Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:21

enjoymyhorse schreef:
Ik kom hier binnenvallen, leuk topic :)

Betreft mensen met kinderen en iets overkomen, die hebben als ze verstandig zijn toch zelf al een voogd aangesteld.
Zodat de kinderen niet ineens op straat staan maar al weten waar ze terecht kunnen.

Dat is niet echt handig denk ik. Omstandigheden veranderen, degene die bij de geboorte van het best in staat is de verzorging over te nemen, hoeft niet perse de beste keus te zijn wanneer het kind 10 jaar is.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:25

Dan laat je het toch veranderen?
Maar ik vind dit juist erg handig. Goed geregeld voor als er wat gebeurd.
Geen mensen ineens voor het blok.
Of je nu wel of geen kinderen hebt, ineens een paar van een ander gezin is heel heftig.
Laat staan als er niets geregeld is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:11

Ik denk dat de tantezeggers naar hun vaders of opa's/oma's gaan dan.
Maar ik heb totaal geen contact met mijn zusje en ken alleen de oudste, de middelste heb ik 1x irl gezien toen hij een week oud was en de jongste alleen op foto's/filmpjes.
Ik heb ook niet eens plek voor 3 (of tegen die tijd wellicht meer) koters, woon in een benedenwoning met 2 slaapkamers. :+
Kan het niet anders dan gooi ik de indeling in de slaapkamers om, zet een paar stapelbedden oid neer (desnoods zo'n bed wat onder tweepersoons is en boven eenpersoons en waarvan het onderste bed opgeklapt kan tot bankje) in de grootste slaapkamer en ga zelf in de kleine slaapkamer slapen, daar passen we wel een mouw aan dan.
Maar als het ff kan gaan ze maar naar andere familieleden.

Huisdieren zijn welkom, of ze dan ook blijven hangt van diverse factoren af als klik met mij en mijn eigen huisdieren, financiën etc.

Bloodymary

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:13

Ik heb twee zussen die ieder vier kinderen hebben. Inmiddels al wat ouder en daar ga ik heel leuk mee om. Maar in het voorbeeld hierboven als ze klein waren, dat zou ik zeker niet doen. Ik wil geen kinderen van ons zelf, waarom zou ik ze dan wel van een ander nemen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:32

Sanet schreef:
Stel hè? Broers/zussen met kinderen, er overkomt die ouders iets... wat dan?
Nemen jullie dan neefje(s)/nichtje(s) in huis? Of draait iemand anders daar voor op?

Absoluut niet! Hoe erg het ook is, ik wil het niet en sta daarin echt op mijn strepen.

Verder heeft de vriendin van mijn broer een hele grote familie waar ze allemaal van kinderen houden. Ik stel voor dat die het oplossen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:40

Goeie vraag... als mijn neefje en nichtje dat zouden willen.... ja. Als ze al zoiets traumatisch als het verlies van hun ouders mee zouden moeten maken en ik leg mijn luxeleventje op de weegschaal tegenover hun toekomst... dan kijk ik naar wie nog het langste door moeten. Poe. Je zal er maar voor komen te staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:00

Mijn broer is homo en vriendlief heeft geen broers/zussen, dus die situatie kan hier gelukkig nooit voorkomen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:54

Ik wil dat niet. Simpel en niet discussieerbaar. Hun kiezen (eventueel) voor kinderen dus dan moeten de ouders ook in staan voor dit soort dingen. Maar niet mij met die verantwoordelijkheid opzadelen. Heel hard en misschien sneu maar toch wel waar.
Daarbij heb ik genoeg familie waarbij ze opgevangen kunnen worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:00

Ik zou het ook niet willen hoor... even, als crisis opvang....
Hoewel ik vrijdag tijdens de begrafenis van mijn oma wel erg moest lachen om mijn nichtje (10)
We hadden de kist op het liftje gezet wat in het graf stond, en ze lieten het zakken zodat de bovenkant van de kist gelijk zat met de grond zeg maar...
Waarop mijn nichtje me aan tikt en verschrikt fluistert: “is de lift nu kapot?”

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:26

enjoymyhorse schreef:
Ik kom hier binnenvallen, leuk topic :)

Betreft mensen met kinderen en iets overkomen, die hebben als ze verstandig zijn toch zelf al een voogd aangesteld.
Zodat de kinderen niet ineens op straat staan maar al weten waar ze terecht kunnen.

Dit is wel een goeie eigenlijk. Ik mag aannemen dat je dit als ouder vastlegt en het niet aan laat komen op het moment dat je iets overkomt (als dat gebeurt) en dat je nabestaanden naast het rouwproces ook nog fijn dat mogen gaan uitzoeken.
En dus ook een goeie om dat eerder al aan te kaarten... Je wil toch zelf ook dat het goed geregeld is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:00

Ik had vandaag een seminar waar 4 topvrouwen van ons bedrijf spraken.
Bij 2 waren de kinderen inmiddels volwassen maar 1 gaf ik haar voorstellingsslide aan dat ze 5(!) kinderen had tussen 3 en 21 jaar oud. Ondertussen staat ze dus in Europa op een podium en woont in de US en doet nu een toer langs de productie de komende week.
Toen dacht ik wel even: goh hoe doen die Amerikanen dat eigenlijk. Van die gezinnen met 2 CEOs of andere gelijkwaardige topposities die de wereld over vliegen en waarschijnlijk ook niet om 5 uur savonds naar huis gaan.
Hebben die standaard au-pairs in huis of zo?
Ik zou uit nieuwgierigheid best een stiekem mee willen kijken in zo‘n huishouden.
Waarschijnlijk is de standaard daar zo ontzettend anders dan de europese redelijke zwart-wit optie (of thuis (minderen) of geen kind).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:04

Die hebben idd inwonende au pairs. Vaak zien die kinderen hun ouders maar om de zoveel tijd eventjes...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:16

Duhelo schreef:
Die hebben idd inwonende au pairs. Vaak zien die kinderen hun ouders maar om de zoveel tijd eventjes...

Niet dat ik het zo zou willen maar als je dat in een land als NL doet wordt je redelijk verketterd door buurt en familie denk ik.

In Europa zijn er toch ook wel veel topvrouwen die bewust geen kinderen willen ivm hun carriere. In Amerika is het toch vaker en en heb ik het idee. De meeste US kennissen die ik heb komen ook uit tweeverdienende gezinnen, vaak beide ouders academici. Toch lijken die vaak erg hecht met hun familie terwijl dat in theorie niet zou kunnen volgens Europese standaarden.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:45

Pfoehhh he. Nee ik denk niet dat ik mijn neefje in huis zou nemen. Hij is nu 8, heb nog nooit opgepast oid. Heb niks met hem en ook geen sterke band met mijn zus, zijn moeder. Daarbovenop is ie autistisch en hoewel hij daar natuurlijk helemaal niks aan kan doen, kan ik er persoonlijk helemaal niks mee, we zouden elkaar bijzonder ongelukkig maken. Gelukkig springen mijn ouders altijd in en zijn gek met hem en heb ik nog een zus die zeer goed is met kinderen. De kans dat ie ooit bij mij terecht komt is gelukkig miniscuul.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:49

Sizzle schreef:
Ik had vandaag een seminar waar 4 topvrouwen van ons bedrijf spraken.
Bij 2 waren de kinderen inmiddels volwassen maar 1 gaf ik haar voorstellingsslide aan dat ze 5(!) kinderen had tussen 3 en 21 jaar oud. Ondertussen staat ze dus in Europa op een podium en woont in de US en doet nu een toer langs de productie de komende week.
Toen dacht ik wel even: goh hoe doen die Amerikanen dat eigenlijk. Van die gezinnen met 2 CEOs of andere gelijkwaardige topposities die de wereld over vliegen en waarschijnlijk ook niet om 5 uur savonds naar huis gaan.
Hebben die standaard au-pairs in huis of zo?
Ik zou uit nieuwgierigheid best een stiekem mee willen kijken in zo‘n huishouden.
Waarschijnlijk is de standaard daar zo ontzettend anders dan de europese redelijke zwart-wit optie (of thuis (minderen) of geen kind).

Deze vrouwen weten tenminste wel hoe ze moeten combineren, weten dat ze gewoon dingen moeten inleveren als ze teveel tegelijk willen en janken niet dat moeder zijn zo zwaar is. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:53

Precies, dat denk ik ook :j
Niet zo zijken over je korte nachtje, gewoon weer op tijd op het vliegveld staan. Die mentaliteit geef je dan ook mee lijkt mij: savonds een vent, smorgens een vent.
Niet dat, oh ik heb mijn teen gestoten, mag ik nu thuis blijven?

Als je als NL moeder besluit na 3 maanden weer wat part-time te gaan werken wordt je zo ongeveer doodgestenigd dat je nu gegarandeerd hechtingsproblemen creeert -O-

Zijn hier ook bokkers in dit topic die omwille van hun carriere kindvrij zijn?
(Dus uit practische overweging ipv gruwel overweging)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:58

Sanet schreef:
Stel hè? Broers/zussen met kinderen, er overkomt die ouders iets... wat dan?
Nemen jullie dan neefje(s)/nichtje(s) in huis? Of draait iemand anders daar voor op?

Ik heb daar wel voor getekend ja. (Letterlijk). Mijn broer en schoonzus hebben een peuter en een baby en mijn zus heeft (nog) geen kinderen. Ze willen er niet meer.

Mochten ze overlijden of iets anders gebeuren dan gaan ze direct naar mij. Ik hou ook heel veel van ze en dan wordt het ons leven omgooien.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:08

Oei wat een moeilijke vraag....
Mijn broertje heeft nog geen kinderen (of een partner) maar geeft aan deze waarschijnlijk wel te willen. Mocht hem en zijn toekomstige partner iets overkomen dan zou ik denk ik wel overwegen het/de kind(eren) in huis te nemen. Dat ik dan op moet draaien boor de keuzes van mn broertje, tsja, oliebol happens. Ik denk dat ik tegen die tijd ook echt wel van zijn kinderen zal houden en ze regelmatig over de vloer zou hebben, en het lijkt me voor kinderen toch beter als ze bij bekenden terecht komen na zo'n traumatische ervaring als het verliezen van je ouders. Denk niet dat ik ze de pleegzorg in zou sturen....

Het neefje van mijn vriend heeft gescheiden ouders, ik mag hopen dat hen niet beiden iets overkomt, maar mocht dat gebeuren...
Zijn moeder heeft een zus die gek is op kinderen, dus waarschijnlijk zou hij daar heen gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:20

Sizzle schreef:
Zijn hier ook bokkers in dit topic die omwille van hun carriere kindvrij zijn?
(Dus uit practische overweging ipv gruwel overweging)

Dit is ook echt wel een van de redenen voor mij. Ik heb me echt dood gestudeerd, dat ga ik niet opgeven voor een kind. :+ Al zou ik misschien wel (tijdelijk) parttime willen werken als ik het me kan veroorloven, of deels thuis. Hangt er een beetje vanaf waar ik terecht kom en wat de doorgroeimogelijkheden zijn.
Als ik 4 dagen kan werken en goed rond kan komen én nog wat doorgroeimogelijkheden blijf houden zou ik dat gerust doen. Heb ik nog wat vrije tijd :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:49

Ik ook hoor, heb toch wel ambities en wordt enorm blij van mijn werk. Mijn plan is vooral om nu goed te werken, door te groeien en uiteindelijk op "latere" leeftijd minder te gaan werken. Het voordeel is dat mijn werk heel flexibel is en ik vooral op projectbasis werk. Dus in de toekomst kan ik er ook een tijdje tussen uit voor bijvoorbeeld een reis.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 00:31

Bij mij is mn carriere niet direct een reden. Maar wel de mogelijkheid om fulltime te werken. En fulltime werken met een kindje lijkt me lastig als je geen vermogen wilt uitgeven aan opvang :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 06:34

Ik snap ouders die beide fulltime werken ook niet.. waarom wil je dan perse kinderen? Die zie je dan toch amper? In het weekend en ‘s ochtends voor je ze naar de oppas brengt en ‘s avonds stop je er eten in en breng je ze naar bed...
Dat was het dan...

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 06:37

Bij mij zit de bewust kinderloosheid niet in de gruwel, sterker nog, ik werk met kinderen. Ik ga regelmatig op kamp met een hele lading kinderen, heel leuk. Maar aan t eind van het kamp worden ze weer opgehaald en ben ik weer vrij. Zalig is dat! Belangrijkste reden van mijn niet- kinderwens is dat het medisch niet verstandig is voor mijn eigen (mentale) gezondheid om een kind te krijgen. Daarnaast milieu overwegingen en mijn persoonlijke vrijheid, financieel aspect, te klein huis etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:46

Carriere was zeker wel een onderdeel van de beslissing, zoals Margarethea ook al zei: hard gestudeerd destijds, beetje zonde om daar niets meer mee te doen.
Ik ben niet super ambitieus en werk inmiddels 32 uur per week, omdat ik dat zelf wil. Maar nu tijdelijk weer fulltime, ook prima, zo flexibel ben ik wel.
Als wij ooit aan kinderen waren begonnen, dan was mijn man er vanuit gegaan dat ik de meeste zorg op mij zou nemen, maar waarom zou ik dat doen? We zijn beide hoogopgeleid, hebben plezier in ons werk dus ik zou niet weten waarom ik dat (deels) zou moeten inleveren en hij niet. En hij is helemaal niet bereid om in te leveren.
Met andere woorden: als hij een minder feministisch exemplaar had getroffen had het maar zo gekund dat hij fulltime werkend vader was geworden met een minimaal werkende vrouw. Zoiets.
Dus niet alleen mijn carriere, maar ook de zijne heeft meegespeeld in de beslissing.

Voor mijn neefje en nichtje ben ik trouwens ook voogd. Maar dat betekent niet automatisch dat ik ze dan in huis neem, juist niet. Ze hebben mij gevraagd omdat ik waarschijnlijk de enige ben die in die situatie de beste beslissing zou nemen voor de kinderen. En dus juist niet automatisch zelf de kinderen in huis zou nemen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:49

Bij mij heeft carrière er ook niet direct mee te maken, maar alleen het idee om een andere ploegendienst dan mijn vriend te moeten lopen lijkt me al niks. (dan zie je je kinderen wel maar je partner bijna nooit)

Ik roep het sws al mijn hele leven dat ik er niks van moet weten en krijg ook totaal geen warm of leuk gevoel als ik zoon snot jong zie.

Mijn vriend zag het eerst wel zitten om een kind te nemen. Nu lopen we ergens waar kinderen lopen te rennen en gillen en dan kom ik met 'blij dat wij daar geen last van hebben' en dan krijg ik altijd de reactie met 'echt hoor'. :')

Hij zag het eerst ook veel rooskleuriger in, nooit echt nadenken over de nadelen. (die ik veeeeeeeeeel groter vind)

Maar buiten dat denk ik ook niet dat ik het mentaal aan kan. Ik houd van planning en structuur in mijn leven, en met kinderen moet je altijd rekening houden, ik wil gewoon doen waar ik op dat moment zin in heb of wat ik op mijn planning heb staan.