Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:32

Bij mijn ouders in de wijk staat een grote basisschool. In het verleden werden ze allemaal met de auto gebracht. Er zitten geloof ik iets van 1000 kinderen op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:52

Oostenrijk waarschuwt voor Tirol. Snelle verspreiding van de Zuid-Afrikaanse variant daar.
20% van alle besmettingen met deze variant zou zich in Tirol bevinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:20

Hier in Spanje een verontrustende ontwikkeling: Hoger % naar IC en hoger % overlijden.

In Andalucia hoogste overlijdenscijfer sinds piek in april.

Per vandaag in Andalucia overal horeca om 18.00 uur dicht en ook algemeen verbod op alcoholverkoop na 18.00.
Hoop slechte slapers denk ik; van 18.00 tot 20.00 cola / koffie >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:38

Ik ben benieuwd hoe nederland het doet, de cijfers zullen iets vertekenen tijdens het winterweer?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:45

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:50

Winged schreef:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Het dashboard, maar deze week hoef je eigenlijk niet op cijfers te rekenen denk ik.

Alleen ziekenhuisopnames, IC en overlijdens lijken mij betrouwbare cijfers, al wordt er minder getest. Ik neem aan dat als iemand met Corona klachten in het ziekenhuis opgenomen wordt, die ook wordt getest als dat nog niet gebeurd is en zolang die 3 dalen, lijkt me dat goed nieuws.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:53

Dat zijn idd de belangrijkste getallen. Dat testen zegt mij niets. Kijk ik ook niet naar.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:28

knollentuin schreef:
Ik ben zo een ouder die zelfs de middelbare schoolgaande kinderen wel eens naar school brengt, met die fiets een dik half uur langs werkelijk onveilige wegen probeer ik met slecht weer te vermijden. Ik rij langs school en gooi ze nog net niet uit de rijdende auto ( dat dan weer wel) want ik probeer overlast te voorkomen

Hier ook 11 kilometer dwars door het centrum van Amsterdam moet hij als hij met de fiets gaat.
Dus OV ( Noord-Zuidlijn ) en nu met Covid brengen en ging hij zelf naar sport vanuit school

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:44

Oudste zoon heeft bijbaan hier 10 km vandaan in logistiek. Moest gisteren van 14 tot 22 werken. Heb hem net vanwege de kou maar een keer gebracht. Normaal fietst hij. Kom ik thuis erachter dat ik hem niet kan halen vanwege avondklok _-:(
Kon ik alsnog fiets erachteraan brengen. Ik blijf al jaar zoveel thuis dat dit mij dus overkomt. Laatst liep ik per ongeluk ook supermarkt in zonder mondkapje. Snel opgezet. Vond het ook sneu voor jonge caissière die mij (terecht)moest aanspreken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:01

Huertecilla schreef:
Hier in Spanje een verontrustende ontwikkeling: Hoger % naar IC en hoger % overlijden.

In Andalucia hoogste overlijdenscijfer sinds piek in april.

Per vandaag in Andalucia overal horeca om 18.00 uur dicht en ook algemeen verbod op alcoholverkoop na 18.00.
Hoop slechte slapers denk ik; van 18.00 tot 20.00 cola / koffie >;)

Hier in Murcia juist beduidend minder opnames en zeer sterk dalende positieve testen. Hier gaan in 21 gemeentes de grenzen en terrassen weer open. Ook bij ons.

Van 130 besmettingen op 18 januari naar nog 10 in de gemeente nu.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:07

Dat klinkt goed!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:30

Top Monique.
Vingers gekruisd voor de vierde golf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:33

De derde moet toch eerst nog komen?
Wij zijn nu in iedergeval pas net uit de 2e, tenzij ik niet kan tellen uiteraard. Of heeft Spanje er wel al 3 gehad?

Edit, ik zie het inderdaad, waar wij een schouder hadden in December was het inderdaad in andere landen meer in-uitje met een echt dal en piek.
Zal wel het lock-down effect zijn. Wij hebben deze winter slechts hele milde maatregelen gehad dus bleef het een tendens ipv in sprongen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:14

Hier in Spanje noemen ze dit officieel al de derde. Wij hebben maart-juni gehad, toen oktober-november en voor kerst alles weer aardig onder controle. In de tweede week van januari dus derde golf en hoe! Hier in onze provincie in januari meer doden dan in de hele periode daarvoor.

Nu weer sterk dalend, met inderdaad angst voor de mutaties, carnaval (hoewel ... hoe dan?) en Semana Santa. De week voor Pasen is hier altijd vakantie met veel rituelen en samenkomsten. Alles afgelast, maar binnenshuis?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:15

Paardenfan25 schreef:
Oudste zoon heeft bijbaan hier 10 km vandaan in logistiek. Moest gisteren van 14 tot 22 werken. Heb hem net vanwege de kou maar een keer gebracht. Normaal fietst hij. Kom ik thuis erachter dat ik hem niet kan halen vanwege avondklok _-:(
Kon ik alsnog fiets erachteraan brengen. Ik blijf al jaar zoveel thuis dat dit mij dus overkomt. Laatst liep ik per ongeluk ook supermarkt in zonder mondkapje. Snel opgezet. Vond het ook sneu voor jonge caissière die mij (terecht)moest aanspreken.

oh wat rot dat die dan daarna als nog op de fiets moet met de kou en vele sneeuw wat er nog ligt :(

Wat betreft het wijzen op het mondkapje, ik werk in de supermarkt en geloof me er zijn een boel mensen die het nog vergeten. Kan gebeuren toch ;) Vooral nu met de sneeuw merken wij het heel erg, iedereen is druk met het uitdoen van handschoenen, sneeuw aan de schoenen en het af doen van de muts.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:33

MoniqueT schreef:
Hier in Spanje noemen ze dit officieel al de derde. Wij hebben maart-juni gehad, toen oktober-november en voor kerst alles weer aardig onder controle. In de tweede week van januari dus derde golf en hoe! Hier in onze provincie in januari meer doden dan in de hele periode daarvoor.

Nu weer sterk dalend, met inderdaad angst voor de mutaties, carnaval (hoewel ... hoe dan?) en Semana Santa. De week voor Pasen is hier altijd vakantie met veel rituelen en samenkomsten. Alles afgelast, maar binnenshuis?

Geheíd een vierde golf eind april.
Dan is nog steeds maar een fractie van de bevolking geënt.
Mei weer stregere beperkingen. Zie het al weer voor me op het naaktstrand: Blote mensen met masker en vlaggetjes om je stek voor afstand 8)7

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:18

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:25

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:40

In de UK zijn de wetenschappers bezorgd om de Bristol variant.
Er is ook een Liverpool variant opgedoken, maar die is minder reden tot paniek blijkbaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:41

Neonlight schreef:
https://www.ed.nl/binnenland/tienduizen ... ~a588bc90/
Premium artikel, dus even in incognito venster openen.
Artikel gaat over mensen die corona hebben gehad en na lange tijd nog altijd met restschade zitten.

Zorgelijk is dit. Ik vrees dat dit op termijn echt een hele grote ' vergeten ' groep gaat worden :(

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:44

Pandora2 schreef:
Neonlight schreef:
https://www.ed.nl/binnenland/tienduizen ... ~a588bc90/
Premium artikel, dus even in incognito venster openen.
Artikel gaat over mensen die corona hebben gehad en na lange tijd nog altijd met restschade zitten.

Zorgelijk is dit. Ik vrees dat dit op termijn echt een hele grote ' vergeten ' groep gaat worden :(

Waarom denk je dat? Er is nog nooit zoveel aandacht besteedt aan een virus. Ik denk niet dat die aandacht ineens weggaat...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:51

Dat is gewoon mijn gevoel. Zoals het wel vaker gaat. In het heetst van de strijd om het zo maar even te noemen, is er aandacht met overschot.
Maar eens de grootste storm gaan liggen is, ebt die aandacht weg.

Na de 1e golf waren er ook al vaak interviews met mensen die maanden later nog steeds heel weinig konden maar waar amper nog over gesproken werd. Laat staan dat ze één of andere vorm van hulp konden krijgen.

Maar goed, het is nieuw voor iedereen natuurlijk dus ik hoop dat de nodige hulp wel stilaan op gang komt en ook op gang blijft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:58

Ik denk dat je gewoon onder behandeling komt bij een longarts. Dat je wellicht door litteken vorming in de longen vaker een ontsteking gaat krijgen en daar dus preventief voor behandeld gaat worden. Veel op controle, functie testen e.d
Net als elke andere long patiënt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:01

Pandora2 schreef:
Dat is gewoon mijn gevoel. Zoals het wel vaker gaat. In het heetst van de strijd om het zo maar even te noemen, is er aandacht met overschot.
Maar eens de grootste storm gaan liggen is, ebt die aandacht weg.

Na de 1e golf waren er ook al vaak interviews met mensen die maanden later nog steeds heel weinig konden maar waar amper nog over gesproken werd. Laat staan dat ze één of andere vorm van hulp konden krijgen.

Maar goed, het is nieuw voor iedereen natuurlijk dus ik hoop dat de nodige hulp wel stilaan op gang komt en ook op gang blijft.

Wat voor hulp doel je dan op PAndora? De medische hulp?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:04

996981 schreef:
Pandora2 schreef:

Waarom denk je dat? Er is nog nooit zoveel aandacht besteedt aan een virus. Ik denk niet dat die aandacht ineens weggaat...

Omdat het vaker voorkomt dat er na een tijdje geen aandacht meer is voor iets wat daarvoor groot nieuws was. En helaas komt het in NL heel vaak voor dat mensen met medische klachten weggewuifd worden als er niet duidelijk iets te vinden is. Verschillende artsen werken niet samen, maar kijken allemaal alleen naar hen eigen stukje. Niks te vinden bij hen, dan zal die vermoeidheid wel niet echt zo zijn of tussen oren zitten.

Dan moet je nog maar hopen dat je iemand tegenkomt die wel verder kijkt en wil en kan helpen en eigenlijk dat er genoeg mensen zijn met soortgelijke klachten en dat het erkend wordt, want anders loop je tegen enorme muren aan. Geen erkenning door uwv betekent geen opvang als je werk niet meer kan doen.