Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:32

Hier nog geen boxen aangevraagd, geen idee ook of ik dat ga doen.

Zou zo maar eens kunnen Ellinora, goed dat je het even laat checken.

Ik heb vandaag weer eens wat grotere ronde met de hond kunnen lopen, echt zo blij mee! Morgen nog even naar de Zuidlaardermarkt. Helaas dit jaar niet al vroeg naar de paardenmarkt en dan nog over de warenmarkt, want dat lijkt me lichamelijk nog niet zo verstandig, maar ga 's middags wel even een rondje over de warenmarkt doen.

En net een afspraak gemaakt bij de gemeente voor ons geregistreerd partnerschap. Werd wel eens tijd na bijna 14,5 jaar samen. :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:21

Interessante discussie over de flessen!
@set_elkol; ben nog wel benieuwd waarom je glas neemt specifiek voor moedermelk, heeft dat voordelen? Ik heb bij de eerste in de afbouw van de borstvoeding gewoon gekolfde moedermelk uit een plastic fles gegeven en was eigenlijk van plan dat met de tweede weer te doen.

Wij zijn vanaf wk 6 begonnen met iedere paar dagen 1 gekolfde voeding uit een flesje geven en hebben eigenlijk geen issues gehad met acceptatie van de fles. Wat ook wel goed is om rekening mee te houden bij de keuze van een fles is of het te combineren is met borstvoeding, als je dat wil natuurlijk. De Dr Brown smalle hals werd me door meerdere lactatiekundigen aangeraden als de beste fles om borstvoeding te combineren met flesvoeding doordat de houding van de mond/lippen/tong daarbij het meest lijkt op live drinken aan de borst. De Dr Brown brede hals wordt makkelijker geaccepteerd (minder geweigerd), maar door de vorm kan de speen niet ver genoeg achterin de mond waardoor de drinktechniek anders wordt dan bij de smalle hals.

@welmoed; zwaar gevoel tegen je schaambot zou ook je bekken kunnen zijn.

@bellex; Hopelijk ben je inmiddels wat opgeknapt! Ben benieuwd naar de foto's van de kamer!

Babyboxen vraag ik inderdaad niet aan om de reden die Noeps noemt. Voor die paar euro aan spulletjes die erin zit die je eigenlijk niet echt nodig hebt, dat is me de spam niet waard :D

@Eilinora; kraampakket aanvragen was ik ook heel laat mee (30wk), maar had ik binnen een week thuis dus zeker niet te laat om alsnog aan te vragen. Zou goed kunnen dat je ijzerwaarde laag is Eilinora, ben benieuwd wat er uit de test komt!

Hier gaat het niet heel top. Naast de glutenvrije ipv kha lunch vrijdag hebben we 2 uur op hele oncomfortabele stoeltjes gezeten en het lijkt erop dat ik daar nog steeds last van heb. Sinds vrijdag eigenlijk constant harde buiken, wisselend van 'het voelt strak' tot 'ik moet voorover gebukt staan want anders is het niet te doen'. Gisteren het grootste deel van de dag in het ziekenhuis geweest en weer helemaal gecontroleerd. De CTG van de baby was gelukkig helemaal goed, alleen je zag wel een duidelijke golfbeweging in de lijn die de spanning van je buik meet -O- De conclusie is dat ik wrs toch wat heb overbelast door de ongemakkelijke zithouding en dat daarom m'n baarmoeder geprikkeld is en heftig reageert op alles. Als het eind van de week niet weg is moet ik weer terug.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:47

Vanillia niet per se een reden voor de kwaliteit of het voeden hoor, maar ik vond dat de vetten in de melk erg kleefden aan het plastic, anders dan bij glas. Ik gebruikte ook wat plastic flesjes voor het bewaren en denk dat het met glas misschien makkelijker oplost. Maar dat is maar een gevoel!

Wat fijn dat je een ctg ter controle hebt gekregen, en wat erg dat een bepaalde slechte stoel dan zoveel invloed kan hebben he. Ik had het met een dol winkelwagentje dat niet rrcht wilde gaan maar wel zwaar beladen was, door het constant recht moeten houden had ik daarna echt last van mijn buik.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:02

Wat vervelend zeg Vanilla dat zo’n stomme stoel voor zoveel ellende kan zorgen.
Hoe voelen harde buiken eigenlijk?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:15

welmoed__ schreef:
Wat vervelend zeg Vanilla dat zo’n stomme stoel voor zoveel ellende kan zorgen.
Hoe voelen harde buiken eigenlijk?

Alsof je baarmoeder een keiharde bal is. Ik vond harde buiken nooit pijnlijk.

Vanilia, fijn dat de CTG goed was, maar vervelend dat je zo’n nasleep hebt van een stoel. Hopelijk trekt het de komende dagen wat bij, rustig aan!

Over flessen: de dr Browns met smalle hals is voor de meeste baby’s heel prima. De brede hals overigens ook. Baby’s leren al vlot dat de drinktechniek bij een fles anders is dan de vertrouwde borst. Belangrijk is vooral dat er vanaf 4-6 weken oud regelmatig wordt geoefend en dat ouders dat ook consequent blijven doen. In die periode maak je gebruik van het reflexmatige zuigen waardoor de baby het flesdrinken leert. Het merk en type fles is daar in principe ondergeschikt aan. Flesweigeren is dan ook eigenlijk geen goede term, baby’s willen wel maar snáppen het flesdrinken niet (meer).

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:27

Vanillia wat vervelend, ik hoop voor je dat het wegtrekt. Denk goed aan jezelf en probeer je rust te pakken hoe lastig dat misschien ook is :(:)

Mbt de flessen, vind het wel interessant. Ben nu geneigd om toch ook voor glazen flessen te kiezen ivm duurzaamheid maar ik was in de prenatal afgelopen zaterdag en ging daar eens kijken. Maar 1 merk glazen fles daar? Wel bijzonder dat het daar dan nog niet zoveel leeft, terwijl het imo een onderwerp is wat heel erg leeft. Twijfel wel nog beetje over wat makkelijker is, misschien dat ik van beide wel 2 koop en dan uitvindt wat ik fijner vindt. Merk dat ik het best lastig vind om keuzes te maken omtrent de baby en spullen terwijl ik daar normaal niet zoveel moeite mee heb. Vind het ook overweldigend hoeveel merken en verschillende dingen er zijn.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:54

Tip voor welke fles je NIET moet nemen: Medela Calma. Ik had die, want speciale speen die gemaakt is voor baby’s die uit de borst drinken. Ik denk dat uiteindelijk door die fles/speen mijn dochter de borst begon te weigeren. Uit de borst koste haar veel meer moeite dan uit de fles, dus toen wilde ze niet meer uit de borst.

Ik was rond 5 weken begonnen met dagelijks in ochtend nakolven na eerste voeding. En dan om de 2/3 dagen een flesje. De rest van de melk ging in de vriezer om een kleine voorraad op te bouwen voor als ik eens weg was en de eerste weken dat ik weer aan het werk moest.

Yonker, ik heb bij veel dingen de goedkoopste of een goedkopere versie gekocht. Mocht iets niet bevallen, kan je altijd nog een duurder merk/soort ergens van kopen.

Vanillia, rot van die stoelen. Ik heb daar ook snel last van. En neem ook de ruimte om dan vaker te staan en even rond te lopen of zelfs te vragen om andere stoel of kussen als het niet wil. Geen zin om dagenlang last te hebben omdat ze ergens rotstoelen hebben.

Welmoed, harde buiken voelen inderdaad als een harde bal. Alle spieren van baarmoeder spannen even aan. Het is wat oncomfortabel, maar ik heb het ook nooit pijnlijk gevonden.
Ik weet nog wel dat ik eerst bang was dat ik harde buiken of weeen niet zou herkennen, maar beide herkende ik direct toen ik het daadwerkelijk voor het eerst had.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:41

Dankjewel ladies :)

Wat balen linoleum, stom ook dat ze daar geen rekening mee houden bij een fles die speciaal gemaakt is om te combineren met borstvoeding. Ik had voor de Dr Brown ook altijd de P speen als ik moedermelk gaf, precies om die reden.

Een vriendin van me omschreef het gevoel van een harde buik als 'net alsof de baby niet genoeg plek heeft'. Als je het mij vraagt komt de harde bal inderdaad meer in de buurt. In principe zijn harde buiken niet pijnlijk, alleen oncomfortabel. In theorie dan, want ik heb op het moment echt wel pijn einde dag, ook als ik 's middags een paar uur op de bank lig en eigenlijk bijna niks doe -O-

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:39

En blijft dat dan lange tijd aanhouden of komt en gaat het?
Ik heb inderdaad wel regelmatig dat het heel hard voelt, maar dat blijft wel eventjes aanhouden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:52

Denk dat dat per moeder anders is. Ik heb ze gehad dat het met een paar minuten over was, maar nu kan het uren aanhouden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:53

Als ik ze heb/had houden ze een paar minuten aan en voelt mijn baarmoeder als een bal, ook hard bij aanraking van buitenaf.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:22

welmoed__ schreef:
En blijft dat dan lange tijd aanhouden of komt en gaat het?
Ik heb inderdaad wel regelmatig dat het heel hard voelt, maar dat blijft wel eventjes aanhouden.

Beide komt wel voor. Ik merkte wel een relatie tussen de hoeveelheid en duur van de harde buiken. Als ik dingen had gedaan die fysiek net wat te pittig waren (zoals een hele avond staan en dansen) had ik meer en langer last van harde buiken, dan incidenteel eentje als ik bijvoorbeeld twee trappen had gelopen met een zware wasmand.

Ik heb net mijn laatste hardlooprondje gedaan -O-. Mentaal nog niet klaar voor/mee maar mijn lijf wel, het voelde echt niet fijn meer.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:04

Hier inderdaad het gevoel alsof je een bal in je buik hebt, voelt het ook duidelijk van de buitenkant, al vond ik het in het begin voelen alsof ik gewoon echt véél te veel had gegeten die spanning op mijn buik haha. Mijn vk zegt dat 1 harde buik max 2 minuten mag aanhouden, en het dan weer weg moet trekken, maar dat je inderdaad meerdere achter elkaar kunt hebben. Hoort erbij, al is inderdaad een regelmatige terugkomst op een dag vaak wel een teken dat je te veel hebt gedaan. Ze mogen in ieder geval geen pijn doen, maar kunnen wel oncomfortabel zijn

Balen van je laatste rondje Noeps, maar als het niet fijn meer voelt verstandig inderdaad :j

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:23

Vandaag een goede 12 weken echo gehad, na een pittig ivf traject en het nodige ziek zijn, kan ik eindelijk hopelijk beginnen genieten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:50

Wat fijn carineken! <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:56

Welkom. Misschien leuk als je jezelf ook nog even voorstelt en toevoegt aan het lijstje?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:04

Carineken wat super fijn zeg! Nu genieten van de komende maanden en straks een kersverse kleine baby in de armen.

Harde buiken....kan er over meepraten.
Elke zwangerschap last van gehad en hoewel het dit keer later begonnen is dan de vorige 2 keren is het wel veel erger.

Heb meer slechte dan goede dagen.
Ben echt aan het aftellen tot 1 november,dan eindelijk stoppen met werken en wat rustiger aan doen.

Morgen dagje vrij dus dan even tot rust komen,heb even niks ingepland.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:24

Sterkte allen met de klachten! Uiteindelijk komt het allemaal weer goed. :)

@Noeps lijkt mij ook een raar idee dat het voorlopig je laatste hardloop rondje is. Uiteindelijk komt ook dat wel weer terug.

Welkom Carineken! Mooi nieuws, zeker na zo'n lang traject. Bedoel je ziek zijn als in zwangerschapskwaaltjes? Of speelde er meer? Hoop voor je dat het nu een stijgende lijn gaat zijn. Ik ben nu 10 weken en pfoe die misselijkheid en vermoeidheid. Ik vind het wel echt pittig hoor en het duurt zo lang. Begin wel wat moedeloos te worden. Hopelijk over een aantal weken ook een beetje kunnen genieten.

Hoeveel weken zwangerschapsverlof kiezen jullie voor? Ik wil zelf proberen om voor 4 weken te gaan om 12 weken bevallingsverlof te hebben. Ben alleen benieuwd of dat uiteindelijk ook zo lukt. :+

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:28

Bij de eerste had ik 4 weken van tevoren en door vakantie en ouderschapsverlof totaal 25 weken verlof. Dat ging toen wel ok, maar de laatste weken lukte het me niet om een dag van 8 uur vol te maken.
Nu ga ik 6 weken van tevoren en heb ik totaal 26 weken verlof. Ik werk al een tijd halve dagen en hoewel ik van m’n manager best nog tot 4 weken voor m’n verlof rustig door had mogen werken vind ik het wel prima zo. Had best korter verlof gewild deze keer, maar kon eerder geen opvang krijgen -O-

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:51

Ik ga 7 weken van te voren met verlof. Had al een week vakantie staan met kerst en ivm het fysieke van mijn werk gaat eigenlijk iedereen standaard met 6 weken. Na de 10 weken nog 3 weken plb uren erachter aan geplakt en ga mijn ouderschapsverlof inzetten voor 1 dag minder tm oktober/november.

Poe ben bang dat mijn bekkenregio het niet meer zo naar zijn zin heeft. Liezen en schaambot voelen steeds beurser aan en lopen doet soms zeer. Rijden heb ik gelukkig nog geen last alleen erna is het iets gevoeliger. Hoop dat het toch bandenpijn is anders zijn denk ik mijn rijdagen wel bijna geteld

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:08

Fabienne loop je al bij de bekkenfysio?

Ik ga denk ik met 34 weken met verlof. Vorige keer ook gedaan en is me prima bevallen. Vond 10 weken na de bevalling ook echt genoeg.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:44

Pittig met de griep, Bellex. Hopelijk ben je inmiddels weer wat opgeknapt en aangesterkt.

Barbabientje, vorige keer had ik er heel veel, maar heb zo veel wat ik niet gebruik… ik moet wel nog even mijn zorgverzekering bellen dat ik zwanger ben en een kraampakket wil.

Even afwachten voor je ijzer dus, Eilinora.

Wat fijn dat die wandeling weer kon, Welmoed! En leuke vooruitzichten!

Dat klinkt niet fijn, Vanilia. Hopelijk trekken de harde buiken een beetje weg.

Ah balen is dat Noeps, maar toch knap dat je naar je lichaam luistert.

Gefeliciteerd Carineken! Hopelijk kan nu het genieten beginnen.

Wat een lekkere vooruitzichten dat verlof! Dat is in België en Nederland ook nog wel verschillend denk ik?

Vorige keer tot 36 weken gewerkt. Ga ik nu weer doen als dat lukt. Dan ga ik 20 dec met verlof en kom dan pas begin mei weer terug. Dat is dan wel weer lekker.
Hier ook harde buiken. Nu 27 weken en ik denk dat ik toch wel aan stoppen met paardrijden moet gaan denken…

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:03

carineken schreef:
Vandaag een goede 12 weken echo gehad, na een pittig ivf traject en het nodige ziek zijn, kan ik eindelijk hopelijk beginnen genieten.

Welkom en gefeliciteerd *\o/*

Bekkenpijn lijkt me echt zo'n hel, ik heb het bij mijn beste vriendin gezien wat het met je deed en hoop echt van harte dat het me bespaard blijft maarja.... Zij is er uiteindelijk na 2 kinderen bovenop gekomen door te sporten en massages. Als ze daar mee stopt heeft ze weer heel veel pijn.

Sterkte voor de dames die hiermee te maken hebben, hoop dat de fysio jullie kan helpen :(:)
Als fysio trouwens niet helpt zou ik als ik jullie was eens kijken naar een Osteopaat. Die mag wel vanaf bepaalde termijn niet meer behandelen maar ik weet dat het bij mijn beste vriendin heel veel heeft gedaan tijdens de zwangerschap.

Gisteren al uitslag gekregen van NIPT, super snel dit keer!! Maar alles was goed *\o/* Toch een opluchting na een mislukte dat het toch nog gelukt is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:48

Ik wil met 35 weken de laatste patiënten zien, dan tijd voor de overdracht / managementtaken zodat ik uiterlijk met 36 weken kan stoppen. Dat is eind februari, en dan begin ik eind augustus weer op de werkvloer. Vorige keer had ik na de bevalling mezelf ook wat langer vrij gegund en dat was echt heel fijn. Dochter was ruim 4 maanden toen ik weer ging werken. Ook voor de borstvoeding enzo vond ik het meerwaarde hebben om niet met 10/12 weken oud al vier werkdagen te moeten gaan kolven.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:33

Carineken welkom! Fijn dat de 12 weken echo goed was :)

Yippie hier 6 weken vooraf en 10 weken erna, althans, dat is het plan. Ik verlaat mijn job tijdens verlof en ga wat anders doen, dus even afhankelijk per wanneer zij mij willen. Werk nu in de GGZ zorg en december is altijd drama, dus blij dat ik dat zo niet meemaak dit jaar :+

Fabienne ai dat klinkt niet fijn die pijn

Yonker wat fijn dat de NIPT nu goed was gegaan en de uitslag ook goed is, fijn hoor!

Net de OGTT gehad, ze geven alleen de uitslag niet meer direct -O- Dus maar even afwachten hoe snel mijn vk het heeft, denk dat het helemaal goed zit maar toch wel benieuwd. Wel een super chille wachtkamer met relaxstoelen :D

Afbeelding