Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:52

Fijn om te zien dat het bij jullie allemaal zo goed gaat, ik moet morgen de beruchte les 8 lopen en ik kijk er toch niet echt naar uit :o

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:12

Nee, dat valt wel mee hoor, is in 3 weken..
Heb er even printscreentjes van gemaakt :)

Week 1-4 (stukje onderaan mist, maar dat zijn dat 6 en 7, dus die zijn leeg):
Afbeelding

Week 5-9:
Afbeelding

Week 10:
Afbeelding

Wij hebben net 6,9 km in 56 minuten gelopen *\o/* , helemaal trots! De laatste keer dat we dat rondje liepen, was ik veel meer getraind en toen deden we er elke keer rond de 58/59 minuten over :).

MootjeK

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:14

Ik word alweer moe als ik het zie, dat hele schema. :')

Wow, heb je dan 6,9 in één stuk gedaan? Petje af hoor!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:17

Neeeeeeeee, tuurlijk niet :') . Was het maar zo'n feest haha!
Er was nu een andere vriendin ook mee (tennisfanaat met goede conditie), dus die trok ons tempo wel aardig omhoog! Hebben denk ik 2x rond de 12 minuten gezeten (en tempo rond de 8 k/u) en daarna nog een paar keer tussen de 5 en 8 minuten ofzo.. Moest toen wel wat rustiger aan doen, ook voor m'n enkel. Ben echt als de dood dat ik iets teveel doe en straks weer een maand thuis zit.
Maar ik klaag echt niet, ben echt helemaal tevreden met de resultaten van de afgelopen 4 keer rennen :D .
Voordat ik met mijn enkel zat, deden we vaak 4x 10 minuten rennen en 1,5 tot 2,5 minuut wandelen tussendoor. Maar ik wandel nu wel ietsje meer (denk ik?), ook ff rust voor mijn enkel.

Edit: Het was nu trouwens echt een heerlijk temperatuurtje! Windje erbij (al was de tegenwind op de terugweg wel een beetje jammer := ) en niet zo belachelijk warm door de zon!

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:30

Oooo, ik schrok al. :')

Ik vond het vanochtend wel flink warm om te lopen, zal nu idd wel lekkerder geweest zijn.
Ik geloof dat ik de vorige keer al met al 5,5 km gelopen heb en drie kwartier weg ben geweest. Heb nu wel een lager tempo, want moet elke keer stoppen om zoonlief te helpen met zijn fiets een bruggetjes op te duwen of zijn vest dicht te ritsen of weer open of whatever. En Evy ondertussen maar roepen dat ik 'goe bezig' ben. :') Maar ik ben dan wel weer zo fanatiek dat ik al die dingen alleen doe in de stukjes dat ik mag wandelen, tijdens het hardlopen stop ik echt alleen in noodgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:08

Oh boy, ik zit nu in week 5 en als ik naar week 7 kijk zou ik bijna bang worden :')
In de week erna ga je dus wel van 12 naar 20 min.

Is toch in een keer 8 min erbij, dat is langer dan ik nu in 1 stuk loop _O-

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:12

Goed bezig jullie!

Yv, ik ben trots op je ! :D

Ik mag volgende week weer les 16 doen. Ben deze week maar 1x geweest. Ga morgen mijn verjaardag vieren en ben elke avond bezig met voorbereiden, boodschappen doen enz.

Vanaf volgende week écht weer 3x per week!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:16

Zaterdag ga ik weer beginnen met les 15! Zal wel ff dooorbijten worden want heb al 1 week niet gelopen :o. Wou vandaag eigenlijk al beginnen maar ik heb hoofdpijn. Dus ik doe maar ff rustig aan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:35

Wat liggen jullie allemaal ver voor op mij zeg!

Heb net weer hardgelopen, maar mijn scheenbenen hebben in het begin zeer gedaan dus heb ik maar een langere warming-up dan normaal gedaan daarna ging het wel netjes. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:09

Even een egopost hoor :). 7.3 km in 55 minuten *\o/* . Heb de 4x 8 minuten uit gerend en daarna nog 2 km gerend/gewandeld door elkaar, niet echt op tijd.
En heb zelfs Joppie en Joppie ingehaald. Dacht dat ik langzaam ging, maar blijkbaar zijn er nog veeeeel langzamere mensen :') ..

Ben vandaag voor het eerst met een petje op gaan lopen, omdat ik zo ongeveer leegloop bij de wandelpauzes en ik zweet zo ongeveer het smerigste vind dat er bestaat.. Moet zeggen dat het wel helpt! Petje is nu gedeeltes doorweekt, maar hield het zelf beter vol en de neiging om constand met mn vingers/handen die zweetdruppeltjes weg te vegen was er nu ook niet :).
Nu maar even zelf een petje kopen, want vond nog ergens een oude ferrari-pet, maar die is dus echt verschrikkelijk :') .

Magda_90: Loop je veel heuveltjes of niet?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:10

Kreeg een bericht van Yv, ik meld me hier ook ff :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:10

:D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:13

Haha, nou YV loopt echt een heel stuk voor op mij hoor!
Ik heb ook niet echt het idee dat mn conditie beter word of zo.. Maarja we zijn ook pas 1,5 week bezig :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:37

Hoi meiden,

nou jullie hebben me aangestoken hoor! Ik wil al een tijdje gaan beginnen met hardlopen, het liefste morgen al maar ik kan pas de week er op beginnen. Mijn man is weg voor zijn werk en ik kan moeilijk de kindjes op bed leggen en zelf gaan lopen.
Ik wil mijn conditie eens wat beter krijgen en vooral mijn buik strakker krijgen.
Ik ben 7 maanden geleden van de tweede bevallen en qua kilo's ben ik tevreden, maar mijn buik wil ik graag toch wat strakker. Merken jullie na wat weken hardlopen verschil aan je buikspieren??? Tenminste toen ik vroeger :o hard liep merkte ik dat toch wel wat aan mijn buikspieren En daarbij vind ik het heerlijk om mijn hoofd even helemaal leeg te maken door het lopen.

Ik heb jáááren geleden ook al gelopen en liep toen aan één stuk door 10km in 48 min. Pas geleden vroeg een collega me om eens met hem mee te lopen. Dus gedaan. Hij had het rondje ingekort naar 2,5 - 3 km. Moest lukken dacht ik :+. Maar wat viel dat tegen! Nou lag zijn tempo gewoon iets te hoog en ik liep zonder muziek :D.

Nu dus netjes een opbouwschema gedownload en van de week schoenen en kleding halen, dan ga ik volgende week ook lekker beginnen! In september starten er bij de plaatselijke atlethiekvereniging weer loopgroepen en afhankelijk van hoe ver ik dan ben wil ik me daar waarschijnlijk voor op geven.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:01

@Delphi
Wat gaat je conditie hard achteruit dan he?
Wow 10km...!!
Een vriendin van mij rent (met gemak) 15 km achterelkaar.
Echt WOW gewoon haha.

mn buikspieren voel ik na het lopen niet echt.. (maar ik heb ze ook wel een klein beetje)
Daarom doe ik na het lopen gewoon wat push ups en sit ups.
Al begin je er gewoon met 3, alle kleine beetjes helpen ;)

Meiden ik heb een probleem.
Ik heb bij het sporten (binnen) denk ik met mijn scheenbeen tegen de bok aangeklapt met eroverheen springen.
En het doet ZEER als ik loop..
Wat is beter, erdoorheen lopen of toch even wachten?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:41

Zack schreef:
@Delphi
Wat gaat je conditie hard achteruit dan he?
Wow 10km...!!
Een vriendin van mij rent (met gemak) 15 km achterelkaar.
Echt WOW gewoon haha.

mn buikspieren voel ik na het lopen niet echt.. (maar ik heb ze ook wel een klein beetje)
Daarom doe ik na het lopen gewoon wat push ups en sit ups.
Al begin je er gewoon met 3, alle kleine beetjes helpen ;)

Meiden ik heb een probleem.
Ik heb bij het sporten (binnen) denk ik met mijn scheenbeen tegen de bok aangeklapt met eroverheen springen.
En het doet ZEER als ik loop..
Wat is beter, erdoorheen lopen of toch even wachten?

Niet normaal nee. En achteruit, zeg maar gerust conditie helemaal weg :+. Ik liep ooit (voor mijn gevoel in de middeleeuwen haha) met gemak 7 km. achter elkaar en dan druk kletsend. Met de 10 km moest ik me dan toch meer concentreren en niet kletsen. Maar nu hihi zou ik al blij zijn als ik na een km niet aan de zuurstof hoef.

Ik vind het heerlijk om te lopen met een basisconditie. Dat opbouwen nu vind ik vreselijk, maar ja heb geen keuze en wil toch echt weer fanatiek gaan lopen. Nog een weekje en dan kan ik er tegen aan.

Ik zou toch uitkijken en er niet zomaar doorheen gaan lopen hoor! Als je een tijdje wandelt gaat de pijn dan weg of zakt het af? Want als het dan erger wordt zou ik misschien even niet gaan hardlopen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:40

Toch zou ik je aanraden om meer op afstand te lopen dan hoor Bo.. Die interval die jij doet is wel heel goed, maar uiteindelijk blijf je altijd op dezelfde stukjes hardlopen en ga je nooit een tandje verder. Ik zou zelf bijv. 1 of 2 keer per week die interval van 2-1-2-1-2-1 doen en dan de andere 1 of 2 keer afstands/tijd rennen.
Edit: En als je een uitdaging wilt hebben, of je conditie is al beter dan gemiddeld, kun je altijd bij les 5 ofzo (of hoger, wat je wilt) beginnen ipv bij les 1..?

Ik zou persoonlijk ook even een weekje stilzitten met je scheen! Ik had natuurlijk last van mijn enkel nadat ik uit de bus ben gevallen, toen voelde ik het maar een beetje als een zeurtje, 3x mee doorgelopen en vervolgens mooi een maand thuisgezeten :(. Ben nu echt een heel stuk voorzichtiger! Als ik maar iets ergens wat meer voel dan spierpijn, stel ik mijn loop een dagje uit.

Delphi: Ik zeker wel. Ik probeer er wel op te letten dat ik altijd mijn buikspieren aanspan tijdens het lopen en sinds een weekje doe ik na het rennen nog de 8 minutes abbs workout (te vinden op youtube en een app voor de iphone) erachteraan.

Netjes trouwens die 10 km :j! Ik doe het je voorlopig nog effe niet na, haha! Rende je toen al lang?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 11-07-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:42

Vanmorgen weer naar de sportschool geweest.
Volledig programma en twee keer 10 minuutjes hardgelopen.
Vrijdag een volledig programma en een half uur aan een stuk gelopen.

Na een half uur stopte ik er maar mee, maar eigenlijk had ik net zo lief doorgelopen..
Maargoed, mijn rug moet het goed blijven vinden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:30

@delphi
Eigenlijk doet het heel zeer als ik ff stilgezeten en dan weer op sta.
Als ik continue blijf lopen voel ik het wel, maar doet het niet onwijs veel pijn.

@yv
Ik doe nu elke keer iets langer lopen dus bijv. 2.05 seconden.
En dan 1 min langzaam lopen.
Ik hou er wel verschil in hoor ;-)
Maar ik moet echt op conditie trainen.. Dus.
Ik kijk morgen even hoe m'n een voelt en anders pak ik even een rustdagje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:16

Yv_ schreef:
Magda_90: Loop je veel heuveltjes of niet?

Nee, kom af en toe wel bruggetjes tegen maar om dat nu heuveltjes te noemen.

Momenteel een klein dipje. Ben i.v.m. het weer nu zo benauwd tijdens het hardlopen en dan sta ik al op 7u 's ochtends buiten, het demotiveerd enorm dat ik dan mijn les niet uit kan lopen. Ik denk dat ik met deze warmte een les terug ga zodat ik mij niet overloop.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:52

ik meld me hier ook voorzichtig :o loop al de hele avond te zoeken naar een "start to run" om te downloaden naar mijn mp3 maar ben ik nou zo blond of doet gewoon geen 1 t?! :o? HEEEELLLLLUUUUUP ;(

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:18

Yv_ schreef:
Delphi: Ik zeker wel. Ik probeer er wel op te letten dat ik altijd mijn buikspieren aanspan tijdens het lopen en sinds een weekje doe ik na het rennen nog de 8 minutes abbs workout (te vinden op youtube en een app voor de iphone) erachteraan.

Netjes trouwens die 10 km :j! Ik doe het je voorlopig nog effe niet na, haha! Rende je toen al lang?

Ik was denk ik zo'n 6 maanden aan het lopen toen ik de 10 km liep, net binnen het uur. Toen ik de 10 km in 48 min. liep, was ik zeker al een dik jaar fanatiek aan het trainen hoor. Maarre ik doe het mezelf nu ook niet meer na haha :')

Zack, dan zou ik misschien voor de zekerheid een rustdagje inlassen en de dag erna kijken hoe het aan voelt!

Pfff heb zo´n zin om te beginnen!!!! Bááálen dat ik pas volgende week kan beginnen ;(

Wat moet ik me trouwens voorstellen van die ´start to run´ en andere ´personal begeleiding´ via de MP3? Wordt je continue aangemoedigd en toegesproken :') of wordt er gezegd wanneer je moet starten met hardlopen en wanneer je moet wandelen? Ik loop graag met muziek op, dit is zeker niet te combineren?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-07-11 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:18

Ik heb al 2 week niet hardgelopen en ik ben geeindigd bij les 14. Zal ik die nog een keer doen of morgen gewoon les 15 doen?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:31

girlyggirl schreef:
ik meld me hier ook voorzichtig :o loop al de hele avond te zoeken naar een "start to run" om te downloaden naar mijn mp3 maar ben ik nou zo blond of doet gewoon geen 1 t?! :o? HEEEELLLLLUUUUUP ;(

Hier kan je de downloads voor 1-5 en 5-10 downloaden. Even rechtermuisknop op de link en opslaan :)
http://www.faithy.nl/files/hardlopen/index.php

Delphi: De lessen van start to run zijn met muziek. Weliswaar uit de prehistorie ( :') ) maar wel te doen! Knap hoor 10 km! Dat duurt nog wel ff voor mij haha!

MightyJoe: Zou gewoon aan de volgende les beginnen. Mocht je die niet halen die dan nog een keertje doen. Zo heb ik het iig ook gedaan toen ik ff 1,5 week niet was geweest.

Net les 16 gelopen, echt weer een makkie vergeleken met les 14 en 15!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:37

Netjes hoor, 10 km.
Vrijdag heb ik in 45 minuten 6.75 km gelopen op de band, dat was 5 min wandelen, 30 min lopen en 10 min cooling down.
Heb vandaag het tempo ook iets opgevoerd, het ging me wat te traag.

Ik vind de lessen met telkens om de paar minuten wandelen wel saai klinken eigenlijk? :o
Toen ik begon begonnen met 4x 5 min hardlopen, maar dat heb ik na de eerste keer meteen opgevoerd. :o

Vandaag dus 2x 10 minuten, toen leek mijn rug wat vast te gaan zitten dus voor de zekerheid gestopt.
Morgen wil ik weer aan de bak, op zijn minst 30 minuten aan elkaar als mijn rug het toelaat.
Langer als 30 minuten kan ook prima, maar ik moet het opbouwen vanwege mijn rug.
Het gaat net goed, en ik wil niet dat het straks weer muurvast zit.