Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:59

Wauw Manon! Knap zeg!

Lekker bezig Roosch!

Heerlijk EW

Welkom momo!

ManonGrr

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:24

Zijn er hier meer mensen die veel zijn afgevallen? Ik vraag me af of jullie het volgende herkennen. Laat ik beginnen met het feit dat ik over het algemeen een prima zelfbeeld heb, ik ben ook niet onzeker of iets, maar ik loop dus soms tegen het volgende aan. Toen ik nog 35 kg zwaarder was, zag ik mezelf nooit als ‘dik’. Tuurlijk wist ik wel dat ik te zwaar was, maar ik had er eigenlijk nooit problemen mee. En ik denk dat dat komt omdat ik gewoon sowieso niet onder het ‘standaard mode beeld’ viel ofzo. Ik hoefde niet te voldoen aan standaarden, omdat ik daar sowieso buiten viel. Maar nu ik dus een heleboel ben afgevallen, en wel in dat ‘standaard plaatje’ val, merk ik dat ik veel kritischer op mezelf ben. Ik bedoel, dan ben ik 35 kg afgevallen en ik voel mezelf nu dikker dan vroeger, omdat nu bijvoorbeeld dat vetrolletje wél opvalt. Ik kan echt trots zijn als ik een foto van mezelf nu zie, maar in het ‘dagelijks leven’ ben ik veel kritischer op mezelf dan dat ik vroeger was. Ik bedoel het allemaal niet te zwaarzinnnig hoor, maar ben wel benieuwd of mensen dit herkennen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:39

Ik herken het wel.
Ik vind mezelf nu echt mega dik en chonky, terwijl ik gewoon best gespierd ben :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:52

Heb ik ook hoor.
Dan zie ik dat randje vet boven en op m'n heupen en dan denk ik :roll:
Boven mn navel ben ik best wel heel slank, maat s past prima.
Maar bovenbenen en kuiten zijn gewoon 'dik' vind ik zelf.

Een aantal jaar geleden was ik zelfs nog 10 kg lichter dan ik nu ben.
Toen vond ik bepaalde delen nog te dik.
Terwijl als ik nu foto's terug zie van 8 jaar terug, dan ben ik gewoon echt veel te dun :=
(Maatje 32/XS was nog te groot)

Ben overigens weer 600 gram lichter *\o/*

Correctie: kilo eraf. Niet goed gekeken *\o/* *\o/*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:24

Toen ik heel veel af was gevallen en onder in de 60 woog was ik eigenlijk of nog niet tevreden of kwamen andere dingen naar boven:
- Borsten waren weg en leeg.
- Bovenbenen/knie vond ik nog lelijk en dikkig
- Door lipoedeem heb ik een verdikking bij de knie die bleef zitten en hang knieen.
- Hangarmen

Zo zie je maar dat afvallen je veel kan geven maar het is niet alleen maar allemaal jippie jeej.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:29

Ik ben zelfs langs een plastisch chirurg geweest omdat ik mijn love handles vreselijk vond. De rest van mijn buik was overigens zo mooi dat de arts vroeg wat ik er voor gedaan had omdat haar dochter dit graag wilde :o
Ik voelde mij toen echt vreselijk terwijl ik echt op meer dan prima gewicht zat. Ik had ook 35 kilo zwaarder gewogen en voelde mij precies hetzelfde.
Zo was ik op mijn perfecte gewicht
Afbeelding

Nu ben ik na het beginnen van schildklier medicijnen weer 30 kilo aangekomen en moet zeggen dat ik mijzelf te echt te dik vind maar het voelt veel minder erg als dat ik slank was. Daar is volgens mij een naam voor en je kan er volgens mij hulp voor krijgen, mocht het je enorm belemmeren

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:32

Mijn buik ziet er zo uit als op jouw foto Thirza.
Alleen mijn heupen en bovenbenen zijn dikker.
Links iets dikker dan rechts door een 'bult' die ik overgehouden heb aan een ongeluk.
Ik heb ook wel eens zitten denken om daar wat weg te laten zuigen :=

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:43

Ik herken het ook na 20kg afvallen (zit er wel weer aan, maar weet het gevoel van toen nog)
Alles gaat opvallen. Kleding in een kleinere maat nodig, wat dan ook weer korter werd. Daar kwam de onzekerheid over m'n lengte weer omhoog.
Was ik net afgevallen voelde ik mij goed. Was ik 2 maanden het zelfde gewicht werd ik in m'n hoofd weer steeds dikker. Vond mezelf toen ook nog steeds niet goed genoeg en als ik nu terug kijk naar foto's uit die tijd zie ik er zo goed uit daar!
Ook een vrolijke uistraling.

Ik zit te twijfelen of ik naar een diëtist wil. Twijfel of dat wel de juiste persoon is om te helpen.

Ik zit in een vicieuze cirkel...
Ik heb een blessure, waardoor ik niet kan sporten. Overgewicht helpt niet bij het herstel.
Maar doordat ik niet kan sporten (wat mijn uitlaat klep is en ik het liefst meerdere keren op een dag doe) zit ik niet goed in m'n vel. Resulteert in het geluk gevoel gaan zoeken in eten, wat ik dan niet vind maar wel extra kilo's. Waardoor ik weer minder goed in m'n vel ga zitten en m'n blessure nog minder goed kan herstellen. En zo blijf ik door gaan.

Weet zelf ook wel wat wel en niet kan eten en dat het enige wat werkt om aftevallen minder kcal innemen dan ik verbruik. Maar moet toch ergens beginnen. Wilde beginnen met m'n blessure aanpakken, maar dat loopt ondertussen ook al 2 jaar op het niveau van nu.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:44

kan je niet ipv sporten stevig wandelen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:49

Lastig Kosseh.
Zwemmen dan?
En die knop omzetten wbt eten.
Dat is echt het allerlastigste en ervaren we allemaal.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:16

Fokfanaat, helaas is lopen ook pijnlijk. Echt wandelen zit er dus niet in. Wel gedaan vorige week op vakantie, maar dan heb ik erna veel pijn en ga ik dat weer weg eten..

ClaudiaHS, zwemmen ga ik dit weekend proberen. Vlak na de operatie was zwemmen ook pijnlijk, maar misschien nu beter :)
Knop met eten omzetten is het lastigst idd. De knop daar houden misschien nog wel meer. 4 jaar terug is het ook gelukt, denk dan daar maar aan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:20

Wat lastig Kosseh, hopelijk vind je je weg erin.

Manon: heel herkenbaar. Ik ben me er nu ook veel meer van bewust dan toen ik echt nog dik was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:43

Ik heb vanavond heel knap 10 baantjes gezwommen. Helaas is het bad maar 25 meter lang, ik dacht 50.
Dus ipv 500 meter heb ik maar 250 meter gezwommen _O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:33

Ik doe je dat al sowieso niet na, ik kan om een of andere reden niet zwemmen, kom niet vooruit en pijn in mn nek van mn hoofd boven water houden..................*voelt zich een kneus* hahahaha

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:49

ClaudiaHS, kan ik mij dus helemaal voorstellen.. ik schrok dus alleen van de prijzen :o alleen laten wegzuigen is echt goed te doen maar in mijn geval moet ik ivm mijn bindweefsel afwijking ook overtollige huid laten weg snijden en dan zou ik op 10k+ komen :+
Dat vond ik echt zonde geld :o in die tijd had ik het altijd koud dus die paar keer dat iemand mijn vetrollen kon zien door een shirt of in bikini was minimaal haha.

Mega lastig kosseh, niet kunnen bewegen is gewoon onwijs lastig. Is een bureau fiets misschien voorje?
Hoelahoepen met een fitness hoelahoep? Dat kan zelfs mijn gammele lichaam haha. Pak alleen niet gelijk de zwaarste want dan ben je blauw.
Misschien een hele andere hoek, hypnose voor het eten?

Lekker bezig purny!!

De internist waar ik eerder in dit topic over gesproken heb heeft mijn obesitas nog even in de brief naar de huisarts gezet. Of mijn huisarts wel opvolging hier op wilde doen. Ja klaphark om die reden kwam ik bij je. Obesitas is zo een lelijk woord.. ja ik heb echt overgewicht maar obesitas is in mijn hoofd iemand die nog amper kan lopen en echt een stuk zwaarder is als dat ik nu ben :o
Was best een pijnlijk moment maar goed ik blijf gewoon over al op letten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:10

Dank jullie wel. Ik was ook echt gesloopt na die 10 baantjes.
Hier ook obesitas en van alles en nog wat iets. Wat hypermobiliteit, wat Fabre, lipoedeem.
Ik zou eigenlijk gewoon overgebakken moeten worden…

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:47

ManonGrr schreef:
Zijn er hier meer mensen die veel zijn afgevallen? Ik vraag me af of jullie het volgende herkennen. Laat ik beginnen met het feit dat ik over het algemeen een prima zelfbeeld heb, ik ben ook niet onzeker of iets, maar ik loop dus soms tegen het volgende aan. Toen ik nog 35 kg zwaarder was, zag ik mezelf nooit als ‘dik’. Tuurlijk wist ik wel dat ik te zwaar was, maar ik had er eigenlijk nooit problemen mee. En ik denk dat dat komt omdat ik gewoon sowieso niet onder het ‘standaard mode beeld’ viel ofzo. Ik hoefde niet te voldoen aan standaarden, omdat ik daar sowieso buiten viel. Maar nu ik dus een heleboel ben afgevallen, en wel in dat ‘standaard plaatje’ val, merk ik dat ik veel kritischer op mezelf ben. Ik bedoel, dan ben ik 35 kg afgevallen en ik voel mezelf nu dikker dan vroeger, omdat nu bijvoorbeeld dat vetrolletje wél opvalt. Ik kan echt trots zijn als ik een foto van mezelf nu zie, maar in het ‘dagelijks leven’ ben ik veel kritischer op mezelf dan dat ik vroeger was. Ik bedoel het allemaal niet te zwaarzinnnig hoor, maar ben wel benieuwd of mensen dit herkennen.

Dat herken ik ook enorm! Heel herkenbaar!

Purny wat goed, lekker zwemmen! Ik doe het ook wekelijks, anderhalve kilometer per keer.

Ik ben blij met m'n smartwatch! Ik zie dat ik 672 minuten intensief bewogen heb deze week. Niet ontevreden. Alleen nog steeds niet uitgedokterd hoe ik het dansen kan toevoegen, ik heb Garmin maar gemaild. Schaatsen staat er ook niet in bijvoorbeeld. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:12

Fabre moet trouwens fybro zijn

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:57

purny schreef:
Fabre moet trouwens fybro zijn

Hier ook Fibro en hypermobiel.
Door het sporten heb ik daarvan de laatste jaren gelukkig niet zo veel last.
Met dit weer spelen de knieën, enkels en rechter schouder wel weer wat meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:44

ManonGrr schreef:

Kruipt onder meeleessteen vandaan.

Dit herken ik heel erg. Dit is bij mij ook de reden geweest dat ik een eetstoornis kreeg, en ik het nu heel "eng" vind om weer te dieten terwijl het wel nodig is (heeeeeel wat pagina's terug eens wat over gepost..). Bij iedere positieve gedachte over jezelf wil je toch checken of dat de realiteit is en aan een referentiekader koppelen, waardoor ik ook heel erg ging vergelijken met andere meiden bv. En dan altijd wel weer iets lelijks bij mezelf vond.
Terwijl nu heb ik zoiets "Tja. Ben dik. Geen twijfel mogelijk. M'n vriend vindt me mooi. Heb een leuk leven. Yolo." Geen greintje eigenwaarde nu dat voortkomt uit mijn uiterlijk/gewicht := M'n eigenwaarde komt nu uit andere dingen. Dus kan me er ook niet al te druk over maken als het allemaal qua looks toch weer wat tegenvalt of meevalt. Terwijl ik op het moment dat ik er wel eigenwaarde uit haalde en toen ik steeds meer aan het beeld begon te voldoen van een "conventionele mooie vrouw (mede door alle complimentjes) ik superbang was om het weer te verliezen en "het kwijt te raken" (aka aankomen) waardoor het allemaal obsessief werd.

Geen tips hoe je er mee om kunt gaan dus :)) Alleen dat het iets is om wel voorzichtig mee te zijn en op te letten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:58

Voor mij is dat deels ook wel herkenbaar. Ik probeer dat nu bewust los te laten. Het leven, en vooral hoe je naar jezelf kijkt, wordt niet bepaald door hoeveel kilo je weegt. Waardering moet voortkomen uit wie je bent, niet hoe je er uit ziet. Anders zit je vast aan een leven lang een ongezonde relatie met eten en obsessief diëten.

Ik wil wel heel bewust gezond leven en me fit voelen, maar dat is iets heel anders dan een getal op een weegschaal of een vetrolletje die je waarschijnlijk alleen zelf ziet.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:25

Roosch schreef:
ManonGrr schreef:

Dat herken ik ook enorm! Heel herkenbaar!

Purny wat goed, lekker zwemmen! Ik doe het ook wekelijks, anderhalve kilometer per keer.

Ik ben blij met m'n smartwatch! Ik zie dat ik 672 minuten intensief bewogen heb deze week. Niet ontevreden. Alleen nog steeds niet uitgedokterd hoe ik het dansen kan toevoegen, ik heb Garmin maar gemaild. Schaatsen staat er ook niet in bijvoorbeeld. :+

Met mijn Garmin Venu sq horloge kan je via de Garmin IQ app (op je telefoon) extra apps downloaden voor op je smartwatch. Ik heb de MyApp gedownload, via daar kan je veel meer sporten (paardrijden, skeeleren, schaatsen) registreren. Die verschijnen alsnog in je Garmin activiteiten! :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:33

Oh dat is een goeie! Staat dansen daar ook tussen?

Als ik die download hoe kom ik er dan "bij"?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:49

Roosch schreef:
Oh dat is een goeie! Staat dansen daar ook tussen?

Als ik die download hoe kom ik er dan "bij"?

Dansen weet ik niet zeker. Ik zou even googelen op Garmin IQ apps en dan dansen zoeken. Wellicht is dat een andere app die je moet hebben dan.

Bij mij staat de myapp onder de andere sporten. En in de myapp kan ik dan weer andere sporten kiezen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:55

Heeee volgens mij was dat de truc! Heel erg bedankt!!