Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:58

Yep, ik heb vandaag ook weer een gpx gelopen. Je ziet de route in beeld en hij kan bij mij tot 250 waypoints aangeven over hoeveel meter je links of rechts af moet. En dan piept hij ook. Zijn er meer dan 250 waypoints dan zie je de route in beeld, moet je zelf iets beter in de gaten houden wanneer je moet afslaan.
Als er veel paadjes zijn neem ik nog wel eens een verkeerde afslag, maar dan geeft hij na een aantal meter een koersfout aan.

ontherun

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:28

SV welk horloge heb jij ook alweer? Ik mis die routes kunnen uploaden echt de laatste tijd.

Goed bezig Faringo! +:)+ Die langere stukken vond ik in het begin ook echt wel lastig, komt vanzelf goed.

Ik ga weer voor een rondje als ik mijn koffie op heb _O- ben nog aan het twijfelen welk rondje ik zal lopen… veel of minder veel heuvels

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:41

Hier ook een Garmin Vivoative. Super blijmee, maar ik mis het uploaden van routes inderdaad.
Als ik een nieuwe zou kopen dan wil ik heel graag de garmin die oplaad in de zon. Staat nog in de kinderschoenen dus ik wacht het even af maar dat zou ik echt heel fijn vinden. Schijnt dat je echt maanden met de batterij kan doen op die manier.

Hier weer lekker gelopen. Maandag 16km op 5:20. Gister avond looptraining met een memorie interval (elke keer een rondje rennen voordat je weer mocht draaien. Wie het eerst alle omgedraaid heeft die wint. Vrouwen hadden gewonnen *\o/* ). Vandaag even een herstelloopje terwijl ik mijn zoontje naar school bracht, 6km op 6:45.

En heb 2 paar nieuwe schoenen. Brooks ghost. Zwart met roze en roze met zwart. Vind het fijn om elke dag even te wisselen met schoenen, schijnt voor het behoud ook beter te zijn.

Kortom: voel met weer topfit en kan er weer tegenaan :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:02

F_Orumster schreef:
Hoe werkt dat eigenlijk, toont je horloge dan dat je links/rechts moet?

Die van mij geeft een melding met de eerstvolgende afslag, bvb 'over 350 meter rechts' en herhaalt dit dat 100 meter van tevoren nog eens. :)

Ontherun, heuvels vind ik altijd pittig, maar geeft vaak wel leuke routes :j

0091, fijn dat je weer fit bent :D
Ik heb 1 paar schoenen. Wil misschien op den duur nog een paar trailschoenen erbij, als ik dat wat vaker ga doen.

Vanochtend voor het eerst een route gelopen die ik opgeslagen had in mijn horloge.

Was wat benauwd, maar wel tevreden met hoe het ging.
5 km gelopen zonder wandelen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het is misschien wat vroeg om het als echt doel te stellen. Maar toen ik halve marathon afstanden liep, heb ik altijd de kriebel gehad om ten minste 1x in mijn leven de hele marathon te willen lopen. :o

Nu zou ik het best tof vinden om dit voor mijn 30e te doen (ben afgelopen weekend 28 geworden).
Is dit een realistisch doel? Er even vanuitgaande dat ik van nature geen geweldige loper ben en best snel blessures krijg als ik te snel te lange afstanden wil lopen.

Snelheid maakt mij niet uit, wil meedoen om het finishen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:06

Potverdikkie je bent me voor met de vestingloop _O-
Dat wilde ik ook doen deze week _O-

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:40

Dilan93 schreef:
En het is misschien wat vroeg om het als echt doel te stellen. Maar toen ik halve marathon afstanden liep, heb ik altijd de kriebel gehad om ten minste 1x in mijn leven de hele marathon te willen lopen. :o

Nu zou ik het best tof vinden om dit voor mijn 30e te doen (ben afgelopen weekend 28 geworden).
Is dit een realistisch doel? Er even vanuitgaande dat ik van nature geen geweldige loper ben en best snel blessures krijg als ik te snel te lange afstanden wil lopen.

Snelheid maakt mij niet uit, wil meedoen om het finishen

Vorig jaar augustus ben ik begonnen (liep wel al 3x per week 5km). Nu heb ik 3 ultras gelopen en 1 marathon.

Dus als je het aan mij vraagt: ja het kan. Moet er wel bij zeggen dat ik niet gevoelig ben voor blessures en alles bijna iedere week maximaal heb uitgebreid.

Ik hanteerde de "regels":
Max 10% verder dan de week ervoor.
1x per week snelheidstraining
1x per week een herstelloopje
Duurlopen zijn langzaam!
Minimaal 2 rustdagen per week.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:46

En hoe vaak per week train je nu?

Ik vind zelf 3x per week het fijnste, maar weet niet of je daarmee een marathon kunt uitlopen.

Wil wel proberen om er 1x per week lichte krachttraining in te houden. :j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:07

Dilan ik wil ook minstens een keer eentje lopen. Pre-Corona was mijn plan de NY marathon, ook net voor mijn 30e :') tsja, dat gaat m niet meer worden haha. Toen ik dat plan maakte had ik een halve gelopen, nu moet ik weer vanaf 5 beginnen. Maar doel is er zeker wel! Ik denk dat het wel haalbaar is, voorzichtig zijn met je lijf maar ook weer niet te overdreven voorzichtig. Ben ook nogal blessuregevoelig, consistent trainen is het belangrijkste. Niet de ene week 10 en de andere 40 en dan weer 25, maar echt constant lopen en telkens ietsje uitbouwen.

Mijn rondje werd redelijk heuvelachtig. Half slapende ik had natuurlijk mijn training verkeerd ingeprogrammeerd in mijn horloge… 20 seconden ipv 2 minuten _O- dus ik heb er maar wat van gemaakt. Toch 5,2 km nog gelopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:12

Hahaha sprintintervallen :))

Marathon New York is wel een heel gaaf doel :j

Ik wil het zelf wat dichter bij huis houden. Rotterdam bvb, of misschien Berlijn, als ik in het buitenland wil lopen.
Liefst wel een redelijk vlak parcours, lijkt me wel zo prettig voor een eerste keer :+

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:37

Berlijn wil ik ook doen! Die stad geeft je extra snelheid _O- Ik wil sowieso toch wel eens een marathon lopen, en snelheid heb ik dan ook geen ambities voor, dat hoef ik niet te verwachten. Als ik hem maar uitloop, daarom wil ik ook een grote, voor die kleine ben ik dus veel te langzaam :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:00

Ontherun ik heb een garmin 645 music.

0091 ik heb ook de zwart met roze brooks ghost 14 voor mijn wegloopjes. Heerlijke schoenen.

Ik loop gemiddeld iets meer dan 60km per week, vier of vijf keer per maand minimaal de halve marathonafstand (allemaal trail). Af en toe een dertig plusser erbij en mijn marathon ging laatst behoorlijk soepel.
Ik loop meestal 4 keer per week. Twee lange trails en twee keer op de weg. Meestal een keer per week een soort van tempo/intervalloopje of wat tempoblokken. De rest alleen op gevoel.

Vrijdag wil ik nog een dertig of dertig plus lopen als laatste echt lange loop voor de freedomtrail op 11 september.

Nadeel van veel van die grote evenementen vind ik, is dat je vaak niet lekker je eigen tempo kan lopen omdat het zo druk is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:21

Die drukte kan idd wel een nadeel zijn. Maar ik geef dan vaak een wat lager streeftempo op, dan is de grootste groep iig al voor me :))

En wie weet wordt het wel een trailmarathon.
In mijn hoofd wil ik me de komende 6 á 12 maanden richten op halve marathon afstanden. En dan het jaar erna naar de hele marathon toe werken.

Lijkt me ruim voldoende tijd, even mee te nemen dat er misschien wat weken tussenuit vallen ivm vakantie/ziek/blessure oid.

De komende weken ligt de focus nog even bij de 1/8 triathlon, een paar weken daarna een vestingloop van 10 km en dan wil ik even kijken waar ik sta qua conditie, zodat ik verder kan gaan trainen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:59

Klinkt als een goed doordacht plan Dilan. Ik heb ook zoiets in mijn hoofd. Eerst naar de halve en dan rustig verder kijken hoe het gaat. Gewoon rustig aan en consistent, dan komt het vanzelf goed. Kijk maar naar SV, niks geen ingewikkelde schema’s voor nodig of moeilijk gedoe :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:48

Lijkt me een mooie planning dilan93, denk dat dat prima moet lukken als je lekker rustig opbouwt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:00

Haha nee, die kant en klare schema's hoeven wat mij betreft niet zo nodig.

Al pak ik ze er vaak wel bij voor inspiratie qua training.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:31

Ik heb m'n rondje ook weer gehad, met tegenwind en wat regen, maar was en ging lekker al moest ik wel even zin maken. Ik loop zelf niet met schema doe wat goed voelt en wil vooral niet te hard van stapel lopen. Toen ik thuis kwam nog wat krachtoefeningetjes gedaan. Nu aan het werk.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:00

Wat een mooie loopjes weer van iedereen!

En tof toch Dilan dat je voor de marathon wilt gaan :D Klinkt idd als een mooie plan.

Zelf heb ik gisteren vier keer een wat 'snellere' km gelopen met tussendoor rust. Ik ben wel echt richting de goede 8km aan het rennen. Ik heb wel al besloten dat ik niet voor een snelle tijd ga. Toch pak ik nog wat intervaltraining mee om hopelijk de snelheid een klein beetje op te krikken.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:24

Hier gisteren een rondje van 8km op comfortabel tempo van 6:10.
Vandaag krachttraining met focus benen en rug & nog wat oefeningen van fysio voor m’n schouders.. Agh met lopen niet extra last van dus mag lekker m’n ding doen met lopen van de fysio dat is wel zo fijn haha :o

@Dilan - super gaaf om dat als doel te hebben op lange termijn!
@Fenn - super goed om af en toe te wisselen met soort training - hoe veel verschil zat er tussen wat betreft tempo op de snelle km’s en de rust stukken?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:34

@karlli, ongeveer een minuut de km. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste weken weer behoorlijk vertraagd ben. Blessuregevoelig en privé een hele drukke tijd. En dan zie ik mijn snelheid ook heel erg kelderen. De trail die ik ga doen is 8km. Afstand komt goed, het is heel heuvelachtig, maar gelukkig een thuiswedstrijd dus ik train ook op de heuvels.

Doe je kracht in de sportschool of thuis? Ik vind krachttraining zo moeilijk goed vol te houden (lees, ik vind het saai).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:43

Fenn welke trail ga je doen? Bij trailen gaat het om genieten van je omgeving, niet om een snelle tijd. Tenminste dat vind ik dan. Hoewel ik wel een keer een trailwedstrijd op tempo heb gelopen, omdat ik van tevoren wist dat ik in de top 3 kon komen :+

Ik vind kracht ook vreselijk saai, doe het alleen in de herfst/winter/vroege voorjaar, omdat het dan donker is 's avonds. Als het in de avond lang licht is zijn mijn vriend en ik in het bos of gaan we fietsen/wandelen enz.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:54

Ik heb de luxe van sportschool op kantoor (en dus ook dat ik eigen muziek kan draaien over systeem als ik alleen ben *\%/* ) - dus scheelt veel tijd en train af en toe met gezelligheid van wat collega’s (waarvan een fysio in opleiding dus die kan af en toe nog ff meekijken en denken of alles nog gaat zoals de bedoeling is).
Ik ga sowieso 2x in de week (1x dus benen en rug en 1 of 2x in de week armen en schouders) sowieso neem ik elke keer core & onderrug mee - met zitten werk wel zo prettig :j

@Fenn - minuut de km is een mooie tempo wisseling voor zulke lange blokken! En heel herkenbaar dat als je een dag of periode wat minder in je vel zit je dat gelijk merkt hoor - gewoon genieten van de trail!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:09

Ik heb een abo op de sportschool, maar kan er door die tennisarm minder gebruik van maken dan ik wil. Fitnesszaal vind ik gewoon geen klap aan, kan ik thuis ook zeg maar. Spinninglessen vind ik leuk, maar die zijn doordeweeks maar 1x in de avond en op zaterdagochtend, maar dan heb ik vaak sociale afspraken. Dus ik denk dat ik opzeg tot mijn arm weer oke is en ik groepslessen weer kan volgen. Nu wordt het weer een soort van donatieproject....

Dat is handig zeg karlli een sportschool op kantoor.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:30

Ik heb eerder deze week de stekker uit de marathon van Londen getrokken.

De kans om ingeloot te worden is heel erg klein, dus ik zou met een organisatie gaan.
Gisteren werd meer bekend, toen hield de UK een soort persconferentie.

Maar nu zette die organisatie me voor het blok.
In de eerste mail werd dwingend gevraagd om aan te geven of je wilde annuleren of dat je nog mee wilde. Voor dinsdagochtend 10 uur reageren. Wilde je mee dan moest je een verklaring ondertekenen waarin je aan gaf drie keer te testen (heenreis, voor de marathon en terugreis 's 70 euro per keer op eigen kosten) en de risico's te aanvaarden. Dus bij positief testen zelf verantwoordelijk voor je quarantaine van 10 dagen, de kosten daarvan en je terugreis.

In eerste instantie had ik niet gereageerd. Ik was een beetje overvallen. Maar daarna werd ik gebeld begin deze week. Ze waren lief aan de telefoon en erg positief. Mocht ik mee willen en het niet door gaan kreeg ik toch mijn geld terug etc. Ze wilden iedereen de kans geven om te lopen bla bla.

Het mailtje daarna bevatte veel hoofdletters, dikgedrukte tekst en uitroeptekens. Voor woensdag 10.00 uur reageren. In de te tekenen verklaring werden een aantal artikelen genoemd vanuit de ANVR waar ik vanaf zou zien als ik zou tekenen. Ik wil graag mee, maar ik heb ze even opgezocht. Daar viel ook geld terug bij overmacht (corona) onder.

Toen was de maat vol en heb ik besloten het niet door te laten gaan. Ik krijg mijn geld terug na Londen.
De manier waarop er met lopers/supporters wordt omgegaan staat me totaal niet aan. Ik vraag me af of het allemaal rechtsgeldig is wat er gebeurt, maar ik ben er klaar mee en ga nooit meer met hen op reis. Ik ga juist met een organisatie om ontzorgt te worden, daar betaal ik extra voor. En nu worden alle risico's en eventuele gevolgen bij mij neergelegd en worden zij gevrijwaard.

Het deed even pijn, maar nu ben ik blij met mijn keuze.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:44

Wat een gedoe zeg. Ik snap dat dat pijn doet, maar zo ga je niet met een lekker gevoel. En dan ook nog drie keer testen, tikt ook lekker aan.

Dit soort dingen zijn precies waarom ik er vanaf heb gezien om dit jaar met het vliegtuig op vakantie te gaan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:04

Faringo schreef:
Ik heb m'n rondje ook weer gehad, met tegenwind en wat regen, maar was en ging lekker al moest ik wel even zin maken. Ik loop zelf niet met schema doe wat goed voelt en wil vooral niet te hard van stapel lopen. Toen ik thuis kwam nog wat krachtoefeningetjes gedaan. Nu aan het werk.

Fanatiek :D

Fenn, ook lekker bezig!

Ik vind krachttraining ook saai, maar ik heb het wel nodig :+
Ik heb een hoek op zolder met spullen om te trainen :D

Luxorvalkje, wat een gedoe zeg :=
Snap je keuze