Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:51

Rose_Sonny schreef:
Hey Janinevv,

Ik eet Koolhydraat beperkt, maar geen shakes. Ik wil het wel graag met 'normaal' voedsel doen om het zo te zeggen. Maar je moet vooral vinden wat bij jóu past.

Ik wil eigenlijk de shakes ernaast doen, dus ochtend en lunch en avond eten en tussen door wel normaal.

Advies is 1/2 keer per dag die shakes te doen, ik heb wel intensief werk dus helemaal op shakes wil ik niet. Wil ook niet koolhydraat arm maar beperkt. Omdat ik van mening ben dat je ze wel nodig hebt maar in mindere mate.

Als je echt arm gaat doen is het volgens mij ook zo iets van 100 koolhydraten per dag of zelfs minder.

Helemaal op shakes lijkt me ook niet goed omdat als je dan terug gaat op normaal voedsel je vaak weer hard aan komt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:00

Ik eet redelijk 'normaal' maar kom niet aan 100 gram koolhydraten per dag hoor :o wat is er mis met gewoon je portie rijst/pasta/aardappelen halveren en een alternatief voor brood kiezen?

Wat mij betreft heb je daar geen shakes voor nodig. Als tussendoortje zijn het sowieso erg veel kcal.

ClaudiaHS

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:08

Ik zou ook geen shakes nemen hoor Janine.
Ik zie dat je al besteld hebt, dus maak het op.
Vervangen dan hooguit 1 maaltijd per dag met zo'n shake en als het op is, over gaan op normaal voedsel.
Ik heb het gezien bij de vriendin van mn schoonzus.
30 kg afgevallen met shakes, toen ze daar mee stopte zat het binnen no time er weer aan.
Echt zonde en slecht voor je lichaam.
Er zijn genoeg alternatieven als je kha of khb wilt.
De enige keer wanneer ik een shake neem, is wel eens na het sporten.
Voor de proteïne, niet om af te vallen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:08

__Sannne schreef:
Kom even binnenvallen maar weeg de aioli wel even af. Daar zitten zo schrikbarend veel kcal in!

Of zelf maken met Remia zero.

Janinevv: ik eet niet koolhydraat arm/ beperkt maar merk wel dat ik me beter voel wanneer ik meer eiwitten en dus automatisch minder koolhydraten eet. Zit meestal onder de 100 gr per dag, geen idee of dat veel of weinig is. Shakes vind ik vooral handig als een gemakkelijke optie voor mijn ontbijt, bij haast of vakantie (trektochten). Ik heb daar Plenny shakes voor, die zijn zowel wat calorieën als voedingswaarde betreft een volwaardige maaltijd. Maar die maken dus altijd min of meer deel uit van mijn normale voedingspatroon. Tijdelijk shakes gebruiken om af te vallen zou ik persoonlijk niet doen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:24

Onder de 100gram koolhydraten is (best) weinig @Sharani. Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar. Ik vind onder de 200gram blijven al lastig :')

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:29

__Sannne schreef:
Kom even binnenvallen maar weeg de aioli wel even af. Daar zitten zo schrikbarend veel kcal in!

Ik zag het :)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:08

Ik ben zelf totaal niet dol op brood en aardappelen. Mij lukt het dus vrij simpel om onder de 100 gram koolhydraten op een dag te blijven.
Waar ik vooral 'winst' op behaal, is omdat ik geen producten met toegevoegde suikers eet. Dat scheelt echt een ton aan koolhydraten (en kcal), en ik voel me er ook nog eens beter op.

Ik eet veel eieren en vlees. Ik wil eigenlijk minder vlees eten, maar heb nog niet een goed alternatief gevonden. Wel qua smaak, zijn genoeg vegetarische opties tegenwoordig die super lekker zijn, maar niet qua macro's en hoe ik me erop voel. Ben zelf nog wel een beetje zoekende dus.

Heb vanochtend op jullie aanraden wel gepofte spelt in mijn yoghurt gedaan, wel koolhydraten dus haha, maar er stond op de verpakking dat een portie 30 gram is. Maar aan 10 gram had ik ook meer dan genoeg :=.

Verder eet ik geen tussendoortjes. Ik merk aan mezelf dat als ik tussendoortjes in huis haal dat ik in het begin makkelijk kan zeggen, ik pak er 1 tussen ontbijt en lunch. Dan na een paar dagen worden het er 2. En voor ik het weet is de rem in mijn hoofd er af, en blijf ik maar eten. Dus af en toe een komkommertje oid doe ik wel, maar verder hou ik het zo veel mogelijk bij 3 maaltijden per dag.

Op het moment is afvallen voor mij niet te doen, zo weinig als ik kan bewegen. Maar ik ben al blij als/dat het ongeveer gelijk blijft. Met een paar weken, als ik weer echt mobieler ben (en het weer hopelijk iets minder triest), dan gaat de beweging weer opgevoerd worden. Als ik dan netjes blijf eten, kan het niet anders dan dat het getal op de weegschaal weer zakt :=.

Ik mag sinds gisteren in huis zonder krukken bewegen, zo lang mijn beweegpatroon goed blijft en het niet heel zeer doet. Dus dat nodigt ook al uit tot meer bewegen dan wanneer je overal die krukken mee naar toe moet slepen. Ik loop een paar weekjes 'voor' op schema wat betreft revalidatie, uiteindelijk ga je dat niet merken op een traject van een jaar, maar nu vind ik dat wel een fijne geruststelling :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:21

Rose-sonny, ik heb de spelt ook gekocht :P en ook genoeg aan 10 gram.

Hier ook geen tussendoortjes.
Eet smorgens Griekse yoghurt met kha (zelfgemaakte) granola.
En nu dus met de gepofte spelt erbij voor extra vulling.
Vaak 1 gekookt ei en kha ontbijtkoek van Lowcarbchef.

Smiddags 2 of 3 kha brood van de Plus, met kaas of een beetje mayo met kerriepoeder en gekookt ei.
Plakje kha ontbijtkoek.

Savonds maar net waar ik zin in heb.
Ene keer gewoon patat, andere keer maak ik courgettini met garnalen en pesto.
Of gewoon lekker stampot boerenkool.

Zit tussen de 1700 en 1800 kcal per dag.
Alleen nu wel opletten dat het niet te hard gaat met de kilo's, want dan ga ik toch maar ietsje ophogen denk ik.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:21

MuSLi schreef:
Onder de 100gram koolhydraten is (best) weinig @Sharani. Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar. Ik vind onder de 200gram blijven al lastig :')

Oké, komt denk ik omdat ik niet zo van rijst, pasta, aardappelen en brood hou. Dan is het makkelijk om daar niet te veel van te eten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:27

Pasta/rijst hou ik ook niet zo van.
En als ik het hier thuis wel maak voor de rest van het gezin, dan haal ik voor mezelf de zero-pasta van de Action.
Lekker met groene curry :9

Brood vind ik dan wel weer heel erg lekker.
Helpt ook niet mee dat ze de hele dag verse broodjes afbakken op mijn werk.
Woensdag gezwicht voor een broodje, netjes ingevoerd in Lifesum. Bam 350 kcal.
Dat was even een wake up zeg! :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:44

Ik let veel op KH. Ik eet KH beperkt brood, maar geen pasta's, rijst of aardappelen. Tussendoortjes zijn eiwitrijk.
De enige keren dat ik KH rijk eet is in het weekend dan een broodje rosbief of fricandeau.
Mocht ik toch in de avond KH rijk eten dan eet ik in de middag een salade, dan heb ik de KH niet dubbel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:04

Zo doe ik het ook Purny

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:32

Hier ooit kh arm gegeten en sinds dien vinden mijn darmen mij niet meer lief. Mijn huisarts is er ook niet zo’n fan van. Mijn diëtiste en internist ook niet trouwens. Ik let gewoon op wat ik eet en aardappels eet ik sowieso zeer weinig. Veel vezels en eiwitten ga ik het beste op. Ik denk dat het toch bij iedereen verschillend is en moet doen wat het beste werkt/voelt.
Moet nu wel extra producten eten met Kalium dus dat ga ik even uitvogelen. Morgen is het weegdag in het ziekenhuis dus ik ben benieuwd.

Rose_Sonny, fijn dat je thuis al zonder krukken mag lopen. Is toch alweer een stapje vooruit :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:38

Ik sluit ook niks meer uit.
Mijn darmen gaan ook gelijk op de hobbel dan.
En ze doen nu eindelijk weer een beetje normaal.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:48

Dankje voor adviezen etc !
Ik probeer dan alleen de ochtend de Shake te doen ik eet erg moeilijk in ochtend.

Dan probeer ik verder koolhydraat arm brood en muesli en beleg. En gezonde tussendoortjes
:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:54

Let wel op dat muesli veel kh bevatten. De zonnatura bevat 59 gram kh per 100 gram.
Je zou als vervanger bijvoorbeeld fruit kunnen doen

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:07

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:09

purny schreef:
Let wel op dat muesli veel kh bevatten. De zonnatura bevat 59 gram kh per 100 gram.
Je zou als vervanger bijvoorbeeld fruit kunnen doen

Heb speciale muesli is met noten :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:35

Noten zijn inderdaad een betere optie dan fruit wat betreft koolhydraten.
Janinevv: is een ander soort ontbijt niet een betere optie als je koolhydraat armer wil eten? Om muesli koolhydraat arm te krijgen moet er best wat worden aangepast. Er is ook genoeg voeding die van nature al koolhydraat arm is. Of is het koolhydraat arm gemaakt doordat granen en suikers vervangen zijn door noten en pitten?

Persoonlijk denk ik dat koolhydraat arm eten ook alleen blijvend werkt als het je nieuwe levensstijl wordt net als met iedere manier van diëten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:52

Hmm zou er dan niet een beperking zijn in combinatie met minder koolhydraten en minder calorieën soort goede combinatie?

Ik heb medisch iets en daardoor ben ik gevoeliger voor koolhydraten.

Die muesli die ik bedoel is een alternatief dus niet echt muesli maar zo noemen ze het daar op die website. Veel zaden en noten :)

En per 100 gram zit er niet heel veel in.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:56

Ik gebruik inderdaad ook maar 10 gram van de gepofte spelt. Meer dan genoeg om in het ontbijt te gebruiken :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:35

Fijn dat ik hier even mee kan praten! Wals opk zo hier het topic binnen trouwens sorry :oo

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:49

Janinevv schreef:
Fijn dat ik hier even mee kan praten! Wals opk zo hier het topic binnen trouwens sorry :oo

Haha prima toch. Iedereen komt maar lekker binnen walsen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:53

Haha :D

Ik ga sowieso mee lezen vind wel interessant en ik hoef niet heel veel af te vallen zoals topic titel maar wil wel graag wel paar kilo’s eraf

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:59

Ik ook niet hoor. Nog 5 kilo te gaan
Maar ben er al ruim 10 kwijt.