Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:26

Dat is niet handig Hinke, maar inderdaad, lekker nieuwe uitzoeken! Wij waren gewoon met de auto bij de 7heuvelennacht en konden vlakbij parkeren.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:04

Ik heb mijn eerste wedstrijd achter de rug: gladiotorrun van 5km. Tijd was niet belangrijk, 56:46 op km haha maar wat was het leuk! En lastig! Helemaal in de modder!
Volgend jaar gaan we de 12 km doen, want nu was ik pas echt goed opgewarmd na 5km.

Moet wel nog wat oefenen met intervallen, want de hele tijd stoppen en terug vertrekken ivm de obstakels was toch vermoeiender dan ik dacht. En ik heb andere schoenen nodig, niet met een gladde zool!

Vinger was achteraf trouwens terug aan het bloeden dus gelukkig kon ik bij het rode kruis terecht ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:09

Goed bezig!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:52

Hinke schreef:
Gefeliciteerd met jullie tijden be Angelique leuk dat je ook bij 7heuvelenloop was. Ov was wel een drama he? Al die vertragingen.
Hier ook de 7 heuvelenloop meegedaan. Was weer eens handig bezig: Had de dag ervoor mn schoenen in de wasmachine gewassen waardoor ze vandaag nog zeiknat waren nu 2 blaren daardoor.

wij zaten met 130 lopers in 2 bussen. ideaal en nergens last van qua vertragingen.

waarom je schoenen in de wasmachine?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:56

Loopschoenen mogen eigenlijk niet in de wasmachine, blijkbaar zou de dempende laag daardoor beschadigd worden of zo, herinner me de uitleg niet goed meer, maar werd ons gezegd de eerste les van onze Start-to-run. Ik doe dat enkel met afgeschreven loopschoenen die nu dienst doen als stalschoen, dan kan je er soms niet onderuit. :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:17

Sorry dat ik zo even kom binnen vallen.
Ik wil het hardlopen weer gaan oppakken. Hierbij wil ik gebruik maken van een hartslagmeter. Bij de Lidl heb ik een hartslagmeter gezien voor een leuke prijs. Alleen meet deze de afstand aan de grootte van de passen die je maakt. (Tenminste, dat heb ik er van begrepen) Hoe kan je dit zo nauwkeurig mogelijk meten?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:25

De afstand is sowieso nooit nauwkeurig met een meter zonder GPS.
GPS is ook niet geheel nauwkeurig, maar komt wel een stuk meer in de buurt.
Hij met waarschijnlijk het aantal passen door beweging in/aan de pols.
Dat wordt dan waarschijnlijk vermenigvuldigd met een gemiddelde paslengte en dat is de afstand..

Aanpassen aan jezelf is waarschijnlijk niet mogelijk, waardoor hij nooit heel nauwkeurig wordt.
Hij geeft voornamelijk je tijd en hartslag weer. Dat zal vast nauwkeurig zijn.
De rest is allemaal een soort van gok :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:17

@ItsMe2, je kan die afstand dan altijd es gaan checken op een piste waarvan je de exacte afstand weet, zo kan je ook controleren.

Maar hartslag is voor een beginnende loper belangrijker dan snelheid. Je lichaam moet wennen aan het lopen, de hartslag waarop je spieren gaan verzuren moet omhoog, en de beste (mss enige?) methode hiervoor is kilometers maken (opbouwen natuurlijk) aan een relatief lage hartslag.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:18

MuSli: dank voor je antwoord.
Uiteindelijk zijn de tijd en hartslag het belangrijkste. Zeker om mee te beginnen.. als ik het langere tijd vol ga houden, schaf ik misschien ooit eens eentje met GPS aan..

Edit: hwn, dat ben ik helemaal met je eens!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:53

En bij de opbouw is een hartslagmeter ook niet belangrijk. Behalve dat e meestal je zones nog niet weet is het met onvoldoende loopervaring ook niet mogelijk om in een hele lage zone te lopen of lang een hoge zone. Gewoon voor de opbouw een tempo aan houden waarbij je nog gewoon een gesprek kunt voeren, dat weet je dat je goed zit.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:45

Greetje63: mij is verteld dat als ik wil gaan hardlopen om vet te verbranden, de formule als volgt is: 220 - je leeftijd en daar weer 60 en 70% van uitrekenen, en daar tussen moet je hartslag zijn om vet te vebranden. Want dat is mijn uiteindelijke doel.. de laatste overtollige kilo's kwijt die om mijn buik zitten.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:51

Hier is de ellende weer begonnen. Voor de derde keer serieus shin splint (heb wel vaker eens zeurende schenen maar met paar daagjes rust en beetje opletten tijdens trainingen gaat dat dan wel over, nu niet...). Dit keer eens naar de fysio geweest omdat schoenen al 2 keer zijn aangepast maar het dus na een tijd (ongeveer 9 maanden) weer terug komt en dat terwijl ik niet eens super veel liep. Uitslag bij de fysio was toch weer mn schoenen/zooltjes aanpassen vanwege overpronatie. Probleem is alleen dat ik al anti pronatie schoenen en (kant en klaar te koop bij de winkel) antipronatie zooltjes daarin. Enige optie zijn dus orthopedische zooltjes. Heeft iemand hier ervaring mee? en tips? waar moet ik op letten? en wat gaat het me ongeveer kosten? (ben maar basis verzekerd en als student eigenlijk al iedere maand te kort) ;)

ItsMe2, naar mijn mening heb je als beginnend hardloper maar 2 dingen nodig. goede schoenen (!) en een kookwekker. Met loopschema's als starttorun kom je al een heel eind. ik denk ook dat het namelijk belangrijk is om op je gevoel te lopen en je lichaam te laten wennen aan de inspanning en zo de belastbaarheid wat omhoog te brengen voordat je op het randje van je kunnen gaat trainen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:13

Itsme, als je net begint met lopen is het heel lastig om in bepaalde zones te lopen, vandaar dat het handiger is eerst 'gewoon' op te bouwen. Zodra je dan een beetje in conditie komt kan je gerichter lopen.

Wat balen Welshfan! Heb daar geen ervaring mee dus kan je helaas niet helpen...

Mijn lopen gaat echt heerlijk op t moment :D Hopelijk blijft dat voorlopig zo!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:22

ItsMe2 schreef:
Greetje63: mij is verteld dat als ik wil gaan hardlopen om vet te verbranden, de formule als volgt is: 220 - je leeftijd en daar weer 60 en 70% van uitrekenen, en daar tussen moet je hartslag zijn om vet te vebranden. Want dat is mijn uiteindelijke doel.. de laatste overtollige kilo's kwijt die om mijn buik zitten.

Op bovenstaande zijn veel opmerkingen te maken.
Ten eerste is de regel 220- je leeftijd een gemiddelde richtlijn. Als individu kun je daar behoorlijk van afwijken dus als individu heb je niets aan zo'n gemiddelde.
Ten tweede zin er denk ik maar heel weinig of misschien zelfs wel geen mensen die als ze beginnen met hardlopen ze op 60-70% van hun maximale hartslag kunnen hardlopen. Niet goed getraind zal bij rustig joggen je hartslag al snel naar 75-80% vliegen.
Ten derde verbrand e op hogere snelheid absoluut meer vet dan op lage snelheid. Of te wel op hoge hartslag verbrand je absoluut meer vet dan op lage hartslag. Het klopt dat je op lage hartslag percentage gewijs meer vet verbrand dan op hoge hartslag. Echter verbrand men op hoge hartslag absoluut gezien meer zodat een kleiner percentage tot een hoger totaal resulteert. Komt nog bij dat men bij intensief sporten dus op hoge hartslag men een veel grotere naverbranding heeft.

Echter met dit verhaal kun je als beginnende loper die nog moet opbouwen niet zoveel. Opbouwen doe je nog op een rustig tempo. die 60-70 % ga je dan ook niet halen. Doordat de loopconditie er nog niet is zal die hartslag op een rustig tempo al snel richting 75-80% gaan. Maar probeer in ieder geval in een tempo te lopen waarbij je in gesprek niet gelijk buiten adem raakt.
Eenmaal duur opgebouwd kun je ook in de hogere en lagere zones gaan trainen. Om de meeste4 verbranding te krijgen zou je dan het beste HIT trainingen kunnen doen. Maar die zijn nogal belastend voor het lichaam dus die zal je dan toch ook moeten afwisselen met rustiger trainingen. want anders raak je geblesseerd en loop je helemaal niet meer.

Verder heb je er helaas ook geen invloed op van welk vet er in je lichaam verbrand. Je kunt dus helaas niet gericht buikvet verbranden. Het schijnt zelfs dat als je enkel rustige duurlopen doet op lage hartslag het je cortisol waardes zelfs zou verhogen hetgeen weer resulteert in meer buikvet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:28

welshfan gaat de fysiotherapeut er serieus vanuit het probleem enkel met zooltjes/andere schoenen op te lossen. Meestal is het toch een en en probleem zoals bv te korte kuitspieren maar kan ook heel wat anders zijn natuurlijk. Maar vaak zal je dat probleem ook op moeten lossen. Heeft de fyiso verder helemaal niets aan het lichaam gevonden behalve het antiproneren wat de scheenbeenklachten kan verklaren en waar je gericht aan kunt werken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:48

Ontzettend bedankt voor de tips en de goede uitleg allemaal!

Ik zou het wel leuk vinden om enige indicatie van de afstand en snelheid te hebben. Is daar een app zoals Endomondo bijvoorbeeld geschikt voor?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:47

Welshfan, ik heb anti pronatie schoenen én orthopedische schoenzolen. Deze heb ik pas laten vervangen, dit kostte me 175 euro

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:10

Interessant weer allemaal :)

Welshfan van vervelend! Ik heb er geen ervaring mee maar sterkte!

Itsme ik vind de app van looptijden.nl fijn.

Ik heb voor vanavond een rondje van 10km op de planning staan. 3e keer die afstand lopen, zin in :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:17

Je wil niet op te hoge hartslag gaan lopen ivm het 'risico' op anaerobe verbranding, dus suikerverbranding zonder zuurstof. Dan verzuur je nl. Maar dat is eigenlijk bijna sprinttempo.
Dus alles onder dat omslagpunt zal voldoende vetverbranding geven zonder verzuring (althans je lijf verbrandt dat weer als brandstof). En uiteindelijk geldt dat hoe langer je rent, hoe meer vet je verbrandt. In het begin vd inspanning zit je nl meer op de suikerverbranding en dat schakelt na een tijdje over op vetverbranding, duur is dus het belangrijkst. Mooiste is daarbij jouw optimale tempobepaling (waar Greetje het over heeft) zodat je een optimale verbranding krijgt.

Welshfan dat is wel erg balen zeg. Maar moet toch meer aan te doen zijn dan alleen zooltje?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:08

Ik wilde gisteren ook een klein rondje doen, maar zat alweer zo op 11km. Had nog spierpijn van de 7heuvelen dus ben daarna gestopt.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:03

ItsMe2 schreef:

Ik zou het wel leuk vinden om enige indicatie van de afstand en snelheid te hebben. Is daar een app zoals Endomondo bijvoorbeeld geschikt voor?

Bijvoorbeeld, of runkeeper. Er zijn genoeg van dat soort apps, die prima snelheid/afstand/tijd kunnen registeren en dan registreert hij zelfs vaak nog de gelopen route (GPS) ook.. :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:23

welshfan97 schreef:
Hier is de ellende weer begonnen. Voor de derde keer serieus shin splint (heb wel vaker eens zeurende schenen maar met paar daagjes rust en beetje opletten tijdens trainingen gaat dat dan wel over, nu niet...). Dit keer eens naar de fysio geweest omdat schoenen al 2 keer zijn aangepast maar het dus na een tijd (ongeveer 9 maanden) weer terug komt en dat terwijl ik niet eens super veel liep. Uitslag bij de fysio was toch weer mn schoenen/zooltjes aanpassen vanwege overpronatie. Probleem is alleen dat ik al anti pronatie schoenen en (kant en klaar te koop bij de winkel) antipronatie zooltjes daarin. Enige optie zijn dus orthopedische zooltjes. Heeft iemand hier ervaring mee? en tips? waar moet ik op letten? en wat gaat het me ongeveer kosten? (ben maar basis verzekerd en als student eigenlijk al iedere maand te kort) ;)

ItsMe2, naar mijn mening heb je als beginnend hardloper maar 2 dingen nodig. goede schoenen (!) en een kookwekker. Met loopschema's als starttorun kom je al een heel eind. ik denk ook dat het namelijk belangrijk is om op je gevoel te lopen en je lichaam te laten wennen aan de inspanning en zo de belastbaarheid wat omhoog te brengen voordat je op het randje van je kunnen gaat trainen.

Heb je voor de derde keer shin splints of is het een sluimerende blessure die zich openbaart zodra je je trainingsintensiteit verhoogt? En heb je verder helemaal geen oefeningen van de fysio gehad?
Je zou ook een consult bij de sportarts kunnen overwegen, als je daar nog niet bent geweest. Daar heb ik tot nu toe meer aan gehad dan de fysiotherapeut en podoloog.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:35

Traint iemand van jullie volgens de methodiek van sportrusten?

Piekosjj

ItsMe2 schreef:

Apps zijn hier imo zeker heel handig voor! Ik upload altijd mijn runs naar Strava ('facebook' voor runners) en als ik dus eens mijn horloge vergeet zet ik gewoon Strava aan, ideaal. De GPS van je telefoon is niet altijd even goed, maar als beginnende loper zal het je denk ik niet zo veel uitmaken of je nou 4k loopt of 4.1k :j

Vandaag weer 'n 'echt' trainingsrondje gelopen, man man wat geeft een 2 weken weinig lopen een tik op je fitness zeg, HR zat veels te hoog met ontzettend laag tempo. Kan me daar zo aan ergeren, door allerlei omstandigheden niet zo veel kunnen lopen als ik had gewild, begin oktober liep ik tijdens een training in het bos nog een 45min tempo blok zonder enige moeite, en nu ben ik blij als ik de 20min haal. Weet dat cardio fitness er redelijk snel weer op zit maar ik kan me toch zo ergeren aan zo'n stilstand in resultaat #)

Piekosjj

benangelique schreef:
Traint iemand van jullie volgens de methodiek van sportrusten?

Wat bedoel je hiermee?