Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:10

Nikass schreef:
Is het echt zo moeilijk om je nog een paar maanden aan de maatregelen te houden,

Voor de ene niet, voor de andere wel.

Net zoals voor de ene de zin 'Mentale gezondheid in gevaar door corona', maar een simpele krantenkop is en voor de andere een nachtmerrie zonder einde.
Zoals voor de ene de maatregel dat er maar 15 mensen op een begrafenis mogen zijn maar een van de vele maatregelen is, ver van mijn bed en voor de ander is het een afscheid dat nooit meer genomen kan worden, een rouw die onvolledig is, een mensenleven dat stilzwijgend eindigt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:48

tamary schreef:
imaudy schreef:
Het enige doel is "flatten the curve". Ik vind het bizar om te zien dat de besmettingen zoveel dalen nu, wat snappen mensen in het algemeen niet aan, anderhalf meter en zie zo weinig mogelijk mensen? Als iedereen dat gewoon doet hebben we die maatregelen niet eens nodig. Rutte 50x smeken..maar nee

Het is hier nooit duidelijk gemaakt dat die beperking qua mensen een totaal is, het wordt uitgelegd als per dag, dat maakt net zoveel mensen per maand mogelijk als er dagen in die maand zitten. Belgie heeft dat vanaf het begin beter aangegeven : X mensen mogen elkaars sociale bubbel zijn, zonder contacten daar buiten. Maar Rutte heeft dat niet bepaald duidelijk aangegeven. Een regel als : 2-3 huishoudens mogen samen 1 gesloten groep vormen (samen de boodschappen bestellen om aan huis geleverd te krijgen bv), bij elkaar komen incl. knuffels etc. maar absoluut 0,0 contact met de wereld daar buiten. Echter is dat nooit de boodschap geweest en daar wrikt nogal wat. "Intelligente" lockdown had met zo'n boodschap een stuk beter gewerkt en dan was een groot deel van de huidige maatregelen niet nodig geweest, zeker met ondersteuning vanuit de overheid qua thuiswerk verplichting voor alle beroepen waarin dat mogelijk is.

Zo intelligent was de boel dus niet uitgedacht en ook de communicatie liet te wensen over qua wat is de achterliggende gedachte en wat zijn de redenen van de maatregelen. Er zijn in de communicatie aannames gedaan qua onderliggende kennis en inzichten die gewoon niet kloppen.

Ja, mee eens. De bubbels kunnen nu nog aardig samen komen.

Avondklok wordt vandaag nog geen beslissing over gemaakt.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:14

DuoPenotti schreef:
Vergeet niet de verpleegkundigen echt op het randje van hun kunnen lopen met al een jaar deze zware zorg. Het is heel intensief en ook mentaal zwaar.
Met ook nog geen uitzicht door de varianten dat het bijna voorbij is.
Dus bezette bedden zegt ook niet alles.

Maar dat is ook al iets wat jaren speelt en waarin de overheid en top van de ziekenhuizen volledig falen. Schop al die lagen met managers eruit bij die ziekenhuizen die tonnen verdienen en geef het personeel de juiste beloning, dat maakt het ook aantrekkelijker voor mensen om de zorg in te gaan.

Als ons zorgstelsel op orde zou zijn, dan zou er al veel minder problemen zijn qua overbelasting in ziekenhuizen. En was die hele lockdown niet nodig geweest, want dat is alleen gedaan voor de ziekenhuizen. Voor het virus was het beter geweest als festivals doorgingen en horeca overbleven, dan had je veel eerder dat iedereen er even mee in aanraking was gekomen en waren we er sneller vanaf geweest.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:17

Mdrf schreef:
DuoPenotti schreef:
Vergeet niet de verpleegkundigen echt op het randje van hun kunnen lopen met al een jaar deze zware zorg. Het is heel intensief en ook mentaal zwaar.

Maar dat is ook al iets wat jaren speelt en waarin de overheid en top van de ziekenhuizen volledig falen. Schop al die lagen met managers eruit bij die ziekenhuizen die tonnen verdienen en geef het personeel de juiste beloning, dat maakt het ook aantrekkelijker voor mensen om de zorg in te gaan.

Als ons zorgstelsel op orde zou zijn, dan zou er al veel minder problemen zijn qua overbelasting in ziekenhuizen. En was die hele lockdown niet nodig geweest, want dat is alleen gedaan voor de ziekenhuizen. Voor het virus was het beter geweest als festivals doorgingen en horeca overbleven, dan had je veel eerder dat iedereen er even mee in aanraking was gekomen en waren we er sneller vanaf geweest.

Dit is niet helemaal waar..
De afgelopen jaren is de zorg druk, maar niet perse super zware zorg.
Nu de covid patienten zijn veel zieker/zwaardere zorg dan normaal gesproken.

Mijn afdeling is al sinds maart cohort afdeling, en mijn collega's vallen met bosjes om.. Gewoon mentaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:25

Mdrf schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik kan, als IC verpleegkundige niet laten om hier op te reageren. Voor covid hielden wij ons wel recht. Je had nooit de verantwoordelijkheid over 3 full beademde ptn, echt nooit. Ik heb voor covid nooit moeten werken op kamers die niet geschikt waren qua contact punten voor al de toestellen die we nodig hebben. Lag voor covid onze dienst vol, pech, dan moesten ze naar een ander ziekenhuis. Nu moesten we bedden vrij maken. En dan zwijg ik nog over het draaien op de buik van beademde ptn, wat we anders raar of zelden doen en de veel langere termijn dat mensen beademd worden en het grote aantal mensen dat we moesten afgeven. En het houdt niet op bij covid, we hebben nu ook een toevloed van uitgestelde operaties die toch wel wat meer complicaties geven als normaal. Zit ondertussen niet voor niets thuis met een burn-out.
Hou je gewoon ff allemaal aan de maatregelen ipv er steeds over te zeuren en excuses te zoeken om je er niet aan te houden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:45

Gini schreef:
Nikass schreef:
Is het echt zo moeilijk om je nog een paar maanden aan de maatregelen te houden,

Net zoals voor de ene de zin 'Mentale gezondheid in gevaar door corona', maar een simpele krantenkop is en voor de andere een nachtmerrie zonder einde.
Zoals voor de ene de maatregel dat er maar 15 mensen op een begrafenis mogen zijn maar een van de vele maatregelen is, ver van mijn bed en voor de ander is het een afscheid dat nooit meer genomen kan worden, een rouw die onvolledig is, een mensenleven dat stilzwijgend eindigt.

Mooi gezegd.

Bloodymary

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:51

Nederland heeft dan in verhouding ook zo weinig IC-plekken dat als er een ramp gebeurd, een chemische fabriek in de lucht of een terroristische aanslag, ze deze mensen ook al niet kwijt kunnen.
Maar ja, aan deze constatering heeft ook verder niemand iets aan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:58

Avondklok ws weer weg op 10 februari **\O/**

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:02

imaudy schreef:

En terecht. 3500 besmettingen kom eens op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:03

En daar zijn dan zoveel rellen voor geweest :n

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:09

DuoPenotti schreef:
En daar zijn dan zoveel rellen voor geweest :n

Jup :7

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:26

Alleen gingen die niet echt daarover natuurlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:38

Bloodymary schreef:
Nederland heeft dan in verhouding ook zo weinig IC-plekken dat als er een ramp gebeurd, een chemische fabriek in de lucht of een terroristische aanslag, ze deze mensen ook al niet kwijt kunnen.
Maar ja, aan deze constatering heeft ook verder niemand iets aan.

Wat ik begreep is er juist een heel goed rampenplan voor zoiets. Omdat het kortdurend en vaak ook lokaal is.
Het probleem van COVID is dat het een uitputtingsslag op rampenniveau is en dat dat het zo moeilijk maakt.

In de eerste golf was daar een heel interessant stuk over in een praatprogramma, geloof Jinek?

nog even los van dat het een plan is he. Of de uitvoering ook top is weet ik niet

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:39

sureido schreef:
imaudy schreef:

En terecht. 3500 besmettingen kom eens op.

Dat de avondklok weggaat heeft niks met het aantal besmettingen te maken denk ik.
Politie kreeg het te druk en daarom moet de avondklok weer weg. Als ze de avondklok meteen weer weg hadden gedaan dan viel dat te veel op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:42

imaudy schreef:

Ik vraag me af of we ooit zullen weten hoe effectief de avondklok is geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:51

secricible schreef:
Wat ik begreep is er juist een heel goed rampenplan voor zoiets. Omdat het kortdurend en vaak ook lokaal is.
Het probleem van COVID is dat het een uitputtingsslag op rampenniveau is en dat dat het zo moeilijk maakt.

In de eerste golf was daar een heel interessant stuk over in een praatprogramma, geloof Jinek?

nog even los van dat het een plan is he. Of de uitvoering ook top is weet ik niet

Hmmm ligt er aan wanneer die ramp gebeurt.
De Zirop, Ziekenhuis rampen opvang plan, word inderdaad regelmatig getraind.
En dat word er inderdaad ook meteen gekeken of iemand overlevingskansen heeft, zo ja hoe snel die geopereerd moet worden enz enz.
Uiteraard word dit bekeken over meerdere ziekenhuizen.

Maar ga je dan naar ernstig griepjaar 2018 waar het ziekenhuis al vol ligt, maat het buurziekenhuis ook niet veel meer plaats heeft of ook vol is, geplande opnames al gecanceld worden, door te kort aan bedden (incl. personeel) .
Ambulances dus al niet binnen komen (gebeurt zelfs heel het jaar door, alle jaren, omdat het huis vol is)
dan weet je dat wij eigenlijk door de marktwerking altijd al op het randje balanceren.

Als er dan een ramp gebeurd kan dat eigenlijk ook niet. Dan hebben ze ook een probleem.
Daarom mu ok een probleem, gewone zorg kan allemaal net, maar er moet niks extra's gebeuren, dat is de laatste 10 jaar wegbezuinigd aan de bedden. Niet aan de top.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:16

imaudy schreef:
Het enige doel is "flatten the curve". Ik vind het bizar om te zien dat de besmettingen zoveel dalen nu, wat snappen mensen in het algemeen niet aan, anderhalf meter en zie zo weinig mogelijk mensen? Als iedereen dat gewoon doet hebben we die maatregelen niet eens nodig. Rutte 50x smeken..maar nee

Dit inderdaad. Dat is waar ik het over heb. Dat de bedrijven niet aan de gang kunnen komt doordat mensen zich niet aan de basis maatregelen houden. Dus dan geen versoepeling nee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:16

Ik vind dat "op het randje balanceren" wel meevallen als 25% van alle IC-bedden gemiddeld leeg is.
2018 was ook gewoon een extreem jaar landelijk.
Drukte van ambulances in 1 zkh komt voor, maar zoals hierboven gezegd, is er dan altijd meer dan voldoende plek in een ander zkh.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:19

sureido schreef:
Ik vind het echt lastig om te lezen en erg verbaasd dat iemand niet begrijpt dat er bedrijven aka inkomen en werk voor veel mensen gesloten is en dat dat echt niet makkelijk is.

Een paar maanden is dus dadelijk een half jaar tot jaar dicht.

Weet je hoe lastig het is om als hartpatiënt al een jaar binnen te zitten omdat andere mensen te beroerd zijn om afstand te houden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:19

Nee er is echt niet altijd plaats in een ander ziekenhuis, zelfs buiten 2018 om moet er in de winter regelmatig rondgebeld worden.
Jij hebt het alleen over ic, ik het het ook over de gewone opnames, ook die mensen wil je niet op de gang hebben liggen.
Elk jaar zijn er regelmatig dagen dat het huis vol is, griepjaar 2018 was operaties stop leggen. Dat vind ik in een rijk land niet kunnen, niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:22

DuoPenotti schreef:

Precies :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:24

Gini schreef:
Nikass schreef:

Dat begrijp ik volledig Gini, maar simpel afstand houden op straat, in de supermarkt etc. Daaraan wordt al niet voldaan. Dan vind ik dat mensen niet raar moeten opkijken van strengere maatregelen.

SVRL _/-\o_
Heel veel sterkte! :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-02-21 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:25

DuoPenotti schreef:
Nee er is echt niet altijd plaats in een ander ziekenhuis, zelfs buiten 2018 om moet er in de winter regelmatig rondgebeld worden.
Jij hebt het alleen over ic, ik het het ook over de gewone opnames, ook die mensen wil je niet op de gang hebben liggen.
Elk jaar zijn er regelmatig dagen dat het huis vol is, griepjaar 2018 was operaties stop leggen. Dat vind ik in een rijk land niet kunnen, niet.

Bloodymary had het over de IC, dus daar reageerde ik op :D nu niet mij de schuld geven ;) (grapje)

Rondom reguliere bedden weet ik het niet, ik heb al eens eerder gezocht naar cijfers van die bezetting maar die lijken onvindbaar dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen.
Gevoelsmatig hoor ik ook te vaak dat reguliere bedden vol zijn en mensen op andere afdelingen worden gelegd maar dat kan ik nergens aan meten dus ik wil daar geen oordeel over geven.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:26

Nikass schreef:
sureido schreef:
Ik vind het echt lastig om te lezen en erg verbaasd dat iemand niet begrijpt dat er bedrijven aka inkomen en werk voor veel mensen gesloten is en dat dat echt niet makkelijk is.

Een paar maanden is dus dadelijk een half jaar tot jaar dicht.

Weet je hoe lastig het is om als hartpatiënt al een jaar binnen te zitten omdat andere mensen te beroerd zijn om afstand te houden?

Nou, mijn oom is hart patiënt en die doet gewoon zijn ding.

Maar mijn baas als horeca ondernemer wil wel d’r ding weer gaan doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:29

@sec"
Oh sorry voor de verwarring dan, had het inderdaad over algemeen :)

Cijfers heb ik helaas ook niet en ben ook bang dat ze die helemaal niet vrij willen geven.
En als ze dat al doen dat het over een heel jaar zal zijn, waarin de zomer meestal een gunstiger beeld geeft.
Ik heb in ieder geval heel wat rustige nachtjes gedraaid omdat er geen ambu binnen kwam. En dat was voor 2018.
Maar ook dat de transferverpleegkundige met de handen in het haar zat, patiënt kon ontslagen worden, maar niet naar huis. Maar geen plek. Wegbezuinigd.
Heeft mijn moeder ook gehad, die heeft maar een plek in een zorghotel zelf betaald...niet leuk :n
Moet niet kunnen hè.