In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:01

_Jorine schreef:
heb ik therapie bij de verslavingsdeskundige met een systeemtherapeut erbij en daarna meteen creatieve therapie.

Gesprek met de verslavingsdeskundige ging wel goed. Er zat dus ook een systeemtherapeut bij, ik was bang dat ze me weer aan de systeemtherapie wilden praten maar ze zat er gelukkig alleen bij omdat ze nieuw is bij de afdeling. Geen systeemtherapie voor mij. Toch vond mijn therapeute dat ik moest nadenken om mijn moeder in te lichten over mijn alcoholprobleem, omdat het wel de enige oplossing lijkt. Ik zie dat nog niet zo zitten. Creatieve therapie ging ook goed, ben een beetje met dit onderwerp door gegaan en dat luchtte wel op.

Hoe is het met jullie vandaag?

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:15

Hier gaat het redelijk. Voel me de laatste dagen wat slecht door mijn moeder. Hele verhaal staat hier wel:
[LZP] Mijn mama en haar eigen waarheid...

Jorine, waarom weet je moeder het niet?
Wat voor creatieve therapie heb je gehad?

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:17

Ik probeer het voor haar verborgen te houden, ik wil niet dat ze zich nog meer zorgen gaat maken over mij. Ik heb beeldende therapie. Ik ga je topic even lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:18

_Jorine schreef:
Ik probeer het voor haar verborgen te houden, ik wil niet dat ze zich nog meer zorgen gaat maken over mij. Ik heb beeldende therapie. Ik ga je topic even lezen!

Maar het is toch beter dat ze het gewoon weet? Dan kan ze er juist rekening mee houden en niet alleen maar zorgen maken maar je ook steunen waar nodig :)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:20

Ja is ook zo, maar met mijn moeder heb ik nooit zo'n goede band gehad. In de zin van; we kunnen nu wel normaal met elkaar omgaan maar praten over moeilijke dingen blijft lastig. Ik weet ook dat het alleen maar beter is als ze het weet en ook in het stoppen met drinken, maar ik durf het gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:22

_Jorine schreef:
Ja is ook zo, maar met mijn moeder heb ik nooit zo'n goede band gehad. In de zin van; we kunnen nu wel normaal met elkaar omgaan maar praten over moeilijke dingen blijft lastig. Ik weet ook dat het alleen maar beter is als ze het weet en ook in het stoppen met drinken, maar ik durf het gewoon niet.

Waar zit de angst?

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:27

In het dichtbij laten komen. In mijn jeugd zijn er veel dingen gebeurt waardoor ik mijn ouders altijd op afstand heb gehouden en nu voelt het zo onnatuurlijk voor mij om mijn moeder wel dichtbij te laten komen. Daarnaast wil ik gewoon niet dat ze zich nog meer zorgen gaat maken. Het gaat nu na jaren eindelijk een beetje goed met me (wat misschien ook wel te wijten valt aan mijn alcoholprobleem, zolang ik drink voel ik me goed) en als ik haar dan nu vertel dat ik er nog een probleem bij heb zal ze zo verdrietig zijn denk ik...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:50

Joolien schreef:
Hier gaat het redelijk. Voel me de laatste dagen wat slecht door mijn moeder. Hele verhaal staat hier wel:
[LZP] Mijn mama en haar eigen waarheid...

Jorine, waarom weet je moeder het niet?
Wat voor creatieve therapie heb je gehad?

ik heb gereageerd in je topic..in bepaalde opzichten lijken onze moeders enorm veel op elkaar...
die van mij heeft ook heel lang mijn leven bepaald en het is nooit haar fout, maar altijd van de ander...
zo praat mijn moeder ook vaak op mijn gevoelens in op een manier waarin ze eigenlijk aangeeft dat ik zwak ben... (bijv. ik ben toch ook altijd met je naar fysio, oogartsen enz. altijd geweest? en ik heb toch aangegeven bij de dokter dat je een scheve rug hebt?)

Hier gaat het minder...mede door de toestanden met mijn moeder voel ik me enorm gespannen, gefrustreerd, bang en boos...zelfs zo erg dat ik vandaag toch maar de huisarts heb gebeld voor medicatie...en heb nu voor 3 x daags 2 mg diazepam gekregen en als dat niet werkt krijg ik 10 mg oxazepam...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:59

@jorine: moeilijke situatie hoor :(:). Ik wilde mijn ouders er ook nooit mee belasten. Toen ik vorige jaar werd opgenomen, wat ze niet hadden zien aankomen, kreeg ik een kaart: we zijn er altijd voor je!!! Ja dat weet ik wel maar bij mijn ouders moet alles positief zijn, je moet genieten van alles, het moet gezellig zijn. Wel kon ik dat maar, maar naar alles wat ik heb meegemaakt (lees zwangerschapsperikelen) was bij mij het kaarsje even op en zag mijn toekomst er even heel anders uit. Het gaat nu gelukkig wat beter omdat mijn ouders wel hebben ingezien hoe erg ik er aan toe was toen ik dit jaar werd opgenomen. Ik hou me ouders nog wel een beetje op afstand maar ze vragen nu wel vaker hoe het met mij gaat en hoe mijn week eruit heeft gezien.

@Joolien: ik zal morgen je topic lezen. Ben nu te moe om even mijn aandacht er aan te besteden.

Verder gaat het hier redelijk. Heb nog wel zo mijn momenten. Vooral tegen het eind van de middag begint het; wordt onrustig, kriebelig. Verder ben ik heel moe en merk ik dat het weer een sleur gaat worden. Sinds dat ik deze week geen therapie meer heb, weet ik niet zo goed hoe ik mijn week in moet delen. Gelukkig is mijn psychologe volgende week weer terug.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:12

Joolien ik heb je verhaal gelezen en ik vind het goed, hoe moeilijk het ook is, dat je afstand neemt van je moeder. Wellicht zal je moeder nooit veranderen maar ik denk dat je nu verder moet met je eigen leven. Misschien dat er ooit weer een tijd komt dat je moeder contact met je zal zoeken maar ik zal het nu aan de kant zetten.
Hoop dat je je niet aangevallen voelt, weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden maar dat je het verhaal hebt geschreven vind ik goed, dat je afstand neemt is prima. Kortom, je bent goed bezig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:53

Miranda40 schreef:
Joolien ik heb je verhaal gelezen en ik vind het goed, hoe moeilijk het ook is, dat je afstand neemt van je moeder. Wellicht zal je moeder nooit veranderen maar ik denk dat je nu verder moet met je eigen leven. Misschien dat er ooit weer een tijd komt dat je moeder contact met je zal zoeken maar ik zal het nu aan de kant zetten.
Hoop dat je je niet aangevallen voelt, weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden maar dat je het verhaal hebt geschreven vind ik goed, dat je afstand neemt is prima. Kortom, je bent goed bezig!!!

Het is geen aanval hoor, mede omdat ik het me ook al wel gerealiseerd heb dat het nooit veranderd. Het valt me wel heel zwaar, het voelt alsof ik een stuk van mn moeder kwijtraak...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:45

Zo jammer om dat te moeten voelen. Ook jammer dat je moeder het gewoon niet doorziet. Of misschien wil ze het niet zien.

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:16

@ Joolien, je bent sterk en afstand kan echt helpen.
Mijn vader is op mijn 5e hertrouwd met "de heks" de vrouw die mij en mijn zusje mishandelde, ze zijn nog altijd samen, maar op mijn 19e heb ik ook besloten om afstand te houden. Ik kon het niet meer aan om ze te zien.
Mijn vader heb ik nu voorzichtig weer wat contact mee, maar mijn stiefmoeder zie en spreek ik gelukkig nooit meer. Soms stuurt ze me een mail, daar kan ik echt kapot van gaan, dus nu heb ik haar daar ook geblokkeerd. Dat geeft rust. Heel veel rust. Vooral als je tegen het contact opziet, dan heof je nu niet eens bang te zijn voor een telefoontje oid. Kun je later altijd weer het contact oppakken, als je denkt dat jullie daar klaar voor zijn.

Ik mag over een uurtje weer naar de psych, tweede keer deze week. Ben weer veranderd in een trillend wrak en moet echt mijn best doen om de dag door te komen. Heb vanwege mijn verhuisplannen natuurlijk enorm veel te doen en te regelen, maar doe het echt stap voor stap, dag voor dag.
Goede momenten koesteren en moeilijke momenten overleven...
Gelukkig merk je altijd in zulke situaties dat er een paar mensen zijn die je tot je echte vrienden kunt rekenen. Zo waardevol...
Thuis nu ook nog een lekkage, dus het zit gewoon even niet mee.
Soms zou ik bijna zin hebben om in een of ander opvanghuis te gaan zitten. Ergens waar alles uit handen genomen word en waar je niet hoeft na te denken over de dagelijkse rotzooi. De boodschappen, koken, afwassen, wat eten we vandaag.... Dat slokt eigenlijk al mijn energie op en er moet nog zoveel anders gebeuren...

Achja, allemaal praktisch, zegt mijn psych dan weer. Het schijnt mijn probleem te zijn... ik zie alles praktisch

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:21

Praktisch?? Sorry hoor maar dat ik makkelijk gezegd dan gedaan. Ik begrijp je volkomen. De dagelijkse sleur kost zoveel energie dat het wel eens lekker zou zijn om eerst volledig tot rust te komen, weer structuur te krijgen en dan met een schone lei beetje bij beetje alles weer op te bouwen. Snap niet dat je psycholoog je daar niet in begeleid. Sterkte :(:)

Voor mij was dat ook de reden om opgenomen te worden. Soms denk ik wel eens om even een time-out aan te vragen. Even niets te hoeven maar wel zorgen dat je structuur op een dag hebt. Ik spreek mijn psycholoog gelukkig woensdag weer na 4 weken afwezig geweest te zijn.

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:50

Ja, daar heb je wel gelijk in Miranda, maar hij bedoelt het meer algemeen. Heb nooit gezegd dat ik dat echt wilde. Wil ik ook niet, want wil bij mijn dochtertje blijven. Dat vind ik nog belangrijker.

Vandaag wezen kijken bij een appartement, was fijn, mooi licht en heel ruim. Maar de makelaar moest navragen of de hond toegestaan is. Gedoetje dus... en waarschijnlijk doorzoeken.
Ook weer bij de psych geweest. Voor het eerst eens ergens op in gegaan, dus verder gegaan dan dat ik mijn verhaal doe, ook eens iets ter sprake gekomen omdat hij iets inbracht. Was wel heel confronterend moet ik zeggen.
Patronen die er zijn zitten diep en komen echt uit de mishandeling van vroeger...
Hoe meer ik met hem praat, hoe meer ik het idee heb dat dit wel eens heel lang kan gaan duren voor we op de goede weg zitten.
Vandaag ook een kennis gezien die een burn-out heeft en psychologen afzweert, ze probeerde me in te laten zien dat psychologen niet helpen, hoewel ik zeker weet dat ik op de goede weg zit. Zoveel is zo ontzettend logisch...
Ik zou zo graag willen weten hoe lang "even volhouden" duurt...

Ook wel iets fijns, een cadeautje van Sinterklaas bij de post, van een goede vriend. Zo ontzettend lief en genoeg positieve energie voor de rest van de dag :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:50

Je dochtertje is ook zeker belangrijk. Kinderen betekenen gewoon zoveel voor je.
Wat fijn dat je bij een appartement bent wezen kijken. Zal wel fijn zijn als doggie ook mee mag ;) Wanneer hoor je het?
Wat fijn dat je een fijn gesprek hebt gehad. En je moet gewoon je gevoel volgen. Waarom zullen psychologen niet helpen? Ik loop al 6 jaar bij mijn psychologen en zij heeft mij al zo'n eind op weg geholpen. Zou het echt niet zonder haar gekund hebben.

En al een cadeautje bij Sinterklaas. Je weet gelijk wie je vrienden zijn. Fijne avond meid!!

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:49

Idd, psychologen kunnen zeker wel helpen. Laat je daar niet van weer houden om naar een psycholoog te gaan! Gelukkig zie je dat zelf ook in.
Heb je bepaalde therapie die je volgt?

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:47

Oh, ik twijfel ook echt niet aan het nut van de psycholoog. Ik denk wel dat er mensen zijn die of nog inet klaar zijn voor behandeling of een nare ervaring hebben met therapie en daardoor niet meer willen.
Ik heb blijkbaar tot nog toe altijd geluk gehad.

Jorine, in principe zou ik 1 keer per week naar de psychiater en 1 keer per week naar de psycholoog moeten. De psychiater ziet dat mijn huisarts en psycholoog het heel goed doen samen en houdt me onder controle maar wil zich niet teveel mengen om verwarring uit te sluiten.
Ik ga nu normaal gezien 1 keer per week naar de psycholoog en als het niet gaat dus 2 keer, zoals deze week.
In principe is mijn psycholoog bezig vanuit vrije asosiatie vanuit psychodynamische therapie, denk dat dat ook goed was om te beginnen. Daardoor komen de belangrijkste dingen eruit. Nu gaan we wat dieper, nog steeds vanuit mijn verhaal. Ik heb geen idee hoe nu verder qua behandeling, maar ik voel me hier goed bij.
Het helpt me om rust te vinden en ik denk veel na over wat er gezegd is.

Ik vind het heel fijn om hier mijn verhaal te kunnen doen en het spijt me oprecht dat ik voor jullie weinig steun ben momenteel. Waarschijnlijk gaat mijn sociale kant wel weer terug komen en dan zal ik ook wel beter zijn in luisteren...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:35

MIndfull fijn om te horen hoe je het nu aanpakt. En fijn dat je fijne mensen om je heen hebt de je daarbij helpen.
En je hoeft je niet te verontschuldigen dat je ons weinig steunt. Door je verhaal hier al neer te zetten help je je zelf al enorm ;) En dat andere komt van zelf wel weer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:39

Mag ik mij ook melden? Ik heb vrijdag 7 december een intake gesprek bij Indigo omdat er heel veel dingen in het verleden, present en heden zijn gebeurd waarbij het gewoon niet goed gaat. Ik probeer er wel uit te komen maar denk dat het tijd nodig heeft om te helen...

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:03

Welkom Purny :)

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:52

Welkom hier :)

Het is hier aardig rustig de laatste tijd. Hoop ik een goed teken.

Mindfull, door jou berichten te plaatsen kun je anderen ook al helpen, iedereen kan steun hebben aan elkaars berichten.
Ik hoop dat dit voor jou een goede manier is om verder te kunnen komen.

Jorine hoe gaat het met jou nu je thuis bent?

Ik heb niet alles teruggelezen, laatste tijd behoorlijk druk gehad met school. Vanaf morgen begint me praktijk, dat worden lange dagen:(

Dinsdag nog maar een gesprek bij het GGZ gepland. Voelt toch wel eng om straks een tijd niet heen te kunnen, ga over 2 weken op interne stage, een aardig eindje uit de buurt. Dit had ik vorig jaar al geregeld en ik ga er nu ook wel voor om er het beste van te maken. Maar het is allemaal even een timing die heel slecht uitkomt.

Volgende week zaterdag kennismakings gesprek bij een beschermd wonen vorm vanuit het ggz, kijken of dat wat is. Kan gelukkig wel via de mail contact houden met mijn psych. Dat is wel een prettig idee, had haar van de week ook gemaild dat het niet lekker ging en direct volgende dag een mail terug dat ze dinsdag nog 1 plekje had en mij alvast erneer had gezet, hoefde alleen terug te mailen of het goed was. Toch fijn om na 2 jaar rommelen eindelijk een fijn persoon te hebben en niet meer weg te hoeven.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:53

Fijn dat je zo'n goed gevoel bij haar hebt. Ik ben vorig jaar ook op interne stage geweest, 200km van huis maar reisde wel 1x per 2 weken terug met de trein voor een gesprek met mijn psycholoog. Helaas ben ik tijdens die stage wel psychotisch geworden, waarna m'n opname volgde. Wil je geen angst aanpraten hoor :D Het was ondanks het nare einde wel een hele leuke ervaring, zo'n stage zo ver van huis en bij andere mensen wonen.

Met mij gaat het redelijk. Ik heb wel wat last van dissociatieve klachten en onrust, wat ik probeer te dempen met alcohol.. :( Morgen gelukkig weer gesprek bij m'n psycholoog en verslavingsdeskundige.

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:42

Hoe is je gesprek gisteren gegaan Jorine?

Pfft, net twee dagen met ziek kind thuis en nu heeft morgen mijn vriend een dagje vrij...
Denk dat ik ga proberen de kleine naar school en zelf een beetje weg te zijn... Merk dat ik weer aan het eind van mijn latijn begin te raken, na twee dagen weer productief zijn.
Veel gezocht naar huizen, maar het valt niet mee iets te vinden waar de hond mee naar toe mag...

Hoe is het met jullie allemaal? Is het topic aan het doodbloeden?

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:44

*Wilt zich ook graag melden. :wave:

Mijn naam is Amanda en ik ben 22 jaar.
Zal even in het kort uitleggen waarvoor ik in therapie zit: Ik heb borderline en een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en ik kon er gewoon simpel weg niet mee omgaan, ik loop op zoveel dingen vast in het dagelijks leven, het sloopt me gewoon. Mijn relatie lijd er ook erg onder en dat vind ik erg moeilijk. |( Ik krijg nu MBT therapie in een groep van 6/7 mensen. Ben er nu in totaal 2x geweest en ik hoop echt dat ik er wat aan ga hebben, want ik ga er zo kapot aan.