Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:42

Ik heb indd ook mijn pomp die piept op de tijden maar die hoor ik niet eens meer :P

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:45

Bergje schreef:
Ik heb de accucheck Spirit. Heeft een hoop extraatjes, nadeel is dat je de patronen zelf moet vullen, standaard patronen passen er niet in.

Ik heb ook een accuchek spirit. Voordeel bij deze pomp is dat je er 2 krijgt. mocht je ene pomp het niet doen heb je altijd een reserver bij de hand en hoef je niet gelijk over te gaan op spuiten (bij andere merken krijg je volgens mij wel binnen 24 uur een nieuwe pomp)

Nadeel is idd het patronen vullen. maar dat kun je ook laten doen bij de apotheek. Ik ben zelf erg tevreden over de pomp! Kan heel wat stootjes hebben }>

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:51

Citaat:
(bij andere merken krijg je volgens mij wel binnen 24 uur een nieuwe pomp
)

Binnen twee uur zelfs :D

Maar serieus: buiten dat, wat voor extra's/gemak/mogelijkheden weet je zo? Ik baal gewoon dat ik geen nieuwe Cozmo kan kiezen!

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:03

tja ik weet natuurlijk niet wat er op de andere pompen zit maar deze heeft:

-vertraagde bolus. Dan spuit je bijv voor het eten 6 "bolussen" maar dat versprijd je over bijv. een half uur of een uur. (kan natuurlijk ook gewoon bolussen zodat je alles in 1 x krijgt.
- Je kunt alles terugkijken van hoeveel je gebolust hebt tot foutmeldingen
- je krijgt er een tasje en een klip bij (volgens mij in iedergeval 2 dingen)
- elk halfjaar kun je een extra ding erbij krijgen bijv. ander tasje iets voor aan de riem of een nieuwe klip
- er zit een alarm op die je kunt af laten gaan.
je kunt 2 verschillende basalen instellen. bijv. 1 voor onder werktijd en 1 voor thuis.
- Je kunt er stickers bij krijgen die je op de pomp kunt plakken of wat meer kleur te geven:p!(maar ik weet niet of jij dat ziet zitten)
- makkelijk in gebruik. heeft maar 4 knoppen, 1 voor menu, 1 voor het aanklikken en 2 voor omhoog en omlaag.

Maar nu moet ik naar schoool:(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:20

Dank je!

Eigenlijk zie ik (behalve de stickers) niets wat mijn eigen pomp nu niet heeft en ook de Paradigm (de andere keus) heeft dit alles.

Zit er ook een combinatiebolus op (dus een deel direct en een deel vertraagd)?

Mijn pomp heeft 4 basaalprofielen, maar ik gebruik eigenlijk ook maar 2.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:21

nou ik heb gister n heel informatie pakket van de nieuwe paradigm gehad met cgm (constante glucose meter) en ondanks dat dit n extra naaldje is, zie ik tt och wel zitten, ga mijn zinnen daar eens op gooien

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:10

Is ook een prima pomp, ik ben alleen héél benieuwd of je de vergoeding rond kan krijgen! Als dat zo is, is het wel ideaal hoor.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:04

ik ben wettelijk 100% afgekeurd op mijn diabetes, dus dat geeft mij wat dat betreft wel hoop

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:21

ik was vrijdag naar het ziekenhuis geweest naar dvk, om alles even door te nemen over de pomp.
maar ze zette ook naaldje in mijn buik (gewoon uit de verpakking :P) maar nu is het dus helemaal rood en gevoelig geworden.
heb hem er een dag (<24uur) erin gehad. Is dat altijd zo, of is het minder als de insulie pomp eraan zit??

@carolinef, hoop ook inderdaad voor je dat je het vergoed krijgt, dan zou het best fijn zijn denk ik.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:47

Hmm, hij hoort niet rood en gevoellig te zijn.
Ik voel hem ook als ik er tegen aandruk ofzo, voelt ook niet zo lekker.
Maar echt pijn en rood zonder dat je het aanraakt kan niet goed zijn.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:06

nee lijkt mij ook niet kloppen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:18

Is ook niet goed. Ik zou in elk geval vragen of je een ander merk infuusset kan proberen, dat kan best schelen.

En soms is het ook een kwestie van op een andere plaats prikken of een zoutoplossing gebruiken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:02

dit is eentje met een schuin naaldje omdat dat in het ziekenhuis bij "iedereen" het beste zou zijn, dat de naaldjes dan niet knikken enzo. en dat schijnt bij de rechte te zijn. Maarja volgende week is de opname al, heb goed veel betadine op gedaan, en nu is het niet meer gevoelig. en het rode trekt ook weg. maar zit er nog wel :S

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:52

Ik vind die schuine naaldjes echt vreselijk! Ik gebruik al 7 jaar lang de Quickset van Medtronic. De originele past niet op elke pomp, maar ze hebben ook een uitvoering (met luerlockaansluiting heet dat) die op elke pomp in Nederland past.

Rechtstandig 6 of 9 mm, fijne plaklaag, voor mij is er geen betere! En ik heb ze allemaal geprobeerd.

Wat helpt is je infuusset in de vriezer leggen voor plaatsing, zowel tegen knikken als tegen eventueel pijn bij het prikken.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:38

wat vind je niet fijn aan de schuine dan?
Ik heb die nu 2 weken.
Die rechte vond ik echt zeer doen bij het schieten.
Soms zo zeer dat ik hem er echt weer moest uithalen omdat de pijn gewoon niet weg trok.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:18

@ suikermeisje. Tegen een naald die er gewoon in gaat kan ik wel. Tegen een schuine kan ik absoluut niet. Bij mij werd het ook rood en heel gevoelig.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:48

Ik vind die schuine naalden ook geen probleem. Heb ook rechte geprobeerd en dat CLEO inschietsysteem, maar die beide opties werken voor mij niet fijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 03:29

Zo zie je dat het heel persoonlijk is. Ik gebruik trouwens bij de Quickset de inserter (schietding) ook niet, ik prik het ding gewoon zo in mijn huid, met de hand.

De Cleo vond ik nog wel prettig, maar die plakte bij mij voor geen meter en ik had heel veel blokkades in het slangetje.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:36

ik had die rechte ook er even in gedaan gewoon met de hand (ook een schone) maar die heeft er dan geen dag ingezeten maar die deed helemaal geen zeer met erin doen. terwijl die schuine toch wel even behoorlijk voelde. naja ik kijk nog wel in het ziekenhuis. hebben ze nog eens wat te doen. en dan krijgen ze ookeen keer door dat ik anders ben dan "de meeste" (ze zagen na 3 jaar pas hoe ziek ik was geweest met opname, en heeft de dvk haar excuses aangeboden dat ze opdringerig deden. ben zo'n 4 a 5 maanden toen niet naar school geweest. lag eerst 2 dagen in shock op de IC wat wil je dan??...)

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:43

ik moet nu een naald erin zetten, maar ik ben toch elke keer weer heel erg bang.
zooo klote

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:37

oooh herken t helemaal zou zoiets ook niet metd e hand erin kunnen plaatsen, moet echt zo'n schiet eierdop erbij anders gaat t m niet worden en dan nog zit ik met zweethandjes met mijn vinger bij het druk knopje, schijt bagger van die dingen, alle naalden trouwens

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:27

zo zat vannacht weer lekker lang 2,4 :Z

hebben jullie sinds dat je diabetes heb een keer een vaginale infectie gehad??
zoja? hoe is het bij jullie tot stand gekomen?

want miss heb ik dat, schaam best wel

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:12

Vaginale schimmelinfecties? Yep! En geloof me, het komt bij diabetes heel erg vaak voor, al wordt er weinig over gesproken.

Ik had een gigantische schimmelinfectie toen ik de diagnose kreeg en ik heb er nooit een geheim van gemaakt, ook niet toen ik diabetescursussen gaf. Als je als docent open bent over dat soort zaken, komt het gesprek daarover vanzelf los. En echt, alle vrouwen met diabetes kennen het verschijnsel.

Ik kan ook wel uitleggen hoe het komt (in Jip en Janneke-taal :-) ). Als je hoge bloedsuikers hebt, heb je dus veel glucose in je bloed. Dat kan gewoon je cellen niet in door gebrek aan insuline. Op zo'n moment gaan je witte bloedlichaampjes lekker daarvan zitten snoepen. Ze hebben eigenlijk de taak om infecties te bestrijden en dat doen ze dus niet. Hoge bloedsuikers en infecties horen bij elkaar. Je wondjes zullen ook slechter genezen en vaak kan je ook last hebben van voetschimmel.

Het enige wat helpt is een strakke diabetesinstelling, maar ja, da's nou net zo moeilijk ...

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:29

Halle mensen ik meld me ook weer na een aantal zware weken,
hoe gaat het ondertussen met jullie?

ondertussen ben ik op vakantie geweest wat ontzettend lekker was,
en ik ben nog steeds bezig met het revalidatieprogramma in beatrixoord.
dit is nu de 7de week en ik heb nu al resultaten geboekt!
ben onder andere overgezet op andere medicatie want ik bleek allergisch te zijn voor de vorige die ik spoot.
volgende week ga ik er weer tussen uit staat mijn keelamandelen operatie op het programma.

Vaginale infecties, inderdaad een bekend fenomeen dij diabetespatienten, ik kan er ook over meepraten.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 18:54

ja want volgens mij heb k dat :o
als ik loop lijkt het net of het schuurt ofzo en het is ook wat rood en geirriteerd. gaat het na een tijdje weer over of moet je naar de HA om iets te halen?
het is ook heel droog zeg maar en daarom schuurt het miss ook wel