Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 04:44

Ja je hebt gelijk, ik bedoel meer de gerichte greep en de bijbehorende hand-oog coördinatie om iets gericht naar je mond te kunnen brengen :j
Oftewel, alle voorwaarden om zelfstandig te kunnen eten. En dat de kokhalsreflex zich al wat heeft verplaatst is idd ook wel zo prettig.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 06:36

marrlinde schreef:
Zijn er meer moeders die na lang voeden bij een eerder kind, bij een volgende geen volle borsten/stuwing/tijdsdruk ervaren? Ik heb echt alleen de eerste 2 a 3 weken volle borsten gehad, nu eigenlijk zeer zelden nog. Thuis niet, qua voedingstijden geen probleem, en nu ik weer werk ook geen punt hoe ik kolf. Kolf ik 5 keer komt er 5 keer melk en kolf ik maar 1 keer heb ik ook geen probleem. niet kolven is praktisch niet haalbaar natuurlijk ivm zijn voeding, maar ik vind het zo'n vreemd fenomeen! Oudste 2 jaar gevoed tot +-22 weken zwangerschap van deze meneer.

Oh en wbt groente, grootste deel lusten vooral zijn ogen niet. als het onder op de lepel ligt is er niks aan het handje. :+

Hier de 1e 19mnd. Bij ongeveer 16wk zwangerschap van de 2e gestopt omdat het op was.
Nu bij de 2e was het ook snel op elkaar afgestemd. Zelden lekkage, zelden stuwing na de eerste periode dan. Ik heb ook het idee dat ik al snel makkelijk een kolfbeurt kon overslaan, maar heb tot 9mnd 3x gekolfd onder werktijd. En daarna 2x kolven op een werkdag. Mijn borsten zijn de hele dag soepel.
Vanmorgen dus wel lichte stuwing, maar hij is stront verkouden en ziek dus drinkt slechter. Dus de rechter borst is vanaf 22u niet meer gedronken, links nog om 3u. Ik ben nu al het kolven, want de eerste voedingna opstaan krijgt hij altijd met de fles.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 07:33

Hier ook Rapley. We doen dit nu een week of 4 maar echt iets binnen krijgt ze nog niet, hoewel ik deze week voor het eerst wat dacht te zien in een luier. Is ook niet erg. Naar wat ik las in het boek is er ook niet zoiets als Rapley kunnen. De ene heeft gewoon langer nodig voor ze echt voedsel gaan binnenkrijgen. En het eerste jaar zou ze voldoende moeten hebben aan mijn melk. Die stroomt trouwens weer *\o/* kolf niet meer 140 in de ochtend rechts maar wel bijna 100 en het komt veel makkelijker.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:06

Wat fijn missA !

En ja ze hebben voldoende aan melk in het eerste jaar, zeker bij bv omdat de samenstelling daarvan verandert als het kindje ouder wordt. Mijn eerste at met 1 jaar nog bijna niks, maar hij is nooit echt mager geweest. Pas met een maand of 15 ging hij beter brood eten, maar een grote eter is hij nog steeds niet.
Ik geef wel regelmatig stukjes om te proberen en oefenen, maar J heeft heel duidelijk voorkeur voor geprakt en ik volg hem daarin. En tandenpijn helpt ook niet. Hij eet daardoor de laatste tijd heel weinig brood, terwijl hij ook periodes heeft gehad waarbij het naar binnen vloog. Dat wel in stukjes natuurlijk haha

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:54

Eten is meer dan alleen voedingsstoffen binnen krijgen natuurlijk :)

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:38

Ik verbaas mij er altijd vooral over hoeveel er uit kan komen zonder dat je het idee hebt dat er veel in gaat :+

Spelen met eten op jonge leeftijd hoort erbij en is ook prima indd. Als ze ouder worden is spelen met eten vaak wat minder gewenst :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:00

Smallheal schreef:
Duc_je schreef:
Respect dames, lijkt mij lastig met de werkdruk in de zorg. Je hebt er natuurlijk recht op, maar ja het moet wel kunnen. Dat is met kantoor werk toch makkelijker in te plannen

Dit dus, leuk datje er recht op hebt maar ik kan natuurlijk niet zeggen als het mega druk is joe succes collega ik ga kolven want heb er recht op.

Ik zal het komende dagen wel even zien.

@Barbabientje; zo had ik t ook in mn hoofd maar tussen 5 en 6 is t vaak ook wat drukker met eten maken/medicatie delen enzo.

Ik werk ook in de zorg. Ik heb gekolfd, op rustige momenten. Scheelt misschien dat ik in de gehandicaptenzorg werk en niet in bijvoorbeeld een ziekenhuis. Ik kolfde (of legde aan) vlak voor ik weg ging. En dan in de ochtend kolven rond koffietijd, en dan net na de lunch nog een keer. Tijdens een avond dienst kolfde ik alleen net na het avondeten. En dan gelijk thuis of aanleggen, of kolven. Als ik laat/slaap had kolfde ik ook voor ik naar bed ging nog, en net na het opstaan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 11:29

Marrlinde ik heb dat gevoel ook! Oudste tot 22 maanden gevoed (toen was ik 10 weken zwanger en zei hij op! Dus gestopt). Wel enorme stuwing gehad en altijd ruimschoots melk, maar in de afgelopen dagen als zij op de opvang was wennen kon ik prima toe met 2 x kolven gewoon om de voeding te hebben voor de volgende keer inderdaad. Terwijl met de oudste m'n borsten echt enorm werden na 3/4 uur niet voeden/kolven.

Mevrouw vindt t erg moeilijk om te wennen op de opvang. Gister eindelijk 40/50/60 cc uit t flesje gedronken. Daarvoor steeds maximaal 20 of een paar slokken. Hopelijk wordt t met de tijd beter!

Edit: kunnen ze door verkoudheid meer gaan poepen? :Y) ze worden ook wat groenig en waterdun, maar werkelijk elke luier is t raak soms 2 x in t uur.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 12:03

Ja dat kan bij verkoudheid en ook bij tanden!

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:10

Zijn er hier meer die na de zwangerschap tijdens de borstvoeding juist veel lichter ongesteld zijn dan normaal? Ik lijk na 10 maanden voor het eerst ongesteld maar het is veel lichter dan voor m'n zwangerschap. Ik had de eerste dag altijd heel erg buikpijn maar heb nu na 3 dagen nog geen minuut buikpijn gehad :? Heel fijn maar voor m'n gevoel klopt dit niet :')

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:30

Lekkage heb ik inderdaad ook bijna niet gehad, enige minpunt is dat ik nu niet aab m'n borsten kan zien of voelen welke als laatste gebruikt is :))

De oudste is pas vanaf 18/19 maanden vast voedsel gaan eten, daarvoor was vooral spelen en leefde echt op de bv. Moet de boeken er maar weer eens bij pakken. Is best weg gezakt allemaal.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:50

SennaS schreef:
Zijn er hier meer die na de zwangerschap tijdens de borstvoeding juist veel lichter ongesteld zijn dan normaal? Ik lijk na 10 maanden voor het eerst ongesteld maar het is veel lichter dan voor m'n zwangerschap. Ik had de eerste dag altijd heel erg buikpijn maar heb nu na 3 dagen nog geen minuut buikpijn gehad :? Heel fijn maar voor m'n gevoel klopt dit niet :')

Haha was het maar waar… Misschien omdat ik kolf en niet live voed maar ik was na 3 maanden weer ongesteld en het leek net of m’n lichaam die 12 maanden niet ongesteld in wilde halen ofzo! Echt, wat een bloed en wat een pijn zeg!

Wel heel fijn dat het bij jou zo licht is! Ik hoop voor je dat dat zo blijft :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:10

Rapley heb ik bij de oudste nooit aangedurfd nadat ze bijna stikte in een korstje brood.
Dat was erg eng.

Hanna is nu 4 maanden maar nog lang niet toe aan hapjes.
Is ook nog vroeg genoeg.

Dat kolven met werk in de zorg lijkt me erg lastig, frusterend ook.

Hier een baby die de hele dag bij mij wilde liggen en wilde drinken, niet erg de productie mag nog een best stuk omhoog.
Kreeg alleen weinig gedaan en peuter maar voor de laptop gezet filmpjes kijken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:49

Hier dus zelfde Eili. Onze oudste kon tot 10 maanden geen stukje brood eten. Dat is echt wat anders dan een keer kokhalzen of verslikken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:08

Dan doodeng hoor, gelukkig had ik net een paar dagen daarvoor een filmpje gezien op YouTube hoe je verstikking kunt voorkomen.
Ze maakte ook echt geen geluid en lippen blauw.
Nee korstjes brood doe ik nooit meer.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:13

Ik hanteer geen methode met hapjes, gewoon gezond verstand. Met 4 maanden wat laten proeven, was niet geïnteresseerd dus gelaten. Op een gegeven moment wilde hij wel wat wij hadden dus puree gegeven wat hij leuk en interessant vond. Op een gegeven moment verdween dat sneller dan ik lepelen kon.
Nu eet hij prak en stukken. Hele boontjes, erwten uit het vuistje, stukken banaan of peer. Brood eet hij heel makkelijk en snel. Hij eet ook hele rijstwafels, crackers etc. Ik vind het wel bizar hoe snel zo’n uk zoiets groots weg krijgt :)) Soms is hij al wat moe met avondeten en prak of pureer ik alsnog. Hij wil wel echt mee eten met alles en heeft duidelijk trek/honger buiten de 4 flessen om. Nu 9 maanden oud.

Als ze niet willen of moeite hebben zou ik het lekker laten of maar heel sporadisch en zo veilig mogelijk uiteraard. Als ze 16 zijn eten ze heus niet alleen puree meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 11:39

Ik wilde pas met 6 mnd bijvoeding gaan geven. Was toen het advies. Maar met 5 mnd zat ze het eten uit mijn mond te kijken. Dus voorzichtig begonnen. En dat ging al snel heel goed :j

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 12:31

Ik moet zeggen dat ik 4 maanden ook vroeg vond klinken, maar ze zit echt met haar mondje al te "kauwen", hele vuisten gaat er dagelijks in en ze pakt het eten nog net niet uit mijn hand, dus ze is er ook wel echt aan toe :j

Hier heel erg in dubio om de laatste voeding te gaan vervangen door een fles.
Die is in principe om 22u, alleen merk ik nu ik late diensten draai (en die doe ik veel) dat die tijd onmogelijk is om te kolven. Daarbij als ik de dag erna een vroege heb is hij eigenlijk net te laat, maar goed papa kan hem niet overnemen.
Doe dan nu de voeding en papa de rest, alleen moet ik daar toch voor wakker worden als ik al ga slapen.

Ergste is dat ik het ook wel de leukste voeding vind _O- Gewoon daarna lekker nog even knuffelen voor het slapen gaan..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:22

Als ze je autosleutels te pakken zou krijgen zou ze die ook in haar mond stoppen en ermee gaan spelen, maar dat maakt haar nog niet klaar voor haar rijbewijs :D

Dit is de orale fase, die duurt heeeel lang en heeft echt niks te maken met klaar zijn voor vaste voeding :o
http://www.groenevrouw.nl/die-zes-maanden/ Ik vind dit een heel duidelijk en verhelderend artikel over vaste voeding en er lichamelijk klaar voor zijn.

Die laatste voeding is gezellig idd <3 maar ik snap je overweging ivm je werk enzo ja. Lastige keuze!

Dat stikken lijkt me doodeng idd! Dan liever nog even wachten. Melk blijft het eerste jaar toch de hoofdvoeding.
Ik heb al jaren op de planning staan om eens ehbo bij kinderen te doen, maar kwam er toch steeds niet van met lastige slapers en later Corona.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:48

Ik ben ervan overtuigd dat je dat als moeder en met gezond verstand van je eigen kind wel in kan schatten.
Ik heb het allemaal op gevoel gedaan, uiteraard met enig inlezen, en ik ben ervan overtuigd dat ik het goed gedaan heb.
Ik zie een heel ander kind met een autosleutel bezig, om in jouw voorbeeld te blijven, dan dat ik hem zie met vast voedsel. Elk kind is ook weer anders, dat vergeten andere moeders nogal vaak lijkt het wel :D

Edit: ik heb altijd begrepen dat beginnen met 4 maanden vooral het proeven en proberen is. Daarom heb ik het ook geen issue gevonden toen hij er niets mee leek te willen. Ik zag in die paar weken heel veel verschil in het aannemen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:27

Hier is zo'n nu bijna 5 maanden en begin sinds aantal dagen met laten proeven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 16:34

Zolang voedingkunde geen exacte wetenschap is en gerandomiseerd dubbelblind onderzoek onmogelijk is denk ik dat het vooral belangrijk is je eigen gevoel te volgen. Zodat je in alle gevallen kan zeggen dat je je best hebt gedaan het beste te doen.
Dat geldt met vaste voeding, maar ook met bv. Hoewel bv mbt antistoffen het beste is, zijn de resultaten rondom BMI of bijvoorbeeld IQ nauwelijks voordeliger voor bv in het enige gerandomiseerde onderzoek dat gefaan is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:55

Toch zit het consultatiebureau er bovenop dat je begint met hapjes vanaf 4mnd. Toen ik zei dat ik liever tot 6 maanden wacht vond ze dat toch onverstandig want ze zouden vanaf 6 maanden echt de vitamines uit groente en fruit nodig hebben...

Bestaat er ook zoiets als een 3-maanden dip? Dochter hangt echt zooo lang aan de borst, ben weer bijna elke voeding 45 min. bezig, al dan niet langer incl het boertje en rechtop houden. Ze spuugt ineens wat golfjes. Mijn tepels zijn er helemaal rauw en pijnlijk van. Had er dit weekend ook echt even 'geen zin in' ofzo, hele tijd de beeb aan de borst, dus ik heb een paar keer gekolfd en flesje door paps laten geven.

Hoe doen moeders dit met werk? In de ochtend bijvoorbeeld? Ik heb straks echt geen tijd om eerst 45 min. live te voeden... :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:12

Hier afgelopen week nog de 4 maanden afspraak gehad maar geen woord over oefenhapjes.

Wel weer commentaar gehad op de peuter.

Vorige afspraak zeiden ze dat haar lijntje te steil omhoog ging en we moesten opletten met snoepgoed enzo.
Tja, ze krijgt nooit snoep.
Ook geen chips of veel koekjes.
Als ze al koekjes krijgt zijn het peuter koekjes en niet eens elke dag.
We eten zowiezo 5 dagen per week groente en vlees en aardappelen.
Ze eet joghurt als toetje en eet elke dag fruit en als ze nog eens tussendoor honger heeft een cracker met noten en zaden.
Ik doe dus helemaal niets met dat advies omdat er niks mee valt te doen.

Nu was het lijntje afgebogen (groeispurt gehad in de lengte) en vroeg ze mij dus wat ik had gedaan dat hij afgebogen was.
Wat had ik weggelaten.

Nou helemaal niks veranderd, dat lijntje zegt mij niks bij peuters.
Heb ook gevraagd of ze ook eens goed naar mijn dochter gekeken had.
Slank, geen vet op het lijf enkel bolle wangen wat ze van mij heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:15

Gevalletje van kijken naar de lijntjes ipv naar het kind idd |o
Ze ziet er hartstikke gezond uit. Volg je eigen gevoel idd, dat klopt vrijwel altijd.

Meeste CB’s zijn langzaamaan wel aan het afstappen van de 4 maanden vaste voeding noodzaak, gelukkig. Hier hoor ik ze er ook nooit over, maar wij hebben ook echt een hele nuchtere arts die zich ook niet snel druk maakt, zeker als je een goede onderbouwing voor je keuzes hebt.