Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:11

Zojuist een rondje van 9km uitgelopen op 5min15/km. Nergens last van. Wel een beetje algemeen vermoeid nog maar ik heb ook slecht geslapen vannacht. Morgen rustdag en dan kan ik woensdag de trainingen weer oppakken. Dan staat er overigens enkel een rustig duurloopje van een uur op het programma. Donderdag pas weer wat kort tempowerk.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:57

Netjes tempo hoor Greetje :j Kan ik jou op strava vinden? Zou het interessant vinden om jouw trainings te kunnen zien.
Zojuist terug van een korte studybreak, halfuurtje bikkelen over de gladde wegen na de sneeuw 'storm' van gister met wat strides er tussendoor. Erg leuk om te zien dat ik/mijn lichaam steeds beter overweg kan met de gladheid, door zelfs op sprint-tempo niet uit te glijden over 't ijs :D Door de droge, felle kou wel erg last van m'n keel tijdens en na 't lopen, iemand daar tips voor? Helaas kan ik niet door mijn neus ademen tijdens het lopen

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:21

Ik zit op garmin connect. Die staat niet op openbaar zodat niet een ieder mee kan kijken wat en waar ik precies train. Maar als je ook garmin connect hebt kan ik je wel aan mijn connecties toevoegen. Dan kun je mijn trainingen wel zien.
Met hardlopen alleen door je neus ademhalen dan kom je niet echt vooruit nee. Ik heb het probleem ook als het echt koud is. Nou ja niet eens een zeker keel, maar problemen met de ademhaling, alsof mijn longen pijn doen. En een dunne buff voor mijn mond/neus trekken vind ik weer te benauwend. Gelukkig worden we hier niet zo vaak geplaagd met extreme kou.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:26

Ah, ik heb geen garmin dus dat zal 'm dan niet worden nee.
Door m'n neus ademhalen kan ik sowieso niet, zelfs bij iets simpels als fietsen oid. Ja de winter is wel lastig ja. De zon gaat onder om 3 uur dus wil je 't bos in moet je dat echt plannen, durf ook niet zo goed meer nieuwe routes in het bos te pakken omdat ik wat bang ben in het donker te verdwalen, maar inderdaad ook de kou. Sneeuw en ijs zet toch wel 'n stop op je runs. Verder niks te klagen hoor :+

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:12

Lastig Piekosjj om te lopen met die kou daar... Heb verder ook geen advies daarvoor.

Ik heb nog even een vraag, ik ga dus in februari de 10EM lopen in Apeldoorn met de midwinter, maar ik heb geen idee wat voor tempo ik daarmee kan aanhouden... Mijn trainingen loop ik eigenlijk altijd op gevoel, vind t niet fijn om mijn telefoon mee te nemen en mijn horloge heeft geen gps (wel hartslagmeter maar daar krijg ik een beetje een benauwd gevoel van).
Maar hoe weet je op zo'n afstand dat je op een tempo loopt dat je het maximale eruit haalt maar niet te snel loopt dat je het niet volhoudt? Ik heb eerder 8 km gelopen en wil niet te snel van start gaan en dan kom ik uiteindelijk op een tempo terecht dat ik het goed volhoud, maar eigenlijk iets té goed. Dan kom ik de loop door met het idee dat ik er daarna rustig nog een aantal kilometer aan vast had kunnen plakken en ook zonder spierpijn.
Kort samengevat: Hoe loop je op zo'n manier dat je het maximale uit je loop haalt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:33

Ik heb dus zaterdag mijn eerste 10EM gelopen. Ik vind het zelf prettig met runkeeper erbij om toch een beetje mijn tempo in de gaten te houden. Ik zou dan de eerste 10 km het tempo aanhouden waarbij je lekker kan lopen en niet meteen buiten adem bent, een tempo waarbij je nog met iemand kunt praten, dan kun je de laatste 6 steeds wat versnellen. Of de eerste 8 rustig en daarna wat versnellen en na 12 nog wat sneller. Ik was na de 12 meer bezig om het gewoon vol te kunnen houden :') , maar ik heb hem voor mijn doen snel gelopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:35

Als je enkel op gevoel loopt en niet specifiek rondom je omslagpunt loopt met gerichte interval training, tempolopen doet op specifiek tempo dan zal je gewoon niet het maximale uit je loop halen. Trainen naar een afstand uitlopen of in een voor jezelf redelijk tempo uitlopen is zo moeilijk niet . Het maximale uit jezelf halen komt je echt niet aanwaaien. Ook niet met voldoende ver en vaak trainen. Dan moet je je lichaam toch uitdagen met een serieus opgebouwd en gericht trainingsplan.
Wat er mogelijk is kun je in tabellen aflezen.Maar dan moet je wel een wel een serieuze 5 of 10km tijd hebben.
Intussen een paar 10km wedstrijden inlassen en daar je streeftijd voor nu op baseren en wedstrijdervaring op te doen. Heb jij in je trainingen al wel meer duur opgebouwd dan die 8km?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:38

Leuk om te zien hoe jij het van de professionele kant bekijkt greetje.
Ik hoop ook dat je meer dan 8 traint. Ik train al een tijdje de 10-14 en dan vond ik die 16 nog retezwaar.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:51

Het voordeel bij de midwintermarathon is dat de laatste km's bij de 10EM vals plat naar beneden gaan. Dus als je er ver doorheen zit krijg je toch nog een duwtje in de rug. Daarintegen is de eerste helft wel veel vals plat naar boven dus je zal er ook eerder doorheen zitten dan bij een vlakke 10EM. Dus toch ook maar regelmatig heuveltraining doe.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:56

Oeps, dit kwam misschien een beetje verkeerd over, ik bedoel dat de enige wedstrijd die ik ooit heb gelopen 8 km was. Ik heb in trainingen al een aantal keer zo rond de 15 km gelopen dus uitlopen wordt het probleem niet. Loop ook minimaal 1x in de week een route waarop aardig wat heuvels zijn.

Dat ik zonder gericht trainen niet het maximale uit mezelf zal halen begrijp ik Greetje, maar dat is ook niet mijn doel. Ik loop gewoon omdat ik het heerlijk vind om te lopen en het geweldig vind om te voelen dat mijn lichaam steeds makkelijker verder en sneller kan lopen. Aan wedstrijd meedoen is ook meer voor de leuk en om een motivatie te hebben als ik even in een dipje zit qua training, maar vind het zonde om dan na de wedstrijd het gevoel te hebben dat ik niet tijdens de wedstrijd alles heb gegeven.
Heel veel tijd heb ik niet voor wedstrijden want die zijn meestal in de weekenden en voor mij komen in de weekenden de paarden toch boven het hardlopen :) Ik heb ook niet de illusie dat ik ook maar enigszins[*] hoog ga eindigen. Zou het ook kunnen werken om zelf een 5 en/of 10 km te lopen waarbij ik mijn tijd opneem en dan daarop een streeftijd te baseren?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:19

Natuurlijk kan dat. Alleen de tabellen geven dan wel een mogelijke eindtijd aan na gerichte training. je zal dus rekening moeten houden met iets meer tijdsverval. En in deze specifieke wedstrijd moet je ook nog incalculeren dat je langzamer dan je streeftempo zal starten vanwege het vals platte naar boven in de eerste helft, dat kun je dan in de tweede helft compenseren hoewel ik dan in de tweede helft niet gelijk het tempo teveel omhoog zou gooien want dan is acht km nog ver. Lijk je te veel over te gaan houden kan kun je de laatste km's altijd nog een tandje erboven op doen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:57

Greetje63 schreef:
Als je enkel op gevoel loopt en niet specifiek rondom je omslagpunt loopt met gerichte interval training, tempolopen doet op specifiek tempo dan zal je gewoon niet het maximale uit je loop halen. Trainen naar een afstand uitlopen of in een voor jezelf redelijk tempo uitlopen is zo moeilijk niet . Het maximale uit jezelf halen komt je echt niet aanwaaien. Ook niet met voldoende ver en vaak trainen. Dan moet je je lichaam toch uitdagen met een serieus opgebouwd en gericht trainingsplan.
Wat er mogelijk is kun je in tabellen aflezen.Maar dan moet je wel een wel een serieuze 5 of 10km tijd hebben.
Intussen een paar 10km wedstrijden inlassen en daar je streeftijd voor nu op baseren en wedstrijdervaring op te doen. Heb jij in je trainingen al wel meer duur opgebouwd dan die 8km?

Ik heb vorige week de 7heuvelloop in 1h 2min en 34 sec gelopen en heb nog nooit m'n tijd of hartslag bijgehouden tijdens training :P ook nog nooit een schema gevolgd. ik vind al die schema's, hartslagmeters en ramtam om het lopen heen een wassen neus. Dus niet met je eens voor wbt trainingsplan

S1993 groot gelijk! Ik doe ook hardlopen voor de lol- niks mis mee toch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:27

Ik ook puur voor de lol, om lekker te bewegen, buiten te zijn en om de grenzen van mijn lijf af en toe wat op te zoeken.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:28

Nee inderdaad niks mis mee, maar begrijp wel dat Greetje er iets professioneler naar kijkt en dat je op die manier niet het maximaal mogelijke uit je lichaam haalt :)
En dat vind ik helemaal prima. Bedankt voor de tips

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:37

Ik zeg toch niet dat er iets mis mee is om enkel voor de lol te lopen. Maar de vraag was om er wat betreft tempo zoveel mogelijk uit te halen. En als jij zonder gerichte training de 15km in 1:02;32min kunt lopen ben je heel talentvol en een stuk sneller dan ik ben op de afstand (mijn beste tijd is 1 1/2 minuut langzamer-ben ook een heel stuk ouder overigens). Geweldige tid overigens. Maar voor jou betekend dat dat je met een gericht trainingsplan onder die 1 hr op de 15km moet kunnen komen. Dus je hebt er lang niet uitgehaald wat er inzat. En daar ging de vraag hier over. Dat dat jouw doelstelling niet is is prima toch.
En ik zou zeggen adviseer al die topatleten met veel talent die hun hele leven aan gerichte training schema's ophangen.Dat ze dat zelf niet bedacht hebben dat ze met zomaar wat aanrommelen net zo ver konden komen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:40

Overigens train/ loop ik ook puur voor de lol. Het maximale uit jezelf halen is ook een sport element wat je puur voor je plezier doet. Voor mij maakt dat het hardlopen zelfs nog veel leuker.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:25

Greetje, ik vind jouw kennis altijd fijn om te lezen, dat mis ik nogal in mijn joggingclub.

Waar ik voor mezelf wat tegenaan loop: ik wil graag 2x per week paardrijden omdat ik die vervelende spierpijn na het rijden kwijt wil (is gelukkig al veel verbeterd), maar ik vraag me af of ik moet rekening houden met de herstelfase na het paardrijden voor ik ga hardlopen? Of zal die spierverzuring me geen parten spelen in het lopen? Ik rij niet intensief, het is gewoon de breedte van het paard die me spierpijn bezorgt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 07:48

Dan moet je het een beetje om en om plannen: paardrijden, rustdag, hardlopen, paardrijden, rustdag, hardlopen, rustdag?? Zoiets? Op de dagen dat ik paardrij loop ik ook niet hard meestal. Is soms wel lastig om te plannen. Of je moet het gewoon uitproberen of je last hebt van de spierpijn van het paardrijden als je de dag erna gaat hardlopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:42

Ik probeer het nu ongeveer zo, maar het probleem is dat de spierpijn na het paardrijden meestal langer dan een dag aanhoudt, dus één dag herstel is onvoldoende, en bij 2x paardrijden en 2 à 3x hardlopen per week zijn 7 dagen per week dan onvoldoende. :)

Echt last heb ik dan niet, maar ik heb wel geleerd dat je je nieuwe training moet inplannen als je op het moment van overcompensatie (of hoe heet dat?) bent: dat je zo hersteld bent van je training dat ze beter bent dan tevoren. Als je in de herstelfase gaat trainen, kom je in een negatieve spiraal terecht, vroeg me af of die afbraak ipv opbouw dan ook geldt als het om andere spieren gaat. Ik vrees van wel: ken iemand die na een lactaattest haar spinning activiteiten moest afbouwen omdat ze negatief effect hadden op haar lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:51

Tja, dan wordt het lastig. Maar heb je nog elke keer spierpijn van het paardrijden? Dat is toch ook niet echt normaal? Of rij je nog niet zo lang?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:08

Supervixen, ik rij in theorie al meer dan 30 jaar, maar vaak met lange perioden tussen (de langste bijna-stop was 15 jaar, waarin ik mss 5x gereden heb, had dan vooral fokmerries en hengst). Nu probeer ik het weer vaker op te pakken, maar door tijdgebrek haal ik de 2x per week vaak niet, zelfs 1x per week lukt niet. Dit jaar pas in april beginnen rijden, en altijd wel iets anders als prioriteit (6 paarden aan huis vergt wel wat werk en onderhoud), en paardlief (ik rij maar met 1 van de 6) heeft ook al paar rustperiodes gehad door haar rugklachten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:19

In principe kun je in de herstelfase van de ene spiergroep wel ongestraft de andere spiergroep al trainen. Maar bij verschillende bezigheden worden natuurlijk ook dezelfde spieren belast. Hoewel in het geval van paardrijden-hardlopen daar dan het spierpijnprobleem niet zo zit.
Wel merk ik bij mezelf dat als ik ergens pijn heb in mijn lijf dat vaak toch direct effect heeft op mijn manier van lopen en dus in die zin ondanks dat de pijn niet in de loopspieren/pezen / gewrichten zit het toch mijn lopen dan beinvloed. Aan de andere kant kan bij stevige spierpijn na een wedstrijd een uur fietsen juist weer veel verlichting geeft. Dus dan werkt het juist weer herstel bevorderend.
Misschien dat voor jou dan een rustig duurloopje na het paardrijden op die manier kan werken. Dan moet je de training echter wel kort en licht houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:04

Ostra, hoe ging je loopje bij de RRC?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:24

Leuk dat je ernaar vraagt benangelique, RRC ging heel goed snel en makkelijk 9 km gelopen. Het is alleen wel jammer dat er geen toiletgelegenheid is en dat je je spullen onbewaakt achter dient te laten. Er was nog iemand gevallen dat zag er naar uit, weet iemand hier misschien hoe dat is afgelopen? Benangelique heb jij ook fijn kunnen lopen?

Gisteren voor het eerst met de loopgroep meegelopen 10x400 dat was best pittig. Zal deels wel komen omdat ik de dag ervoor 9 km heb gelopen. Versnellen was op een gegeven moment echt zwaar, goed teken dan weet ik weer waar ik op moet gaan trainen. Tegelijk moest ik ook mijn loophouding wat aanpassen en na afloop nog wat krachttraining. Was erg leerzaam maar ook best een belasting.

Morgen met de hond in de ochtend hardlopen, daarna een week rust voor de bruggenloop op 11 december.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:26

Ook lekker de 9 gelopen met een gemiddelde van exact 6 minuten.
Spullen die van waarde zijn heb ik bij dit soort lopen in mijn flipbelt en plassen ging prima achter de pallets hihi.
De man die was gevallen had een fikse hoofdwond en is daarom nagekeken door ambulance personeel. Het kon niet gehecht en meneer hoefde niet mee naar het ziekenhuis gelukkig.

Ik moet ook echt gaan intervallen en meer heuvels gaan meepakken