Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:12

Zebrastreep schreef:
Ik heb de brief nu alleen nog bellen... Vindt het wel spannend mijn baas probeerd ons op een positieve manier er wel ons enthousiast mee te maken :')

Ze tellen mij mee als werknemer ipv stagiaire dat vindt ik dan wel fijn!

Heb nog een collega die prikken erg spannend vindt maken wel elkaar wel beetje gek mee :')

Bij ons worden leerlingen en stagiaires gelukkig ook meegenomen en mogen ook gevaccineerd worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:14

Vayo schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik heb de brief nu alleen nog bellen... Vindt het wel spannend mijn baas probeerd ons op een positieve manier er wel ons enthousiast mee te maken :')

Ze tellen mij mee als werknemer ipv stagiaire dat vindt ik dan wel fijn!

Heb nog een collega die prikken erg spannend vindt maken wel elkaar wel beetje gek mee :')

Bij ons worden leerlingen en stagiaires gelukkig ook meegenomen en mogen ook gevaccineerd worden.

Ik ga morgen bellen als ik erdoor kom maar volgens mij is het zo druk dat ik pas in februari ergens aan de beurt komt :')

Vayo

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:20

Ik wilde eerst wachten tot ik de fysieke brief ontvangen had. Maar ik hoor nu idd van collega's dat ze pas 23 jan. kunnen en dan heb ik die brief al lang. Dus ook maar aan het bellen gegaan.
Ik krijg idd een bandje dat het zo druk is dat ze geen telefoonlijnen meer beschikbaar hebben en of je over 30 min terug wilt bellen en dan wordt de verbinding verbroken. Ach het geeft aan dat gelukkig veel mensen een afspraak willen maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:24

Vayo schreef:
Ik wilde eerst wachten tot ik de fysieke brief ontvangen had. Maar ik hoor nu idd van collega's dat ze pas 23 jan. kunnen en dan heb ik die brief al lang. Dus ook maar aan het bellen gegaan.
Ik krijg idd een bandje dat het zo druk is dat ze geen telefoonlijnen meer beschikbaar hebben en of je over 30 min terug wilt bellen en dan wordt de verbinding verbroken. Ach het geeft aan dat gelukkig veel mensen een afspraak willen maken.

Oh dan, ga ik het morgen inderdaad maar proberen! Als het dan toch nog even duurt ben ik ook wat meer relaxt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:33

Ik ben er door! Nu hang ik in de wacht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:52

Ik heb hem denk ik in mijn werk mail gehad. En corona is slecht voor je geheugen want ik weet mijn inlogcode niet meer om thuis op de mail te kunnen :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:52

SusanH schreef:
Ik heb hem denk ik in mijn werk mail gehad. En corona is slecht voor je geheugen want ik weet mijn inlogcode niet meer om thuis op de mail te kunnen :+

Ik heb gelukkig niet eens corona gehad en vind soms mijn autosleutels al terug in de koelkast :+

Ik mag 24-1 en 14-2 voor mijn vaccinatie. Gezellig uitje voor de zondag :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:15

Ik heb nog geen oproep gehad. Maar begrijp dat ze ze gefaseerd afgeven. HR heeft alles al klaar staan maar moeten eerst groen licht krijgen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:20

Trouwens even een discussiepuntje ik merk dat ik hier best wel veel moeite mee heb: mijn moeder en de mening over het vaccin.

Mijn moeder is heel erg tegen , dus ik vroeg gewoon op een nette manier van vindt jij het erg dat ik mij laat vaccineren? Waarop ik terug krijg nee het is jou lijf moet je lekker zelf weten.

En mijn moeder zegt ik ben geen complotgekkie corona bestaat en is erg maar zo ziek wordt je er niet van als je gezond bent ( ik heb op bokt allang genoeg verhalen gelezen dat ik de milde klachten ook zeker niet mee vindt vallen soms) en daarna het maar wat zit er in dat zwangere vrouwen het niet mogen en mensen met bepaald medicatie niet en waarom staat dat er niet op?

En dat het RIVM het heel positief verteld allemaal maar dat het heus niet zo positief voor de toekomst hoeft te zijn. En dat soort dingen maken mij heel onzeker en bang terwijl ze het al weet hoe spannend ik corona vindt , maar ook een vaccin. Ook al weet ik dat na een aantal weken ik niet meer zo bang hoef te zijn. Vooral de eerste dagen zal ik het een beetje spannend vinden hoe mijn lijf erop reageert.

Mijn vader is gelukkig voor en wil het vaccin ook graag ( hij mag deze niet vanwege bloedverdunners , maar wacht totdat er iets anders komt wat wel kan).

Gelukkig op mijn stage een heel fijn gesprek gehad met een collega erover ,en we praten er ook zeker veel over. Mijn collega's zijn lekker nuchter en ik kan beter daarin mee getrokken worden dan wat mijn moeder allemaal zegt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:26

Dat zwangere vrouwen het wordt afgeraden is omdat dat nog niet getest is en ze dat risico niet willen lopen. Het moet gewoon nog verder uitgezocht worden. Net als voor kinderen en voor andere indicaties.
Staat allemaal gewoon in de bijsluiter, niks geheims aan :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:36

Zebrastreep schreef:
Trouwens even een discussiepuntje ik merk dat ik hier best wel veel moeite mee heb: mijn moeder en de mening over het vaccin.

Mijn moeder is heel erg tegen , dus ik vroeg gewoon op een nette manier van vindt jij het erg dat ik mij laat vaccineren? Waarop ik terug krijg nee het is jou lijf moet je lekker zelf weten.

En mijn moeder zegt ik ben geen complotgekkie corona bestaat en is erg maar zo ziek wordt je er niet van als je gezond bent ( ik heb op bokt allang genoeg verhalen gelezen dat ik de milde klachten ook zeker niet mee vindt vallen soms) en daarna het maar wat zit er in dat zwangere vrouwen het niet mogen en mensen met bepaald medicatie niet en waarom staat dat er niet op?

En dat het RIVM het heel positief verteld allemaal maar dat het heus niet zo positief voor de toekomst hoeft te zijn. En dat soort dingen maken mij heel onzeker en bang terwijl ze het al weet hoe spannend ik corona vindt , maar ook een vaccin. Ook al weet ik dat na een aantal weken ik niet meer zo bang hoef te zijn. Vooral de eerste dagen zal ik het een beetje spannend vinden hoe mijn lijf erop reageert.

Mijn vader is gelukkig voor en wil het vaccin ook graag ( hij mag deze niet vanwege bloedverdunners , maar wacht totdat er iets anders komt wat wel kan).

Gelukkig op mijn stage een heel fijn gesprek gehad met een collega erover ,en we praten er ook zeker veel over. Mijn collega's zijn lekker nuchter en ik kan beter daarin mee getrokken worden dan wat mijn moeder allemaal zegt.

Misschien kan je vragen of ze wel pinda's eet? Of kaas? Veel mensen die daar een of andere reactie op hebben, maar dat maakt pinda's/kaas/whatever nog niet slecht of gevaarlijk. Sommige mensen hebben alleen een overactief lichaam, of een medische indicatie, waardoor bepaalde stoffen wat heftiger reageren. Dat kan met alles gebeuren, daar is een vaccin natuurlijk niet uniek in :). En wat Verootjoo zegt, het is nog niet getest op zwangeren dus willen ze het risico niet lopen. Maar er zijn geen indicaties dat het gevaarlijk zou zijn tijdens een zwangerschap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:39

Zebrastreep, waarom mag iemand met bloedverdunners het Pfizer vaccin niet? Dan vallen er heel veel ouderen af.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:40

Dat dacht ik idd ook al, ik heb me in de bijsluiters nog niet verdiept, maar weet wel dat veel ouderen bloedverdunners gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:40

Mijn moeder had zo‘n anti-vaccin text doorgestuurd gekregen van haar zus, daar werd echt alles aan de haren erbij getrokken tot totale onzin aan toe. Maar het probleem is dat er ook een hoop dingen in stonden die wel klopten. Als leek kun je dat dan eigenlijk totaal niet op waarde schatten.

Overigens zeg ik ook altijd bij zilke vragen: „het is jouw lichaam“. Ik kan een mening hebben maar iedereen moet zijn eigen bedlissing nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:44

Dat staat in de bijsluiter, heb het ook gelezen.

Maar ik dacht dat Pfizer alleen naar het personeel ging en de ouderen worden later gevaccineerd toch? Met een ander misschien.

Vanavond is op NL1 de avond van de vaccinatie :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:01

Excuses ik zal de brief anders even over typen misschien dat iemand mij dan een beetje kan helpen met duidelijke informatie ( ik laat mij wel vaccineren hoor , maar soms zijn er nog wel eens dingen die ik niet helemaal begrijp)

Vaccin in het kort voor Comirnaty (Pfizer/BioNTech) tegen Covid-19

Waarvoor is dit vaccin?
Dit vaccin beschermt u tegen het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2). Als u besmet raakt met dit virus kunt u last krijgen van klachten. Zoals koorts , hoesten , keelpijn , een loopneus en verlies van reuk en smaak Ook kunt u last krijgen van ernstige klachten. Zoals benauwdheid en een longontsteking. Sommige mensen overlijden aan het coronavirus.

U krijgt dit vaccin om te voorkomen dat u ziek wordt door het coronavirus.

Hoe werkt dit vaccin?
Als u na de vaccinatie in aanraking komt met het coronavirus , dan herkent uw lichaam dit virus. Uw lichaam heeft dan al antistoffen aangemaakt die het virus dood kunnen maken. Hierdoor wordt u niet ziek of veel minder ziek.

U heeft 2 vaccinaties nodig om goed beschermd te zijn tegen het Coronavirus. Vanaf 7 dagen na de tweede vaccinatie bent u beschermd tegen het coronavirus.

Uit de eerste onderzoeken blijkt dat dit vaccin de kans op COVID-19 met 95% verlaagt. Dit betekent dat van de 100 mensen die zonder vaccin COVID-19 zouden krijgen er na vaccinatie nog maar 5 mensen COVID-2019 krijgen.

Wanneer krijg ik dit vaccin?
U krijgt deze vaccinatie als u 18 jaar of ouder bent. Dit vaccin is geschikt voor mensen vanaf 16 jaar. Maar in Nederland worden mensen uitgenodigd vanaf 18 jaar.
U krijgt deze vaccinatie 2 keer. U krijgt de tweede vaccinatie minimaal 3 weken na de eerste vaccinatie.
U krijgt de prik in de bovenarm.

Hoe is dit vaccin goedgekeurd?
Dit vaccin is sneller ontwikkeld en goedgekeurd. Hoe kan dat?
- Er is in de hele wereld gewerkt aan een vaccin tegen het coronavirus. De kennis hierover is snel gedeeld.
- Veel onderzoeken naar de veiligheid en werkzaamheid van het vaccin zijn nu tegelijkertijd uitgevoerd. In plaats van na elkaar. Dit scheelt veelt tijd.
- Deze onderzoeken zijn direct beoordeeld op het moment dat de resultaten bekend waren.
- Hierdoor kon het coronavaccin zo snel worden ontwikkeld en goedgekeurd. Zonder dat er belangrijke stappen zijn overgeslagen.
Dit vaccin is goedgekeurd door het Europees Medicijn Agentschap ( EMA). Het College Ter Beoordeling van Geneesmiddelen ( CBG) is hier onderdeel van.

let op!
U mag autorijden als u dit vaccin heeft gehad. Rijd geen auto als u last heeft van bijwerkingen zoals moe zijn.

Bent u zwanger? Of wilt u zwanger worden? Het is niet voldoende bekend of dit vaccin veilig is voor de baby in uw buik. Advies RIVM: Stel de vaccinatie uit tot na de zwangerschap.

belangrijkste waarschuwingen
Vraag aan uw arts of u dit vaccin mag krijgen als u:
- Een slecht afweer heeft bijvoorbeeld door ziekte of door het gebruik van medicijnen.
- Bloedverdunners gebruikt. Of als u een ziekte heeft waardoor uw bloed minder goed stolt.
- Eerder een ernstige allergische reactie heeft gehad op een ingrediënt van een vaccin.

Maak een nieuwe afspraak als u:
- Ernstig ziek bent of hoge koorts heeft voordat u de vaccinatie krijgt. Of als uw klachten heeft die vaak voorkomen bij het coronavirus.
- De afspraak voor vaccinatie heeft gemist

Belangrijkste bijwerkingen
Net zoals bij andere vaccins kunt u last krijgen van bijwerkingen. Dit komt omdat het vaccin ervoor zorgt dat de afweer van uw lichaam gaat werken. Afweer zorgt voor bescherming tegen het coronavirus.

Uit onderzoeken zijn de volgende voorkomende bijwerkingen bekend:
- Pijn op de plek van de prik ( 75%)
- Hoofdpijn (39%)
- moe zijn ( 37%)
- Spierpijn (25%)
- Koorts ( 8%)

Dit zijn bijwerkingen die bij andere vaccins ook voorkomen. Alle genoemde bijwerkingen duren meestal 1 tot 2 dagen.

Meer weten?
Heeft uw vragen of twijfels over vaccineren? Bespreek deze dan met uw arts.

Kijk voor de officiele bijsluiter van dit vaccin op geneesmiddeleninformatiebank.nl. Ga voor meer informatie naar coronavaccinatie.nl.
Wilt u een bijwerking melden of hier meer over weten? Dit kan op lareb.nl.

BRON
colofon. Deze informatie komt van de Nederlandse Medicijnautoriteit CBG. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Lees voor de volledige informatie over dit vaccin de officiële bijsluiter en volg de adviezen van uw arts. Actualisatie: december 2020.

Ik had nog niet gezien dat de officiële bijsluiter online in het Nederlands te vinden is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:12

Het mag dus wel maar in overleg met je huisarts . Die krijgen het nog druk met 2 miljoen mensen die bloedverdunners gebruiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:13

Er staat niet in de tekst dat je het niet mag vaccineren bij bloedverdunners. Er staat dat je even met je dokter moet overleggen als je bloedverdunners of andere problemen qua stolling hebt.

Dat is toch ook wel logisch als men met een naald in je gaat prikken? Letterlijk 2 seconden googlen geeft je de uitgebreide context:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... nners-neem

Citaat:
Ja, meestal kun je gewoon gevaccineerd worden, maar soms is overleg met de trombosedienst nodig over het juiste tijdstip van vaccineren en de plek waarop je gevaccineerd wordt. Geef daarom bij het maken van de afspraak aan welke bloedverdunners je gebruikt.

Er is dus geen reden om niet te vaccineren bij bloedverdunners, laten we dat ook niet de wereld in helpen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-01-21 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:13

De laatste keer dat ik een vaccinatie kreeg vroegen ze overigens ook of ik bloedverdunners gebruikte. Misschien is dat wel een standaard ding bij vaccineren.

Overigens, secricible, in de originele bijsluiter (die in het Engels) staat het wel wat anders omschreven. Als je dat iets verkeerd vertaalt snap ik dat mensen denken dat het helemaal niet mag. (Zeker als dat al de richting is waar je naartoe wilt denken :o)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:18

Vayo schreef:
SusanH schreef:

Ik heb gelukkig niet eens corona gehad en vind soms mijn autosleutels al terug in de koelkast :+

Ik mag 24-1 en 14-2 voor mijn vaccinatie. Gezellig uitje voor de zondag :D

Romantisch op Valentijnsdag! Kun je een leuk uitje van maken :)

Goed dat ze ook op zondag prikken trouwens. Mijn moeder heeft ook de oproep en kan de 20e al terecht. Zij werkt in een verzorgingshuis.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:18

Het zou best wel kunnen hoor. Ik heb bij hepatitis B niks geen vragen gekregen bedenk ik mij nu.

Er stond mij bij dat er ooit een bericht ergens was geplaatst op een nieuwssite ( volgens mij NOS) dat het met bepaalde medicatie zoals bloedverdunners niet mag. Maar duidelijk al meer onderzoek naar gedaan.

Het ging er mee om dat mijn moeder dit dacht en ik hiervan wat in de war raak. Mijn moeder vindt de brief te enthousiast getypt met te weinig gevaarlijke kanten. Terwijl elk vaccin in mijn ogen een risico KAN zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:19

Alles kan een risico zijn in dit leven :j

Corona krijgen is ook best een risico.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:20

De ziektes waar tegen gevaccineerd word kunnen nog veel heftiger uitpakken. Je moeder is als kind niet gevaccineerd ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:24

Welke gevaarlijke kanten zouden ze er trouwens in moeten zetten? Ze zetten er toch bij wanneer je met je arts moet overleggen?
Er staan juiste feiten in beschreven.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:26

bigone schreef:
De ziektes waar tegen gevaccineerd word kunnen nog veel heftiger uitpakken. Je moeder is als kind niet gevaccineerd ?

Ja ze is wel gevaccineerd als kind zijnde. Wat ik best bijzonder vindt mijn oma heeft zicht nooit laten enten en de moeder van mijn oma was er ook op tegen. Het zit denk ik wat in de familie dan. Ik mocht de baarmoederhalskankerprik ook niet hebben. Toen was ik nog heel bang dus was ik er blij om dat ik niet heen hoefde. Het ligt er ook aan wat voor vaccin. Tegen hepatitis moest ik wel ophalen en mijn zusje moest ook tegen hersenvliesontsteking vorig jaar. Mijn moeder heeft liever alleen vaccins die er al jaren zijn ( terwijl ik er dan ook op wijs dat dat net zo goed mis kan gaan).

@verootjoo

Eens , dat argument probeer ik ook in mijn hoofd te stampen. Ik misschien dat er een kans is dat corona zelf nog meer schade geeft dan een vaccin.