Lante schreef:Nu even wat anders nu we het over sociaal stelsel hebben e.d.; ik werk in zorg met nota bene: PGB contracten en... ik heb geen recht op WW als de PGB afgeschaft wordt, maar kom meteen in de bijstand, waar ik dan weer geen recht op heb, omdat ik samen woon met iemand met een vaste baan, ik bouw geen pensioen op, ik heb geen vakantiedagen, krijg geen toeslagen voor het werken in de weekenden, op feestdagen of 's nachts... Eigenlijk best raar he, als je nagaat...
Gelukkig heb ik erg dankbaar werk, mensen zijn echt blij met mij, super collega's die gemotiveerd zijn, dat maakt veel goed, maar toch blijf ik het raar vinden dat je uiteindelijk betaald wordt uit overheidsgeld en je dan maar erg weinig hebt aan ons o zo mooie sociale stelsel....
Dat is bijzonder, dat wist ik niet.
Twiggy2008 schreef:MamboBeach schreef:Twiggy, dan is het ook nog de vraag hoe of wat een alleenstaande moeder werkt of niet werkt, en hoe veel uur. Als ze precies op het 'randje' gaan zitten, krijgen ze alle toeslagen nog en huursubsidie en dergelijke en alimentatie en dan is het niet zo erg als het lijkt. Maar werk je als alleenstaande moeder bijvoorbeeld 1 a 2 dagen, dan heb je je loon, alimentatie en de rest wordt aangevuld tot je aan het bedrag komt wat een alleenstaande moeder krijgt en dan is het geen vetpot.
Ja natuurlijk is dat dan weer de vraag, want bij elke alleenstaande moeders is de situatie compleet anders. Is er bv nog een papa voor de kinderen in het spel, die alimentatie betaalt (dan heb je nog het verschil tussen kinderali en partnerali), hoeveel werkt ze wekelijks, werkt ze uberhaupt, hoe heb je de opvang geregeld en hoe woont ze (koophuis/huurwoning al dan niet via de sociale woningbouw of particuliere sector). Ik leef momenteel van loon en alimentatie en zit gelukkig goed boven de bijstandsgrens. Maar goed, hier heb ik helaas wel een huis moeten huren in de particuliere sector, omdat er anders niets te krijgen/vinden was en dat kost ook aardig wat (dat is een hele bijstandsuitkering bij elkaar

). Maar ja, je moet wat, je wilt ook niet op straat wonen of op een kamertje met je kindje, als het niet nodig is. Maar daarom is de kinderbijslag bij mij wel erg welkom, hoor. Net even dat extraatje waardoor ik wel eens uit de rode cijfers blijf (want ik vind het wel heel belangrijk dat mijn dochter in de fijne kleding en schoenen zit bijvoorbeeld).

Daarom om ook aan te geven dat de ene situatie de andere niet is.
Jij hebt nu dan natuurlijk ook geen recht op huursubsidie...Dat is wel balen.