Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:00

Knappe prestatie, Dilan!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:41

Lekker aan het lopen allemaal zie ik. Ik heb een weekje rust na mijn sportieve uitdagingen vorige week in Kopenhagen. Toen heb ik op woensdag, donderdag en vrijdag 2 voetbalwedstrijden per dag gespeeld en op donderdagavond een 5k race gelopen. Alleen Donderdagavond een hardloop clinic gedaan die via mijn werk was georganiseerd en wel een aantal interessante oefeningen gedaan, maar duidelijk iets te fanatiek geweest. Ik heb vorig jaar een hernia gehad die mijn linkerbeen beinvloedde en de kracht en het gevoel is in een deel van mijn onderbeen nooit 100% terug gekomen. ik schat het op zo'n 95% aan de buitenkant van mijn onderbeen. Nu heb ik al anderhalve dag steeds last van kramp in mijn kuit als ik mijn tenen te actief uitstrek zegmaar, net even iets te veel gevraagd van al die kleine spiertjes in mijn enkel denk ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:27

Hoe is je 5k race gegaan? Tevreden?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:06

Supervixen schreef:
Hoe is je 5k race gegaan? Tevreden?

Ik mag niet klagen gezien de omstandigheden (al 4 voetbalwedstrijden in de benen en massastart zegmaar) maar ik had op een 6:15 per km gehoopt voor een tijd van 31:15 en het is 6:24 per km geworden met een officiële tijd van 32:00. Nu was mijn 5k PB al precies 32:00 dus ik baalde een klein beetje dat het geen verbetering was, maar het zit er denk ik zeker in. In oktober loop ik met mijn werk een 5k op het Amersfoort marathon event, al kan ik dat nog wijzigen naar 10k als ik zou Willen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:56

In ieder geval een evenaring van je pr dus.
Gezien de omstandigheden goed gedaan hoor.
Zou je de 10km willen lopen dan daar?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:09

Je klinkt erg streng voor jezelf. Herstellende van een hernia en al veel gesport en alsnog mooi vlot lopen. Zonder voetbal had je vast sneller geweest.

Ik faalde vandaag op STR les 20 in het bos (8/10/8 rennen met 2/3/2 wandelen ertussen). Ik wist dat de kans erin zat omdat ik erg moe ben (veel overwerk) en een migrainenacht, maar ik wilde toch vasthouden aan een opbouw. Heb er maar een wandeling tussendoor ingezet en de laatste 8min ging wel weer. Volgende keer beter! Ik denk dat ik beter nog even op het asfalt kan blijven tot ik sterker ben.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:18

Stille meelezer kruipt ook onder steen vandaan.

Ik ben ook weer begonnen met hardlopen.. weer, omdat ik echt al heel vaak begonnen ben maar ook weer net zo vaak gestopt. Door kwaaltjes maar ook omdat ik het echt niet leuk vond.

Nu alle schema’s los gelaten en apps verwijderd en zelf gaan rennen. Vandaag 2 km gerend 500 m gelopen en daarna weer een kilometer gerend.
Op naar de 5 km!

Leuk om jullie ervaringen te lezen en foto’s te bekijken.

F_Orumster, ik loop juist makkelijker in het bos..
Loop op mijn trialrunners en ik vind stukken asfalt tussendoor echt niet fijn..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:48

-Namiro- schreef:

Ik vind het ook heerlijk naar ik merk dat ik nog niet voldoende kracht in de enkels heb. De eerste stukken gaan prima tot ik op een punt van de opbouw kom, en dan merk ik dat ik minder aandacht/kracht heb voor het plaatsen van de benen raak ik minder stabiel vanuit de enkel. Ik voel ze nu ook een beetje. Ik ben ook te zwaar hoor, dat helpt vast ook niet. Maar qua omgeving en demping is het heerlijk ja.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:12

F_Orumster schreef:
-Namiro- schreef:

Ik vind het ook heerlijk naar ik merk dat ik nog niet voldoende kracht in de enkels heb. De eerste stukken gaan prima tot ik op een punt van de opbouw kom, en dan merk ik dat ik minder aandacht/kracht heb voor het plaatsen van de benen raak ik minder stabiel vanuit de enkel. Ik voel ze nu ook een beetje. Ik ben ook te zwaar hoor, dat helpt vast ook niet. Maar qua omgeving en demping is het heerlijk ja.

Dat van die enkels herken ik wel. Liep vandaag op een stuk dat omgewoeld was door zwijnen en dan zwabberen mijn benen ook.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:13

Knap gedaan @IMAY1990 een evenaring van de je record na zo'n zware week is volgens mij echt heel netjes...

@F_Orumster jammer dat je les niet helemaal ging zoals je in gedachten had, maar op deze manier heb je het prima opgelost toch? Gewoon volgende keer nog een keer deze les proberen, dan komt het waarschijnlijk helemaal goed.

@Dilan93 ik zag volgens mij een hele mooie Suunto voorbij komen. Bevalt hij je een beetje? En gefeliciteerd nog! :)

Hier vanochtend naar mijn nieuwe sportschool gerend op me in te schrijven en weer naar huis. Totaal 14km. Ging eigenlijk wel gewoon heel lekker. Gisteren was ik al eventjes met de kinderwagen naar de supermarkt gerend om wat boodschapjes te halen. Je wordt toch altijd wel vreemd aangekeken hoor >;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 21:48

Ik ga wel eens na een trail meteen door met de auto naar de bakker hier. Sta ik daar in mijn hardloopkloffie met smerige benen. Gelukkig door corona komen mensen niet te dichtbij, dan ruiken ze me niet :'). Ik heb dan wel een schoon shirt aan gedaan, dat dan nog wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:36

Musli, de Suunto bevalt goed :D
Alleen zwemmen meet ie niet heel goed, maar daar heb ik 'm ook niet voor gekocht :)

Mensen kijken al snel vreemd :))
Ook al als ik in paardrijkleding naar de winkel ga.

Trouwens, ik vroeg me iets af. Ik ga graag in de ochtend lopen. Er zijn dan nog niet veel mensen op pad.nu ben ik wel eens lastig gevallen door een man (oké, dat was niet tijdens het hardlopen, maar op het treinstation).
Maar sindsdien ben ik niet meer zo onbezorgd als het gaat om alleen op pad gaan. Echte angst is het niet, maar ik denk wel eens 'wat als ik ineens zo'n mafketel tegen kom?'.
Hebben jullie hier wel eens last van tijdens het lopen?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:47

Ik denk altijd dat ik harder loop dan de mafketels :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:29

Een keertje ging er iemand naast me fietsen en tegen me praten. Maar ik had muziek op en hoorde niks. Toen ben ik na een paar minuten omgedraaid en fietste hij door.

Oh ja en een keer in het donker duwde een man een hardloper voor me van het fietspad af. Ik liep er achter en ben heel hard langs die man gelopen.

Verder nooit. Mensen vragen me wel eens of ik niet bang ben alleen in het bos. Nou nee echt nooit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:43

Vind ik wel knap, dat je nooit bang bent :j

Ik was dat vroeger dus ook nooit. Tot die keer dat ik lastig gevallen ben.
Nou ben ik er tijdens het lopen gelukkig niet zo mee bezig. Tot ik bvb iemand zie die zich apart gedraagt. Zwalkend lopen, of iemand die ineens dichter naar mijn kant op het pad gaat lopen, of die naast me inhoud met fietsen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:16

Ik ben niet bang, maar realiseer me wel dat het een riskanter onderneming is. Ik mag graag in het donker/laat lopen of afgelegen. Ik denk dat het goed is niet een strakke regelmaat aan te houden wat betreft route.

Opmerkelijk: voorheen had ik standaard ene enorm hoge hartslag bij het joggen (ook spinning). Mate van getraind zijn maakte hierin geen verschil, de 187 tik ik gerust aan. Voel me dan gewoon prima. Nu ik weer opnieuw met Evy aan het opbouwen ben is mijn hartslag gewoon 20bpm lager. Ik suppleer nu een tijdje magnesium, jodium, vitamine D en sinds kort ook ijzer. Hebben jullie ervaring met hartslag verlagende effecten van een van deze supplementen?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:23

Ik steek over, of sla de eerste beste straat of afslag ineens in. Ik ben ooit lastig gevallen door een blanke oudere man, dus daar heb ik sowieso al de meeste ‘kriebels’ door. Die ontwijk ik dus al jarenlang in verschillende situaties dat ik het zelf niet meer door heb dat ik het doe.
Met lopen op de hei of in het bos zet ik live mijn locatie delen aan met vriend/tante. En dan ben ik ook niet bang. In het donker loop ik wel alleen op de weg, maar ook dan niet.

Ik ga zometeen weer een rondje, gister wilde ik gaan maar het was iets te gezellig bij vrienden := volgende keer toch vroeg opstaan om eerder te gaan dus.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:44

F_Orumster, is je conditie niet gewoon beter door een goede opbouw? Of zit je beter in je vel, minder stress, enz.
Denk niet dat die supplementen dat effect hebben.
Had je een bewezen tekort aan die vitaminen/mineralen?
Ik neem alleen een magnesiumtablet na een lange run van 30+km, omdat ik anders wel eens kramp in mijn kuit krijg 's nachts.

Ik heb echt heerlijk gelopen in de regen vanmorgen.
Had een workout gemaakt met garmin, van 12km met tempoblokken op medium tempo. Het werd 13km omdat het zo lekker ging.
1500m warming up 5.36 min/km
2000m tempo ongeveer 5.10 min/km
1000m herstel ongeveer 5.40 min/km
3000m tempo ong 5.10 min/km
1000m herstel ong 5.40 min/km
2000m tempo ong 5.10 min/km
1500m cooling down ong 5.30 min/km
Extra er achteraan omdat het zo lekker ging:
600m sprint, ong 4.50 min/km
400m uitlopen.

Ik krijg steeds meer plezier in die workouts die je zelf in elkaar kunt zetten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:47

Ik hoop dat ik straks ook dat punt bereik dat ik dat zelf kan. Voor nu ben ik blij met de app die ik kan volgen.
Heb zojuist week 2 afgerond en heb wat extra gelopen bovenop de aangegeven stukken in de app. Ging prima en ik heb zin om verder op te bouwen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:11

Pittig SV! Ik blijf die tempo’s knap vinden.

F_orumster ik denk inderdaad misschien ook al een beter basisconditie? Naar mijn weten doen supplementen niet zo veel voor conditie alleen. En betere opbouw wellicht waardoor je hartslag lager blijft? Maar lekker dat je een hoger basistempo hebt!

Ik heb ook lekker gelopen in de regen. Interval met 15 minuten warm-up waarin ik al het gevoel had dat ik vloog. Daarna 2’-200 m rust. En die eerste waren snel *\o/* Dat ging echt lekker.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:28

Flinke loop SV :j

Forumster, ik gebruik geen supplementen, op af en toe een eiwitreep na, als dat hier al onder valt.
Denk dat een lagere hartslag meer te wijten is aan een betere conditie, goed herstel oid. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 15:15

Supervixen schreef:
F_Orumster, is je conditie niet gewoon beter door een goede opbouw? Of zit je beter in je vel, minder stress, enz.
Denk niet dat die supplementen dat effect hebben.
Had je een bewezen tekort aan die vitaminen/mineralen?
Ik neem alleen een magnesiumtablet na een lange run van 30+km, omdat ik anders wel eens kramp in mijn kuit krijg 's nachts.

Het gekke is niets van dat al, ik ben juist niet fitter, +15kg zwaarder, bouw mijn Evy start to run slechter op dan de vorige 2 keren en met minder regelmaat. Ook toen ik 2-3* per week 5km draafde en daarnaast nog met betere regelmaat aan krachttraining deed had ik een hoge sport hartslag. Heb nme er nooit echt wat van aangetrokken, maar ik zie nu wel hoeveel lager dat het is. Wel fijn hoor, daar niet van :o Voelt wat normaler.

Alle suppletie neem ik niet voor hardlopen hoor. Ik had vit D gebrek (op de deficientiegrens), zonder magnesium trillende spiertjes in het gelaat en krampbenen/restless legs, jodium omdat ik nauwelijks brood eet, en ijzer omdat ik vegetarisch eet. Ik vond het gewoon een opmerkelijke afname en vraag me af vanwaaruit het komt :)

Supervixen schreef:
Ik heb echt heerlijk gelopen in de regen vanmorgen.
Had een workout gemaakt met garmin, van 12km met tempoblokken op medium tempo. Het werd 13km omdat het zo lekker ging.
1500m warming up 5.36 min/km
2000m tempo ongeveer 5.10 min/km
1000m herstel ongeveer 5.40 min/km
3000m tempo ong 5.10 min/km
1000m herstel ong 5.40 min/km
2000m tempo ong 5.10 min/km
1500m cooling down ong 5.30 min/km
Extra er achteraan omdat het zo lekker ging:
600m sprint, ong 4.50 min/km
400m uitlopen.

Ik krijg steeds meer plezier in die workouts die je zelf in elkaar kunt zetten.

Wat indrukwekkend zeg!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:07

En heb je toevallig een ander sporthorloge dan de vorige keer? Dat kan misschien ook schelen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:21

Nee, ik heb al ~5-6 jaar dezelfde (Tomtom runner). Het is niet ernstig hoor, ik was gewoon nieuwsgierig. Wie weet heeft iemand anders dit ook al eens gemerkt.

Ik heb ook een periode betablokkers geslikt (tegen migraine) en dat was ook gelijk te zien, zelfs de verschillende concentraties uitte zich keurig in een verlaging naargelang de dosis. Hier heb ik al maanden vanaf hoor.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:01

Ik was vanochtend alweer vroeg op pad voor een intervaltraining :D

Kopje koffie erin en gaan. Ging heerlijk. :j
Vind mn hartslag ook fijn terugzakken in de rustminuten. Ik doe dan wel wandelen, niet dribbelen/joggen hoor :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding