan de mensen die er zitten op straat gooien of zo? Sommigen zitten misschien zelfs vast ivm dichte grenzen in hun eigen land.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-03-20 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt