"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:28

Maar waar ligt de grens? Bij 'maar jij eet natuurlijk ook niet veel tijdens de lunch' of 'oh, jij kan dat wel hebben!'? Wij zeggen op het werk vaak ook als iemand een tweede pakt van een traktatie 'oh, jij kan 't hebben!'. Helemaal niet banketstaaf bedoeld...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:32

Ik wil de reacties wel eens zien als je bij een stevige dame zou zeggen: weet je dat wel zeker!
Dat is voor mij hetzelfde eerlijk gezegd.

Als het directe kollega's zijn tijdens een verjaardag oid dan is het meestal wel gewoon grappig bedoeld, maar gewoon een willekeurig iemand op de afdeling waar je zelden een woord mee wisselt...sorry, dat vind ik echt heel raar.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:40

Het is inderdaad niet zo'n slimme opmerking want je weet niet hoe hij aan gaat komen bij de andere persoon.

Ik heb wel altijd het idee dat mensen alleen dat soort opmerkingen maken naar mensen waarvan ze dénken dat die het niet verkeerd op gaan pakken, omdat ze toch slank zijn bijv. Dat diegene dat dan nooit gezegd had als diegene wel echt overgewicht had zeg maar.

Maar hoe dan ook, als je tevreden bent met je lijf, laat je het lekker van je af glijden. :

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:41

Tja, zo´n boodschap op Facebook is natuurlijk wel een visie van "echte mannen" zogenaamd, met ander woorden, niet van de hele bevolking. Er zullen ook wel mannen zijndie op bottige mensen vallen.
Maar eerlijk is eerlijk, erg erotisch is het niet in mijn ogen, maar hey, ik ben een vrouw en niet lesbisch. Maar als ik dus een erotisch plaatje moest schieten zou ik daar geen bottige vrouw voor kiezen. Om een of andere reden gaat " wulpsheid" toch gepaard met "vlezig", idd.
Maar misschien is dat iets ouderwets ofzo.

Hoe dan ook, als iemand roept dat speeltogen mooi zijn, wil dat niet zeggen dat de hele bevolking vindt dat alleen vrouwen met spleetogen mooi zijn.
Ik zou me echt niet kwaad maken om zo´n boodschap op Facebook, hoor. Ieder z´n meug.

@HC nog 1 keer "te" geldt zowel als voor te dik als voor te mager en voor de rest komen vrouwen gewoon in alle vormen en maten en figuren zonder dat ze nou persee ongezond zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Een prettige uitstraling is mooi en daarom kan een vriendelijk mollig persoon mooier zijn dan een zuur mager persoon.
Ik denk ook dat een persoon die gelukkig is in zijn lijf een betere uitstraling heeft dan eentje die continue zit te dieten of zwaar te sporten om "het lijf mooi te maken/houden".
Ik kan daar ook niet mee praten, want het enige waar ze het over hebben is hun lijf en wat ze er wel niet allemaal aan doen. Ik vind het onderhoud van je lijf nou geen "gezellig" of "diep" gespreksonderwerp.
En dat gaat dus op voor dik, dun, en perfect BMI.

Dat is wat anders dan gewoon gezond eten, bewegen en leuke kleding aan doen en je opmaken, by the way.

Hoe dan ook:
Het zit ´m niet in je figuur of gewicht of je "mooi" bent.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-07-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:43

Lusitana schreef:
Tja, zo´n boodschap op Facebook is natuurlijk wel een visie van "echte mannen" zogenaamd, met ander woorden, niet van de hele bevolking. Er zullen ook wel mannen zijndie op bottige mensen vallen.
Maar eerlijk is eerlijk, erg erotisch is het niet in mijn ogen, maar hey, ik ben een vrouw en niet lesbisch. Maar als ik dus een erotisch plaatje moest schieten zou ik daar geen bottige vrouw voor kiezen. Om een of andere reden gaat " wulpsheid" toch gepaard met "vlezig", idd.
Maar misschien is dat iets ouderwets ofzo.

Nogmaals, er zit iets (heel veel) tussen 'wulps' en 'vol', en 'bottig'

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:53

"Wulps" is geen figuur, maar een eigenschap (ouderwets voor geil).
Er zit idd veel tussen bottig en vol, maar ik heb het over "vlezig" en tussen bottig en met vlees zit echt niks, het spijt me.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:58

mooi gezegd lusitana...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:12

Lusitana schreef:
"Wulps" is geen figuur, maar een eigenschap (ouderwets voor geil).
Er zit idd veel tussen bottig en vol, maar ik heb het over "vlezig" en tussen bottig en met vlees zit echt niks, het spijt me.

Oh tuurlijk :') ik haalde wulps en voluptueus door elkaar :))

Maare, je kan toch ook gewoon slank zijn!
Figuur hebben, maar niet zó vlezig zoals op dat plaatje.

Want ik ben niet zoals op dat tekeningetje, maar ik ben ook bij lange na niet bottig.
Er wordt nu steeds een beetje naar twee extremen gekeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:45

Tuurlijk kun je gewoon slank zijn met figuur, maar er zijn nu eenmaal mannen die vinden dat "meer" lekkerder is en die bedenken dan zo´n plaatje met zo´n slogan. Ieder zijn meug.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:55

Ja da's prima, daar ging het me ook niet om, maar om dat jij het steeds alleen over super vol en bottig had naar mijn idee :))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 00:00

IKKE? Nee hoor. Ik had het in verband met het plaatje over het feit dat ik (ook) bottig niet met wulps kan combineren. Dat er dan toch wel vlees op moet zitten, maar ik heb nooit gezegd dat het heel veel vlees moet zijn ofzo.

Als er een ding is dat ik steeds herhaal is het "variatie, variatie, variatie, we komen in alles soorten en maten". Er is geen standaard maat of figuur voor "mooi".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:02

Lusitana schreef:
Tuurlijk kun je gewoon slank zijn met figuur, maar er zijn nu eenmaal mannen die vinden dat "meer" lekkerder is en die bedenken dan zo´n plaatje met zo´n slogan. Ieder zijn meug.

Nogmaals:
- Het BMI is niet uit de lucht komen vallen en prima; zit ruim voldoende bandbreedte in voor de menselijke variatie en erboven is absoluut onnodig.
- Onnodig gewicht = onnodige belasting voor je paard.
De rest is een kwestie van willen of niet.

Ik ga weer strobalen sjouwen/stapelen :evaw:

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:06

Dit topic staat op mensenwelzijn hc, niet op paardenwelzijn. :evaw:

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:40

extra gewicht is ook extra gewicht wat je zelf moet meeslepen ;)
enige wat mij opvalt aan lusitana's berichten is dat schijnbaar mensen die aan hun gewicht en een voor hun perfect bmi werken alleen daarover kunnen praten.
tsk naast mijn uitgebreide fitnessroutine en dieet praat ik ook over mn paard :') (notitie: dit is grappig bedoelt, iedereen die niet mijn gevoel voor humor heeft :) )

en het zijn weer de 2 uitersten, een leuk mollig persoon en een zuur mager persoon.
een zuur mollig persoon heeft dan maar pech? en mollig en zuur? :D

eet gezond, werk aan jezelf (maakt niet uit op welke manier, doe waar jij happy van word. dat is ook aan jezelf werken ) en screw het perfecte plaatje.
en gooi die uitersten eens overboord, liever dit dan dat => meestal is het allebei niet veel soeps als het als een keuze uit 2 kwaden word gepresenteerd. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:49

minikatje schreef:
liever dit dan dat =>

Liever gewoon goéd in plaats van minder slecht ;)
Beter dan maakt nog niet goed; het is een non-argument, een non-excuus voor nog steeds gewoon niet goed.

Goed geluimd middenin BMI is voor de modale persoon een realistisch* streven :j en voor diens paard(en) _/-\o_
Daarbij bevestigt de uitzondering de regel.
Daarbij is het tekenemd dat op dit topic alleen maar smoezen voor bóven BMI te leven zijn en niet voor eronder terwijl beiden net zo verkeerd ís. Dit is een verontrustend bewijs van de verschuiving van de accepatienorm van te dik. Boven BMI is gewoon te dik.
Degenen die een gezondheidsprobleem claimen voor wat eigenelijk gebrek aan wilskracht en discipline is, moeten zich DIEP schamen, want zíj scheppen (door hún smoezen) onderbouwde situatie dat dikkerds die een gezondheidsprobleem claimen niet serieus genomen worden.

* BMI is namelijk afgeleid van wat goed is voor de modale westerse mens :)*
Dat de trend steeds overgewichtig is, is gewoon slecht, ongezond en alleen maar in het belang van de grote multi-nationals voor wie de dikkerds een excalerende bron van veelzijdige inkomsten zijn.
Dikkerds; let op uw saeck en niet op die van de dunnerds; die hebben heel wat meer recht van spreken; die betalen namelijk mee :x

Als man heb ik een gedifferentieerde preferentie; voor in bed liefst een welgevomde vriendin bovenin BMI, voor sociale gelegenheden en een avontuurlijke vakantie een midden-BMI modelvriendin en om mee paard te rijden een sportvriendin onderin BMI.
Met een beetje geluk kunnen ze goed met elkaar overweg *\%/*

Let wel; niet boven BMI net zo min als eronder. Beiden is nét zo ongewenst :)*

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:01

Huertecilla schreef:
minikatje schreef:
liever dit dan dat =>

Liever gewoon goéd in plaats van minder slecht ;)

minikatje schreef:
en gooi die uitersten eens overboord, liever dit dan dat => meestal is het allebei niet veel soeps als het als een keuze uit 2 kwaden word gepresenteerd. :)

dat staat er toch ook liefje :*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:12

minikatje schreef:
dat staat er toch ook liefje :*

We zijn het helemaal eens <3

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:17

minikatje schreef:
extra gewicht is ook extra gewicht wat je zelf moet meeslepen ;)
enige wat mij opvalt aan lusitana's berichten is dat schijnbaar mensen die aan hun gewicht en een voor hun perfect bmi werken alleen daarover kunnen praten.

Apart dat je uit al mijn berichten die vooral over "elke vrouw kan mooi zijn" gaan, maar een dingetje oppakt dat bovendien ook nog eens erg persoonlijk is een een bepaalde groep betreft.
Geobsedeerd zijn wat je onderhoud van je lichaam betreft en daar alleen over praten vind IK boring. Dat is alles dat ik zeg.

Citaat:
en het zijn weer de 2 uitersten, een leuk mollig persoon en een zuur mager persoon.
een zuur mollig persoon heeft dan maar pech? en mollig en zuur? :D

Ik verkies een leuk persoon boven een zuur persoon ongeacht het postuur, want die leuke is gelukkiger/tevereden met zichzelf. Dat is de boodschap, niet de uitersten.

Citaat:
eet gezond, werk aan jezelf (maakt niet uit op welke manier, doe waar jij happy van word. dat is ook aan jezelf werken ) en screw het perfecte plaatje.

Van mij ging het niet om een keus tussen twee kwaden, maar tussen een gelukkig persoon en een verzuurd persoon. Gelukkig zijn staat voorop, dat geeft ook een fijne uitstraling en is dus mooi.

Als je geobsedeerd bent met magerzucht, ongeacht je huidige figuur, ben je niet echt gelukkig in mijn ogen.

Dus we zeggen gewoon hetzelfde.

Jammer dat je dingen zo uit de context haalt en doet alsof ik alleen over uitersten praat terwijl ik het continue voor variatie sta.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:27

NeverGiveUp schreef:
Het is inderdaad niet zo'n slimme opmerking want je weet niet hoe hij aan gaat komen bij de andere persoon.

Daar kan ik me niet druk over maken; ligt buiten mijn invloedssfeer; de ontvanger bepaalt tóch.

Ik zeg evenwel nooit iets; eigenlijk ook niet als het ´mijn´* gf betreft.
Wie zich niet bewust is van diens overgewicht en dat een Mars oid daar aan bijdraagt gaat door een opmerking diens gedrag niet veranderen.
Wie zich er wél van bewust is gaat door een opmerking diens gedrag niet veranderen.

* tussen aanhalingstekens, want ze is van zichzelf met gelijkwaardige verantwoordelijkheden en als het haar/mij niet bevalt zoek ik gewoon een andere.
Als ze niet begrijpt/wil begrijpen dat overgewicht niet goed is en een Mars oid daar aan bijdraagt ... etc.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-07-13 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:27

Huertecilla schreef:
Als man heb ik een gedifferentieerde preferentie; voor in bed liefst een welgevomde vriendin bovenin BMI

Nou kijk, daar ging het dus om.
Dat schoonheid een aantrekkelijkheid niet gelijk is aan mager zoals de media in bepaalde landen willen voordoen, maar dat schoonheid ook best kan zitten in wat voller en met figuur. Vandaar dat er tegen actie is en er vollere vrouwen worden getoond.

Vrouwen kunnen andere vrouwen wel lelijk vinden omdat er in hun ogen teveel vlees aan zit, maar als het puntje bij paaltje komt, krijgen die ook gewoon de liefde en de sex die ze verdienen, misschien wel makkelijker. Want mannen lijken toch iets anders te kijken op dat gebied.

(En ik heb het dan niet over een BEPAALD gewicht of figuur, alleen over meer vlees dan bij henzelf. En dat kan nog prima binnen ideaal BMI liggen)

Maar eh, vraag jij iemand naar de BMI?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:34

rustig, er staat toch dat ik het allemaal niet zo zwart/wit bedoel. :) Het was gewoon even wat luchtigs tussen "jij bent dik en dat is dikkemik etc. " weet-ik-veel-wat-echte-mannen-moeten-eten posts door.
Echte mannen eten geen kaas en zeker geen honing, die kauwen gewoon op bijen. :D

Voor iemand die beide sexen kan waarderen maakt mij het niet zoveel uit, ik val op je of ik val niet op je.
en je valt wel op mij of je valt niet op mij. Komt het van 2 kanten dan kan het best gezellig worden.;)
Als streng gereformeerd opgevoed meisje heb ik al teveel tijd van mijn leven vergooit het het proberen te voldoen aan eisen die voor mij onhaalbaar waren.

lees mijn posts ook als 1 post net zoals ik bij jouw doe, dan zie je dat we gewoon over veel dingen het best wel erg eens zijn. (wat jij ook beschrijft)

Zo, tijd voor een ijsje en dan even de pony insmeren!
dieet, pony en fitness beschreven in 1 zin. My job is done ;)

Lusitana schreef:

Schatje, ik vind je ontzettend leuk. Wil je even op de weegschaal bij dat meetlint gaan staan? Ja , dat is in mijn slaapkamer. ~~}>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:37

Lusitana schreef:
Vrouwen kunnen andere vrouwen wel lelijk vinden omdat er in hun ogen teveel vlees aan zit, maar als het puntje bij paaltje komt, krijgen die ook gewoon de liefde en de sex die ze verdienen, misschien wel makkelijker. Want mannen lijken toch iets anders te kijken op dat gebied.

(En ik heb het dan niet over een BEPAALD gewicht of figuur, alleen over meer vlees dan bij henzelf. En dat kan nog prima binnen ideaal BMI liggen)

In deze draad gaat het er juist om dat de norm naar te veel in de zin van vet bóven BMI is verschoven.

Citaat:

Dat zie je, met een realistisch perspectief!!!, in levende lijve heel redelijk in een oogopslag.

Wat ik merk is, dat slechts heel weinig vrouwen door wat voor oorzaak/reden ook, zich bewust zijn hoe een persoon met een correct BMI er uit ziet; hoe de onder- en bovengrens er eigenlijk uitzien.
Door de normverschuiving; de mode van mollig, wordt de bovengrens naar boven opgerekt en de ondergrens veel te mager gevonden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:44

Daar geloof ik helemaal niets van hc. BMI is geen statisch iets dat per persoon hetzelde eruit ziet. Als ik op de ondegrens voor mijn lengte zou zitten zou je me helemaal niet meer zien, dan lag ik namelijk onder de grond. Ik zit nu op gezond gewicht net aan de bovengrens, de ondergrens is 20 kilo lichter. Ik kan best wat vet kwijt hoor, maar geen 20 kilo. Dat is meer iets voor smalle, minder gespierde dames van dezelfde lengte. Die zouden met een gewicht op de bovengrens weer flink te zwaar zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:51

Ik snap wel dat je kunt zien hoe iemand ongeveer op zijn/haar goede gewicht zit, maar je kunt mij niet vertellen dat je ook ziet dat er een kilo te veel of te weinig aan zit. Of dat je iemand aan de kant zet voor die kilo, of twee.

En ja, ik weet niet zo goed wat er aan de hand is met veel vrouwen en het beoordelen van andere vrouwen, maar het schijnt nogal lastig te zijn.
Zelfs als je vraagt welke vrouw je denkt die jouw eigen figuur heeft, wijzen ze zelden de juiste aan. Heel apart.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:54

Stel mijn date is circa 1.70.
Dan is de spreiding van het BMI van 54 tot 72 kilo met 62 kilo in het midden.
Dat is een behoorlijk forse spreiding en daaronder of -boven zie je écht wel.
Nog even;
1 meter 70 en 54 kilo
1 meter 70 en 72 kilo
Daar onder en boven heb je het over meer dan wat slank en meer dan wat mollig.

Ter illustratie; de als excuus geclaimde buitenproportie, zeg een kilo per borst éxtra, voorgevel maakt van 62 nog slechts 64; laat nog steeds 8 kilo bouw-variatieruimte.