Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:18

Het is gewoon zo complex.

Op school vandaag gezien dat de corona regels ook te ver door kunnen slaan. Ouders van de bovenbouw mochten al niet op het schoolplein wachten. Ouders van kinderen in de onderbouw nu ook niet meer. Gevolg iedereen wacht op de stoep, hoop gedrang en 1,5 meter aanhouden kan niet meer. Dan denk ik mensen dat schoolplein is zo groot. Waarom niet gewoon daar staan?

Abiola

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:50

Misschien kunnen ze de begin- en eindtijden van de klassen een klein beetje spreiden, dan kan die file van ouders twee maal daags vermeden worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 07:46

Huertecilla schreef:
Neonlight schreef:
Tja, voor het bedrijf waar ik werk gaan dagelijks 2 cargovluchten naar het buitenland. Dat is wat we exporteren, we importeren ook nog, want onderdelen worden gemaakt in onder andere de VS, is een eigen fabriek. En dat is dan 1 bedrijf uit Nederland. Noodzakelijk? Is maar hoe je het bekijkt. Ontzettend veel andere bedrijven in Nederland vallen om als wij niet meer zouden exporteren. En volgens mij ziet iedereen electronica waar chips in zitten zoals mobieltjes wel als noodzakelijk goed. :))

Dáár gaat het niet over.
het gaat om ménsen.
Drie dagen vooraf een test, dan in een doos de adem recyclen en verwachten dat het virus zich niet verplaatst.... 8)7 Dát is de wijd open deur van/naar de wereld.

Ik reageerde alleen maar op de uitspraken van anderen die niet konden zien wat er op en neer gevlogen werd, personen of cargo.
En personen gaan inderdaad ook nog de hele wereld over. Zitten een aantal directe collega's van mij nu in Taiwan te genieten van hun vrijheid. Hebben wel 2 weken opgesloten gezeten in hun hotel met politiecontrole iedere dag. Bij thuiskomst gaan ze weer 10 dagen in quarantaine, in ieder geval opgelegd vanuit het bedrijf. Alleen in Nederland wordt dus weer niet gecontroleerd.

De landen waar wij vanuit het werk voornamelijk mee te maken hebben hebben met SARS te maken gehad en zijn inderdaad een stuk beter voorbereid. Die hadden al een pandemie scenario op de plank liggen. Zijn ook landen waar geen privacyregels regels zijn. Zulke scenario's zijn een nogo binnen de EU, en als ze die zouden invoeren zouden veel EU burgers gaan stuiteren, in ieder geval de NL EU burgers. :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:09

SusanH schreef:
Het is gewoon zo complex.

Op school vandaag gezien dat de corona regels ook te ver door kunnen slaan. Ouders van de bovenbouw mochten al niet op het schoolplein wachten. Ouders van kinderen in de onderbouw nu ook niet meer. Gevolg iedereen wacht op de stoep, hoop gedrang en 1,5 meter aanhouden kan niet meer. Dan denk ik mensen dat schoolplein is zo groot. Waarom niet gewoon daar staan?

Oh, wie heeft dat bedacht dan? Want 1,5 meter zou belangrijker moeten zijn dan wel/niet schoolplein.. Is dat omdat het schoolplein 'bij de school' hoort en ze de 'school' niet inmogen?

Vwb vluchten.. ik probeer niks 'goed te praten'... ik probeer het voor mezelf leuk te houden en niet overal boos over te worden, want het is al klote genoeg allemaal.
En daarbij probeer ik geen uitspraken te doen over dingen waar ik niet genoeg van weet.. Zomaar beweringen doen, vind ik niet heel constructief voor mezelf :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:17

Schoolplein is gemeente grond.

Spreiden zou kunnen, maar het probleem zit vooral in de middag. In de ochtend komen ze gespreid, want de een is vroeg de ander laat. Als het vandaag weer zo is ga ik school een mail sturen dat ze het anders op moeten lossen want dit schiet zijn doel voorbij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:18

Mag het vanuit de gemeente dan niet? (mag je iemand van gemeentegrond weigeren ook? ..hm, bijzonder..?)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:21

Ik vind het ook vreemd dat ouders daar zelf zo staan. Zorg dat je niet te vroeg bent en dan sta je daar dus ook niet en kan je, je kind direct meenemen. Contact tussen groepen mocht er ook niet zijn. Ik zou als school en ouder ook meer zien in gespreid ophalen/brengen per bijv. 2/3 groepen. Lijkt mij zinvoller.
Zelfs wij hebben nog last van files bij school want al die examenleerlingen worden gebracht door papa en mama. Scheelt dat het dan nog met de auto is. :')
Maar dat vind ik om andere redenen gewoon bijzonder.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:22

Het zal mij ook benieuwen vandaag. Weg vol taxibusjes en ouders opeen geplakt net als anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:23

Cer schreef:
Mag het vanuit de gemeente dan niet? (mag je iemand van gemeentegrond weigeren ook? ..hm, bijzonder..?)

Ik denk dat ze geen poot hebben om op te staan. Als ik daar wil staan omdat ik het op straat te druk vind is dat mijn goed recht :j

Examenleerlingen die gebracht worden? Dat vind ik ook bijzonder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:26

Maar van wie mag het dan niet SusanH, van de school of van de gemeente? Of is het vanuit het RIVM/overheid zo bepaalt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:31

Haha is niet eens een uitzondering hoor. Alle scholen hebben er last van. Soms snap ik het wel hoor. Wij hebben kinderen die 20 km moeten fietsen en normaal mag er samen gefietst worden en nu kan dat eigenlijk niet. Ouders brengen dus hun kinderen. Verder ov is ook niet de bedoeling. De wijk vind het alleen minder. Wij hadden eerst de oproep niet om 8 uur al op school te zijn maar hebben dat nu toch verruimt vanwege files.

Rivm stelt dit trouwens:
Citaat:
Om contactmomenten tussen ouders en leerlingen te beperken, wordt dringend geadviseerd om, wanneer nodig, het schoolplein in te delen in verschillende ophaal- en brengzones.
als dringend advies, niet als verplichting

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:34

Hier mogen we ook het plein niet op, al sinds de eerste sluiting. Ouders staan in kleine groepjes bij elkaar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:35

Dus dan zijn het niet "De Coronaregels" die te ver door kunnen slaan, maar hoe ze geinterpreteerd worden... toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:40

Cer schreef:
Maar van wie mag het dan niet SusanH, van de school of van de gemeente? Of is het vanuit het RIVM/overheid zo bepaalt?

Van school mogen we niet op het schoolplein staan.

Haal en breng zones zou ik ook logischer vinden trouwens. Schoolplein is daar echt meer dan groot genoeg voor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:04

Susan, misschien dat stukje van de RIVM wat lenaa_tje post bij de school onder de neus duwen? Dat gaat inderdaad nergens over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:12

Bij mijn neefjes op school hebben ze verschillende brengtijden. Dat betekent dat de oudste gewoon normale tijd op school moet zijn en de jongste 20 tot 30 minuten later. Die moesten maandag dus in de kou wachten buiten, want te slecht om met de auto te gaan en te ver om heen en weer te lopen. Dat is dus deze week ook sneu met dit weer.

Een school die echt nog geen jaar open is op deze plek in een nieuwbouwwijk en gewoon bijna geen parkeerplaatsen bij de school waardoor de wijk nu al klaagt over de auto's.

Daar gaan ouders ook gewoon bij elkaar staan, er is ruimte om afstand te houden,maar ze doen het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:15

Kun je niet gewoon met je kind wat verderop in de straat afspreken?
Het zal misschien niet haalbaar zijn in een stad of langs een drukke weg, maar in dorpjes moet dat toch kunnen?
Bij ons lopen sowieso bijna alle kinderen zelf naar school/huis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:29

Vroeger moesten de kinderen binnen de bebouwde kom lopend komen. Buiten de kom mochten met de fiets. Want er waren niet genoeg fietsen rekken bij mijn school. Voor auto's waren niet eens regels.
Nu lijken kinderen geen gezonde voetjes en beentjes meer te hebben omdat zoveel voortaan met de auto moeten.
En er stonden klaarovers bij de drukkere wegen zodat oversteken veilig kon. Maar niet elk kind werd fus persoonlijk opgehaald.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:34

Hier zijn de klaarovers afgeschaft en ze moeten een hele drukke weg over, langs water en een 30 minuten lopen. Bovendien werd ik op hun leeftijd, 5 en 7, ook gebracht, pas vanaf 8 of 9 zelf. Alleen gingen wij op de fiets, want lopen was te ver haha. Als er zoveel sneeuw lag werd ik ook gebracht met auto, maar gewoon eruit gegooid en niet naar binnen gebracht, dat binnen brengen snap ik niet. Volgens mij heeft mijn moeder dat alleen de 1e dag in groep 1 gedaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:37

DuoPenotti schreef:
Vroeger moesten de kinderen binnen de bebouwde kom lopend komen. Buiten de kom mochten met de fiets. Want er waren niet genoeg fietsen rekken bij mijn school. Voor auto's waren niet eens regels.
Nu lijken kinderen geen gezonde voetjes en beentjes meer te hebben omdat zoveel voortaan met de auto moeten.
En er stonden klaarovers bij de drukkere wegen zodat oversteken veilig kon. Maar niet elk kind werd fus persoonlijk opgehaald.

dat was hier ook inderdaad. We kregen een kaartje met een cirkel om de school getrokken, alles daarbuiten mocht op de fiets komen, daar binnen niet. Met de auto was helemaal geen optie. Maar ik zie ook bij mijn oude basisschool nu dat het stampesvol is met auto's rond haal- en brengtijd.
Hier op dorp valt het volgens mij mee met de auto's, ik zie wel iedereen op de fiets gaan heb ik het idee.

Iedereen weigeren op het schoolplein vind ik ook echt idioot, dat is gewoon verantwoordelijkheid afschuiven: als ze niet op ons terrein staan, hebben wij er niks mee van doen. Zet gewoon cirkels of kruizen neer op het schoolplein met 1,5M afstand en bij een grote school, splits onder- en bovenbouw of zelfs klassen qua haal- en brengtijd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:56

Ik kan er niks aan doen, maar ik heb hier net zo hard om moeten lachen:
https://www.youtube.com/watch?v=lGOofzZOyl8

de nadelen van via zoom proberen te werken, een advocaat die per ongeluk een filter heeft aangezet tijdens een rechtzaak :') :') :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:13

Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken om hoe en wat anderen doen. Zorg dat je zelf ,,veilig,, staat, bent.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:23

Tegenwoordig zullen veel meer ouders beide werken waardoor ze na het brengen gelijk door rijden lijkt me?

Wij brengen ze wel, ze moeten de Hoofdweg over. Het is 500 meter vanaf ons huis. We zetten ze nu wat eerder af, de rest lopen ze zelf. Ze zijn 6 en 8. De oudste mag volgend jaar zelf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:35

op onze school mogen de ouders ook niet op het schoolplein. En de bovenbouw kinderen wordt gevraagd zelfstandig naar school te komen.
Er zijn wel 4 uitgangen, en kleine groepen, dus vooralsnog loopt het vrij soepel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:22

Haha die zoom meeting :')