Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:19

Morris schreef:
Ik duim voor je dat het droog blijft, veel plezier!
Edit; oh haha, of jij het droog houdt :D :D :D

:') :') :')
heb het zweettechnisch en regentechnisch niet drooggehouden haha

Knap Goof in zone 1, dat heb ik denk ik zelden gedaan. Fijn dat je schoenen lekker zitten. :j

Leuke plaatjes Supervixen, het weer zit er daar beter uit dan hier. Veel plezier alvast in ZA, lijkt me heel gaaf!! *\o/* Programma klinkt goed!

Grappig dat jij harder gaat lopen Sall, ik ga altijd langzamer naar het einde toe. Mooi rondje. :D

Hier een interval van 6-4-2-2-4-6 gedaan met tien minuten in en uitlopen. Ik begrijp alleen nooit zo goed waarom hij soms denkt dat ik stil sta? Of lijkt dat maar zo? :D

Afbeelding

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:57

Lekker gelopen Sall!

Wat een leuke loop zo Germie!

Mooie trail schoenen zag ik.

Ik heb vandaag Noordwijk gelopen, ging goed, maar de duinen waren wel pittig met flinke tegenwind.
Tot 5 km liep ik ong 5:45, daarna rond de 6.
Maar ging wel top verder, zag mn hartslag wel sky high, nou heb ik dat nogal snel hoor. Maar liep zowat hele stuk in rood.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:15

Ik heb wat heel vervelends met de Garmin app, de traininsstatus wordt sinds 4 juli niet meer getoond. Geen idee hoe ik dat kan herstellen.
Ik baal er goed van. Ik zie dus geen updates meer van de laatste trainingen. Nu heeft mijn Garmin donderdag (dus 4 juli) een ongevraagde reboot gedaan. Maar hoe krijg ik dat nu weer goed?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:30

Kan je een screenshot delen? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je heel de trainingsstatus niet meer ziet in de startpagina? Misschien dat je door de reboot het weer moet toevoegen aan je startpagina? Of kan je er wel bij, maar toont hij geen meeting sinds 4 juli? Mijne staat bijvoorbeeld op productief sinds 4 juli, maar dat betekent enkel dat mijn status niet veranderd is. Is hij nog wel zichtbaar op je horloge, daar kan je hem ook inzien namelijk?

Goof, zone 1, dat vind ik knap! Fijn dat tot nu toe de schoenen bevallen.

Supervixen, heerlijk zeg! Ik hoop dat je de tandarts vandaag goed overleefd/overleefd hebt. En alvast een hele goede reis gewenst voor morgen!

Sall, lekker bezig! Ik was toen ik begon ook een diesel, maar hoe meer ik liep, draaide dat opeens om en begon ik te snel op de eerste helft. Nu probeer ik er echt op te letten dat ik rustig begin en de tweede helft sneller loop. :')

Myka, de grafiek lijkt geen 0 punt te geven op de Y as, dus ik denk dat helemaal naar beneden je laagste tempo aangeeft, van 9 min/km! Lekker gelopen in ieder geval!

Pittig Samantha_! Maar goed gedaan! Hoelang loop je nu? Ik liep in het begin ook veel in het rood, dat is een stuk minder geworden.

Hier een rustige week achter de rug, geen lange afstanden gelopen. Gister 6,35 km in 39 min. En nog een uur krachttraining en stretchen. Vrijdag heb ik de deadline van mijn scriptie, dus daar gaat verder al mijn tijd naartoe en mijn slaap is nogal gebrekkig. Misschien dat ik halverwege deze week en anders in het weekend een langere afstand ga lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:34

Heel simpel, het staat gewoon in de app, maar dan als niet beschikbaar. Ik baal er echt flink van. Ik heb de laatste dagen veel gedaan en dat zie je normaal ook terug. Ik wil weer naar conditie verhogen en niet naar behouden of herstel. Dus ik mis echt info nu. En ik heb gewoon alles gekoppeld, alles zou moeten werken. Ik krijg dus wel door dat ik train, maar het wordt verkeerd verwerkt.
De trainingslast wordt ook totaal verkeerd getoond hierdoor. Die is eerder onder de 1 dan er boven. En die moet weer er boven komen op de echte manier. Maar ik kan niet zien wat ik dan moet doen omdat die verkeerde waarden aangeeft.
Ik baal hier flink van, is een duur horloge en dan doet die niet wat je verwacht. En dit is dus het geval sinds die reboot donderdag met opslaan van een korte wandeling (ik wilde weten hoe lang de exact afstand was van werk naar station, omdat er aangegeven wordt dat het 800m is, maar de werkelijke afstand is 1500m ;) ). Ik heb dus niets uitgezet, alles staat aan wat aan moet staan. Maar doordat dus gegevens ontbreken heb je ook een correcte raceprognose. En ik moet de trainingsstatus weer naar produktief krijgen na een paar weken rustig aan. Anders kom ik niet naar die halve marathon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:52

Wat ik veel tegenkom op Garmin connect zijn mijn stress momenten.
Dit was een zondag eind Juni (geen werkdag) en lekker wezen wandelen. Maar stress doet zoveel met een mens. Mijn vo2 max is ook weer gezakt. Maar alle onderzoeken etc doet echt geen goed als je jezelf wat rustig wil houden.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is geen uitzondering uiteraard.
Ik kijk daar eigenlijk nooit naar.
Maar omdat Hrv en alles weer zo laag was ben ik dat toen in de gaten gaan houden. Nu is Hrv weer evenwichtig en slaap ik ook weer goed en stress is even minder maar dat kan zo weer veranderen als ik weer een slechte uitslag krijg ofzo. Je houd ook niet echt voor mogelijk wat stress eigenlijk kan doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 11:56

Je moet helemaal niks Germie en je verwacht het niet, maar zelfs zonder een horloge kun je naar een halve marathon trainen.
Maar het is wel vervelend ja.
Heb je het horloge opnieuw opgestart?

BeFunny ik herken het. Laatste tijd veel stress gehad en slecht slapen, daardoor is mijn endurancescore een stuk gedaald en VO2max een punt gezakt. Komt wel weer.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 08-07-24 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:00

Supervixen schreef:
Je moet helemaal niks Germie en je verwacht het niet, maar zelfs zonder een horloge kun je naar een halve marathon trainen.
Maar het is wel vervelend ja.
Heb je het horloge opnieuw opgestart?

Dat heeft hij zelf gedaan. Een reboot. Tijdens het opslaan van die korte wandeling. Alles leek in orde, alles wordt wel doorgegeven, maar ik mis dus de trainingsstatus.
Zonder horloge kan ik ook trainen, maar ik heb dat ding betaald om ook alle info te krijgen die dat ding kan geven. Ik heb alles al geprobeerd, maar mis gewoon nu gegevens. De app crasht ook elke keer als ik op de 'back' knop druk. En dat allemaal sinds die reboot. Ik heb alles al geprobeerd.

Feitelijk zit er nog garantie op mijn horloge, maar zien ze dit als garantie? Want ik mis wel functionaliteit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:03

Ik zou hem zelf nog even aan en uit zetten en googelen wat het verder kan zijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:06

Even resetten inderdaad?

Ik heb gemiddeld tempo 5:51 gelopen, dus iets van 58:40 ofzo over de 10 km.
Liep iets boven mn tempo denk ik, maar leuke ervaring zo.
Vanavond een interval op het schema, woensdag een piramide loop, donderdag herstel loop en zaterdag Voorthuizen loopt. Zag alleen gisteren dat dat 4x zelfde rondje is, daar heb ik altijd zo’n hekel aan, vantevoren niet gezien dus.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:08

Die raceprognoses van garmin zijn sowieso veel te oppertunistisch en zou ik niet naar luisteren. _O-

Ik vind het ook apart van je garmin en ik zou het ook niet weten! Ik verwacht dat hij het vanzelf weer juist oppikt en balanceert als hij weer een aantal dagen je gegevens goed heeft geregistreerd, dat duurt meestal even als hij een tijdje geen registratie heeft (of dat nu komt door niet dragen of door een error van garmin zelf). Wel irritant dat hij data mist, daar zou ik ook van balen, maar uiteindelijk vergaat de wereld niet.

Ik pik even dit eruit: "En die moet weer er boven komen op de echte manier. Maar ik kan niet zien wat ik dan moet doen omdat die verkeerde waarden aangeeft."

De data van je horloge zou niet zo sturend moeten zijn en heeft absoluut geen waarheid in pacht. Je lichaam zou leidend moeten zijn in jou vertellen wat je moet doen en je horloge meet op de achtergrond mee. Gewoon blijven lopen zoals je al deed, als je zelf productief bezig bent, pikt je garmin dat heus vanzelf weer op.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:09

Precies dat ja.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:50

Suliko schreef:
Myka, de grafiek lijkt geen 0 punt te geven op de Y as, dus ik denk dat helemaal naar beneden je laagste tempo aangeeft, van 9 min/km! Lekker gelopen in ieder geval!

Ooooh nu zie ik het inderdaad ook, dankje!!
Sportief dagje had je gisteren. Succes met je deadline! :D

Kan me voorstellen dat je stress hebt BeFunny... :(:) Dat is met zulke onderzoeken en uitslagen natuurlijk ook niet echt te vermijden. Sterkte! :*

Actieve week Samantha_, vier keer hetzelfde rondje zou ik nou ook niet echt op zitten te wachten, mentaal ook wat zwaarder. :=

Over Garmin kan ik niet echt meepraten, ik heb een apple. Nog. :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:04

@Germie: als hij een reboot gedaan heeft, dan is hij de informatie die erop stond dus kwijt. Zoals de functie aangeeft heeft hij minimaal twee weken aan trainingsdata nodig om een trainingsstatus te kunnen genereren... Die informatie heeft hij nu dus niet.

Twee weken doortrainen en dan zal hij vanzelf die informatie ook weer gaan weergeven...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:36

Ahhh goof tak zelfs op je hoofd! ik kon nog net wegspringen maar deze was ook wel iets groter :wow:
Prima loopje zo om even aan je schoenen te wennen.

OW SV heel erg jaloers hoor ZUid afrika is zo mooi! <3 Geniet ervan!

Lekker loopje Sall! en ik herken dat wel hoor van steeds sneller lopen! Voelt wel lekker dan he.

Haha Mayka, nat en nat. En een lekkere interval gedaan.

Pittig Samantha maar wel knap gedaan.

Succes met je deadline Suliko!

Oef Befunny niet gek natuurlijk dat je zoveel stress hebt nu! Hopelijk krijg je woensdag goed nieuws!

Germie een horloge is een maar een tool he... geen levenswijsheid of wetboek.

Hier vandaag een korte interval gedaan van 10x 1 min. Deze training stond nog in mijn horloge, ik had alleen de rust aangepast omdat die vorige keer echt te kort was gebleken. Alleen vergeten dat de snelheidnog ingesteld stond (3:45-04:00). Lekker het bos opgezocht alleen waren de paden niet altijd even ideaal :Y) . Mul, nat, veel wortels, boomstronk links en recht haha. Maakt het lekker uitdagend. En mijn horloge maar zeggen dat ik niet snel genoeg ging :+ . Die heb ik lekker genegeerd. Daarna nog een stuk heerlijk gewandeld. Alleen zitten er echt heeeel veel muggen nu. Vreselijk.
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:48

Je zou maar afhankelijk van je horlogetrainingen zijn :roll:
Mooi tempo zeg Samantha. Veel plezier zaterdag. De loop is vlakbij mij.
Lekker loopje Leonie. Muggen vind ik zo irritant in het bos.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 20:58

Ja die muggen zijn hel op het moment!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:22

Ik kan niet eens wandelen of word al gestoken. Ik heb vandaag ook al weer wat bulten er bij.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:30

Hé Goof, ik bedenk me opeens, jij hebt bijna je 15 kilometer officiële trailrun toch??

BeFunny, niet gek dat met waar je nu doorheen gaat, dat dat een impact heeft op je mentale en fysieke gestel. :(:)

Thanks Myka!

Leonie, dankjewel! Vreselijk, die muggen nu, ik probeer te vermijden om in de avond te gaan lopen. Pittige interval heb je gedaan, wel leuk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:33

Klopt Suliko, komend weekend is de Veluwezoom trail. Ben benieuwd. Ik start vroeg, het weer lijkt vooralsnog prima. Niet te warm.

Ik ben vooral benieuwd of ik het een beetje trek met de drukte. Sinds mijn burnout ben ik knettersnel overprikkeld en ik ga niet zo goed op geluid en drukte en mensen, laat staan mensenmassa's.
Heb wel zin in de loop zelf!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:36

Lekker loopje Leonie! O ja die muggen, vreselijk.

Spannend Goof!

Ik heb vanavond ook interval gedaan. Vond m toch pittig zo dag na Noordwijk.
Bedoeling was na km inlopen om 8x 250 m op 5:00 te lopen en dan 250 m op 6:30. Moet zeggen dat ik het herstel stuk veel heb gewandeld, maar de 5:00 ging wel goed, daar gaat het om toch.

O echt Goof, is het vlakbij jou. Dichtbij genoeg om bij jou te plassen als ik halverwege moet :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:02

Ik ben vandaag even trailschoenen wezen proberen in de winkel maar joh wat zijn die hard! Voelt eigenlijk net als wandelschoenen. Heb een paar brooks en en een paar saucony excursion TR16 aan gehad. Die laatste zaten prima maar weet nog niet of ik er voor wil gaan. Ik vraag me echt af of de demping genoeg zal zijn voor mij.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:06

Heb je hoka's geprobeerd? De speedgoat bijvoorbeeld. Die hebben veel demping. Je hebt echt veel verschillende soorten zolen, sommige zijn inderdaad stugger (wat met veel rotsen en stenen heel prettig is), maar ook genoeg die een soepelere en dempendere zool hebben.

Ik heb zelfs asics trailschoenen, die redelijk wat demping hebben, maar iets stuggere zool. Lopen in ieder geval zacht voor mijn gevoel, maar wel stabiel. Dan nog een paar salomons sense ride, die zijn vrij licht en hebben wat minder demping, maar wel een flexibele zool, dus daar voel ik de ondergrond meer mee, wat ik soms juist prettig vind.
Ik zelf hou niet van veel demping, daar worden mijn enkels te instabiel van, daarom zijn hoka speedgoats niet voor mij, maar ik zie daar wel enorm veel mensen op lopen. La Sportiva heeft ook een aantal schoenen met meer demping.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:48

Ik heb de Speedgoats van Hoka. Merk eerlijk gezegd weinig verschil met m'n 'gewone' hardloopschoenen. :)
Mogelijk zijn de Speedgoats op asfalt wel wat minder fijn, maarja, daar heb ik ze ook niet voor natuurlijk. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 18:56

Speedgoats for the win. Heerlijke demping, ik loop op mijn 4e paar geloof ik.

Ik zit in Brussel te wachten op mijn vlucht *\o/*