Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CynthiaV schreef:Hier nog steeds geen brief gekregen en gok dat ik kan wachten tot mijn jaartal aan de beurt is. Vind het ook schandalig dat zo'n grote organisatie er zo lang over doet.
Echwel schreef:Sorry maar wat een gemiep
Horeca dicht terwijl ze net grote inkopen hebben gedaan
Alles zo weg kunnen gooien
Mensen weer grote inkomsten verliezen..
Maar nee klagen klagen klagen
Choiix schreef:Nog een tip voor de griep prik groep:
Ben je vorig jaar gevaccineerd door een andere partij dan de GGD én heb je nooit een Corona test gedaan bij de GGD, dan hebben ze je telefoonnummer niet.
Plan dan een Corona test in en annuleer die daarna weer zsm. Hierdoor krijg je een patiënten nummer en word je waarschijnlijk wel bericht vanaf 23 december per SMS.
Echwel schreef:Sorry maar wat een gemiep
Relaxed schreef:Echwel schreef:Sorry maar wat een gemiep
Nou echt he.. Die booster komt heus wel, geef ze ff tijd om het te organiseren. Mogen de komende weken toch niks.
Ibbel schreef:Ik lees net dat de overheid in haar - ahum - wijsheid heeft besloten geen extra geneesmiddelen tegen Covid (die van Pfizer en MSD dus) in te kopen.
Waar wedden we om dat er eind januari begin februari paniek uitbreekt vanwege omikron, de ziekenhuizen medicatie te kort komen en de overheid zal zeggen: uhmmmm, dat hebben we niet zien aankomen/oh oeps, we hebben het te optimistisch ingeschat?
Ik ben van nature een optimist, maar ik word soms zó moedeloos van de politiek. Ook dat gezeik met dat datacentrum van Facebook in Zeewolde. Dahag, groene energie. Zet er nog maar een paar honderd turbines bij in dit kleine poedersuiker. Moet kunnen, hebben we vast wel ergens plek voor in mensen hun achtertuin.
Nikass schreef:Choiix schreef:Nog een tip voor de griep prik groep:
Ben je vorig jaar gevaccineerd door een andere partij dan de GGD én heb je nooit een Corona test gedaan bij de GGD, dan hebben ze je telefoonnummer niet.
Plan dan een Corona test in en annuleer die daarna weer zsm. Hierdoor krijg je een patiënten nummer en word je waarschijnlijk wel bericht vanaf 23 december per SMS.
En als je wel tot de griepprik groep behoort maar je hebt je vaccinatie gehaald op leeftijd, omdat die eerder aan de beurt was...?
Wat kun je überhaupt doen met die sms? Ben je eerder aan de beurt dan je leeftijd (ik betwijfel het) of moet je juist langer wachten?
[***] schreef:Ibbel schreef:Pas 2 januari is over 2 weken. Bij de eerste ronde vorig jaar was je afspraak als je geluk had een maand later. De tijd tussen afspraak maken en prik krijgen is nu relatief kort hoor.
Ik was 13 dagen nadat ik een afspraak kon maken aan de beurt voor mijn eerste vaccinatie en mijn ouders (1968/69) nog sneller zelfs.
Misschien dat het bij de eerste jaartallen langer duurde?
Polly schreef:CynthiaV schreef:Hier nog steeds geen brief gekregen en gok dat ik kan wachten tot mijn jaartal aan de beurt is. Vind het ook schandalig dat zo'n grote organisatie er zo lang over doet.
Iedereen moet wachten tot z'n jaartal aan de beurt is en ze werken zich een slag in de rondte daar. GGD kan er niks aan doen dat de overheid zo lang wacht he
MyWishMax schreef:[***] schreef:Ik was 13 dagen nadat ik een afspraak kon maken aan de beurt voor mijn eerste vaccinatie en mijn ouders (1968/69) nog sneller zelfs.
Misschien dat het bij de eerste jaartallen langer duurde?
Nee hoor, ik moest ook een paar weken wachten. En sowieso mensen rond mijn leeftijd, tussen eind 20 en eind 30, hier in de buurt moesten allemaal minimaal 3 weken wachten en de meeste wel een maand oid. Hier in de buurt was het enorm druk.
Mijn ouders zijn gelukkig ju wel aan de beurt, vader is vrijdag geweest en mams morgen. Vind dat wel heel fijn
Ibbel schreef:De vaccins bieden minder bescherming tegen Omikron omdat de antilichamen gewoon niet goed 'passen' op de mutaties. Antilichamen zijn simpel gezegd 'sleuteltjes' die op 'slotjes' in het virus passen. Als een virus die slotjes aanpast, past de sleutel niet meer zo goed.
Maar als je heel veel sleuteltjes hebt, kun je wel álle wel nog passende sloten blokkeren en zo toch het virus onschadelijk maken.
Een booster zorgt voor een enorme toename in de antilichamen, waardoor dat laatste effect optreedt. Je maakt dus een heleboel niet heel erg goed passende sleutels die de gemuteerde sloten en de wel nog passende sloten alsnog door de enorme overmaat weten te blokkeren.
Dus advies is echt boosteren, want je antilichamen van de vorige ronde vaccineren nemen sowieso al af, en als ze voor Omikron met te weinig zijn, doen je antilichamen dus niets meer en moet je het alleen van je geheugen T-cellen hebben. Die doen het wel nog steeds, maar die hebben een aantal dagen nodig om dan zelf voldoende antilichamen te maken. Je kunt ze daarmee helpen door die antilichamen dus alvast op voorraad te laten maken door te vaccineren.
En ja, misschien moeten we over 6 maanden nog een keer met een specifiek Omikron vaccin.
Is dat nou zo heel erg vreselijk? Nog een keer een prikje halen?
Als je diabetes hebt zit je aan de dagelijkse prikken vast, als je een autoimmuunziekte heb ook, of anders 1x in de week of 1x in de 2 weken.