Himyar schreef:Eerlijk gezegd, denk ik niet dat de psychologe mij echt heel veel geholpen heeft. Daarvoor zijn er sowieso te weinig keren geweest dat ik heen ben geweest.
Ik denk eigenlijk dat veel van het "werk" toch uit jezelf moet komen. Of je moet echt een goede therapeut hebben voor misschien wel een paar jaar. Aangezien je vaak maar eens in de paar weken heen gaat voor maar een uurtje, moet er sowieso toch altijd wel een hoop uit jezelf komen. Ik ben gewoon heel veel gaan lezen en veel over vroeger gaan denken, op fora gaan kletsen en wat meer met mensen in mijn omgeving. Gewoon een select groepje mensen waar je dingen aan toe durft te vertrouwen. En deze methode helpt mij.
Daar ben ik ook van overtuigd. Een psycholoog kan je er misschien een beetje in sturen, maar veel meer verwacht ik er niet van.
Ik ben ook boeken aan het lezen en dat is verhelderend. Je moet toch echt zelf gaan ontdekken dat niet alle mensen gelijk zijn en dat er ook echt wel mensen zijn waar je wel je verhaal bij kwijt kunt.
Je hebt ook gelijk met het de tijd geven. Dat blijft een lastig punt voor mij, maar dat moet ik echt in gedachten houden. Soms vraag ik me gewoon af hoe diep je moet gaan. En in die periodes vind ik het erg lastig om de positieve dingen te blijven zien. En zo'n periode heb ik nu weer. Daar kom ik ook wel weer door. Wat je schrijft over jezelf accepteren is een hele belangrijke, ook bij mij. Want daar zit een heel groot deel van het probleem. Ik denk heel minderwaardig over mezelf en ben erg onzeker.
En het verleden draai je niet terug, maar inderdaad, de scherpe randjes moeten er af, zodat je er mee kan leven. Hoe bij die scherpe randjes eraf kunnen, daar moet ik dus nog even goed over nadenken...
Toch probeer ik het als uitdaging te blijven zien, hoewel dat veel makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar nu ik bewust bezig ben met dingen uit het verleden, kan ik aan mezelf gaan werken, waardoor ik mezelf misschien meer ga leren waarderen. Maar soms wordt het gewoon even teveel, zoals vandaag bij de psycholoog. Dan zie ik het even niet meer zitten, want dan zie ik een hele berg problemen en ik zie mezelf die me niet kan uiten, maar vreselijk gefrustreerd rondloopt omdat het me zo in de weg zit.
Omdat ik makkelijker van me afschrijf wat me dwarszit dan dat ik het direct moet zeggen in een gesprek, heb ik nu met mijn psycholoog afgesproken dat ik dingen op schrijf die me dwarszitten en naar haar mail. Dan heeft zij tenminste een idee, want ik kon het haar vandaag echt niet duidelijk maken, omdat ik dichtklapte. Misschien dat ze daardoor het volgende gesprek wat meer kan sturen en ik op die manier mijn gedachten wat op een rijtje kan zetten. Het valt me niet mee, om te moeten mailen, maar het is beter dan face-to-face over voor mij moeilijke dingen te moeten praten.
Op Fora kletsen helpt inderdaad ook wel. Daar vind ik een stuk herkenning en begrip, waardoor ik me niet zo'n vreemde snuiter voel. Wat af en toe begin ik echt aan mezelf te twijfelen. Dan vraag ik me af of het ooit nog goed komt...
Het is fijn om dan te lezen dat meer mensen dit hebben gehad en nu toch (met vallen en opstaan) weer een beetje opkrabbelen. Dat is fijn. Gisteren heb ik trouwens voor het eerst sinds tijden weer even spontaan gelachen. Dat deed me goed. Mijn vriend ging eieren koken en wilde er eerst een gaatje inprikken tegen uitkoken. Ik dacht dat ik een betere manier wist en zei: Je kan het beter zo doen. Ik druk dat ei op het prikkertje, maar veel te hard, dus prik dwars door het hele ei heen. Alles zat eronder. Het was fijn om daar samen gewoon weer even ouderwets om te kunnen lachen. En die momenten probeer ik vast te houden. Die zullen langzamerhand wel weer steeds meer komen...
BarbaLala schreef:Ow hymjar, wat jij beschrijft over je eigen waarheid vinden klinkt zo bekend!!
Ik ben trouwens nog steeds bang dat ik me niet echt beter voel, maar doe alsof. Voor mezelf.
Ik heb al minder huilbuien, maar verder nog steeds veel onrust..
Sluit me volledig bij je aan. Je eigen waarheid vinden is inderdaad zo waar.
En wat je schrijft Barbalala over je beter voor doen dan je je voelt, je bent niet de enige. Ik doe het ook. Als ik dan vervolgens thuis ben, baal ik weer ervan. Ik heb ook weer heel erg die onrust. Trillende benen en armen en handen, zere spieren en fikse hoofdpijn. En dan toch in staat zijn om je bij andere beter voor te doen dan je je voelt. Tja, waar zijn we met z'n allen mee bezig he? Was het maar zo simpel om eens echt voor jezelf te kiezen en echt te kunnen accepteren dat het nu eenmaal even zo is. En ik denk dat dat voor de meeste (net als bij mij) toch nog steeds erg moeilijk is. Ik blijf het toch nog steeds voelen als falen en zwakte van mezelf. En al weet ik dat het niet zo is, toch is dat gevoel blijkbaar nog steeds sterker.
Vragen jullie je ook wel eens wanneer het weer een beetje normaler gaat worden? En dan bedoel ik niet terug naar de oude situatie, maar gewoon weer kunnen genieten van leuke dingen. Weer dingen ondernemen i.p.v. me terugtrekken in bed en liever alleen willen zijn. Ik voel me soms echt een slappeling, omdat ik me er niet toe kan zetten om wat nuttigs te gaan doen...