Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:39

Ik ben na een 4 maanden terug te paard gegaan. Alles ging prima :)

goldenarrow

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:15

Ik heb 3/4 maanden niet gereden. Daarna gelijk een buitenrit van 2 uur gedaan :')

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:43

21 september ben ik aan de beurt. Jet aftellen is begonnen. Voorste kruisband reconstructie inclusief mediale band.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:52

Spannend! Ga je onder volledige narcose of met een ruggenprik?

Volgens mij had ik hier trouwens verteld dat ik zo'n last had (toch?). Inmiddels een mri gehad en weer in het ziekenhuis geweest. Mijn kruisband is nog helemaal intact ( *\o/* ) maar mijn meniscus is wel weer ingescheurd helaas. Het zit zo te zien niet in de weg, dus het wordt ook niet weggehaald. Mocht ik nou last blijven houden van het knoeken en de pijn, dan kan er altijd nog naar een operatie gekeken worden.
Inmiddels is school (en stage) ook weer begonnen en ik merk dat ik op school toch weer erg veel last heb. Het veel in dezelfde houding zitten maakt dat de spieren verkrampen, wat de pijn veroorzaakt. Op stage heb ik daar minder last van omdat ik daar wisselend sta en zit. Het enige nadeel daar is dat ik best een eind moet lopen voor ik er ben, wat ook weer last veroorzaakt. De vraag is dus nu hoe we de verkramping van de spieren op moeten lossen, en of het überhaupt op te lossen valt. Zijn er nog meer mensen die daar last van hebben (gehad)?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:48

goldenarrow schreef:
Spannend! Ga je onder volledige narcose of met een ruggenprik?

Volgens mij had ik hier trouwens verteld dat ik zo'n last had (toch?). Inmiddels een mri gehad en weer in het ziekenhuis geweest. Mijn kruisband is nog helemaal intact ( *\o/* ) maar mijn meniscus is wel weer ingescheurd helaas. Het zit zo te zien niet in de weg, dus het wordt ook niet weggehaald. Mocht ik nou last blijven houden van het knoeken en de pijn, dan kan er altijd nog naar een operatie gekeken worden.
Inmiddels is school (en stage) ook weer begonnen en ik merk dat ik op school toch weer erg veel last heb. Het veel in dezelfde houding zitten maakt dat de spieren verkrampen, wat de pijn veroorzaakt. Op stage heb ik daar minder last van omdat ik daar wisselend sta en zit. Het enige nadeel daar is dat ik best een eind moet lopen voor ik er ben, wat ook weer last veroorzaakt. De vraag is dus nu hoe we de verkramping van de spieren op moeten lossen, en of het überhaupt op te lossen valt. Zijn er nog meer mensen die daar last van hebben (gehad)?

Drink je genoeg? Dit kan ook sneller leiden tot extra kramp. En de spieren regelmatig rekken. Ik had onlangs veel last van mijn hamstrings. Heel veel aan het rekken en strekken geweest. 2 dagen later was het over.
Wel flink balen dat je er weer zo'n last van hebt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:03

Ik drink niet anders dan in de periode dat ik er geen last van had. Ik ben nu ook begonnen met pole fitness, dus dat strekken doe ik nu ook :D ik kan alleen bepaalde bewegingen nog niet maken, maar daar hou ik gewoon rekening mee.
Wat het misschien versterkt is de pijn die ik in mijn andere gewrichten heb. De term fibromyalgie is al een keer gevallen, maar ben daar niet officieel mee gediagnosticeerd. Maar het is toch een naam voor klachten met een onverklaarbare reden, dus ik weet niet of ik daar nog tests voor laat doen.

Ik heb gisteren trouwens wel (heel langzaam) gejogd! Voor het eerst weer sinds mijn val 31 oktober :oo

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:22

Bij mij is het nu 5 maanden geleden sinds de operatie en heb regelmatig nog kramp. Vooral bij stevig doorlopen ga ik het echt heel erg voelen.
Tip van mn fysio is als je de dag begint even goed stretchen. Helpt bij mij iig wel goed!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:38

Maandag ben ik al aan de beurt gaat erg snel opeens.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:56

Succes en sterkte, Fenja.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:38

Succes vandaag Fenja!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:36

En maar wachten en wachten ze was om half 12 aan de beurt....zou 1,5 2uur duren.....nog niks gehoord.....

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:55

Is alles vlot verlopen?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:20

Fenja, hoe gaat het?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:39

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat :)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 04:52

Sorry dat mijn update nu pas komt. Heb echt intense veel pijn gehad de eerste paar dagen. Ben uiteindelijk pas 24 september naar huis gegaan dus heb een paar nachten in het ziekenhuis gelegen. Had eerst geen gips maar een brace. Had echter zoveel pijn dat ze gips hebben gegeven. Ook nu zit ik nog compleet onder de pijnmedicatie. Gisteren is deze zelfs nog weer omhoog gegaan omdat ik nog echt heel erg veel pijn heb. Als ik dit van te voren had geweten had ik mij echt niet laten opereren. De pijn neemt nog niet echt af. Medicatie die ik op dit moment slik is.
4 maal 1000 Mg paracetamol
Bepantine 300 Mg s'ochtens 1 s'avonds 2
Oxycodon kort werkend 6 keer 10 Mg versprijdt over 24 uur
Oxycodon lang werkend 10 Mg 2 keer op een dag
Naproxen 250 Mg 3 keer op een dag.
Movi colon zakjes
Fraxaperine spuitjes 1 keer op een dag.
Pantoprazol maagbeschermer 1 keer op een dag
En voor het slapen nog zopicolon.
Ik heb werkelijk waar nog nooit zoveel geslikt aan medicijnen. Vrijdag heb ik een afspraak op de gipskamer. Ook vervroegd anders moest ik volgende week dinsdag heen. Gips gaat er dan van af en hechtingen er uit denk ik. Al met al veel concentratie problemen en heel erg moe. Vandaar dat ik nog niet eerder gereageerd had. Zelf ook tussendoor nog jarig geweest. Ik hoop dat het snel beter gaat ben compleet kapot en daarbij slaap ik ook erg slecht. Volgens orthopeed was de operatie wel geslaagd en is alleen er een nieuwe mediale band in gezet. Waar de pijn vandaan komt is voor hun een raadsel.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:28

Wat naar voor je. Gelukkig is het meestal niet zo erg, al heb ik ook een dagje langer mogen blijven dan gepland. Daar heb je nu natuurlijk niets aan, maar ik hoop dat de pijn in ieder geval snel af gaat nemen of dat ze in ieder geval een oorzaak vinden. Gaan ze daar nog verder naar op zoek?
Is een gips of brace bij jullie standaard? Hier geen van beide gehad, alleen 2 dagen verband.
Heel veel sterkte!!!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:34

Jeetje wat vervelend :(:) Wat Emma zegt; ik ben ook een nachtje langer gebleven en had ontzettend veel pijn. Pijnstillers hielpen toen ook niet (inclusief morfine). Uiteindelijk is dat wel helemaal weggetrokken, dus ik zou je er niet al te ongerust over maken.
Neemt niet weg dat het wel heel vervelend is, neem je rust en heel veel sterkte.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:39

Hoi, Ik kan mij hier ook melden. 3 weken geleden verstapt tijdens zaalvoetbal, morgen krijg ik voorste kruisband reconstructie. Loop nu sinds een paar dagen redelijk zonder krukken, zometeen weer 6 weken met krukken :(
Ik baal er ontzettend van, 2 kleine meiden, 1 van 2 jaar en 1 van 4 maanden.
Hoe snel konden jullie weer dingen doen, normaal trap op en af, normaal van de bank opstaan?
Hoe is het met de pijn geweest achteraf. Hoe ging het de 1e paar dagen?
Groetjes Esther

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:45

Oh Fenja, wat erg! Ik hoop echt dat het snel beter gaat! :(:)

Hoffie, op zich met krukken was ik best wel weg, maar die 6 weken met krukken mag je zeker aanhouden!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:19

Hallo mijn hele lichaam is compleet van slag en veel last van alle bijwerkingen. Dus ben sinds dinsdag volledig gestopt met de medicijnen. Qua pijn medicatie doe ik het alleen nog op de paracetamol.en natuurlijk de fraxaparine injecties. Tot nu toe hou ik het hier mee vol. Verder het gips spug zat en dat ik het maar 50 procent mag belasten. Ik moet 3 november weer naar de orthopeed en dan word ook het gips er pas weer af gehaald. Bij mij gaat het dus erg langzaam.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:24

Inmiddels is het bij mij 2 weken geleden dat ik ben geopereerd. Elke dag zie en merk ik vooruitgang, toch baal ik af en toe flink. Naar mijn idee loop ik nog helemaal niet goed en ben ik af en toe bang dat ik nooit meer goed ga lopen. Vanochtend de hechtingen eruit gehaald in het ziekenhuis door de verpleegster. Zij was onder de indruk hoe goed ik liep, zij zag regelmatig nog mensen hinkelen en niet het been belasten. Misschien moet ik zelf wat positiever gaan zijn.
Fysio gaat top, ik moet nog meer trainen thuis, nog niet genoeg controle over de spieren volgens haar. Ik ben daar gisteren voor de 1e keer op hometrainer geweest, moet dat nu 2x daags thuis ook gaan doen.

Hoe gaat het met de anderen? Hoe ver zijn jullie in de revalidatie en hoe gaat dat?

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:43

Jemig, als je na 2 weken al kan lopen en op de hometrainer ga je harstikke goed! Ik kon dat pas na 4/5 weken geloof ik. Dan moet ik er wel bijzeggen dat bij mij mijn meniscus ook gehecht was, daarom mocht ik hem nog niet belasten.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:31

Ik mocht ook na 2 weken nog niet op de hometrainer hoor!
Hoffie je gaat echt vlot hoor!
En dat stappen gaat altijd beter en beter ook :)

Ik mag normaal in november de laatste keer naar de kine en december op controle bij de chirurg.
Heb uiteindelijk toch enkel men 30 beurten gehad.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:37

Na 2 weken al kunnen lopen is echt ontzettend goed zeg! Dat heeft bij mij ook langer geduurd.

Hier gaat het helaas niet zo goed. Ik heb al een hele tijd last van mijn gewrichten, waardoor ik de oefeningen voor het revalideren niet kan doen door de pijn. Inmiddels ook bij de reumatoloog geweest en gediagnosticeerd met fibromyalgie. Dus nu kijken hoe ik weer kan gaan bewegen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:43

In mijn topic op MWS kreeg ik de link naar dit topic :)

Ik meld me hier ook... Heb ruim 2,5 jaar geleden scooterongeluk gehad... en al die tijd stug doorgelopen, onder het mom van "ik leg me erbij neer dat het nooit meer goed komt", tot ik met een collega praatte en hij vertelde dat hij exact dezelfde klachten heeft (had) als ik en dat het bij hem komt omdat zijn kruisbanden zijn afgescheurd... naar aanleiding daarvan de HA gebeld en toch maar verder onderzoek gevraagd... zaterdag 31 oktober heb ik een mri gehad en daar is uit gekomen dat ik een ruptuur in mijn voorste kruisband heb en een scheurtje in mijn meniscus.

Ik ben in afwachting van de oproep van de orthopeed... heb voorkeur UMCG opgegeven en als dat niet lukt (ze schijnen veel patienten te weigeren) dan zal ik naar het Martini doorverwezen worden. Gezien de klachten ben ik er vrij zeker van dat ik geopereerd zal moeten worden... fysio om mijn bovenbeenspieren sterker te maken heb ik gehad en dat heeft weinig tot niets geholpen.