[Centraal] Diëten en afvallen deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: [Centraal] Diëten en afvallen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:35

Hier ook lekkere patatjes gehad, naast een goed gevulde groentenschotel. Niks mis mee.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:41

Ik heb frietjes met een bamischijf op :)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:51

Hoi!

Ik wil me ook melden in dit topic, aangezien ik na seizoenswerk in Oostenrijk met 7 kilo meer op de weegschaal terug ben gekomen. :o Ik heb nog steeds gewoon een bmi van 23, maar voel me niet meer lekker bij mijn gewicht dus wil er zo'n 8 kilo af hebben.

Ik volg geen specifiek dieet, maar eet gewoon alleen maar gezond en hoop zo de kilo's kwijt te raken. Nu vraag ik me af of onbeperkt groente eten 'slecht' is? We hebben thuis altijd wel een (zelfgemaakte) groentesoep staan waar ik altijd van eet als ik honger heb. Dit varieert van courgette tot wortelen, prei, selderie, broccoli en af en toe nog wat andere groenten.
Is het een probleem als ik hier regelmatig een (paar) kom(men) van pak of kan ik hiervan zoveel eten als ik wil omdat er toch alleen maar groente in zit. Het is ook echt alleen gepureerde groente met een beetje bouillon en kruiden.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:57

Ik zou zeggen brood, gluten en melkproducten met mate. Ik persoonlijk focus me op de zoetstoffen, de e621 smaakversteker/msg/maltodextrine en de glucose-fructosestroop!

Deze vormen een nog veel grotere en erger probleem dan de gluten en de zuivelproducten. Alle light producten, ontbijtkoek, muesli, stroop, siroep, vruchtensappen uit pak, cup a soup, knorr, mayo, ketchup, ingespoten vlees, bami, nasi, knakworsten, gekruide producten en ga zo maar door... Kortom bewerkte voedselwaren zoveel mogelijk verbannen uit je voedselpatroon als je lichaam en je hersenen je lief zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:30

Maar wat zou dan een goede vervanger zijn van zoetjes?
Ik drink behoorlijk wat thee op een dag, met name groene thee (wat volgens mij erg gezond is).
Maar zonder zoetstof/suiker vind ik het niet echt lekker :o

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:50

Alternatief voor zoetstof is STEVIA! Andere tips zijn uiteraard groente en fruit maar ook quinoa, kikkererwten, boekweitpasta, Linzen, Rijstwafels (stijgt je bloedsuiker wel snel van), Lijnzaad, bakken in kokosolie of olijfolie (croma zit bijvoorbeeld al smaakverster in e621 krijg je honger van), Veel salades, avocado's, eieren, goji bessen, chia zaad... T is ff wennen maar de moeite waard kan ik je vertellen. In de basis op zoek gaan naar onbewerkte, liefst onverhitte producten. Geloof niet zo snel in 'geen kunstmatige zoet en smaakstoffen toegevoegd'. Knorr soep bijvoorbeeld bevat dat zeker wel alleen staat het ingredient onder een schuilnaam op de verpakking!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:49

Bizzybijtje schreef:
Maar wat zou dan een goede vervanger zijn van zoetjes?
Ik drink behoorlijk wat thee op een dag, met name groene thee (wat volgens mij erg gezond is).
Maar zonder zoetstof/suiker vind ik het niet echt lekker :o

Ik gebruik Stevia (pilletjes) of agavesiroop. Agavesiroop kan je ook gebruiken als suikervervanger in gerechten. Ik bak bijvoorbeeld zelf brood, ipv 80gr suiker gebruik ik 2 a 3 eetlepels agavesiroop.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:14

Ik ga toch voor stevia. Aantekening bij agave siroop is dat degene die in de winkel te koop is Chemisch geraffineerd is waardoor het nog een geconcentreerdere vorm van fructose is dan glucose-fructosestoop en dus nog erger! Wist ik ook niet tot voorkort!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:26

Ik ben nu in Spanje met mijn tante die heel bewust bezig is met voeding. Momenteel zijn wik beziget een lever-reiniging en ik ben heel benieuwd.
Wat zij mij verder heeft meegegeven;
- eet geen fruit bij je maaltijd, vlak ervoor/na. Dit gaat gisten en rotten in de maag. Half uur ervoor geen fruit en pas 2 uur erna. (ook niet met yoghurt dus)
Veel mensen weten dit niet, ik wist dit ook niet.
- aardappelen en vlees is ook geen goede combinatie. Dit zorgt voor een langzame verbranding.
Vis of vlees met gestoomde groente is prima als maaltijd, daar hoef je geen rijst of aardappelen of andere koolhydraten bij te eten.
- 1,5 tot 2 liter water per dag moeten drinken is onzin. Pas drinken als jij dorst hebt of je lichaam dit aangeeft.
- Kijk niet perse naar de suikers in natuurlijke producten zoals fruit, dit kan totaal geen kwaad want het is natuurlijk! (natuurlijk is met mate eten belangrijk, maar dat is alles)
- alle bewerkte producten, ook die beweren goed te zijn voor hart en bloedvaten zijn echt niet gezond. Je lichaam moet het zelf kunnen oplossen.

Mijn tante is ook coach en doet alles op basis van mindhealth. Zij is tegen het gebruik van medicijnen en behandeld de mensen dmv praten en kijken wat de oorzaak is van hun probleem. Er zijn zoveel dingen die wij niet weten en wij worden dom gehouden, anders loopt de medicijnverkoop etc. Natuurlijk ook niet..

Ik eet nu iig wel veel bewuster en heb totaal geen hongergevoel! Heb 2 crackers hutencase op, gestoomde groente met vis en wat watermeloen. Verder moet ik voor die leverreiniging een paar dagen lang elke dag een fles pure appelsap drinken voor 16:00, wat natuurlijk ook vult.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:45

Ik geloof dat ik af ga haken uit dit topic.
Het wordt me nu allemaal te zweverig. Het eerste wat nu in mij opkomt, na de post van Dreamy is, pas op, het leven is dodelijk.

Alles wat je in je leven doet, zal op de een of andere manier wel slecht voor je zijn, maar ik ga er voor mezelf toch van uit dat ik via de dietiste niet alleen maar onzinverhalen te horen krijg.
Leven mag ook nog gewoon leuk blijven, hetzelfde geldt voor mij voor eten. Dat er stoffen in zitten die niet goed voor je zijn, soit, je moet uiteindelijk een keer ergens aan dood gaan.

Maar de kant die het topic nu opzwenkt, met waarschuwingen voor allerlei voedingsmiddelen, daar voel ik me niet meer bij thuis.
Alle afvallers, veel succes, hopelijk bereiken we allemaal ons streefgewicht!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:00

Hier krijg ik ook de kriebels van....

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:21

Het is nog altijd een topic waar iedereen zijn eigen manier kwijt kan :) Je hoeft er niks mee te doen, maar misschien is er iemand die wel interesseert. Leven en laten leven, toch dames?

Ik doe het op een andere manier, zo zijn er nog 1000den manier, als het er geen tonnen zijn :=

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:30

hallo mensen!!

Ik "breek"ook even in...ik volg het topic al een tijdje en haal er toch wel leuke dingen uit.
Ik ben niet super te zwaar..ben 1.75 en weeg nu 70 kilo...ben 5 kilo afgevallen door puur gezonder te eten en meer te bewegen ( hoe cliche :D )......
Graag wil ik er nog twee kilo vanaf..
Ik heb een vraagje..nav dit topic ben ik met Spelt brood begonnen...vind het wel lekker maar sinds die dag heb ik reuze diarree??/ Kan dat de omschakeling zijn? Ik dacht dat Spelt juist goed was voor je darmen? Wel heb ik hele gevoelige darmen....
En die suikervervanger Stevia...kun je die gewoon krijgen in bv de supermarkt??

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:27

nou dit gaat mij ook te ver, maar als een ander zich er prettig bij voelt.. vooral doen! Als ik zeker wil zijn dat mijn eten "echt" is, zal ik het zelf moeten verbouwen. En dat ga ik dus niet doen:) Ik beweeg nu elke dag, heb gister wel een beetje chips gehad. Dat mag van mij 1 x per week met mate. Daarnaast eet ik geen bakbroodjes meer, en drink ik veel water, en beweeg ik elke dag. Ik fiets elke dag 10 km, en zoals vandaag werd dat het niet, dus heb ik hard gelopen. Verder doe ik elke dag 20 minuten pilates, en ga ik vanaf morgen elke week een uur sporten in de sportschool. ( plus die 10 km fietsen, dan doe ik die dag geen pilates ) Verder probeer ik 2 x in de week vis te eten, en als ik dan patat of chinees eet, neem ik geen mayo, en bij chinees eet ik veel groente, weinig vlees en beetje rijst. Nou dat vind ik al heel wat:) Ben benieuwd, vind het al knap dat ik dit een week volhoudt:D

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:32

Mamendt, Ja en Ja.
Spelt is even wennen, maar ik doe er nu goed op. Ik had altijd heel veel last van mijn darmen. Ik eet nu 3 speltbroodjes per dag & ontbijt met yoghurt en het gaat stukken beter :j
Stevia staat gewoon bij de suikerafdeling in de supermarkt, tenminste hier in de Jumbo wel.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:41

ik heb me vanochtend weer gewogen en ben weer een kg afgevallen.

ging 2 weken geleden beginnen, en woog toen 81,5 kg

vorige week heb ik me gewogen en het gewicht was toen 79,1 kg

vandaag gewogen en het gewicht was 78,1 kg.

gaat de goede kant op.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:45

Wat ik zelf het lastigste vind, is dat iedereen wat anders roept met betrekking tot wat 'goed is of niet'. Dreamy geeft aan dat je fruit niet met iets anders moet eten, in het 'Gezonder Eten' topic raden ze júist aan om fruit met iets anders te eten om de suikers te kunnen remmen. Ik denk dat iedereen moet eten waar hij of zij zich goed bij voelt. Zorgen dat je je groente, fruit en zuivel binnen krijgt, je tussendoortjes eet, enige kennis hebt van de voedingswaarde van de producten, bewust eet en vooral veel beweegt lijkt mij meer dan voldoende. Verder kan ieder voor zich zijn eigen invulling geven. Biologisch/niet Biologisch, koolhydraatarm/calorieën tellen etc. Want wat is nou precies 'goed'?

Wat voor mij de 'turn' is geweest is vooral het besef WAAROM je iets eet. Je bedenken of je op dat moment echt iets nodig hebt aan voeding, of dat het een vlaag van lekkere trek is. Door bewust met je eten bezig te zijn heb je al de helft gewonnen :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:29

Vandaag was een rare dag. S´ochtends gewoon ontbeten. S´middags een koekje. Rond 3 uur 2 liga´s. en Net mijn avond eten. Van de spanning kon ik niet eten XD

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:31

wat doen jullie met tussendoortjes? Dit vind ik heel lastig. Ik heb nu- komkommer -snoeptomaatjes -eierkoeken(met mate) -rijstwafels(ook met mate) en verder kom ik niet echt.. ik drink nu alleen nog maar water, thee en crystal clear. In het weekend drink ik wel gewoon rode wijn. Ik ben absoluut niet te dik, dus moet niet doordraven:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:43

Crystal clear is volgens mij kankerverwekkend,dus daarom drink ik het niet. Verder drink ik ook alleen maar thee en water,en af en toe aanmaak. Tussendoortjes gewoon niet behalve in het weekend.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:44

pinuts schreef:
wat doen jullie met tussendoortjes? Dit vind ik heel lastig. Ik heb nu- komkommer -snoeptomaatjes -eierkoeken(met mate) -rijstwafels(ook met mate) en verder kom ik niet echt.. ik drink nu alleen nog maar water, thee en crystal clear. In het weekend drink ik wel gewoon rode wijn. Ik ben absoluut niet te dik, dus moet niet doordraven:)

ik pak dan liever een stuk komkommer als ik toch wil snaaien, ben zowiezo al geen zoetekauw dus dat scheelt al heel veel. :j

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:59

pinuts schreef:

Ik eet vaak als tussendoortje een cracker met mager beleg :) Smeerkaas, Cottage cheese, Sandwichspread, vleeswaren zoals rosbief en zo nu en dan appelstroop of pindakaas.

Over dat Chrystal Clear kankerverwekkend kan zijn. Dat ligt naar mijn weten aan het aspartaam dat gebruikt wordt. Dat zit in vrijwel alle light producten.. Persoonlijk denk ik dat het niet kwaad moet kunnen om het zo nu en dan als afwisseling te drinken. Doe ik ook. Van altijd alleen water wordt ik inmiddels zo flauw..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:35

Ik wist niet dat mijn bericht zo "heftig" aankwam. Imo komt het juist logisch over, zo natuurlijk mogelijk proberen te eten. Ik hoopte dat ik opheldering en andere inzichten kon brengen :) sorry iig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:24

Flosje, thee zonder suiker is aan te leren, echt :)
De eerste koppen zonder toevoegingen moet je even doorheen, daarna is het klaar, echt waar :)
Begin met fruitsmaakjes eventueel.

Brood is inderdaad niet erg goed, naast allerhande rare toevoegingen voor de structuur en houdbaarheid is de graansoort dusdanig gekweekt en bewerkt dat het a) niet zoveel vezels meer bevat en b) de koolhydraatketens dusdanig kort van structuur zijn geworden dat het een eenvoudige snelle suikerbron is voor ons lichaam, daarmee onze suikerspiegel snel doet schommelen en we flauw kunnen voelen en weer wat suiker willen.
Ik heb het 3kwartjaar niet meer gegeten, maar mijn darmen missen nu toch een bepaalde massamaker (en nee ik kwam geen vezeltekort want at véél groente en lijnzaad) dus ben nu Speltbrood gaan eten. Deze graansoort is net als Quinoa een minder bewerkte graansoort met dus meer vezels en langere koolhydraatketens.

LynnDenise schreef:
Patat is de dikmaker niet, dat zijn de frikadellen en kroketten. Om over de kaassoufleés maar niet te spreken :')

Ik weet dat ieder een eigen visie heeft, maar dit klopt volgens de meeste visies niet.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:33

Dat mag je vinden, ik snap dat het voor het koolhydraatarm dieet juist andersom werkt.

Wat ik ermee wilde zeggen is dat gevarierd eten door vrijwel elk dieet word aanbevolen. Op zijn tijd is patat echt niet slecht, vaak gooien wij de aardappelpartjes nog in de magnetron op de grillstand ipv in de frituur. In aardappels zitten goede vitamine en als je jezelf gewoon een gezond eetpatroon aanwent moet je aardappels niet mijden. En af en toe uit de frituur moet ook kunnen, zeker als je goed gevarierd wilt eten.

Maargoed, we kunnen erop los discuseren tot we een ons wegen, elke methode heeft zijn goede en slechte dingen.