De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 05:59

Het is echt prachtig in beeld gebracht.
Wie het na dit nog onzinnig vind is mijn inziens een beetje gek, klein beetje maar.

Kelly_ann

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 06:24

Het is historisch gezien natuurlijk wel een hele bijzondere gebeurtenis. Het zegt heel veel over hoe onze kennis is gegroeid, hoe er aangekeken wordt tegen ziekte en dood, en daarmee omgegaan wordt. Maar ook hoezeer het concept van geld en economie is verweven in ons welzijn.

Op heel veel vlakken is dit nieuw en uniek. Niet het uitbreken van een pandemie. Maar wel hoe de mensheid ermee omgaat.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:01

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:04

Bij ons gaan de POH-GGZ telefonische consulten doen.
Zo om 7 uur al op de praktijk zijn, hopen dat we er goed doorheen komen vandaag. We hebben in ieder geval deze posters voor op de deuren:

Afbeelding

moonsparkle schreef:
Ik zit overspannen thuis en nu gaat de afspraak met de praktijk ondersteuner hoogstwaarschijnlijk niet door waar ik al een paar weken op wacht(lees berichten op Facebook van andere huisartsen in de buurt waar poh en fysio afspraken niet door gaan), binnenkort heb ik gesprek met een mediator waarvoor ik wat hulp zou krijgen van de praktijk ondersteuner, nu heb ik echt ontzettend veel stress en weet ik niet wat ik kan doen, ik ben bang dat als ik de mediator wil verzetten ze denken dat ik niet meewerk aan reïntegratie wat ik wel wil maar ik wou zo graag eerst hulp om zo'n gesprek in te gaan. Ik voel me ook rot tegenover mijn werk, er komt nu bijna geen werk meer binnen. Er zijn natuurlijk nog ergere dingen, maar voor mij persoonlijk is dit nu ook even heel lastig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:28

Ik zit thuis, de buurvrouw met sportschool zit thuis, buurman loodgieter zit thuis, maar het loonbedrijf verderop gaat gewoon door. Je krijgt nu wel scheve ogen overal in Nederland

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:59

LWDaisy schreef:
BeFunny schreef:
Ik had het ook te laat gehoord. Mijn vriend keek het maar zat ook te slapen.
Ik hoorde alleen paracetamol en ibuprofen. En dat paracetamol tegen de griep gebruikt kan worden en tegen het virus en ibuprofen als ontstekingsremmer maar alles daarvoor heb ik niet mee gekregen. Hoopte dat iemand meer gehoord had ;)

Ik heb gehoord dat je wél paracetamol mag nemen, maar géén ibuprofen, spidifen, brufen, nurofen of aspirine.
Algostase Mono en Dafalgan bijvoorbeeld zijn paracetamol en mag dus ook. De ibuprofen e.d. zouden een nadelige invloed hebben op het verloop van virale infecties, zoals Corona.

Dit werd in Op1 dus niet gezegd. Daar werd aangegeven dat deze uitspraak bij de KNMP is onderzocht, maar dat ze hier verder geen bewijs voor hebben kunnen vinden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:00

Storm schreef:
https://www.washingtonpost.com/graphics ... simulator/

Ik weet niet of deze link hier al staat, en het topic is me net even te snel gegaan om alles bij te lezen. Maar hier een link naar een Amerikaanse site waar prachtig te zien is hoe je het virus met een andere curve kan laten lopen door bepaalde maatregelen te treffen.

Erg interessant om te zien. Dankjewel :)

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:02

Ik ga zo toch mijn baas maar even bellen, hoest als een hond.. geen koorts maar zo kan ik geen patiënten verzorgen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:03

Arabesk schreef:
Ik zit thuis, de buurvrouw met sportschool zit thuis, buurman loodgieter zit thuis, maar het loonbedrijf verderop gaat gewoon door. Je krijgt nu wel scheve ogen overal in Nederland

Dat is werk dat je moeilijk thuis kunt doen. Bovendien hebben de boeren de mestkelders vol, dus op de weinige percelen waar men nu wel kan komen, is het gaan.
Gewassen moet immers zo ook eens de grond in.

Die jongens zitten op de trekker en iedereen houdt gepaste afstand.
Denk dat ze koffie en mee eten bij de klant onder de klomp kunnen schrijven.

Net mijn man naar zijn werk gebracht, is trucker. Ook daar hield iedereen afstand van elkaar in de kantine zag ik. En zijn ze blij dat ze allemaal een vaste auto hebben.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:04

Ik heb vandaag een afspraak bij de fysio staan en ik twijfel of ik deze door laat gaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:07

Je hoeft toch inderdaad ook niet alle werkzaamheden te stoppen, alleen die waarbij je contact hebt met anderen? Dat boeren een loonwerkers door gaan lijkt mij dan ook logisch.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:08

Ik ga straks het RIVM maar bellen denk ik... de beauty branche wordt volledig aan z’n lot over gelaten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:10

Petpa schreef:
Ik heb vandaag een afspraak bij de fysio staan en ik twijfel of ik deze door laat gaan.

Ik zou het overleggen denk ik.
Als beide fit zijn en jullie nemen de hygiëne maatregelen in acht en de afspraak is er een die belangrijk is voor je kwaal/blessure, zou ik gaan.
Afzeggingen krijgt ie nog genoeg. Dus geen inkomen.

Ik vind dat dergelijke bedrijven die nog wel klanten/patiënten ontvangen de deur moet openen zodat klanten zo min mogelijk contact hebben.
En geen wachtenden in de wachtkamer/praktijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:10

LadyMadonna schreef:
Ik ga straks het RIVM maar bellen denk ik... de beauty branche wordt volledig aan z’n lot over gelaten

Ik
Heb ergens een link gedropt over de pedicurebranche, pro voet adviseert haar leden de salon dicht te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:11

Een loonwerker is onderdeel van de voedselketen. Geen bemesting, geen gewas, geen voedsel. -O- scheelt dat zij meest niet dicht bij iemand komen.

Duidelijk veel minder autos hier op straat. Aangenaam rustig nu. Al is de aanleiding onwerkelijk. Gewoon zo bizar dat een normaal leven vol plannen en afspraken in een paar weken zo abrupt stopt -O-

Lm bellen kan zeker geen kwaad. En je bent dicht bij elkaar. Maar :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:15

Tie us, klopt, maar ik wil gewoon een advies van de overheid.

Ik ben er helemaal naar van van die onzekerheid. Nauwelijks geslapen....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 16-03-20 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Bouw gaat ook gewoon door (jammer genoeg).

Petrichor

Petpa schreef:

Ik heb morgen een afspraak bij de fysio, ik ga straks gelijk afbellen. Ik heb wel last van reuma klachten maar dat heb ik liever dan corona. Vind het risico op besmetting te groot, ook omdat ik weet dat mijn fysiotherapeut nogal een feestbeest is.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 16-03-20 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:16

Hier nu thuis weer ingelogd. De opdrachtgever waar ik werk gaat er wel heel netjes mee om vind ik. Kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen denk ik.

Citaat:
Beste collega,

We zitten met elkaar in een bijzondere situatie. We gaan ervan uit dat iedereen zijn of haar werk zo goed mogelijk blijft doen. Je werkzaamheden verrichten in je reguliere uren lukt wellicht niet altijd (bijvoorbeeld omdat je ook zorgtaken hebt voor zieke huisgenoten, kinderen die niet meer naar school kunnen, etc.).

Het staat je vrij om je werk op zo’n manier in te delen dat het zo goed mogelijk past naast je eventuele zorgtaken. Ook begrijpen we het dat je je werkzaamheden en je zorgtaken soms moet combineren (werken terwijl je kinderen ook thuis zijn). Dat is oké gezien de huidige omstandigheden. Kom je in de knel of voorzie je dat je resultaten er onder (gaan) lijden? Bespreek dit dan met je leidinggevende. En liever vooraf dan achteraf natuurlijk, want dan kunnen we er wellicht nog wat aan doen!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:26

Rode Kruis opent vanaf 9 uur vandaag een vragenlijst voor eenzame mensen en mensen in thuisisolatie. Het nummer staat in bijgevoegde tekstafbeelding.

Bron nos.nl

Afbeelding

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:28

Het is bij mij nog nooit zo rustig geweest in de bus als nu. Ik moet, om naar werk te kunnen, langer dan een uur in de bus zitten. Heb geen auto en fietsen is niet te doen. Ik heb grotendeels van de rit de bus voor mezelf gehad, terwijl er vaak veel ouderen en volwassenen inzitten.

@LadyMadonna, wat vreselijk dat je er niet door hebt kunnen slapen! Bellen kan nooit kwaad natuurlijk en misschien wordt er dan ook meer over de beauty branche nagedacht...

@Sure_lee, wat een goede houding van je bedrijf! Dat is ieder geval fijn beginnen.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:38

Ik moet zo naar werk. Ik werk in een winkel. Zie er zo tegen op. Gewoon een zwaar gevoel in mijn maag en misselijk van de spanning.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:38

Marcella schreef:
Bouw gaat ook gewoon door (jammer genoeg).

Dat is ook niet zo gek met al die zzp'ers daar en de uitspraak van Wiebes. Nu is een bouwplaats ook geen basisschool, veel minder mensen op een groot, open vlak. Maar ik heb gehoord dat bouwbedrijven van grote putten wel in overleg zijn. Dus daar zullen ook maatregelen getroffen worden de komende tijd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:39

tienus63 schreef:
Net mijn man naar zijn werk gebracht, is trucker. Ook daar hield iedereen afstand van elkaar in de kantine zag ik. En zijn ze blij dat ze allemaal een vaste auto hebben.

Je man en collega's mogen blij zijn, bij de OV bedrijven wissel je om de paar uur van bus en komen er tig mensen binnen.
Collega's van mij met chronische ziektes hebben nu - volkomen terecht- veel vragen rondom hun eigen gezondheid... want we mogen ons nu pas ziek melden met koorts...
Blijf ik ook bizar vinden aangezien volgens mij al vaker weerlegd is dat je besmettelijk kunt zijn zonder symptomen en dus ook zeker zonder koorts.

Ik blijf in ieder geval thuis komende weken, ook voor de kinderen, maar gelukkig kan het voor mij makkelijk.
Verder beperk ik de sociale activiteiten. Heb wel met mijn man afgesproken (hij moet gewoon werken) dat ik af en toe uit mag razen op de motor :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:40

Ik weet niet of ik het bedrag goed gehoord heb, maar ondernemers die zich niet houden aan de maatregelen die per 15-3-2020 18 uur gelden voor hun branche, krijgen een boete van € 10.000 ??
Er wordt duidelijk gehandhaafd.
Deskundige komt zo aan het woord op bed 1 bij WNL.

Dat lijkt me ook iets waar pensionstallen en maneges rekening mee moeten houden, ik hoop voor die bedrijven dat hun klanten rede voor emotie laten gaan en vertrouwen hebben in pension -en manegehouder.

Edit, bedrag wel juist gehoord.

Dhr Aptroot van veiligheidsregio Haaglanden vertelde dit. Weliswaar noemde hij alleen de horeca.
Bij eerste constatering € 10.000 boete, bij tweede constatering loopt dit op naar € 50.000.