[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:18

DeMolenhoek schreef:
Ik wil graag weer aan de anticonceptie maar er kom er dus niet uit. Ik wil heel graag de pil maar ik ben dan altijd ziek, maar echt ziek tijdens mijn stopweek. Migraine aanvallen etc. Nu is ook gebleken dat depressief word van anticonceptie. En om altijd een condoom te gebruiken...

Pil doorslikken?
En tegen de depressie een therapie nemen? of bestaat dat niet en roep ik nu iets geks?

Prikpil, spiraaltje, nuvaring?

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:23

Spiraaltje en prikpil al zonder succes geprobeerd. Therapie helpt niet daar het echt te veel op mijn gevoel inwerkt :) Heb het een tijdje door geslikt maar daarmee werden de klachten alleen maar erger. De dokters vermoeden dat ik er gewoon niet tegen kan maar dat is nu niet bepaald fijn... Dus ben nu al een jaar op zoek naar het middel maar blijf maar terug komen bij een condoom....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:25

Als je geen hormonen kan hebben lijkt de enige oplossing me nog het koper spiraaltje of inderdaad, de condoom.
Koper spiraal is naar het schijnt ook "vernieuwd" waardoor er minder negatieve bijwerkingen zijn kwa bloedingen enz.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:54

of de cerazette pil slikken zit maar 1 hormoon in. en dus lichter. of de nuvaring die geeft de hormonen alleen af aan de eierstokken en niet door heel de lichaam.

je zou eens ijzer tabletten kunnen gaan slikken. en kijken wat de stopweek dan bij je doet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:12

StalNollie schreef:
omdat de pil eigenlijk niet meer zomaar voorgeschreven mag worden. en voorheen voor me zwangerschap slikte ik deze ook en kreeg ik gewoon heel de tijd herhaalrecept mee dus hoefde ik de HA niet meer te bellen maar nu iedere 3 maanden hang ik aan de lijn en zeg ik gelijk wil graag de diana35 hebben en weet de consequenties en wil geen uitleg meer hahaha.. schijnt namelijk een te gevaarlijk risico te zijn.

Ik slik deze pil ook en kan gewoon via de telefoon een herhalingsrecept aanvragen. Wat mag ' een te gevaarlijk risico' dan wel zijn?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:51

Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar zijn er hier ook mensen die de Zoely gebruiken? Ik ga er over twee weekjes mee beginnen en ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Op internet staat nog erg weinig, logisch want deze pil is natuurlijk nog maar net op de markt :P.
Voor de mensen die niet weten wat de Zoely is, het is een pil met volledig humane hormonen, dus geen synthetische hormonen.
ZOELY® (nomegestrolacetaat/oestradiol) is een anticonceptiepil met lichaamseigen hormoon. ZOELY bevat een lichaamseigen hormoon, gelijk aan het hormoon estradiol dat de vrouw van nature in de eierstokken aanmaakt. Dit hormoon heeft daardoor een kortere afbraaktijd en zit minder lang in je lichaam dan de synthetische tegenhanger, terwijl het net zo effectief werkt. Het andere hormoon in ZOELY, het zogenaamde progestageen, is afgeleid van het lichaamseigen progesteron. Dit hormoon richt zich specifiek op de anticonceptieve werking.

Ik zal hier als ik het gebruik uiteraard even regelmatig plaatsen hoe het gaat met de Zoely.

edit: misschien handig om te melden dat dit een pil is die je zonder stopweek door dient te slikken :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:02

Interessant, Ineke :j Is de betrouwbaarheid vergelijkbaar met de normale pil?
Las dat iemand zich elke keer moet verantwoorden omdat ze niet de goedkope pil slikt. Wat een onzin zeg :+ Ik heb direct de eerste keer direct laten weten bij de apotheek dat ik niet van hun bemoeienissen gediend ben (moet ze in beginsel toch zelf betalen bij de apotheek, declareer het hierna bij de verzekering). Hierop heb ik een formulier getekend waarom en welk merk ik wil slikken en dat gaat nu al 4 jaar vlekkeloos.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:07

Ja de betrouwbaarheid schijnt hetzelfde te zijn als de normale pil. Ik heb net nog naar de pearson correlaties gekeken en die zijn gelijk, dus kans op zwangerschap is net zo groot als bij de normale pil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:53

Yucca schreef:
StalNollie schreef:
omdat de pil eigenlijk niet meer zomaar voorgeschreven mag worden. en voorheen voor me zwangerschap slikte ik deze ook en kreeg ik gewoon heel de tijd herhaalrecept mee dus hoefde ik de HA niet meer te bellen maar nu iedere 3 maanden hang ik aan de lijn en zeg ik gelijk wil graag de diana35 hebben en weet de consequenties en wil geen uitleg meer hahaha.. schijnt namelijk een te gevaarlijk risico te zijn.

Ik slik deze pil ook en kan gewoon via de telefoon een herhalingsrecept aanvragen. Wat mag ' een te gevaarlijk risico' dan wel zijn?

Bloedklonters die kunnen leiden tot infarcten enz. Pil is helemaal niet zo onschuldig.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:26

Citaat:
Vanwege de hoge hormoondosering wordt aangeraden om de behandeling met DIANE-35 te stoppen 3 à 4 maanden nádat de aandoening(en) waarvoor DIANE-35 werd voorgeschreven is/zijn verdwenen, en het niet als puur anticonceptiemiddel te blijven gebruiken.

Dit staat op de site van de fabrikant. Vanwege de hoge hormoondosering heb je met die diane pil ook een veel hoger risico op een thrombus. Dat is een bloedstolsel. Dit kan onder andere longembolie, herseninfarcten, thrombus been en verscheidene andere vaatafwijkingen geven. Het is dus zeker geen middel om op de lange termijn te gebruiken.
Bij klachten als overbeharing, vette huid en acne en bij de wens om langdurig anticonceptie te gebruiken zijn middelen met desogestrel (CERAZETTE, MERCILON, MARVELON), etonogestrel (ring NUVARING of staafje IMPLANON NXT) of drospirenon (YASMIN, YAZ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:58

Heeft trigynon ook een verhoogde kans eigenlijk?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:17

Alle hormonale anticonceptiva geven een significant hogere kans op het ontwikkelen van een thrombus. De diane-pil echter heeft een nog hogere kans dan de reguliere anticonceptiva door de hoge hormoondosering.

Ik kan even voor je opzoeken wat precies de kans is. Die verschilt ook nog eens per leeftijd en is afhankelijk van andere factoren: o.a. overgewicht, roken, hart- en vaatziekten, stollingsstoornissen, eerdere embolieën.
Met een paar minuutjes heb ik wel een link voor je met een site waar je het op kan nalezen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:31

De kans op een trombose bij het gebruik van hormonale anticonceptie is 0,1% per jaar. Dus als je langer anticonceptie gebruikt heb je een cumulatief risico.
In het eerste jaar is het risico op een trombose relatief gezien heel iets groter dan in de jaren daarna. In het eerste jaar heb je 5 keer meer kans op een trombose dan vrouwen die geen hormonale anticonceptiva gebruiken. In de jaren daarna is het 4 keer meer kans.

Per pil verschilt het risico iets, bij de ene pil heb je 3 keer meer kans en bij de andere 4 keer meer. Echter bij de diane pil heb je in vergelijking met vrouwen die andere hormonale anticonceptiva gebruiken nog eens 4 keer meer kans. Dus vrouwen die de Diane gebruiken hebben gemiddeld genomen 12 tot 16 keer meer kans op het krijgen van een trombose dan vrouwen die geen hormonale anticonceptiva gebruiken. Daarnaast is de dosis hormonen in de diane een flink stuk hoger dan in andere anticonceptiva, in verband met bijwerkingen en effecten op lange termijn (o.a. onvruchtbaarheid) is het dus niet verstandig om de diane langere tijd te gebruiken.

Edit: nog even een linkje waar wat meer algemene informatie in staat (daar wordt de diane pil niet apart in genoemd, dat heb ik weer ergens anders uit)
Link: http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdschriftartikel/Hormonale-anticonceptie-en-het-risico-op-veneuze-tromboembolie.htm

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:46

Ga vanaf nu de pil elke maand doorslikken, kijken hoe dat werkt en als dat ook niet werkt dan ga ik denk naar wat anders kijken.

De prikpil is zeker evenveel hormonen als de normale pil en zal geen effect hebben!? of juist weer wel omdat je in 1x het ''binnen'' krijgt.. mmm

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:16

De prikpil is een flink hogere dosis hormonen, als je al last hebt van de pil zou ik daar zeker niet voor kiezen. Dan is een spiraaltje. nuvaring of implanon misschien een beter optie.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:17

Oke dankje :)
Ik heb niet echt last van hormonen, maar wel als ik me er soms niet lekker door in me vel voel zitten... :P en dat had ik gistere en dan weet ik gewoon echt zeker dat t door de pil komt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:01

Als je het idee hebt dat het inderdaad door de hormonen komt kan je dat uitsluiten door een tijdlang helemaal zonder hormonen te gaan en dan minstens 3 maanden. Bevalt dat goed dan kan je kiezen voor een vorm van anticonceptie met minder hormonen, zoals implanon of de mirena.
Niet lekker in je vel zitten is ook wel een beetje vrouw eigen he, dat moet je niet vergeten :P. Ondanks de hormonen van de anticonceptie is er ook nog redelijk wat fluctuatie in onze eigen hormoonspiegels, dit kan er ook heel goed voor zorgen dat je je wat minder voelt. Ik heb ook af en toe dagen dat ik om het kleinste dingetje al kan gaan janken en me echt klote voel, maar ja dat had ik zonder de pil ook wel. Ik weet niet of je weet hoe je stemming voor de pil was? Slik je al de pil sinds voor je 20e, of ben je er later mee begonnen? Het kan heel goed dat die stemmingswissselingen bij je horen en weinig met de pil te maken hebben (het kan wel wat heftiger zijn door de pil, dus vandaar dat het belangrijk is om te weten hoe je zonder de pil bent).

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:18

dat is waar. Ik slik sinds me 16e de pil, ben nu 18 dus al 2jaar en hoe ik daarvoor was, ik kan het me moeilijk herinneren maar ik was toen denk wel wat rustiger met me hormonen toen was, maar dat was ook denk een beetje een ander leven voor mij toen, ben hard verandert in die tijd, ook door het puberen waar ik nu weet aardig van af ben, denk ik :P
Ik heb zeker wel t idee dat de pil het heftiger maakt...maar indd kan soms echt ineens janken om echt bijna niks of me druk maken om niks :P

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:28

Dan val ik ook maar even binnen! Ik slik sinds ik 14 ben microgynon 30 ben nu 21.. Vanaf begin af aan heb ik zeer veel last van de pil.. Heb een jaar lang stemmingswisselingen gehad hoofdpijn buikpijn alles kwam er bij.. Na dat jaar werd het wat stabieler.. Waarom ik zo vroeg aan de pil ging is omdat ik heel flink en in grote hoeveelheden vanaf mijn 13e menstrueer.. Ik kon 1 dag in de maand niet lopen van de pijn in me onderbuik had zware migraine en hevige steken in me onder rug.. de Huisarts vond het, het beste als ik aan de pil ging..zo gezegd zo gedaan.. Inderdaad met de pijn ging het een stuk beter.. ook ging ik gelukkig regelmatig menstrueren en dit in veel mindere hoeveelheden.. alleen blijf ik last houden van hormonen.. Ik heb al veel zwangerschapstesten gedaan omdat ik erg vaak last van me borsten heb, wee gevoelens in me onderbuik en soms spontaan ineens bruin bloed heb terwijl ik niet ongesteld ben en gewoon de pil slik.. hebben meerdere mensen hier last van? Soms denk ik dat ik beter aan een andere pil kan maar ik ben dan zo bang dat ik weer zo lang last krijg van het wennen aan een nieuwe pil

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:37

Ik heb ook jaren lang de microgynon 30 geslikt en ja van die bruine afschijding had ik heel vaak, hoofdpijn buikpijn alles er op en eraan....
Vanwege mijn endometriose moest ik afgelopen maand de provera pil slikken en maandag de provera prikpil halen kijken of dit werkt en voel me, heel gek, al veel beter en hoop dat dit ook zo blijft en dat ik een van de weinige ben die er wel mee om kan zonder al die rare bijwerkingen van de prikpil!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:44

Zoek schreef:
Ik heb ook jaren lang de microgynon 30 geslikt en ja van die bruine afschijding had ik heel vaak, hoofdpijn buikpijn alles er op en eraan....
Vanwege mijn endometriose moest ik afgelopen maand de provera pil slikken en maandag de provera prikpil halen kijken of dit werkt en voel me, heel gek, al veel beter en hoop dat dit ook zo blijft en dat ik een van de weinige ben die er wel mee om kan zonder al die rare bijwerkingen van de prikpil!

Hoe wist jou huisarts dat dit het beste bij jou past? alleen vanwege die endometriose (Geen idee wat het is)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:59

Ben al een tijdje bij de gynocoloog en ze weten nu nog steeds niet of dit het echt voor mij is dus als dit niet aan slaat weer op naar iets anders, ligt bij mij wel anders dan iemand zonder endometriose!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:03

MAar wat is dat dan endometriose?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:08

_Naomii_ schreef:
MAar wat is dat dan endometriose?

Google. =)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:09

Een hele nare aandoening:
Endometriose is een chronische ziekte waarbij endometrium ofwel baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte zich hecht aan verschillende organen.