Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:07

Mooie omgeving musli

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:30

horsii wat een leuke foto’s weer en wederom een prachtige hond. en ook wel bijzonder zo wisselen elke keer. ben je net gaan volgen op strava :D

musli ook weer lekker bezig. altijd tof om in een andere omgeving te lopen!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:39

Ja niet zo handig wisselen, maarja was dit x niet anders.
Leuk. Ik gebruik Strava alleen niet altijd trouw haha

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:11

Gaaf horsii, zo met de honden!

Musli, ook heerlijk gelopen zo te zien. Mooie omgeving :j

Ik heb alleen een rondje gewandeld vandaag. En drie boxen uitgemest. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:53

Musli wat een mooie omgeving <3

Tiggs wat goed dat je weer begonnen bent :j

Sv bij jou ook een mooie omgeving, jammer van je vriend zijn knie.

Ik ben wezen lopen vandaag

Afbeelding

Verder geen fotos, maar gister heb ik de NS wandeling gedaan van Driebergen Zeist naar Maarn. Dat is ook een heel mooi trailrun stuk :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 13:38

Mooie foto's :j

Ik heb net ook gelopen. Dacht altijd dat ik meer een ochtendloper was, maar blijkt dat ik het ook prima doe rond lunchtijd. :)
Dat is mooi, want mn marathon start ook om 12u :')

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:10

Fijne rondjes! En prachtige foto’s!

Even een vraag: doen jullie nog iets bijzonders de week voor een run?
En hebben jullie als ervaren lopers nog tips voor de dag zelf?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:26

Sherivey schreef:
Stiekem is die motivatie gewoon een copingmechanisme voor stress :o

Ninus, pfooeee jij was er vroeg bij! :wow:

Leonie, bij mij is het precies andersom: hoge hartslag terwijl mn benen zoiets hebben van 'dat kan harderrrr' :+

Klopt hoor dit! maar het is voor mij ook wel een manier om stress kwijt te raken.
Lekker rondje! en beetje wennen aan de starttijd is wel goed volgens mij als je altijd op hetzelfde moment loopt.

Prachtige foto LV!
Ik denk wel dat het klopt gezien het altijd zo is en het horloge met mijn SMO 98% accuraat was.

Balen van de knie van je vriend SV maar wel mooie loop gedaan! en fijn dat hij jou goed lukte gezien alles nu.

Musli ook een mooi rondje! ZIet er ook niet helemaal vlak uit. :+

Lekker rondje Sall! Je bent zo oud als je je voelt he.
Edit, zie nu je vraag over rust (pacen) vooraf. Voor een 10km houd ik niet zo gek veel rekening. Ik probeer de dag ervoor iig even wat rust te pakken en goed te eten en te slapen.
Voor de HM heb ik wel echt een week rustiger aan gedaan. Wel alle dagen getraind maar alleen korte loopjes op de snelheid die ik in de run wilde lopen.

WAUW irrisjeee! wat onwijs stoer van je en wat ziet het eruit als een prachtige ervaring. Knap gelopen hoor met die hoogte meters!

Goof ook goed bezig. Met weinig energie geeft het vaak wel wat energie.

Mooie interval Sunshine! Echt super mooi om te zien hoe jij hersteld.

Soms wil hetgewoon niet Suliko :') Veel plezier vandaag,

Tof zo met de honden horsii en fijn dat je nieuwe hond het ook goed deed!

Ah Bufunny mooie omgeving gewandeld en een lekkere run gedaan.

Ik ben met de meest slechte voorbereiding vandaag toch gestart. De all you can eat zaterdag was heel slecht gevallen, daardoor zondag bijna niks gegeten envoor de run een banaantje, 2 nachten bagger geslapen (body battery was gister 47 bij wakker worden), nog flink spierpijn van de spinning.. Kortom, alles was bal.
Na een goede nacht, en heel veel toiletbezoeken (ik zat 10 min voor de start nog op de wc), gestart onder het motto, ik kan altijd terug. Bijzonder hoe je lijf toch gewoon doorgaat.
De hele run voelde mijn benen echt zwaar, hartslag zat aan de hoge kant, ademhaling kon ik wel controleren. Het was een hele kleinschalige run maar wel fijn georganiseerd. Uiteindelijk de 10km gelopen in 47:09 en de run (10.2km) 48:24. Op mijn horloge had ik 10.27km. En mijn dochter kwam me heel hard tegemoed gerend bij de finisch. Echt heel cute! Als kers op de taart een 3de plek :D
Maar 1 ding weet ik nu wel zeker, het KAN gewoon echt harder. Dus even kijken wie wat waar wanneer, om ook deze PR weer kapot te lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 01-04-24 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:37

Wat knap, die snelheid.
Gefeliciteerd met je pr.
Hele lieve foto met je dochtertje.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:44

befunny, goed bezig hoor, drempel training zo te zien? en wat een prachtige wandeling!! echt wauw. en een lief hondje <3

sherivey, wij hebben tegelijk gelopen met dezelfde afstand en ook bijna hetzelfde tempo, haha. oké, jij bent wel sneller :D maar ongeveer dan. heb alleen even gemist welke marathon je gaat doen.

wauw leonie, je blijft me verbazen. jeetje mina wat knap. gefeliciteerd met je nieuwe PR.

hier ook een nieuw PR *\o/* gem HS 166, vooral zone 4 dus. het was ook echt wel zwaar. eerste 3 km even zoeken naar het juiste tempo maar daarna ik liep als een zonnetje. niet dat die te zien was, het was best plakkerig weer. blij dat ik de terugweg wind tegen had. om vervolgens rond km 4 er helemaal klaar mee te zijn, haha. ik dacht echt, wat doe ik hier, ik moet nog een pokke eind, bah bah. muziek toen ook uit gezet. en met de gedachte “het is alleen nu even vervelend” verder gelopen. om vervolgens mezelf op km 7 te betrappen met “oh, 10 km is helemaal niet zo ver”. uiteindelijk dus een groot deel zonder muziek gelopen en dat is terug te zien aan het (voor mij) super stabiele tempo. echt heel erg blij *\%/*
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:00

Heel knap leonie! Wat lief zo met je dochter. Als je je hartslag zo ziet, dan zit er zeker nog meer in.

Goed gedaan iisunshine!

Sall ik doe niet veel bijzonders in de week voor een loopje.
Als het een verre afstand is, meer dan 30km, dan doe ik de dagen ervoor iets rustiger aan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 15:02

Sall, bedoel je de week voor een wedstrijd/ event?
Ik doe niet heel veel bijzonders. Alleen voor de marathon zorgde ik dat ik niet te gek deed qua lopen, maar ook niet gaan boulderen oid.
En genoeg eten/drinken een dag/ twee dagen van tevoren.
Maar bvb voor de 10 km van Rotterdam ga ik niks bijzonders doen. Dat moet ik zo ook wel kunnen.

Leonie, gefeliciteerd met je prestatie *\o/*

Sunshine, gefeliciteerd met je PR :D
Ik ga de kustmarathon lopen. :) of naja, dat is het plan. :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:06

Gefeliciteerd met jullie prestaties!

Sali, de week ervoor bouw ik een beetje af (bij de marathon 2 weken) en de dag ervoor doe ik altijd 20’ easy lopen en dan 4 x eventjes versnellen :)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:27

Ik sluit me aan bij de anderen, jullie bijhouden is erg lastig geworden met al die mooie loopjes en uitjes. *\o/* Goed bezig allemaal.

Ik wilde toch even voorbij zwaaien in het paasweekend. Ik weet dat er een aantal geen "evenementen" doen omdat ze denken niet snel genoeg te zijn. Vandaag is de veluwezoomtrail weer geopend, is op 14 juli, en die hebben ook een aparte start voor de slowrunning. Ik heb de kinderen al wel op gegeven voor de kids trail, twijfel zelf tussen de 24 en de 15. Vorig jaar ging ik redelijk stuk op die 24 km namelijk :Y)

Inschrijving gaat best vlug, gezien er minder starts mogelijk zijn dan voorgaande editie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:45

Leonie gefeliciteerd met je derde plaats, knap gedaan *\o/*

IiSunshine gefeliciteerd met je pr. Gaat goed bij jou zo te zien.

Ja ik moest 3 x 8min in zone 4 (eigenlijk op 160bpm) dus, 10 min warming up in zone 2 - 3 (129 bpm) en 10 min cooling down in zone 3 (142 bpm) dat was de suggestie van Garmin vandaag.

Ik kreeg bij mijn eerste 8 min een pinchertje achter me aan die probeerde tot een aantal keer toe in mijn enkel te happen. Maar greep elke keer mis. Toen heel even stil gestaan en met mijn hand een stop gebaar gemaakt en ik zei "nu is het klaar" en toen weer verder gelopen. Hondje was daarna wel weg gebleven.

Zelf heb ik twee van die Chihuahuas dus. Saartje was gister ook mee

Afbeelding

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:03

Bedankt allemaal voor de complimenten! Het was zeker een toffe ervaring! Jammer dat het zo'n eind weg is (ruim 2u enkele reis) Moet zeggen dat de aanslag op mijn lijf wel groter is dan ik van te voren had gedacht. Vandaag een kort rondje gerend (7,5km) op 5:40 was het plan. Dat is gelukt (5:39 gemiddeld), maar het kostte me een hoop moeite! Mijn hartslag schoot heel snel al omhoog en bleef hoog (boven de 170bpm). Was blij toen het rondje erop zat.

@leonie87, knappe tijd zeg! En dat terwijl je je niet 100% voelde! Wat moet dat een goed gevoel geven zeg!

@sall; ligt eraan. Als het een hele lange afstand is die ik niet gewend ben, loop ik wat minder (ipv 2x doordeweeks maar 1x, of geen interval training, of een kortere afstand. Is het een afstand die ik al kan/vaker heb gedaan, dan pas ik niks aan. Dan is het gewoon een "training" op een hoger tempo ;) Ik laat dan de training die ik in het weekend heb gewoon vallen (dat is dan dus de wedstrijd). Over 13 dagen heb ik mijn eerste marathon. Deze week loop ik nog 2x (heb vandaag al gelopen) dus woensdag of donderdag nog een keer en dan in het weekend nog een 16km. Daarna loop ik nog maar 1 of 2 x, een korte afstand.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:46

suusje26 schreef:
Ik sluit me aan bij de anderen, jullie bijhouden is erg lastig geworden met al die mooie loopjes en uitjes. *\o/* Goed bezig allemaal.

Ik wilde toch even voorbij zwaaien in het paasweekend. Ik weet dat er een aantal geen "evenementen" doen omdat ze denken niet snel genoeg te zijn. Vandaag is de veluwezoomtrail weer geopend, is op 14 juli, en die hebben ook een aparte start voor de slowrunning. Ik heb de kinderen al wel op gegeven voor de kids trail, twijfel zelf tussen de 24 en de 15. Vorig jaar ging ik redelijk stuk op die 24 km namelijk :Y)

Inschrijving gaat best vlug, gezien er minder starts mogelijk zijn dan voorgaande editie.

Ik wacht op de najaarseditie, dan komen er langere afstanden, dat heb ik even nagevraagd.
Hopelijk een 30+, marathon of ultra, dan schrijf ik me daarvoor in. Is qua temperatuur ook beter.

Iirrssjjee: waarom perse op dat tempo als je lijf er nog moeite mee heeft en aan het herstellen is?
Ik zou het tempo dan wat verlagen, zodat je hartslag wat lager is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:55

Dankjewel dames :D

Super goed sunshine!

Vervelend als je dan een hond achter je aan hebt Bufunny.. wel leuk dat je hondje mee kan soms!

Nouja wel en niet Iiiirrrissssje.. Enerzijds baal ik dat het gewoon niet mijn dag was, anderzijds, het geeft zeker vertrouwen voor een volgende keer dat ik gewoon weet, het kan beter.
Maar ook besloten nu even wat rust erin te gooien en even "doelloos" te gaan lopen en te genieten van de komende runs.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:30

@supervixen; ik wist dat het een klein rondje zou zijn vandaag en wilde mijn lijf even testen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 06:48

Mooie omgeving SV! Balen van de knie van je wederhelft, maar samen uit, samen thuis is ook ons motto. Hebben jullie verder een goed weekend gehad?

Wow Leonie, topprestatie zeg!

Daar zijn de mooie foto's weer BF! Mooie omgeving :j

Ik doe ook niets bijzonders Sall, ik probeer uitgerust te zijn, maar dat is sowieso wel iets waar ik blij van wordt, anders houd ik mijn tempo van sporten en werken niet vol :D Voor een georganiseerde (ultra)marathon zorg ik dat ik ruim van tevoren mijn spullen klaar heb zodat ik daar niet over hoef na te denken, dat betekent eten en drinken, droge kleding en opgeladen oortjes en horloge.

Gisteren lekker en grotendeels droog gelopen, het is Appelscha geworden, dat is qua reistijd goed te doen. De route was uiteindelijk 33km en daar hebben we het bij gelaten, meestal rond ik mijn training wel af of het gepland aantal km's, maar mijn man had wat last van zijn been. Deze week is dramatisch, ik ben iedere dag op pad, de wekker gaat dan om 5 uur en vanavond heb ik nog een vergadering en morgenavond ben ik laat. Misschien moet ik dan maar in de trein eten, dan kan ik nog wel een korte interval lopen hoop ik.

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:07

Knappe afstand en ziet eruit als een mooi rondje.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:02

Goedemorgen, dank voor de tips!
Het is voor jullie ervaren lopers een afstand van niks, maar voor mij wel merk ik :+
Vind het best spannend

Maar goed, komt goed

Ook weer zo’n prachtige omgeving Ninus!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:12

suusje26 schreef:

Dat is gewoon de walk. En die mag je ook langzaam doen idd. Super leuk voor een eerste trail. Ik deed die vorrig jaar en kwam er toen achter dat ik ook de trail had kunnen doen.

Voor de mensen die 10km makkelijk lopen maar nog niet veel trail ervaring hebben. Kijk eens naar de TRCU. Die hebben bijna elke zondag een run en hike, een relaxte 12 tot 15 ongeveer, een snelle trail. Een relaxte lange trail 21 of meer km en een snelle lange trail. Ik heb er echt veel geleerd en is gezellig ook nog.

Ik ben nu nog niet zo ver dat ik weer mee kan. Maar als ik het weer aan durf hoop ik weer een keer mee te kunnen lopen met de relaxte.

Vanavond ga ik eerst weer voor het eerst met de loopgroep lopen hier.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 09:02

Sall schreef:
Goedemorgen, dank voor de tips!
Het is voor jullie ervaren lopers een afstand van niks, maar voor mij wel merk ik :+
Vind het best spannend

Maar goed, komt goed

Ook weer zo’n prachtige omgeving Ninus!

Welke afstand ga je lopen?
Ieder zn eigen uitdaging he ;)
Vorig jaar rond deze tijd was ik klaar voor de marathon. Nu ben ik klaar voor de 10 km ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:12

Wat een afstand Ninus! Knap hoor.

Sall wij zijn ook ergens begonnen he :Y) ! En voor mij is 10 heel lang de langste afstand geweest. Dat vond ik gewoon al vreselijk ver. Dit is mijn eerste jaar dat ik wat langere afstanden in heb geschreven/ ga inschrijven.

Vandaag ga ik nog bootcampen (als mijn buik dat goed vind want die is echt nog steeds compleet over de emmer) en daarna kan ik 3 dagen niet sporten (ofja evt thuis wat doen maar niet hardlopen). Daar heb ik wel moeite mee merk ik :o. Maarja man op zakenreis en dus geen "oppas" :')
Zaterdag ochtend ga ik een proefles meedoen met bootcamp in het bos. Die club is alleen gewoon 3 x zo duur voor 2 lessen per week als onbeperkt meedoen in de sportschool maar laten we eens zien of het leuk is.