B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:52

Ik zat op 8 weken, inmiddels op 6 weken als ik het niet vergeet tenminste. Meestal merk ik als ik heel erg moe ben. Veel uitval heb en zo dat ik weer vergeten ben te prikken. Stom maar een beroerd geheugen, terwijl het groot op een bord in de slaapkamer staat. :+

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:58

Ik word altijd zeer emotioneel. Bovenbenen gaan pijn doen. Idd veel moe zijn en niet vooruit te branden.
Zie alles veel negatiever. Nergens zin in.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:45

Ik heb een waarden van 87. Veel te laag dus. Ze heeft in m'n bovenarm geprikt. Leek mij ook veel fijner dan in je bil zoals mij eerder is verteld

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:32

Ik vind bil of bovenbeen veel prettiger dan arm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:11

Ik injecteer altijd in bovenbeen. Is ook het makkelijkste. Aangezien ik mijzelf injecteer.

Mijn moeder injecteer ik ook in bovenbeen. Die durft het zelf niet. Die injecteert liever andere mensen.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:25

Waarom is bil of bovenbeen dan fijner?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:29

Meer vlees om het bot te zeggen om te prikken en een ruimer gebied ook. Daarnaast is een arm over het algemeen juist pijnlijker dan bil of bovenbeen. Als je wat meer vet op je botten hebt is hetverschil minder maarals je dun bent zit je met de toch best lange naald zo op bot.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:35

O oké. Gelukkig heb ik aardig wat vet en spier haha. Kan wel vragen als ze het de volgende x ergens anders prikt. Maar opzich had ik er helemaal geen last van

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:36

Dat emotioneel en negatief zien.... Daar heb ik ook last van! Al ben ik nog steeds wel moe. Ben blij dat ik smiddags nu een tukje kan doen en ga haast bijna nooit later dan half 11 naar bed. En als ik kan uitslapen ben ik nog steeds moe. Al kan dat ook door slaapmedicatie komen, anders slaap ik helemaal beroerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:41

Ik heb ook nooit de energie gekregen, die ik ooit had. Weet er intussen goed mee om te gaan. Maar vaak pak ik overdag wel uurtje slaap mee.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:38

Ik kom toch nog eens spieken in dit onderwerp.
Ik heb zelf voor de tweede keer B12 te kort gehad vorig jaar.

Ik at niet veel meer en viel veel af. Woog nog maar 52 kg. Mijn vitamines waren ook veel te laag en werd dus opgenomen in het ziekenhuis. Uiteindelijk daar een week gelegen en drie keer spuiten B12 gehad. Toen ging het al veel beter.

Alleen... ze dachten dus dat ik anorexia had omdat ik zo mager was. En daarom wilde ze me dus ter observatie daar houden. Wat ik at, dronk etc. hielden ze allemaal bij en ze hielden me dus 'in de gaten'. Ik heb misschien wel honderd keer uitgelegd dat ik zeker geen anorexia had en dat ik vijf jaar geleden ook zo mager was geworden toen mijn B12 zo laag was.

Gelukkig hebben ze me na een week vrij gelaten, want ik wilde niet eens in het ziekenhuis liggen. Nu weer alles bijgespoten is gaat het weer super met me en is mijn gewicht alweer omhoog geschoten :p.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:19

En vanaf nu gewoon blijven spuiten dus?

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:28

Ik meld me ook weer heel even om te laten weten hoe alles is afgelopen.

In maart 2013 had ik een waarde van 80, linkerkant begon uit te vallen, geheugen was weg, geen concentratie en veel mentale problemen. Nu ruim 2,5 jaar later en veel ziekenhuizen in en uit is het bekend dat ik nog steeds restschade heb, maar dat er voor de rest gelukkig niets te zien is in bijv. de hersenen. Als er ook maar iets van stress is, krijg ik wel weer uitvalsverschijnselen en komt de vermoeidheid weer kijken. De neuroloog waar ik laatst ben geweest (IJsselland ziekenhuis, echt een hele goede voor mensen die op controle willen!) heeft me op het hart gedrukt de rest van mijn leven iedere maand B12 te blijven spuiten. Het mag nooit meer lager worden dan het nu is en ik mag ook niet afbouwen naar minder dan 12x per jaar, met eventuele zwangerschap moet ik zelfs dubbele dosis gaan spuiten. Of mijn klachten ooit nog verdwijnen is maar de vraag. Komende oktober ga ik waarschijnlijk weer een revalidatietraject in om de linkerkant te trainen en komende week wordt er nog één keer gecontroleerd of ik de Ziekte van Crohn zou kunnen hebben, en daarmee is het verhaal rond.

Mochten mensen ooit nog twijfelen over of ze een B12 tekort hebben, laat het testen. Wil je huisarts het niet doen, zoek een ander of laat je doorverwijzen. Zo ver wil je het dus nooit laten komen en is bij mij wel gebeurd, door de nalatigheid van een arts.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:06

Ik ga vanaf As week zelf prikken. Aan de zelfprikkers: is er een tijdstip oid waarmee je het beste kan prikken? Van vitamines/medicijnen hoor je wel eens dat je die het beste smorgens of juist voor het slapen in moet nemen....
Thanks!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:13

Ik prik eigenlijk altijd s avonds. Omdat mijn been daarna vaak wat gevoelig is en ik meteen kan gaan liggen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:27

Ik heb altijd gehoord dat je na een injectie juist moet bewegen zodat de vloeistof zich makkelijker kan verspreiden (en ook van de pijnlijke plek in je spier af komt) Ik liet me altijd S ochtends prikken bij de HA, dat beviel altijd prima :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:33

Ilse_C schreef:
Ik meld me ook weer heel even om te laten weten hoe alles is afgelopen.

In maart 2013 had ik een waarde van 80, linkerkant begon uit te vallen, geheugen was weg, geen concentratie en veel mentale problemen. Nu ruim 2,5 jaar later en veel ziekenhuizen in en uit is het bekend dat ik nog steeds restschade heb, maar dat er voor de rest gelukkig niets te zien is in bijv. de hersenen. Als er ook maar iets van stress is, krijg ik wel weer uitvalsverschijnselen en komt de vermoeidheid weer kijken. De neuroloog waar ik laatst ben geweest (IJsselland ziekenhuis, echt een hele goede voor mensen die op controle willen!) heeft me op het hart gedrukt de rest van mijn leven iedere maand B12 te blijven spuiten. Het mag nooit meer lager worden dan het nu is en ik mag ook niet afbouwen naar minder dan 12x per jaar, met eventuele zwangerschap moet ik zelfs dubbele dosis gaan spuiten. Of mijn klachten ooit nog verdwijnen is maar de vraag. Komende oktober ga ik waarschijnlijk weer een revalidatietraject in om de linkerkant te trainen en komende week wordt er nog één keer gecontroleerd of ik de Ziekte van Crohn zou kunnen hebben, en daarmee is het verhaal rond.

Mochten mensen ooit nog twijfelen over of ze een B12 tekort hebben, laat het testen. Wil je huisarts het niet doen, zoek een ander of laat je doorverwijzen. Zo ver wil je het dus nooit laten komen en is bij mij wel gebeurd, door de nalatigheid van een arts.

Heftig verhaal! En wel goed om te lezen, ik heb de neiging om erg slordig om te springen met herhaaldata, ik ga er weer even goed opletten. (Crohn en daardoor delen van darm kwijt, dus moet blijven prikken)

clouds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:29

Ik heb altijd een hoog hb gehalte gehad rond de 11. Niets aan de hand. Ijzer was ook redelijk. Vitamine D3 veel te laag. Kreeg van de huisarts tabletjes na ruim 1 jaar aan modderen en slechter voelen wilde ik toch iets anders. (Schoonzusje is apothekers ass) nu moest ik maar twee tabletjes slikken na 6 maand prikken komt er uit de uitslag dat behalve de vitamine D3 ook foliumzuur verbeneden peil ligt. Inmiddels kreeg ik vitamine capsules 25.0000 inheiden per keer dat zette zoden aan de dijk en de foliumzuur ging ook beter. Op advies van schoon zus na enige tijd ook maar de homocysteïne laten prikken opdat ik nog steeds veel pijn heb en vermoeid ben. D3 oké , foliumzuur oké , ijzer oké. Maar de homocysteïne was verhoogd.nu weet ik inmiddels dat deze verhoogd kan zijn door medicatie gebruik voor mijn epilepsie, maar dat geldt vooral in oudere soorten ik gebruik een relatief nieuw soort. Dus huisarts gevraagd wat nu....zijn antwoord ik moest de boel maar zo laten. Ik kan hier toch niets mee.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:53

Even dit topic een schop geven...

Sinds kort zijn we weer 2 keer in de week B12 aan t spuiten. Alleen nu krijg ik gigantisch veel puistjes, echt enorm vervelend. Nu blijkt dit een bijwerking van de B12 injecties te kunnen zijn...

Heeft iemand van jullie dit ook gehad? Wat heb je er mee/tegen gedaan?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:14

Ik heb nu ongeveer 1,5 maand denk ik geen injectie meer gehad en mijn schouders en rug zitten vol met huid ontstekingen. Puisten. Van die grote pijnlijke. (Ja klinkt heel vies ik weet het) maar zou dat er ook mee te maken kunnen hebben? Ik wil binnenkort weer naar ha gaan om opnieuw te laten prikken hoe hoog m'n waarde nu is. Voel me weer niet top....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:43

Ja t is een bekende bijwerking van t spul. Had t ook met een injectie per maand, maar nu echt erg. Inderdaad van die grote pijnlijke dingen. :+

Prikken op b12waarde heeft niet zoveel nut. Die is namelijk hoog, zonder dat je echte daadwerkelijke waarde ook goed is. Frequentie in injecties moet bepaald worden aan de hand van je klachten. Bloedbeeld geeft een vertekend beeld als je injecties gehad hebt.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:56

Ik ben er ook sinds een paar maanden achter dat ik n b12 tekort heb en spuit sindsdien. Hier ook last van puistjes, het maakte voor mij overigens wel verschil welke vorm ik kreeg en dat schijnt bij meer mensen zo te zijn. Van die van centrafarm krijgen veel mensen dit soort problemen, na even overleggen met HA geven ze dan ampullen van tadeka. Is bij mij daardoor wel minder geworden, maar nog steeds niet volledig opgelost helaas.

Ik heb vooral veel last van kleine puistjes rond mn mond/kin en voorhoofd. Ook wel iets rond schouders/rug, maar in mn gezicht is t grootste probleemgebied. Als ik jullie was zou ik dus even overleggen met de HA, als je op centrafarm zit kun je wss zonder problemen over naar tadeka, en zit je op tadeka is er wellicht ook wel n andere oplossing..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:59

Hmm morgen eens kijken welke ik hier heb liggen, net nieuwe ampullen gehaald haha. Spuiten gewoon zelf thuis, zonder huisarts dus. Te kort is bij internist ontdekt.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:01

Das heel makkelijk; centrafarm moet je in de koelkast bewaren, tadeka niet! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:45

Geen idee welke ik heb, o bedenk me net dat ik er weer gigantisch overheen zit. Vandaar dat ik me zo ellendig voel weer. Ab geeft al labiel gedrag als ik te laat ben veel met b12 idem. Zucht.

Ik bewaar ze standaard in de koelkast. Ik weet dat ik dee specifiek moet hebben. De andere versie geeft gemene ontstekingen op de prikplek.

Maar nooit beseft trouwens dat die vieze puisten daatvan daan komen. Was er nu weken van bespaard. Nu weet ik ook waarom. Ikheb ze meestal in mijn lies zitten, op een bil, in mijn neus of oor of achter op mijn hoofd, zo pijnlijk en vies :r