Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:36

Letterlijk wat ik zeg. Wie traint volgens de filosofie van het sportrusten?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:39

Nogmaals; kan je misschien uitleggen wat je hiermee bedoeld? :+ Super/hypercompensatie?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:41

Het behelst wel meer dan alleen super compensatie. Google maar eens, er is ontzettend veel over geschreven

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:58

Ik sportrust naar elke training. Maar vind de trainingen zo leuk dat ik niet zo weinig mogelijk wil lopen maar juist de belastbaarheid zodanig op wil bouwen door de jaren heen dat ik ongestraft op een zo hoog mogelijke omvang (wat betreft duur en intensiteit) kan trainen. Ik loop dan ook geen marathons en ultra's om te kunnen zeggen dat ik ze gelopen heb maar omdat het zo geweldig leuk is al die hardloopuren er na toe te trainen. En dan zou ik mij gaan beperken tot trainingen van 14km? Ik heb voor een snelle training al 3 km nodig op te warmen.
leuk voor iemand met onvoldoende belastbaarheid door chronische blessures, of voor mensen die niet de discipline hebben eerst een aantal jaren de belastbaarheid opbouwen door eerst jaren te trainen naar een snelle 10 15 en halve marathon en natuurlijk de groep mensen die op een verjaardag willen vertellen dat ze ook een marathon hebben gelopen. terwijl voor een marathon te lopen hoef je met de soms bizar ruime sluitingstijden niet eens getraind te hebben want dan red je het bijna wandelend. Of te wel ik ben heel kritisch. en ja ik ken mensen die een mooie tijd gelopen hebben met het schema, maar dat waren personen die al heel veel marathons in de benen hadden en met willekeurig elke vorm van schema een mooie tijd wegzetten of mensen waarvan ik vermoed dat ze met een beetje meer trainen er nog veel meer uit zouden kunnen halen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:31

Ik heb even vluchtig gelezen over sportrusten maar wellicht houdt het veel meer in dan ik even snel opmaak uit de weinige info die ik heb gelezen. Maar mijn eerste gevoel is sceptisch. Hoe kan je nou max 14km lopen in training en vervolgens wel een marathon lopen? Dat kan toch niet goed zijn voor je spieren en pezen? En dan ben ik inderdaad ook benieuwd naar de looptijden, wat Greetje ook zegt. De marathon half wandelen vind ik geen marathon lopen. Maar nogmaals, waarschijnlijk heb ik veel te weinig informatie om een goed oordeel te kunnen vellen.

Gisteren voor de 3e keer 10km gelopen, ging lekker. Mooie negatieve split in de training en ruim binnen het uur gebleven :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:35

hahaha greetje, daar is je scherpe ben weer. Kan ik wel waarderen.

Ik ben in training voor de halve marathon, inderdaad loop ik nog maar kort en geen jaren. Ik loop echter al 15k en ik merk dat er qua snelheid geen progressie te zien is. Of in ieder geval, marginaal. Wij hebben bij ons in het team een aantal mensen die sportrusten en een heel deel wat 'ouderwets' traint. Opvallend is wel dat de sportrusters er aanmerkelijk fitter bij lopen, minder blessures of pijntjes hebben en over het algemeen na een wedstrijd fit over de finish komen. Dat vind ik interessant...
de mensen die via sportrusten trainen, hebben al jaren ervaring als loper overigens. Soms maar tot 10k, maar het merendeel heeft al diverse marathons in mooie tempo's (onder de 3 uur vind ik heel mooi) gelopen. Bijzonder dat zij nu allemaal verder en harder lopen dan zij ooit gedaan hebben.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:25

benangelique ik geloof je op je woord maar ik denk dat dat meer te wijten is aan het veel te grijs trainen in het verleden dan dat deze methode dan wel zo goed zou zijn. Of te wel er zin nog veel meer (en in mijn beleving efficiënter) manieren te vinden behalve wat ze tot nu toe gewend waren en de sportrust methode. Ik stond bij de atletiek vereniging ook op een gegeven moment stil wat betreft progressie. door een aantal jaren op dezelfde manier trainen geeft op den duur ook geen progressie meer en dan kan elke verandering verfrissend werken. Maar dat is dan nog geen bewijs voor de efficiëntie van betreffende methode.
Ik had 3 keer met hetzelfde schema van de trainer naar een halve toegewerkt en vervolgens 3 keer met weer alle drie keren vrijwel hetzelfde schema naar de hele marathon. en dan weet je eigenlijk al bi voorbaat dzt zelfs al verbeter je je tijd (en ja mijn derde marathon was sneller dan de tweede en de tweede sneller dan de eerste) dat je er lang niet alles uithaalt wat erin zit.
voor mij betekende dat ik op zoek moest naar een andere trainer en dan eentje die meer variatie in steeds weer de opbouw kon aanbrengen zodat ik niet ieder jaar weer opnieuw moest zoeken naar een trainer met verfrissende ideeën.
veel mensen trainen veel te veel in hetzelfde tempo. ze durven niet echt langzaam te gaan maar ze durven ook niet zo af en toe zich het snot voor de ogen te trainen. Op dat punt kan ik mij in de gedachtegang van het sportrusten vinden. zo ook in het gegeven dat ellelange duurlopen niet nodig zijn. dus ik zie ook echt wel goede punten. alleen ik kan op geen enkele manier verzinnen wat de meerwaarde is om je trainingen maar tot die 14km te beperken. behalve dan dat je lopen helemaal niet leuk zou vinden, maar in dat geval kun je volgens mij beter een andere sport kiezen of anders e richten op een snelle 5km.
en vergeet niet dat mensen die via andere gerichte schema's trainen na verloop van ervaringsjaren ook vaak verder en sneller worden. dat is tenslotte het idee achter al die schema's.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:47

Heeft iemand nog tips voor een goed beginnersschema?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:35

Ik vind het ademhalingsaspect van sportrusten echt interessant! Daar heb ik wel baat bij gehad, ook in het dagelijks leven. Ik kreeg soms al een zijsteek als ik haast had en boodschappen moest doen :+
Ik wil ook ooit een marathon lopen voor de uitdaging. Voor of op m'n 30e is het plan, ben nu 25. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik dat durf als ik max maar 14 km getraind heb. Ik wil graag meer zien van het eiland dan wat ik nu zie tijdens mijn trainingen en kijk er ook echt naar uit om wat dat betreft mijlpalen te behalen. Heb bepaalde rondjes/plekken waar ik echt nog een keer wil komen tijdens een training. Voor mij dus dan gewoon een 'ouderwets' trainingsplan straks.
Ik loop dit jaar december 10k en als alles goed gaat wil ik volgend jaar dezelfde wedstrijd wel een halve marathon lopen. Tussendoor nog wat mee proberen te pakken, maar dat is voor mij wat lastiger omdat ik veel in de weekenden werk en niet op een heel praktische plek woon om regelmatig wedstrijdjes mee te pakken... We zien t wel!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:11

Dat moet zeker gaan lukken voor je 30e! Succes met de voorbereidingen iig.

Sportrusten spreekt mij niet aan. Ik zorg wel voor voldoende variatie en rust in mijn sportweek. Maar bovenal wil ik genieten van de trainingen en dat lukt niet als ik alleen maar op vogelkijktempo loop :7.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:33

Maar bij sportrusten wordt er ook op hogere tempo's getraind hoor. Alleen de berekende marathon tijden op grond van je 10km tijd zijn niet erg ambitieus. Zeker niet gezien het feit dat bij de meeste volgers van deze methode die 10km tijd niet stand gekomen is na een paar jaar fanatiek trainen.
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:30

Ik heb het ingevuld, maar ik zou echt niet blij worden van zo'n tijd op de marathon! Het enige doel is dan toch dat je hem uitloopt? Ik ben aan het trainen voor de halve, maar heb dan wel een doel in mijn hoofd. Ik ga niet alleen maar voor het uitlopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:39

Ja als je enige doel is uitlopen dan is je doe toch lang niet ambitieus. En als de 10km tijd dan nog zou neergezet na een gedegen training van jaren zou het voor een eerste marathon misschien leuk zijn. Maar diegene die al heel serieus trainen voor een mooie tijd op de 10km trainen meestal al met behoorlijke omvang en trainingen van verder dan 14km. Dus dat is nu niet de groep waar deze methode veel aanhangers kan vinden.
Overigens de mensen die ik gehoord heb dat ze volgens deze methode getraind hebben lopen vaak in aanloop wel een paar keer een halve marathon wedstrijd. Dat is dus toch wat anders dan 14km en dan vraag ik mij af wat sjoemel je dan nog meer met het schema; of te wel trainen ze wel strikt volgens het schema.
Ik train zelf niet naar een marathon zoals ik vaak schema's op het internet vind. Ik doe ook geen langere trainingen van goed 2 uur maar kan zelf de voordelen van deze manier en het hoe en waarom benoemen. voor het sportrusten schema heb ik nog geen overtuigend argument gehoord en ik kan het ook zelf echt niet bedenken. Benangelique zie jij ze wel?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:34

Interessante discussie. Ik heb even snel gekeken en blijkbaar heeft je ademhaling ook een grote rol in het geheel van sportrusten?
Ik snap dat je ademhaling invloed heeft, maar ik vraag me af if het echt zo veel kan doen.

Verder kan ik me inleven in de commentaren van supervixen en Greetje, maar met mijn Max van 7 km heb ik natuurlijk geen ervarings of vergelijkingsmateriaal

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:36

Ik denk dat een goede ademhaling zeker wel veel invloed heeft. Zonder voldoende zuurstof loop je al heel snel in de verzuring. Denk dus dat er wel zeker goed punten zitten in de gedachtegang achter het hele sportrusten. Het is vooral de zeer beperkte trainingsomvang die ik zelf meer als juist een grote beperking in de mogelijkheden zie als iets wat voordelen zou hebben. Een goede ademhaling kun je ook gebruiken als je 20 of 30km traint en ik denk ook dat het merendeel van de mensen van nature zichzelf wel een geode ademhaling aanwent tijdens het hardlopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:07

Greetje, ik zie idd ook nog geen voordelen los van de gecontroleerde ademhaling.
Ik heb volgende week een kennismaking met iemand die dergelijke trainingen geeft, ben heel benieuwd wat ze te zeggen heeft

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:55

Heb er wat over gelezen en vind 't vooral erg apart. Uiteindelijk loop je in de laatste week voor je marathon wel een goed aantal km's maar dus wel die max 14k per training. Ook vraag ik me af of er enkel in je 'streeftempo' getrained word of dat er nou ook iets van interval sprints in de trainings of tempo blokken? Ik denk dat je physiek met dit schema wel je marathon uit zou kunnen lopen, maar ik denk dat het mentaal ontzettend zwaar is omdat je opeens 3x zo lang loopt als normaal en dat zal er in gaan hakken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:12

Heb me niet erover ingelezen maar met de endurance maak je ook gebruik van bloktrainingen.
Dan heb je 1 blokweek waarin je veel km's maakt en de week erna doe je rustig aan.
De langste afstand die je dan op 1 dag maakt is max 40 km. Maar het paard moet dus op een wedstrijddag 80 lopen. Of meer, tot 160 km op een dag.

Maar een langere afstand dan 14 km lijkt me ook qua tijd nog wel prima te doen om te trainen.
Hoe zijn ze bij die 14 km gekomen?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:14

Ik dacht dat we het hier er wel al eens over gehad hadden maar ik kon het zo snel niet meer terug vinden, namelijk eten. De laatste weken heb ik steeds erge trek met etenstijd en ik eet ook meer. Dat is niet zo gek want ik train ongeveer 5 keer per week (meestal 2x 3x hardlopen en 2x 3x zelfverdediging). Nu gaf mijn collega welke vroeger op kickboksen zat aan dat ik extra eiwitshakes moest gaan nemen in de avond, ik train ook in de avond. Wat is jullie ervaring hiermee?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:11

Geen ervaring met eiwitshakes maar er zin voldoende voedingsmiddelen die eiwitbehoefte op kunnen vullen tenzi e echt als body builder spierbundels aan het kweken bent. Zelf eet ik na een avondtraining een bake yoghurt met muesli op de dagen dat ik niet train of al 's ochtends getraind heb eet ik dat overigens ook 's avonds want na een lange intensieve training is het belangrik al binnen een half uur de koolhydraten aan te vullen omdat het dan gemakkeliker in het lichaam wordt opgenomen maar het herstelwerk van spieren vind natuurlik uist ook op de rustdagen plaats.
Maar als e veel sport of de hele dag actief bent verbrand e nu eenmaal meer en dat is dan gewoon een kwestie van iets meer eten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:01

Heb pas een documentaire gekeken op netflix, ben de naam even kwijt (iets van food choices), die gaat over het eten op plantaardige basis. Daarin komen twee wereldkampioenen ironman/ultrarunners aan het woord. Zij eten alleen plantaardig en presteren dus op topniveau. Had er ook nog een andere docu over gezien. Het schijnt echt een fabel te zijn dat je dierlijk eiwit nodig hebt voor herstel van je spieren. Ik vind dat erg interessant, maar zou het zelf niet zo goed kunnen denk ik.
Als je meer traint heb je meer calorieën nodig, dus eet gewoon wat meer.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:44

Overdag heb ik een kantoorbaan dus dan doe ik lichamelijk vrij weinig. Het ''probleem'' zit er voornamelijk in dat ik dan als avond eten weinig kan eten omdat ik dan daarna ga sporten. Na het sporten eet ik ook yoghurt en in de ochtend pap daarnaast eet ik best veel kaas. Maar goed gelijk na een training zou het wellicht een goede optie zijn omdat ik dan doordat ik reis niet kan eten. Ik heb in de actie een proef pakket besteld, kijken of het iets toevoegt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:03

Ik heb ook wel eens zo'n proefpakketje geprobeerd, maar kreeg het niet weg. Ik vind het echt smerig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:59

Vandaag voor het eerst de 10EM gelopen, oftewel de 16.1km. Ook thuis nog nooit zo ver getraind. Ik vond het erg zwaar, maar heb wel een mooie tijd gelopen vind ik: 1.32.38. Oftewel 5.45 per km ongeveer. Je merkt nu wel dat je qua afstanden tussen de echte hardlopers zit. Bijna niemand loopt met muziek en ze zijn allemaal van verenigingen. Ook wordt de leeftijd wat hoger. Daar kom ik dan aan als amateurtje.. werd aan alle kanten ingehaald :') . Toch wel trots dat ik deze mijlpaal heb bereikt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:21

Goed hoor supervixen! Een hartstikke mooie tijd! Doe je toch maar mooi als amateur.

Ik heb donderdag weer eens gelopen. Was de laatste keer van mijn cursus en het plan was 30min onafgebroken lopen. Ik heb er in mijn huidige slecht getrainde staat 4,4km uit kunnen slepen. Ergens vind ik het jammer, omdat ik graag 5 had willen lopen toen ik de cursus startte. Maar gezien de omstandigheden vind ik dat ik tevreden moet zijn.

Plan is nu om bij de atletiekvereniging te blijven lopen, als steun om nu eerst de winter door te blijven lopen en hopelijk ook om qua techniek wat meer te leren nog.
Waarschijnlijk kan ik de komende week weer gewoon 3x per week gaan lopen, heel blij mee!