Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nairua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:50

Ook donor hier. Misschien wat onconventioneel maar geen bloed/plasma maar een nier.

Kun je ook maar 1x doen natuurlijk. :D

petitparis

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:56

@Montgri: veel vrouwen die ik ken kunnen niet doneren wanneer ze ongesteld zijn, omdat hun ijzergehalte dan te laag is.
Verder is het hier de regel dat alvorens je kan/mag doneren je een flesje water van 33cl moet drinken, weet niet hoe dit is in NL en na de gift krijg je frisdrank om zowel vocht als suikers wat aan te vullen. Misschien is het een idee om een half uurtje voor je moet gaan een herinnering te plaatsen dat je een glaasje fris oid moet drinken en eventueel tijdens de gift ook wat bij de hand te houden?

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:00

petitparis schreef:
@Montgri: veel vrouwen die ik ken kunnen niet doneren wanneer ze ongesteld zijn, omdat hun ijzergehalte dan te laag is.
Verder is het hier de regel dat alvorens je kan/mag doneren je een flesje water van 33cl moet drinken, weet niet hoe dit is in NL en na de gift krijg je frisdrank om zowel vocht als suikers wat aan te vullen. Misschien is het een idee om een half uurtje voor je moet gaan een herinnering te plaatsen dat je een glaasje fris oid moet drinken en eventueel tijdens de gift ook wat bij de hand te houden?

In Nederland krijg je niet alvorens een flesje water dat je moet opdrinken. Achteraf moet je wel wat drinken, of dat nou fris, koffie of thee is. En wordt je zowat verplicht iets te eten van een roze koek, ontbijtkoek, banaan of iets anders. Even 20 minuten zitten en dan mag je weg. Eerder ook wel volgens mij, maar het gaat er om dat je even rust neemt voordat je weer weggaat.

Tijdens de gift ga ik nu inderdaad ook wel een flesje bij me houden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:07

Hier laatst ook weer plasma gedoneerd. Volgende afspraak kan pas over 2 maanden wanneer ik ook kan. ....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:16

zo zie je weer maar eens de verschillen :)

Hier is het bij de lokale afname punten ook veel gezelliger en heb ik al taart, pannekoeken, ijs, wafels etc gekregen na de donatie. Maar als ik naar het donorcentrum ga voor plasma, dan zijn het alleen voorverpakte wafeltjes en in de zomer ijsjes. Maar goed daar doneer ik niet voor natuurlijk, al is het ene wel veel lekkerder dan het andere O:)

Denk dat het hier bijna 2 weken geleden is dat ik plasma gegeven heb en verwacht elk moment weer een telefoontje om te komen doneren. Ik heb bijna zin om mij vd lijst te laten halen... Mijn partner wordt de dag dat zijn donatie 14 dagen geleden, is al opgebeld voor een nieuwe afspraak. En hij durft geen nee te zeggen ook al "recupereert" hij vrij slecht, zeker als hij volbloed of plaatjes geeft.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:37

Montgri schreef:
petitparis schreef:

In Nederland krijg je niet alvorens een flesje water dat je moet opdrinken. Achteraf moet je wel wat drinken, of dat nou fris, koffie of thee is. En wordt je zowat verplicht iets te eten van een roze koek, ontbijtkoek, banaan of iets anders. Even 20 minuten zitten en dan mag je weg. Eerder ook wel volgens mij, maar het gaat er om dat je even rust neemt voordat je weer weggaat.

Tijdens de gift ga ik nu inderdaad ook wel een flesje bij me houden.

Ik krijg bij Sanquin Rotterdam áltijd een flesje water wat ik van te voren op moet drinken...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:38

Grappig al die verschillen! Bij ons hoef je niet verplicht wat te drinken vooraf en ook niet achteraf. Vaak genoeg zonder iets te drinken en eten in de auto gestapt en naar huis gereden (thuis dan wel wat gegeten en gedronken natuurlijk). Ik drink nooit extra voor een donatie, omdat ik anders om de tien minuten moet plassen. Ik vraag altijd tijdens de donatie een flesje water of neem dat mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:01

Tijdens mij intake zag ik dat mensen een bekertje water kregen.
En daarna inderdaad nog ergens naar binnen gingen.

Ik zag tijdens het wachten ook mensen tijdens het doneren ergens in knijpen en weer loslaten.
Is dat nog ergens goed voor?

Hoor je nog welke bloedgroep je hebt na een intake?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:02

linnie050 schreef:
Tijdens mij intake zag ik dat mensen een bekertje water kregen.
En daarna inderdaad nog ergens naar binnen gingen.

Ik zag tijdens het wachten ook mensen tijdens het doneren ergens in knijpen en weer loslaten.
Is dat nog ergens goed voor?

Hoor je nog welke bloedgroep je hebt na een intake?

Dat is voor de bloed doorstroming. Ik heb dat niet nodig, bij mij loopt het als een speer hahaha.

Ja :) Ik heb zelfs een sleutelhanger gekregen met mijn bloedgroep eraan.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:16

Ja, het komt ook op je bloeddonorpasje te staan welke bloedgroep je hebt. Altijd handig, want ik vergeet het altijd, oeps. En je krijgt inderdaad een sleutelhanger :P

Eigenlijk best apart dat het per locatie verschilt. Ik ga altijd in die van Almere, dat is zo’n rijdende bloedbankbus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:00

Nairua schreef:
Ook donor hier. Misschien wat onconventioneel maar geen bloed/plasma maar een nier.

Kun je ook maar 1x doen natuurlijk. :D

Wat mooi, zeg. Ken je de ontvanger? Ik overweeg dit ook, maar moet even een onderzoekje afwachten. Merk je er verder bij jezelf nog wat van? Bloeddruk, vermoeidheid, aanpassingen in je dieet of zo? Mag je nog bloed doneren als je dat zou willen?

Ik ben ook bloed-, stamcel- en orgaandonor. Heb bloed gegeven op twee verschillende locaties en merkte inderdaad ook wel wat kleine verschillen! :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:50

Na een paar jaar niet durven en kunnen doneren mag ik volgende week weer.

Iemand tips? Kan je vragen of ze de naald Bv even afplakken met een watje?( ik word naar als ik ernaar kijk)
Mag je ondertussen ook even op je telefoon?

Is t nu met Corona erg anders?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:46

Op je telefoon kijken mag zeker. Ik geef altijd aan dat ik het prikken heel vervelend vind en dat ik even een filmpje ga kijken. Is geen enkel probleem. Maakt hen het uit of je kijkt of niet :Y)

Ik merkte met corona weinig verschil. Handen desinfecteren en ze dragen mondkapjes. Afstand houden in de wachtkamers maar daar houdt het wel op. Je kan natuurlijk moeilijk 1,5 meter afstand houden met de mensen die je prikken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:18

Je moet nu een mondkapje op, behalve tijdens het doneren.

Ik ben altijd op mijn telefoon bezig tijdens het doneren haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:32

Muze schreef:
Na een paar jaar niet durven en kunnen doneren mag ik volgende week weer.

Iemand tips? Kan je vragen of ze de naald Bv even afplakken met een watje?( ik word naar als ik ernaar kijk)
Mag je ondertussen ook even op je telefoon?

Is t nu met Corona erg anders?

Wat stoer dat je gaat terwijl je naar wordt van het prikken! Goed eten en drinken voordat je gaat. Eventueel jezelf inderdaad even afleiden als je het naar vindt en het vooral aangeven als het niet goed voelt! En gewoon de andere kant op kijken als je het een naar gezicht vindt; dat apparaat piept vanzelf als het te langzaam gaat of als je klaar bent. Succes! *\o/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:27

Ik zou ook vooral aangeven dat je bang bent. Tijdens de eerste keer doneren word je sowieso goed in de gaten gehouden en krijg je een flesje water. Tijdens de donatie drink ik altijd een flesje water leeg, om direct vocht weer aan te vullen. En daarna eet ik wat in het donor café.

Oh ja en ik ga altijd in de avonden, na het avondeten doneren. Dan heeft mijn lichaam wat meer bij te zetten na een stevige maaltijd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:45

Er was Alleen nog plek precies op tijd van avondeten.
Ervoor eten wordt net te krap..
Dus kan wel een broodje ofZo van tevoren eten.
Zal ook water meenemen.
Het is dus eigenlijk mijn tweede keer doneren maar de eerste keer is dus al jaren terug.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:29

Zeker iets eten voor dontie!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:52

Dit keer ging het prima gelukkig.
Nergens last van.
Alleen dag later zo slap als een vaatdoek, alles kost vreselijk veel energie.

Herkenbaar?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:24

Helaas al een tijdje geen donatie meer gedaan en daarom ook geen actief donor meer bij Sanquin. Ik gaf plasma in Amersfoort maar ben verhuisd naar Tiel, hier kan je helaas maar een keer in de week terecht voor alleen bloed. Terwijl ik juist plasma ben gaan geven omdat mijn bloedgroep niet veel opgeroepen wordt.. Wie weet in de toekomst weer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:03

Muze schreef:
Dit keer ging het prima gelukkig.
Nergens last van.
Alleen dag later zo slap als een vaatdoek, alles kost vreselijk veel energie.

Herkenbaar?

Nee eigenlijk niet. Ik heb weleens na de donatie dat ik sneller duizelig ben met opstaan maar de volgende dag voel ik me weer prima.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:19

Hier ook sinds kort bloeddonor, heb 1.5 week voor het eerst gedoneerd.
Voelde me ook prima op t moment, nog wel wat dagen moe en slap geweest. Maar misschien moet ik de volgende keer na mijn donatie iets rustiger aan doen (had nu nog boodschappen gedaan, paard gereden en 30 balen hooi gesjouwd) :))

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:08

Ik heb me pas aangemeld als stamceldonor.
Ik heb bijna twee maanden geleden mijn stamcellen gedoneerd aan mijn broertje. Aangezien ik benaderd was om speciaal voor hem te doneren stond ik niet automatisch in het donorbestand. Ik heb me toen gelijk aangemeld.
Zeker nu ik van dichtbij heb meegemaakt wat zoiets kan betekenen voor een ander!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:03

Ik mag voorlopig eventjes niet... ondanks telkens goede HB-waarden toch te lage ijzerwaarden.
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 01:18

Jij zit nog relatief goed met je 19ng/mL. Ik zat op 4ng/mL :=

Mag nu weer tijdje niet doneren vanwege b12 tekort :roll: Schiet niet op dit terwijl ze m'n bloed erg graag willen want O-.