e_horse schreef:Op msnnieuws stond dat een koolhydraatdieet slecht is voor je geheugen. Maar een matig koolhydraatgebruik was juist weer goed.
Wat wordt er dan bedoeld met een koolhydraatdieet? Dat je koolhydraatarm eet?
Dat je koolhydraten nodig hebt o.a. om je geheugen op peil te houden is een feit, maar volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die lange tijd achtereen geen of vrijwel geen koolhydraten eten.
Ikzelf volg al ruim een half jaar het specifieke koolhydratendieet en dat betekent dus dat ik wel koolhydraten eet, maar wel heel goed kijk naar wat voor koolhydraten dat zijn. Ik eet dus geen zetmeel (polysacchariden), dus geen brood, aardappels, rijst of pasta. Geraffineerde suikers en lactose (disacchariden) vermijd ik ook zoveel mogelijk, dus op af en toe een stukje chocolade na eet of drink ik eigenlijk niets waar suikers aan toegevoegd zijn. Lactosehoudende melkproducten eet of drink ik ook niet. Ik eet dus alleen harde kazen en zelfgemaakte lactosevrije joghurt.
Wat krijg ik dan wel aan koolhydraten binnen? Nou, de natuurlijke suikers die je aantreft in fruit, honing, groenten of noten (monosacchariden). Dat soort producten eet ik wel en zo krijg ik toch koolhydraten binnen.
Volgens mij is er dan ook niks mis met mijn geheugen. Ik kan me althans niet herinneren dat ik me iets niet meer kon herinneren.
Sinds ik dit dieet volg ben ik vrijwel klachtenvrij, 9 kilo afgevallen en net als Diane65 ben ik nu van die schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel af. Ben er echt heel blij mee!