Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:28

Binnen die honderden jaren ontstaan/muteren er nog veel meer virussen, waaronder er best een paar zullen zijn die nog levensbedreigender of besmettelijker zullen blijken te zijn. Wat dat betreft is het intomen van deze pandemie hopelijk iets waarvan we zullen leren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:32

mysa schreef:
Binnen die honderden jaren ontstaan/muteren er nog veel meer virussen, waaronder er best een paar zullen zijn die nog levensbedreigender of besmettelijker zullen blijken te zijn. Wat dat betreft is het intomen van deze pandemie hopelijk iets waarvan we zullen leren.

Maar schijnbaar hebben we na al die pandemieën nog helemaal níks geleerd.

Ik vraag me wel eens af wat er gebeurt was als ze die ene vieze vleermuisetende gek meteen hadden weggestopt voor 3 weken of langer. Of meteen daar alles op slot en die gekken niet rond laten reizen over de hele wereld. Sorry, ik ben zo kwaad over dat beleid nog steeds.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:57

sureido schreef:
verootjoo schreef:
Tot nu toe is elke pandemie nog uitgedoofd, dus 100en jaren lijkt me wat overdreven.

Er wordt toch nogal vaak genoemd dat een vaccin niet de oplossing gaat zijn en dat t meestal tien jaar duurt voor zoiets gevonden wordt. Zie dit dus ook geen 10 jaar voor me.

In normale situaties duurt het 10 jaar. Nu is de vaccinontwikkeling in overdrive omdat het de hele wereld hard raakt. Dat is wel incentive om er lekker veel geld in te pompen zodat er snel een vaccin is.

Of het veiligheidsonderzoek goed wordt uitgevoerd is een andere discussie, maar het gaat geen 10 jaar duren voordat er een vaccin is.

Vaccin is toch de enige oplossing ook? Immuniteit duurt niet lang. Andere opties zijn niet op de lange termijn houdbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 04:23

mysa schreef:

Waarbij levensbedreigender niet echt in het voordeel is van het virus. Want virussen hebben veel meer aan een levende gastheer als het gaat om reproduceren en verspreiden. Liefst met milde klachten.

Maar na deze ervaring zullen we altijd leven met het idee dat er weer een virus komt. Ongeacht wanneer het gebeurt en hoe erg: naïef en zorgeloos zijn we nooit meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 05:36

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 06:49

Op zich kan ik me daar wel in vinden. Maar dan hebben veel jongeren wel een stoornis. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:38

Vandaag wordt er weer gedemonstreerd in Den Haag, maar de ME staat al paraat en terecht. Dat die huilstruiken roepen dat Nederland een dictatuur is en dat hun vrijheid is afgepakt is bizar. Als dat zo was zaten die wappies allang in de bak :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:41

Fitzroy schreef:
Op zich kan ik me daar wel in vinden. Maar dan hebben veel jongeren wel een stoornis. :+

Dat is te kort door de bocht als je het artikel leest. Het gaat om doelbewust niks willen doen. Dat gaat voor de meerderheid van de jongeren die af en toe samen naar een feestje wil niet op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:53

sureido schreef:
mysa schreef:

Maar schijnbaar hebben we na al die pandemieën nog helemaal níks geleerd.

Ik vraag me wel eens af wat er gebeurt was als ze die ene vieze vleermuisetende gek meteen hadden weggestopt voor 3 weken of langer. Of meteen daar alles op slot en die gekken niet rond laten reizen over de hele wereld. Sorry, ik ben zo kwaad over dat beleid nog steeds.

De spaanse griep was ook na 2 jaar klaar, dus 10 jaar lijkt me redelijk sterk :D
En epidemieën en pandemieën zijn van alle tijden en van alle oorzaken en zullen ook voor altijd blijven komen en gaan. En jawel, daar hebben we wel van geleerd. Namelijk dat afstand houden, hygiëne en isoleren de beste oplossingen zijn om een pandemie onder controle te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:06

Cayenne schreef:
Excuses als dit al is gedeeld, maar het is wel ontopic: https://www.psypost.org/2020/08/sociopa ... ures-57773

"Sociopathic traits linked to non-compliance with mask guidelines and other COVID-19 containment measures".

Dat mensen met een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis of trekken daarvan zich minder goed aan de maatregelen houden is sowieso geen verrassing natuurlijk. Dat zijn ook mensen die eerder in de criminaliteit belanden en alcohol- en drugsproblemen krijgen.

De meeste mensen zijn gewoon wat makkelijker geworden omdat ze de noodzaak niet meer zien, omdat het gewoon best goed ging. Dat is iets anders dan mensen die schijt hebben aan alle regels, ook als er weer honderden doden gaan vallen iedere dag. Die groep is niet zo heel groot gelukkig. En daar gaat dit onderzoek blijkbaar over:
Citaat:
These traits explain, at least partially, the reason why people continue not adhering to the containment measures even with the increasing numbers of cases and deaths,” the researchers said.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:11

Arabesk schreef:
Vandaag wordt er weer gedemonstreerd in Den Haag, maar de ME staat al paraat en terecht. Dat die huilstruiken roepen dat Nederland een dictatuur is en dat hun vrijheid is afgepakt is bizar. Als dat zo was zaten die wappies allang in de bak :+

Dat het maar heel hard mag regenen in Den Haag vanmiddag , ben benieuwd hoe principieel ze dan nog zijn.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:17

IMANDRA schreef:
Vaccin is toch de enige oplossing ook? Immuniteit duurt niet lang. Andere opties zijn niet op de lange termijn houdbaar.

Als immuniteit niet mogelijk is gaat een vaccin ook vrij weinig uithalen :+
Dat antilichamen niet lang in het bloed blijven zitten wil niet zeggen dat er geen immuniteit is. Je immuun systeem heeft geugencellen die na een eerste besmetting het virus kunnen herkennen en dan weer snel die antistoffen aan kunnen maken. Van die geheugencellen weten ze nog niet hoelang deze actief blijven, maar daarop zal een vaccin ook gebaseerd zijn.

Citaat:
De spaanse griep was ook na 2 jaar klaar, dus 10 jaar lijkt me redelijk sterk

Dat zegt niets over het huidige virus. Als je kijkt naar andere coronavirussen zie je dat SARS na een paar jaar uitgestorven is, maar MERS is er na 8 jaar nogsteeds.

SARS is destijds overwonnen door social distancing en vooral snel en effectief testen waardoor de besmette mensen optijd geïsoleerd konden worden. Daar valt hier nog een hoop winst mee te behalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:19

Ik zei het ook iets te simpel, ik bedoelde meer dar ieder virus ook zonder vaccin uiteindelijk wel tot een vorm komt waarbij we weer normaal ons ding kunnen doen. Dus dat ik niet geloof dar deze maatregelen nodig zijn tot er al dan niet een vaccin is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:23

Toch kan je de aanpak van Sars en dit toch niet met elkaar vergelijken? Dat kan alleen in de beginfase dan .. en daar is het nou eenmaal niet goed gegaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:33

sureido schreef:
Andere discussie misschien maar waarom moet de mens altijd alles en iedereen willen redden? Topbedrijven krijgen zoveel geld, laat ze balen er staan toch weer nieuwe op. Hetzelfde met oudjes in de verzorghuizen, mijn oma leeft liever een jaar gewoon zoals het was dan 10 jaar in een gesloten afdeling. Maar wordt dat gevraagd? Nee, ze werden gewoon opgesloten. Net of die mensen gelukkiger worden van daar in hun eentje zitten. Wat een rare wereld leven we in, wanneer levensduur belangrijker wordt dan levenskwaliteit. Ik begrijp dat niet helemaal.

Ik begrijp je punt en ben het er wellicht deels mee eens, maar ik vind wel dat je niet zo mag oordelen. Als er middelen zijn om een leven te redden, moet je die gebruiken. Daarnaast, hoe ga je dan besluiten wie er wel mag leven en wie niet?

Sowieso zetten we in Nederland vaak levenskwaliteit voor levensduur dus bij ons is dat veel minder aan de orde.

Persoonlijk denk ik dat een pandemie als deze al veel minder impact zou hebben als er niet zo veel mensen op deze aarde zouden rondlopen. En dat is een probleem wat we bij het begin moeten aanpakken.
Wereldwijd een geboortebeperking bijvoorbeeld. Het hebben van meer dan 2 kinderen niet meer (financieel) stimuleren. Mensen die geen kinderen willen steunen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:34

Cayenne schreef:
Excuses als dit al is gedeeld, maar het is wel ontopic: https://www.psypost.org/2020/08/sociopa ... ures-57773

"Sociopathic traits linked to non-compliance with mask guidelines and other COVID-19 containment measures".

Dit onderzoek kijkt naar persoonlijkheidseigenschappen en hoe die correleren met naleven van maatregelen. Wil niet zeggen dat die persoonlijkheidseigenschappen dan ook bepalen hoe iemand met de maatregelen om gaat. Het kan ook vise versa: de omstandigheden en de maatregelen maken dat bepaalde eigenschappen sterker naar voren komen.
Stress en angst kunnen bij iemand het gevoel van "ieder voor zich en God voor ons allen" versterken en inlevingsvermogen verlagen. Stress interfereert ook met het cognitief verwerken van informatie en maakt mensen impulsiever.

Het zou dus ook kunnen dat de omstandigheden rondom COVID-19 bepaalde eigenschappen die bij mensen latent aanwezig zijn meer op de voorgrond brengt.

Als je echt objectief wil meten zou je je 0-meting op persoonlijkheidseigenschappen voor de uitbraak gedaan moeten hebben.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:40

lenaa_tje schreef:
Toch kan je de aanpak van Sars en dit toch niet met elkaar vergelijken? Dat kan alleen in de beginfase dan .. en daar is het nou eenmaal niet goed gegaan.

Nee dat klopt, aangezien SARS voornamelijk in Azië is gebleven. Maar ook toen heeft China te lang gewacht met informatie delen en waren ze te laat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:50

secricible schreef:
Ik zei het ook iets te simpel, ik bedoelde meer dar ieder virus ook zonder vaccin uiteindelijk wel tot een vorm komt waarbij we weer normaal ons ding kunnen doen. Dus dat ik niet geloof dar deze maatregelen nodig zijn tot er al dan niet een vaccin is.

... ebola?

Voor ons gelukkig ver van ons bed.

Gelukkig is er een vaccin, want ebola uitbraken (brrrrr).

(Het virus is zo besmettelijk en zo dodelijk dat de uitbraak vaak wel stopt - omdat iedereen dood is.)

Bij de pest (accoord, een bacterie ipv een virus) heeft het bijna twee eeuwen gekost en is half Europa gestorven 'voordat we terug konden naar normaal'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:00

Viral hepatitis is nog altijd verantwoordelijk voor zo‘n 1,4 miljoen doden per jaar. Er zijn welliswaar vaccinaties voor dus voor het rijke westen lijkt het een pietluttigheidje maar dat betekend niet dat iedereen in de wereld daar in aanmerking voor komt.
Voor Covid verwacht ik hetzelfde: hier komt het onder controle, wat er in de rest van de wereld gebeurd is dan niet meer zo belangrijk.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:16

De pest bestaat ook nogsteeds maar gelukkig hebben we daar tegenwoordig antibiotica voor.

Maar ik denk dat dat voorbeeld wel de vinger op de zere pols legt. Er was toen al overbevolking en als dat destijds niet gebeurt was zou het nu allang niet meer leefbaar zijn geweest. Nu is er ook overbevolking en dan zullen dit soort ziektes altijd makkelijk om zich heen kunnen grijpen. Als je het puur biologisch bekijkt is het een proces om de natuurlijke balans te herstellen, net als bij andere diersoorten gebeurt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:39

Sizzle schreef:
Viral hepatitis is nog altijd verantwoordelijk voor zo‘n 1,4 miljoen doden per jaar. Er zijn welliswaar vaccinaties voor dus voor het rijke westen lijkt het een pietluttigheidje maar dat betekend niet dat iedereen in de wereld daar in aanmerking voor komt.
Voor Covid verwacht ik hetzelfde: hier komt het onder controle, wat er in de rest van de wereld gebeurd is dan niet meer zo belangrijk.

Precies ik ben blij dat in ben ingeënt tegen hepatitis en het dus niet kan krijgen. Maar vind het dan bijzonder in arme landen is het vaccin er niet en sterven er mensen aan terwijl het niet nodig is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:43

Sky_Britt schreef:
Viruswaanzin is ook een hoop mis mee dus denk asjeblieft niet dat ik daar achter sta. Er is niet 1 goed standpunt in deze discussie want we weten nog niet alles en we kunnen de toekomst niet voorspellen. Wellicht heb ik het mis en verdwijnt het virus vanzelf als we nu allemaal goed samenwerken, maar ik zie dat niet gebeuren. De maatregelen die jij noemt zijn makkelijk in te passen in de huidige maatschappij. Zo ook de 1.5m tot op zekere hoogte, veel thuiswerken en hygiene regels, helemaal niets mis mee. Maar de maatregelen die betrekking hebben op de gezondheidszorg, transport en hele sectoren van de economie zijn desastreus voor iedereen. Wat ik bizar vind is dat mensen dat niet kunnen/willen zien.

Welke maatregelen zijn er dan desastreus voor de gezondheidszorg en het transport? De sector die de grootste klappen krijgt is de horeca, maar dat was toch al een sector die behoorlijk uit zijn voegen gegroeid was en waar een sanering onvermijdelijk was.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:50

Maar dat natuurlijke proces wordt wel ondermijnd door de mens. Natuurlijk wil ik ook dat oma opa mam en pap gered worden wanneer het eenmaal kritiek wordt maar als ik nu even zonder gevoel na ga denken is het eigenlijk best bizar dat de wereld zoveel tekenen geeft en de mens maar door gaat met waar ze mee bezig zijn :+ maar dat gaat weer heel diep en volgens mij ook wel een andere discussie. Maar vraag me wel af dat wanneer er veel minder mensen zouden zijn, of dan ook de pandemieën etc minder worden.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:07

Karl66 schreef:
Welke maatregelen zijn er dan desastreus voor de gezondheidszorg en het transport? De sector die de grootste klappen krijgt is de horeca, maar dat was toch al een sector die behoorlijk uit zijn voegen gegroeid was en waar een sanering onvermijdelijk was.

Het uitstellen van behandelingen en operaties. Het niet meer in persoon opvolgen van mensen die al onder behandeling staan. Het (deels) dichtgooien van fabrieken waar grondstoffen voor medische producten worden gemaakt, dichte grenzen en verminderd vliegverkeer om die grondstoffen over de wereld te vervoeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn enorm veel schakels en landen betrokken bij de productie van elk klein product en als er ergens een kink in die kabel zit leid dat tot enorme problemen. Om ventilatoren te kunnen blijven produceren hebben de bedrijven met enorm veel landen om tafel moeten zitten om uitzonderingen te krijgen op de maatregelen, maar dit geld niet voor alle andere producten. Buiten dat dit levens kost leid het ook tot enorme verliezen in de gezondheidszorg waardoor er bespaard zal moeten worden op innovatie en vernieuwing.
Ik denk dat dit voor erg veel sectoren geld en dat het niet meteen zichtbaar is wil niet zeggen dat het geen groot probleem is.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:09

Met andere woorden, iedereen die wat ouder is en wat mankeert, mag lekker doodgaan? Misschien muteert het virus wel zo dat ook jongere mensen erg ziek worden en doodgaan. Denk je er dan nog steeds zo over?

Ik schrik echt van de reacties van jongere mensen, ze doen alsof ze al jaren opgesloten zitten. Het is nog maar een paar maanden aan de gang en wij hebben hier helemaal niet zoveel beperkingen. Ik vind het super egoïstisch dat mensen zich niet een klein beetje aan kunnen en willen passen alleen maar, omdat ze feestjes willen vieren en op vakantie willen gaan. Daar mogen de zwakken en ouderen gewoon voor doodgaan. Wat een mentaliteit.

De zorg is alweer opgestart en je kan bijna overal snel terecht voor een behandeling. Ik ga er vanuit, dat het gewoon blijft doorgaan nu, ook als er meer besmettingen komen.