ik wil geen kinderen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:51

Twiggy2008 schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen als mensen gaan roepen dat 'sommige mensen de kinderbijslag niet voor hun kinderen gebruiken' of roepen 'dat mensen kinderen krijgen om kinderbijslag te vangen'. Enig idee wat kinderen kosten? D
Kinderbijslag is peanuts, vergeleken bij wat ik uitgeef aan mijn kind in die drie maanden. Maar ik ben er als alleenstaande moeder wel blij mee. :j

Ik vind het eerder om te huilen dat het wel degelijk zo gaat. Er zijn er genoeg die het PGB voor zichzelf gebruiken ipv voor het kind. Ik neem niet aan dat er íemand op deze wereld is die werkelijk denkt rijk te kunnen worden door een kind te 'nemen' maar het komt helaas te vaak voor dat ouders kinderbijslag en PGB voor zichzelf gebruiken!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:51

Een logeerweekend is gemiddeld van vrijdagavond tot zondagavond, 4-5 kinderen, 2 begeleiders. Dan zijn de bedragen gewoon hoog, daar kun je niets aan veranderen. 48 weekenduren achter elkaar 2 man op een groep, dat is duur.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:56

Sees schreef:
Ik vind het eerder om te huilen dat het wel degelijk zo gaat. Er zijn er genoeg die het PGB voor zichzelf gebruiken ipv voor het kind. Ik neem niet aan dat er íemand op deze wereld is die werkelijk denkt rijk te kunnen worden door een kind te 'nemen' maar het komt helaas te vaak voor dat ouders kinderbijslag en PGB voor zichzelf gebruiken!

Maar moeten de mensen die al met de handen in het haar zitten omdat ze een kind hebben dat niet functioneert (op welke manier dan ook) daaronder lijden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:00

Blue_Eyes schreef:
Een logeerweekend is gemiddeld van vrijdagavond tot zondagavond, 4-5 kinderen, 2 begeleiders. Dan zijn de bedragen gewoon hoog, daar kun je niets aan veranderen. 48 weekenduren achter elkaar 2 man op een groep, dat is duur.

Heb je niet gehoord dan dat het wel heel erg werd uitgebuit? Dat het geld kost begrijp ik ook wel, maar dat PGB was zo enorm makkelijk dat het een beetje over de top was...

Ik heb gezien wat mensen deden met dat PGB, dat vind ik heel erg hoor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:02

Blue_Eyes schreef:
Sees schreef:

Maar moeten de mensen die al met de handen in het haar zitten omdat ze een kind hebben dat niet functioneert (op welke manier dan ook) daaronder lijden?

Maar dat is toch met alles zo? De goede moeten onder de slechte lijden. Ik denk dat er gewoon weer opnieuw naar moet worden gekeken... En anders als je een kind hebt met zo'n aandoening, eventueel het werk daarop aanpassen met je partner. Nu gaat men er van uit dat dat PGB er is. En de bedragen aanpassen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:02

Blue_Eyes schreef:
Sees schreef:

Ja! Want ik denk dat er betere manieren zijn om ervoor te zorgen dat de mensen die dit soort door de overheid en burger gesubsidieerde bedragen wél gebruiken waar het voor bedoeld is, gebruik kunnen blijven maken van deze speciale 'diensten'.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:04

Als ouders hun baan deels op moeten zeggen om voor hun gehandicapte kind te zorgen, dan vind ik het prima dat ze dat inkomen compenseren uit het PGB en als ze een deel van de kinderbijslag gebruiken om vaste lasten van te betalen, dan begrijp ik dat ook; het kind gebruikt ook water en stroom tenslotte. Rijk wordt je niet van PGB en kinderbijslag, maar het kan wel praktisch gezien een heel wenselijk extra potje zijn waardoor je als gezin net wat makkelijker rond kunt komen, wat ook in het belang van het kind is tenslotte.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:28

Blue_Eyes schreef:
Wendy schreef:
Waarom? Wat doen ze dan met het pgb wat zonder niet (meer) kan?

Van het PGB wordt heel veel hulp betaald die voor dat gezin noodzakelijk is, maar die zonder PGB niet op te brengen is. Bv. opvoedbegeleiding voor de ouders, extra hulp op school of logeerweekenden. Als je dat als ouders met een modaal inkomen zelf moet gaanbetalen, heb je of geen eten, of geen huis meer.

Daar is ook een alternatief voor, dit soort dingen worden in de reguliere zorg ook gewoon aangeboden. Kost niets (of hoogstens een eigen bijdrage).
Tenzij het PGB natuurlijk voor dingen is ingezet waar het niet voor bedoeld was, maar dan heb je het over een ander probleem.

Sees

Re: ik wil geen kinderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:57

Alle bovengenoemde voorbeelden zijn in mijn ogen ook gerechtvaardigd. Maar helaas wordt er ook vaak misbruik van gemaakt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:00

Sees, inderdaad een ton tot ze gaan studeren. Maar god... die paarden gaan nooit studeren en kosten ook een beste smak (weet eigenlijk niet wat duurder is, een kind of een paard, denk dat ik paardenbijslag ga vragen).

PGB is misbruikt, aan alle kanten, maar er geldt wel dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Maar dat geldt voor zoveel dingen... kijk bijvoorbeeld naar uitkeringen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:32

PGB wordt ook misbruikt, door sommigen, ik zeg niet dat dat niet waar is. Maar dat neemt niet weg dat het voor sommige mensen écht nodig is en dat die mensen nu echt een probleem gaan krijgen. Want nee, het is niet zo simpel dat het 'in de reguliere zorg ook wordt aangeboden'. Helaas.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:32

Blue_Eyes schreef:
Maar dat neemt niet weg dat het voor sommige mensen écht nodig is en dat die mensen nu echt een probleem gaan krijgen. Want nee, het is niet zo simpel dat het 'in de reguliere zorg ook wordt aangeboden'. Helaas.

Volgens mij is het in veel gevallen toch echt wel zo simpel hoor... maar goed, dit wordt behoorlijk offtopic zo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:05

Sees schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen als mensen gaan roepen dat 'sommige mensen de kinderbijslag niet voor hun kinderen gebruiken' of roepen 'dat mensen kinderen krijgen om kinderbijslag te vangen'. Enig idee wat kinderen kosten? D
Kinderbijslag is peanuts, vergeleken bij wat ik uitgeef aan mijn kind in die drie maanden. Maar ik ben er als alleenstaande moeder wel blij mee. :j

Misschien omdat ze voordat de kinderbijslag al gestort was, al een rondje kleding en schoenen gedaan hebben? Dat doe ik nl vaak al (bijvoorbeeld afgelopen december) en ja, dan in ik dat weer begin januari, omdat ik het toch ergens vandaan moet halen. ;)
Maar dan is het indirect toch echt naar mijn dochter gegaan, hoor. Het is nou eenmaal wel eens puzzelen als ouder(s). Een kind (of kinderen) kosten aardig wat geld kan ik je vertellen. :j

Ik vind het ook altijd wel knap als mensen in anderman's portemonnee kunnen kijken. Want als mensen vaak ergens over liegen is het wel of ze al dan niet breed hebben (zoveel mensen zijn alleen maar 'buitenkant' en 'status' en eigenlijk is het dan ook vaak armoedje troef). ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:06

Wendy schreef:
Blue_Eyes schreef:
Maar dat neemt niet weg dat het voor sommige mensen écht nodig is en dat die mensen nu echt een probleem gaan krijgen. Want nee, het is niet zo simpel dat het 'in de reguliere zorg ook wordt aangeboden'. Helaas.

Volgens mij is het in veel gevallen toch echt wel zo simpel hoor... maar goed, dit wordt behoorlijk offtopic zo.

Denk jij dat het gros in NL het zo geweldig breed heeft? Ik denk dat dat best tegen valt in de praktijk. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:11

PGB misbruiken? Dan moet je heel wat papieren vervalsen hoor... het zal vast voorkomen maar er stelen ook heel veel mensen spullen uit winkels he? Dat lijkt mij nou een stuk makkelijker dan kinderen krijgen voor het geld hahaha.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:43

sallandval schreef:
PGB misbruiken? Dan moet je heel wat papieren vervalsen hoor... het zal vast voorkomen maar er stelen ook heel veel mensen spullen uit winkels he? Dat lijkt mij nou een stuk makkelijker dan kinderen krijgen voor het geld hahaha.

Hahaha, je hebt helemaal gelijk!!! :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:43

Twiggy2008 schreef:
Wendy schreef:

Denk jij dat het gros in NL het zo geweldig breed heeft? Ik denk dat dat best tegen valt in de praktijk. :j

En dat heeft er dus helemaal niks mee te maken :n

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:23

jesito schreef:
Maaruhhh, ging dit toppic niet over wel of geen kinderen willen!!!
Nu gaat het over kinderbijslag. :D

Dat was wat ik ook dacht. Het ging er toch over dat je geen kinderen wil?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:31

Wendy schreef:

Hoezo niet? Denk jij dat mensen met kinderen die een PGB krijgen het allemaal zo breed hebben? Enig idee wat het allemaal kost als je een kind hebt met een handicap? Bovendien, als jij denkt dat iemand misbruik maakt van een PGB, kun je dat melden bij een zorgkantoor. Er zijn strenge regels voor, hoor, je komt echt niet zomaar meer aan een PGB. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:56

Twiggy2008 schreef:
Wendy schreef:

Hoezo niet? Denk jij dat mensen met kinderen die een PGB krijgen het allemaal zo breed hebben? Enig idee wat het allemaal kost als je een kind hebt met een handicap? Bovendien, als jij denkt dat iemand misbruik maakt van een PGB, kun je dat melden bij een zorgkantoor. Er zijn strenge regels voor, hoor, je komt echt niet zomaar meer aan een PGB. ;)

Heel misschien weet ik gewoon heel goed waar ik het over heb, is dat al eens in je opgekomen?
Als je een indicatie krijgt voor zorg, kun (kon) je kiezen tussen zorg in natura of een PGB. Als je het PGB gebruikt voor de zorg waarvoor het bedoeld is, is er altijd nog de mogelijkheid om je indicatie weer terug te zetten naar zorg in natura. Veel van de zorg die werd ingekocht met een PGB, kun je ook krijgen via zorg in natura. En dat kost je helemaal niks.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat er in de hele PGB discussie van dit moment een aantal dingen door elkaar gegooid worden. Voor ouders met kinderen zal vooral een ingreep die eigenlijk een paar jaar geleden al is gedaan, nu pijnlijk duidelijk worden. En dat is het feit dat het criterium voor wat als 'gebruikelijke zorg' wordt gezien, vanuit een ouder naar een kind, een paar jaar geleden enorm is opgerekt. Bijna alle zorg aan een kind wordt gezien als gebruikelijke zorg van een ouder aan een kind, wat betekent dat je er ook geen indicatie meer voor krijgt. Veel mensen hebben dat opgevangen door met het PGB toch die zorg in te kopen, zodat ze zelf ontlast werden.
Met de aanscherping van de regels voor het PGB, is die mogelijkheid komen te vervallen. Maar omdat het PGB werd ingezet voor zorg waarvoor het eigenlijk niet bedoeld was, wordt de ingreep van een paar jaar geleden nu heel pijnlijk duidelijk.
Ik zou zelf niet zo ver willen gaan om de inzet van het PGB op die manier misbruik te noemen, maar het werd wel ingezet voor zorg waarvoor de indicatie eigenlijk niet bedoeld was.

Het wordt nog een stukje pijnlijker omdat ook de criteria voor de TOG (soort tegemoetkoming voor extra kosten die ouders hebben met een kind met een handicap) ook zijn aangescherpt, en het bedrag van de TOG enorm is verlaagd.
Dus nee, de financiele positie van een ouder met een gehandicapt kind is zeker niet te benijden :n

Het ironische is dat deze maatregelen uiteindelijk het tegenover bewerkstelligen van wat ooit de bedoeling was. Natuurlijk is het op korte termijn een bezuiniging, maar op lange termijn zorgt het er voor dat kinderen minder lang bij hun ouders kunnen blijven wonen, en sneller in een instelling terecht komen. En dat is juist weer dure zorg.
En juist omdat ik van dit soort dingen op de hoogte ben, vind ik het gezeur om de prijzen van de kinderopvang en het behouden van de kinderbijslag nogal... tsja...
Laat ik het zo zeggen: volgens mij gaat de discussie niet over de mensen die het écht nodig hebben, zij worden juist extra hard gepakt, financieel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:22

En dat bedoel ik dus ook ;) . Ik ken aardig wat mensen/gezinnen die financieel behoorlijk aangepakt worden, terwijl ze het zo nodig hebben. En daar heb ik erg veel moeite mee. :j Als je ziet op wat voor kosten sommige gezinnen gejaagd worden met een gehandicapt kind, tja.... dan denk ik wel eens 'waar gaan we heen in dit land'.
Overigens vind ik de discussie tussen PGB, kinderbijslag en de kosten voor de opvang, drie totaal verschillende zaken overigens. Niet te vergelijken. Net als al die discussies over WW, bijstand en WAO e.d. Is allemaal niet te vergelijken met elkaar. Daarom kan ik ook niet zoveel met mensen die gillen dat de uitkeringen minder moeten e.d. Je zult maar ziek worden, je zult je baan maar kwijt raken en niet zo snel iets anders vinden. Je zult maar als jonge thuismoeder met bv drie kinderen in de steek gelaten worden door je vent.... Dat is allemaal heftig, hoor, en dan ben ik blij dat er een sociaal stelsel is in elk geval. En een vetpot is het allemaal niet, verre van.

Maar goed. Ik blijf er verder bij dat je niet rijk wordt van de kinderbijslag en ook niet van de kosten van de opvang als je parttime werkt. PGB krijg ik zelf niet, wij zijn gelukkig gezond en wel, in principe. Mijn vriend heeft een gehandicapte zoon, waar alles super voor geregeld is gelukkig, maar wat een kosten :\ .

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:11

Twiggy, dan is het ook nog de vraag hoe of wat een alleenstaande moeder werkt of niet werkt, en hoe veel uur. Als ze precies op het 'randje' gaan zitten, krijgen ze alle toeslagen nog en huursubsidie en dergelijke en alimentatie en dan is het niet zo erg als het lijkt. Maar werk je als alleenstaande moeder bijvoorbeeld 1 a 2 dagen, dan heb je je loon, alimentatie en de rest wordt aangevuld tot je aan het bedrag komt wat een alleenstaande moeder krijgt en dan is het geen vetpot.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:17

Nu even wat anders nu we het over sociaal stelsel hebben e.d.; ik werk in zorg met nota bene: PGB contracten en... ik heb geen recht op WW als de PGB afgeschaft wordt, maar kom meteen in de bijstand, waar ik dan weer geen recht op heb, omdat ik samen woon met iemand met een vaste baan, ik bouw geen pensioen op, ik heb geen vakantiedagen, krijg geen toeslagen voor het werken in de weekenden, op feestdagen of 's nachts... Eigenlijk best raar he, als je nagaat...
Gelukkig heb ik erg dankbaar werk, mensen zijn echt blij met mij, super collega's die gemotiveerd zijn, dat maakt veel goed, maar toch blijf ik het raar vinden dat je uiteindelijk betaald wordt uit overheidsgeld en je dan maar erg weinig hebt aan ons o zo mooie sociale stelsel....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:25

MamboBeach schreef:
Twiggy, dan is het ook nog de vraag hoe of wat een alleenstaande moeder werkt of niet werkt, en hoe veel uur. Als ze precies op het 'randje' gaan zitten, krijgen ze alle toeslagen nog en huursubsidie en dergelijke en alimentatie en dan is het niet zo erg als het lijkt. Maar werk je als alleenstaande moeder bijvoorbeeld 1 a 2 dagen, dan heb je je loon, alimentatie en de rest wordt aangevuld tot je aan het bedrag komt wat een alleenstaande moeder krijgt en dan is het geen vetpot.

Ja natuurlijk is dat dan weer de vraag, want bij elke alleenstaande moeders is de situatie compleet anders. Is er bv nog een papa voor de kinderen in het spel, die alimentatie betaalt (dan heb je nog het verschil tussen kinderali en partnerali), hoeveel werkt ze wekelijks, werkt ze uberhaupt, hoe heb je de opvang geregeld en hoe woont ze (koophuis/huurwoning al dan niet via de sociale woningbouw of particuliere sector). Ik leef momenteel van loon en alimentatie en zit gelukkig goed boven de bijstandsgrens. Maar goed, hier heb ik helaas wel een huis moeten huren in de particuliere sector, omdat er anders niets te krijgen/vinden was en dat kost ook aardig wat (dat is een hele bijstandsuitkering bij elkaar :+ ). Maar ja, je moet wat, je wilt ook niet op straat wonen of op een kamertje met je kindje, als het niet nodig is. Maar daarom is de kinderbijslag bij mij wel erg welkom, hoor. Net even dat extraatje waardoor ik wel eens uit de rode cijfers blijf (want ik vind het wel heel belangrijk dat mijn dochter in de fijne kleding en schoenen zit bijvoorbeeld). :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:01

Lante schreef:
Nu even wat anders nu we het over sociaal stelsel hebben e.d.; ik werk in zorg met nota bene: PGB contracten en... ik heb geen recht op WW als de PGB afgeschaft wordt, maar kom meteen in de bijstand, waar ik dan weer geen recht op heb, omdat ik samen woon met iemand met een vaste baan, ik bouw geen pensioen op, ik heb geen vakantiedagen, krijg geen toeslagen voor het werken in de weekenden, op feestdagen of 's nachts... Eigenlijk best raar he, als je nagaat...
Gelukkig heb ik erg dankbaar werk, mensen zijn echt blij met mij, super collega's die gemotiveerd zijn, dat maakt veel goed, maar toch blijf ik het raar vinden dat je uiteindelijk betaald wordt uit overheidsgeld en je dan maar erg weinig hebt aan ons o zo mooie sociale stelsel....

Dat is bijzonder, dat wist ik niet.

Twiggy2008 schreef:
MamboBeach schreef:

Ja natuurlijk is dat dan weer de vraag, want bij elke alleenstaande moeders is de situatie compleet anders. Is er bv nog een papa voor de kinderen in het spel, die alimentatie betaalt (dan heb je nog het verschil tussen kinderali en partnerali), hoeveel werkt ze wekelijks, werkt ze uberhaupt, hoe heb je de opvang geregeld en hoe woont ze (koophuis/huurwoning al dan niet via de sociale woningbouw of particuliere sector). Ik leef momenteel van loon en alimentatie en zit gelukkig goed boven de bijstandsgrens. Maar goed, hier heb ik helaas wel een huis moeten huren in de particuliere sector, omdat er anders niets te krijgen/vinden was en dat kost ook aardig wat (dat is een hele bijstandsuitkering bij elkaar :+ ). Maar ja, je moet wat, je wilt ook niet op straat wonen of op een kamertje met je kindje, als het niet nodig is. Maar daarom is de kinderbijslag bij mij wel erg welkom, hoor. Net even dat extraatje waardoor ik wel eens uit de rode cijfers blijf (want ik vind het wel heel belangrijk dat mijn dochter in de fijne kleding en schoenen zit bijvoorbeeld). :j

Daarom om ook aan te geven dat de ene situatie de andere niet is. :)
Jij hebt nu dan natuurlijk ook geen recht op huursubsidie...Dat is wel balen.