Diagnose BK en verder.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Diagnose BK en verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:32

Er zullen heus momenten komen dat het minder gaat maar zo lang ik zonder extra troep kan dan doe ik dat lekker. Vandaag is de stoelgang ook weer beter. Nu alleen afwachten wat die injectie gaat doen dan ben ik waarschijnlijk wel even lamlendig. Maar voorlopig ben ik lekker op dierendag met de hondjes naar het strandje geweest. En heb ik lekker ontbeten en gelunched dus ben ik blij vandaag. Ook met het prachtige weer, dit vind ik het mooiste seizoen zeker met dit soort dagen en deze tempratuur is voor mij het meest perfect dus geniet ik nu ondanks dat ik door zo'n traject ga en blijf ik ook gewoon lachen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:35

Goed zo! Heel erg fijn dat je dat kunt en je hebt gelijk dat je ook probeert uit te zoeken wat voor jou en jouw lichaam goed werkt. Dat hoort ook bij wie jij bent (en ook bij mij :o ), dus ik begrijp dit zo goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:37

Mooie foto's van de omgeving en van je hondjes :)
Je komt zo sterk over in hoe je met alles omgaat, daar heb ik bewondering voor, dat wou ik eerst nog zeggen.

De medicijnen tegen de misselijkheid heb ik ook bijna niet genomen.
Alleen de dag van de chemo zelf nam ik de medicijnen, en verder niet.
Dat mocht ook van de arts, ik kon ze zonodig gebruiken maar is gelukkig nooit nodig geweest.

Ik weet niet of ik iets opschrijf wat je misschien al weet. :o
Maar de eerste keer dat ik chemo kreeg, kreeg ik de tip van de broeder die ik die dag had, om 3 dagen na de chemo mijn bed te verschonen.
Omdat de chemo ook via huid/zweet het lichaam verlaat en het dan ook in je bed zit.
Na 3 dagen is het weg.
Dus dat heb ik vanaf toen ook steeds gedaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:43

Ja dat stond in de map idd. Ik heb de dag voor chemo verschoond gewoon omdat ik niet wist of ik ziek zou zijn ervan en had de electrische deken er gelijk bij op gelegd en dan moet ik idd na 72 uur na de chemo weer verschonen. Want dat van die huid/zweet zeg maar dat kon tot 72 uur duren. Dus daarna lekker schoon. Dan ga ik mijn bad ook helemaal lekker boenen etc.
En dan is dat weer helemaal prima.

Ik had ook de tip gehad om de medicatie gister preventief te nemen en daarna enkel bij klachten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:47

Stille meelezer hier.
Het verschilt per chemo hoe lang je excreta besmette periode is. In het geval van Doxorubicine (het rode goedje) is dit bijvoorbeeld 6 dagen

(Als ik goed heb begrepen dat je een AC kuur krijgt, anders is bovenstaande niet van toepassing).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 14:15

Ik heb idd Doxorubicine (AC kuur) maar er staat echt dat het binnen 72 uur verdwijnd uit mijn lichaam.

Afbeelding

Net ook de injectie gehad die ik volgende keer zelf moet zetten. Wel met echt een naald en in ben natuurlijk niet zo goed met naalden maar denk dat het wel goed komt. Mag in de buik dus kan daar goed bij.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:27

Oh heerlijk, uitwaaien op het strand met de hondjes <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 14:35

Hondenstrandje hoor niet het grote strand.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 06:38

Deze nacht heel anders verlopen.
Eerst om 02:00 eruit om te plassen. Stoot ik mijn teen. Bloede erg wat ik pas door had op de wc dus overal lag bloed. Pleister erop en weer naar bed.

Om 03:00 misselijk. Natuurlijk over gegeven. Klein blikje cola genomen toen het weer ging en weer naar bed gegaan.

Toen de rillingen beetje verhoging.

Maar toen brandend maagzuur wat ik uiteindelijk een klein beetje minder heb gekregen door slaap wel thee.

Ik heb ook mijn primperan tegen misselijkheid genomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:34

Aij dat is minder. Hopelijk valt de nawerking vandaag mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 08:45

Ik denk dat het door die injectie komt. Ze zeiden al dat dat kon. Kan een paar dagen duren. Maar net wel een amandelbroodje kunnen eten. En mijn ex heeft rijstwafels gebracht en beschuit want dat had ik niet meer in huis.

Zo Dexametason in nemen laatste keer voor nu.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:50

Bah hopelijk slaan de anti misselijkheid medicijnen snel aan, en kan je dit weekend nog een beetje genieten van het mooie herfstweer.
Succes ook met het zelf zetten van die prik, is vast een handigheidje maar eerst moet je over een mentale drempel heen kan ik me voorstellen.
Als je er erg tegen op ziet ken je misschien iemand in de buurt die dat voor je wil doen?
Ik moest na operatie trombose spuiten hebben, durfde ik echt niet zelf. Dochter heeft het gedaan en dat werkte prima!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:22

Oooh nee, dat is minder inderdaad, hopelijk raak je de dag goed door

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 14:10

Ik ben nog steeds misselijk (vanmorgen voor het laatst over gegeven) heb wel kunnen eten maar gewoon beetjes. En heb even 1,5 km gewandeld met de hondjes, niet veel maar toch even eruit en nu zit ik in het zonnetje vitamine D op doen. Dat is wel lekker. Rond een uur of 3-4 neem ik wel weer primperan in dan krijg ik het avond eten er misschien goed in. Of ik eet restant van gister koud eten.
Sinds vandaag smaakt koffie anders, reuk is anders, ik ruik zelf ook anders heb ik het idee ziet chemisch.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 14:26

He jakkes, wat naar voor je.
Constant misselijk zijn is echt wel bleeeeehh!

Je gaat zelf ook stinken he? Ik heb dat ook. Het is een chemische geur die uit je hele lijf komt. Bij mij helpt het om het een beetje te maskeren en ik gebruik daar de creme (of handcreme, dat maakt allemaal niet zo uit) van Happy Buddha of Mehr van (van Rituals). Die geur is een beetje fruitachtig en het maskeert wat.

Als je eten niet smaakt dan zou je iets zoetigs kunnen proberen.
Klinkt misschien heel vreemd, maar als zo'n 'geurblokkade' heb, dan neem ik iets met curry (zo'n fles curry van Hela). Dat is wat zoetig het maskeert de rest, waardoor het ineens wel smaakt.

Als je flauw bent van al die tips dan mag je het ook gewoon zeggen hoor, maar ik probeer je maar een beetje te helpen :knuffel:

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 14:37

Nee tips zijn heel erg welkom.
Ik smeer nu een crème van Rituals idd. Maar soms ruik ik ineens zo'n vlaag en dan denk ik dat ben ik zelf.

De rijstwafels met mayo smaakte wel lekker. Net twee stukjes meloen op uit fruitmix die mijn ex ook had mee genomen. dat smaakte ook goed en zoet dus dat kan ik wel eten. Zoet lijkt idd heel goed te werken.

Maar vooral de koffie smaakt heel anders. Thee ook maar wel beter nu en ik hou niet van thee normaliter.

Ik had ook wat kramp in de maag dus weer paracetamol genomen nu en het gaat nu wel weer een beetje.

Zo apart wel dat de geur etc gister nog goed was en vandaag echt heel anders.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:19

Stille meelezer die nu toch maar eens account heeft gemaakt meld zich ook.

Ik ben Sansa en volg dezelfde kuren als jij, woensdag heb ik mijn 3e AC kuur. Ik ben 31 jaar en heb triple negatieve borstkanker met 1 aangedane okselklier dus wel anders soort dan jij hebt maar wel dezelfde kuren. Ik weet het sinds eind augustus dat ik dit heb.

Voor doxorubicine is het echt 6 dagen dat je chemo uitscheid. Als erop je papier 3 staat dan is dat alleen voor de andere kuur. Doxorubicine is echt 6 dagen kan je ook overal vinden :j

Verder een tip vraag om omeprazole. Dat heeft bij mij ervoor gezorgd dat ik niet meer misselijk was en hierdoor de 2e kuur geen enkele keer misselijk geweest ook niet van de prik.

Bij het inlopen van je kuur een waterijsje nemen en daar je mond goed mee bevriezen helpt voor de smaak en eventuele kapotte mond. Ik had die tip van meerdere mensen gehad en tot nu toe helpt dat inderdaad goed.

Verder als je wel even een vieze smaak hebt zorg je wat blijft eten met wat zoete smaak in mijn ervaring. Zoals druiven, besjes of aardbeien.

Dat stinken herken ik ook. Ik weet niet of je dagelijks doucht maar dat helpt hier redelijk en ik gebruik verder een natuurlijke deodorant. Met alle normale ging ik zelf bijna over mijn nek van de lucht.

Koffie is mij geadviseerd niet te drinken en ander alleen cafeïne vrij.

Goed hele post hopelijk vind je hem niet opdringerig :') het is goed bedoeld!

Het is een zware kuur maar tot nu toe vind ik hem goed te super. Super goed je toch gaat wandelen dat moet je ook echt doen hoe slecht je je ook voelt. En ik denk telkens maar zo ieder goed moment is er weer 1. De zon gaat vanzelf weer schijnen <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 19:45

Hoi SansaS. Sterkte jij ook met je kuur.

Dat van dat ijsje las ik in een groep ook. Heb daar nooit eerder van gehoord maar zal daar volgende keer om vragen. Maandag zal ik bellen of ik omeprazol mag. Die kan ik dan evt bij kruidvat halen.

Verder heb ik ook van de verpleegkundige (mammacare) die viel in voor de oncoverpleegkundige. Gehoor dat het 48 tot 72 uur duurt voordat het uit het lichaam is. Dus ik ging daar dan van uit.

Ik moet van eigen oncoloog antihormoon blijven door gebruiken tijdens chemo, terwijl de oncoloog van AVL het had over stoppen tot na de chemo en dan enkel verder met Letrozole en geen Lucrin dus ik wil ook nog een keer naar die oncoloog bellen om te vragen wat hier wijsheid is.

Ik mag van zkh gewoon koffie. Tijdens de kuur dat ik zat heb ik ook cappuchino gehad. Maar nu smaakt het echt niet en wordt er misselijk van dus heb ik er niet veel moeite mee eraf te blijven.

Waar ik een beetje bang voor ben nu met wandelen is dat ik buiten loop en daar ineens op de straat moet kotsen dus durf niet echt ver weg.

Ik vind je post helemaal niet opdringerig, heel leerzaam juist ook voor evt anderen.

(omeprazol) heb ik zelf aan gedacht maar wist niet of ik dat erbij zou mogen. Maar dat is wel iets om te vragen.

O ja ps. Ik ga dagelijks in bad of onder de douche idd, lekker fris. En ik gebruik een natuurlijke deo. Ik ruik de chemische geur zelf echt veel het is ook alsof dat gewoon in mijn neus zit ofzo. Ik beleef geur ook anders in het algemeen zelfs mijn hondjes ruiken anders.

Ik zou er wel erg blij mee zijn als het maagzuur weg blijft dat lijkt me een zegen. Dus ik ga dat morgen gewoon even laten weten al bij het zkh want ik zag het ook op de lijst staan met wat ik zou mogen gebruiken heb net even snel weer gespiekt dus kan dat gewoon gaan halen. Wel jammer dat ze dat niet even zeggen van goh mevrouw zorg maar dat u dat in huis heeftm dat zeiden ze wel van paracetamol en daardoor had ik ook extra mee genomen vanaf de politheek.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 05-10-24 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:03

Ik zou inderdaad avl ook vragen :j

Daar word ik ook geopereerd straks en de chemo doen we hier in de regio maar AvL kijkt wel steeds mee.

Die 48 tot 72 uur is inderdaad voor die 2e kuur die je gelijk na de doxorubicine krijgt :j

Ook kleine rondjes zijn rondjes! Snap je niet te ver weg wil.

Ja en gewoon al je klachten aan geven. Met de misselijkheid kunnen ze heel.erg veel hoor :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:08

Ja AVL kijkt bij mij ook mee. Twee dagen voor de chemo belde de oncoloog van daar mij ook en sprak voicemail in dat als ik vragen had ik kon bellen. Maar ineens ging alles dan zo snel dat ik dacht ik bel haar volgende week wel.

Er stond niks van 6 dagen in mijn map := ik heb het nu even online opgezocht en er staat idd 6 dagen. Dus dat houden we dan maar aan.

Ik krijg na deze kuur weer wat anders maar daar krijg ik meer info over als deze klaar zijn. Totaal 6 maanden traject.

De operatie zelf (amputatie) was bij mij heel erg mee gevallen ook het herstel erna.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:32

Dat is fijn te horen! Ik krijg dat na de chemo.

Na deze 4 ac kuren krijg ik 12 keer wekelijks paclitaxel, gecombineer met 4 kuren carboplatin elke 3 weken.

Maar kan best jij een ander type krijgt hoor.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:41

Ts ik zou dan wel een recept voor de omeprazol vragen. Je moet het dan toch een tijd gebruiken en bij chronisch gebruik wordt het vergoed alleen de 1ex moet je dan betalen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:45

Ja ga ik doen.
Maar ik kan ze wel morgen in huis halen zo duur zijn ze niet en dan verder op recept.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:52

SansaS schreef:
Dat is fijn te horen! Ik krijg dat na de chemo.

Na deze 4 ac kuren krijg ik 12 keer wekelijks paclitaxel, gecombineer met 4 kuren carboplatin elke 3 weken.

Maar kan best jij een ander type krijgt hoor.

Zal vast anders zijn bij mij ivm hormoon gevoelig.
Ik krijg hierna wel wekelijks heb ik begrepen of zelf 2 wekelijks. Als dat goed gaat.

Bij mij is het een beetje raar gelopen. Toen ik van AVL hoorde dat chemo toch wat kon doen is het allemaal heeeel snel gegaan dus heb niet echt goed kunnen in lezen. Eerlijk gezegd ook bewust niet gedaan. Maar vanaf daar ruim een week later zat ik aan het infuus. En had ik alweer een pet/ct een hart filmpje en bloedprikken gedaan in de tussentijd

Dus ik ben echt aan het ontdekken nu wat kan enz.

Ja afgelopen jaar werd mij gezegd chemo doet niks voor je tumor. Maar als ik toen bij AVL had gezeten hadden ze me toen eerst chemo gegeven dat vertelde die oncoloog wel. Overigens heeft GHZ wel chemo aangeboden maar het verhaal was. Na operatie heb je 79 procent overlevingskans op 10 jaar. Gebruik je antihormoon dan komt daar 7 procent bij. Doen we daar ook chemo naast dan komt daar nog eens 3 procent bij en bij 5procent of meer werd het een advies. Dus antihormoon was het advies en chemo was "mevrouw we bieden het aan maar denk goed na of u voor zo weinig procent dat traject aan wil gaan met zo'n goede prognose al als je het niet doet. Dus toen gekozen om geen chemo te doen. Maar bij AVL hoorde ik dus dat als ik daar gelijk was terecht gekomen zijn mij meteen al chemo zouden geven en dan wel het zelfde traject als nu waarvan ze weten dat het wel wat zou kunnen doen. Dus dat is een heeeel ander verhaal geworden.
Misschien had ik dan ook wel borstbesparend geopereerd kunnen worden. Maargoed achteraf leer je dingen die je als je ze wist anders zou doen maar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:30

Balen van de misselijkheid. Hopelijk zakt dit snel af :(:)