Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:26

Ja, dat is niet fijn nee.
Ik werk zaterdags altijd in de winkel, ik ben ´s avonds dan zo munt dat ik niets meer kan, niet door het fysieke werk want dat lukt makkelijk, maar meer door alle prikkels. Mensen die hier geen last van hebben snappen ook vaak niet waarom ik nooit mee ga stappen. (nog meer prikkels, lawaai, drukte etc).

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:37

Ik snap t heel goed... ik werk in de thuiszorg maar ik ben na een dag of paar uur ook echt kapot!!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:22

@k_m grappig dat wat jij schrijft over de parfum heb ik dus ook. Met name dan de heren deo's en aftershave's brrrrr daar word ik ook echt misselijk van.
Absoluut geen aantrekkingskracht voor mij :roll: :+

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:35

Bij mij kwamen ze er achter dat ik een HSP ben toen ik 8 of 9 was (ik ben nu 18), verklaarde vooral voor mijn moeder toen een hele hoop. Ik ga dus even meelezen, kijken wat jullie ervaringen er mee zijn en hoe jullie ermee om gaan.

Ik ben voornamelijk erg gevoelig voor geuren, drukte en weersomstandigheden. Ben nu dan ook constant ziek omdat het weer zo wisselend is.
Ook als ik een langere tijd mezelf in een drukke of stressvolle omgeving bevind kan ik compleet doordraaien. Dan krijg ik een paniekaanval en begin in te krijsen en te huilen en soms word ik er lichtelijk agressief van. Ik moet dan echt een stille omgeving opzoeken.
Ik kan ook erg zenuwachtig worden van geluiden of bepaalde bewegingen van andere mensen.
Van geuren word ik misselijk en krijg ik hoofdpijn. Ik kan ook niet te lang in een auto met leren bekleding zitten, dat houd ik gewoon niet vol. In een winkel als de Douglas kan ik niet langer dan 5 minuten besteden (en dan vindt ik dat nog knap van mezelf). Ik kom altijd helemaal ziek, zwak en misselijk uit een geurenwinkel. Als ik parfum op doe kan het ook alleen maar een hele lichte geur zijn en meestal word ik dan nog misselijk van mijn eigen geurtje.
Ook word ik ontzettend moe van eigenlijk alles.
Zo gaat de lijst nog eindeloos door...

Ik merk wel dat als ik met paarden bezig ben ik veel meer kan hebben dan als ik niet omringd ben door paarden. :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:49

Ik heb altijd een bloedhekel aan werken omdat het zo vreselijk veel energie vreet. En als student heb je dan vaak weinig mogelijkheid tot uitrusten of moet je vaste stramien volgen. Daarom ben ik ontzettend blij met mijn koetsierswerk: paarden en als het niet gaat vraag ik iemand een dag over te nemen. En ik heb mijn koets en mijn paard, mensen die ik meeneem ben ik na 30min weer vanaf.

Gepast werk waar je ook energie uithaald is toch belangrijk, anders hou je het toch nooit uit!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:56

Ik heb ook geen bijbaan, heb niet het idee dat ik dat ga redden. School lukt al helemaal niet en nu doe ik mijn laatste jaar in 2 keer, en om er dan bij te gaan werken weet ik echt zeker dat dat niet gaat. Geuren heb ik ook last van maar vooral van geluiden, ik stofzuig met een koptelefoon anders word ik gek. Als ik overprikkelt ben word ik heel onaardig, slechte eigenschap maar ik kan er weinig aan doen..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:00

Heb ik ook hoor, bij overprikkeling sluit ik me af en bijt ik de mensen hun neus eraf. Kan dan ook geen nieuwe mensen ontmoeten. Alleen weet ik het pas veel te laat dat ik overprikkeld ben waardoor het soms erg fout gaat.

Ik moet wel werken, heb naast studie ook een paard te onderhouden, geeft ook stress zo af en toe.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:05

Ja inderdaad! Ik sluit mij af en als dan mensen tegen mij praten en ik reageer niet, dan gaan ze vaak porren enzo. Daar kan ik dan echt heel erg niet tegen en dan snauw ik echt heel onaardig, daarna laten ze mij vaak wel met rust maar ze snappen dan niet waarom ik zo deed.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:10

Ja dat is zo, dan heb ik liever een goede vriendin die ik vertrouw die vraagt wat er is en waar ik gewoon rutig kan zeggen dat het niet gaat. Of een vriendin die me op zon moment gewoon meeneemt naar ergens anders. Niets doen is ook geen optiz, voel me ook vaak heel erg alleen, dus iemand die ik vertrouw is wel erg belangrijk dan.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:58

Hebben jullie dan niet dat mensen je een aansteller vinden als je zegt: nee ik heb geen bijbaan want anders red ik het niet, moet rust hebben.
Ik heb ook geen werk maar wil wel werk, daar niet van. Evengoed wel bang dat het me teveel wordt, maar ja je moet wat als je geld wilt hebben...
Gepast werk is idd heel belangrijk!

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:11

Werken is voor mij ook haast onmogelijk, of ik moet met dieren bezig zijn. Zolang ik met dieren bezig ben voel ik me helemaal top.
Ik heb een bijbaantje gehad bij de Albert Heijn als cassière en heb het na drie weken opgegeven. Ik werd gewoon ziek van de drukte. Ik kreeg het dan helemaal heet achter de kassa, werd misselijk, ging gloeien, werd angstig. Dit heeft mij ook belemmerd bij het opnieuw zoeken naar een baantje.
Toen ik vrijwilligerswerk deed op de kinderboerderij werkte ik echter ook in een zeer drukke omgeving. Met veel geschreeuw en gekrijs en gejank van kinderen, maar omdat ik omringd was door dieren kon ik dat allemaal gewoon aan op dat moment. Toch grappig/vreemd eigenlijk.

En ik heb ook dat ik bij een vriendschap overprikkeld raak. Dat ik het gevoel krijg alsof ik geen lucht meer kan krijgen in een vriendschap en meestal onderneem ik dan te laat actie waardoor veel vriendschappen kapot gaan.

Toch fijn om hier verhalen te lezen en mezelf erin kunnen herkennen. :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:02

Ik moet wel werken, want wij hebben ook 2 paarden te onderhouden... maar werken kost mij ook veel energie, vooral omdat je toch met mensen werkt die vaak toch wel het een en ander hebben meegemaakt.

Wbt het niet tegen druktes kunnen kan ik ook heel slecht tegen... dan trek ik me terug en wordt ik heel stil. Mijn man zei altijd joh zeg eens wat tegen mijn familie, maar ik kon dat gewoon niet.. of inderdaad zoals sommige al zeiden mensen snappen het vaak niet! En zeggen ah joh stel je niet zo aan of komt goed..

Heb al 2x een burn-out gehad.. ik kon echt niet meer!! Herkennen jullie dit?

Heel herkenbaar dat als je moe/overprikkelt bent dat je dan iemand afsnauwt.. ik kan dan ook echt de pan uit flippen! Maar ben dan vaak ook erg moe!

Ik word ook erg moe als ik een hele drukke / hectische dag heb... herkennen jullie dat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:17

Ik heb dat steeds minder, omdat ik in dat opzicht steeds beter voor mezelf ga zorgen. Vroeger moest ik van mezelf meedoen in het tempo van de maatschappij, met als gevolg dat ik steeds overprikkeld en vaak depressief was. Ook was ik steeds teleurgesteld in mezelf, waarom kon ik niet 'normaal' zijn?
Sinds een tijd hoef ik dat allemaal niet meer van mezelf en dat geeft zoveel rust. Het maakt me een leuker mens voor mezelf en voor mijn omgeving, want vooral mijn vriend kreeg het op zulke momenten onterecht te verduren. We hebben daar samen wel een weg in moeten vinden trouwens. Hij vond het in het begin moeilijk dat ik zo'n moeite had met naar feestjes e.d gaan (is bij zijn familie erg belangrijk) en als ik het moeilijk had 'verstikte' hij me door me steeds te pushen om er over te praten en juist dan ontplofte ik. Tegenwoordig zeg ik rustig dat ik graag even alleen gelaten wil worden (vaak ziet hij dat zelf al) en dan gaat hij ook even wat anders doen, heel fijn. Ik kom er dan op mijn eigen tempo uiteindelijk wel uit.

Feestjes hoeven niet meer, hij begrijpt nu dat het geen onwil is maar dat ik het echt niet trek. We hebben afgesproken dat hij vraagt of ik meega (en er dus niet meer vanuit ga dat ik meega omdat dat zo 'hoort'). Meestal is dat antwoord 'nee' en dat is prima. Hij vindt het wel jammer soms en ik ga op goede dagen mee (en dan gewoon even kort), maar nu de druk er vanaf is geeft dat geen stress meer tussen ons.

Ook probeer ik bewust rustmomenten in te lassen. Is in dit huis dus wat lastig omdat ik hier dus moeilijk ontspan, maar op drukke dagen ga ik juist wel een eind wandelen met mijn paard en hond, ook al ben ik moe. Eerder liet ik dat dan ook maar zitten, maar zoiets geeft me energie (en rust), dus moet ik wel blijven doen. Verder probeer ik niet te veel op een dag te plannen, maar soms gaat dat niet anders en het leven valt sowieso niet te plannen, dus er zijn altijd wel onverwachte of extra dingen. Maar zolang ik alles zoveel mogelijk in mijn tempo doe en tijd neem voor ontspanning trek ik alles steeds beter.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:22

Je kunt het best wel controleren. Door in je "eigen wereld" te gaan.
En plaatsen waar je je niet prettig voelt te vermijden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:24

Wat fijn dat jullie er zo goed uitgekomen zijn! En dat je ook echt de ruimte krijgt, top!

Hier is dat, ook voor mezelf, vaak nog erg moeilijk.
En ik merk ook dat eigen tempo het beste is, er moet soms wel wat gepraat worden, maar moet ook de tijd hebben om alle gedachten in mijn eigen hoofd te doorlopen en opties te bekijken. Dat gaat vaak niet met iemand er bij. Na zo'n denk moment/uur/dag/maand kan ik er prima iemand bij hebben om te overlopen, maar het eerste werk moet ik toch echt zelf doen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:49

RedPassion; als ik even niet lekker in mijn vel zit of overprikkeld ben wil mijn man altijd meteen weten wat er is en inderdaad erover praten... maar dat kan ik dan even niet, maar dat kan hij dan niet snappen en blijft pushen om te praten... en ja dan ontplof ik! Als ik mezelf terug trek in ( bv de douche) komt hij me achter na en dan word ik echt giftig! Dat botst nog wel.. maar dat heb ik nooit gehad, dat ik zo prikkebaar ben ik pas sinds ik hier woon, en 24/7 zo'n beetje moe ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:47

Kan je dat niet bespreken met je man? Mijn vriend heeft er destijds ook veel over gelezen, dat hielp hem ook veel.

Hier werd het ook erger sinds ik hier woon en dat heeft behoorlijke druk op onze relatie gezet, maar door er over te praten werd het beter. En ik weet zeker dat het straks in het nieuwe huis nog beter gaat worden, als ik van de stress van de overprikkeling van dit appartement heen ben. Ik hoop dat er voor jou ook uitzicht komt op een andere woning hoor, dit is zo ongezond. :(:)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:02

Informatie kan idd goed helpen. Mijn vriend begreep het ook niet en nog steeds niet volgens mij, maar hij weet het nu wel en kan er mee omgaan.
Klein voorbeeldje: we hadden een oude, slechthorende buurvrouw. Zij gebruikte haar tv ook als radio, maar het volume van de radio was veel zachter. Elke keer als ze weer over ging naar tv, konden wij meegenieten. Soms letterlijk, soms op de achtergrond. Juist dat zachtere kon me echt knettergek maken! Je voelt gewoon elke seconde de frustratie toenemen.... Vriendlief een keer langs gegaan en toen ze de deur open deed kwam er gewoon een muur van geluid uit de woning zetten. Dat had ze zelf dus niet eens door. Mobiel nummer gegeven zodat we konden smsen als het weer gebeurde. Nou hoorde ze die sms dus ook vaak niet.... Veel gedoe om gehad, want mn vriend had er niet zo'n last van. Ik durfde zelf niet goed langs te gaan, aangezien ik dan altijd al zo gefrustreerd was, dat ik echt niet wist hoe ik die arme vrouw zou behandelen. Toen hij merkte hoe heftig het voor mij was, hebben we besloten dat het voor beide makkelijker was dat hij gewoon zou smsen en als ze niet reageerde ging hij dus even langs. Als ik niet had uitgelegd hoe ik het ervaarde, had hij dat nooit gedaan maar had hij gevonden dat ik het zelf wel kon doen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:33

Bedankt voor de reacties, ik probeer er ook over te praten met mijn man, maar hij kan t niet snappen... zegt ie zelf ook. Als er iets is voorgevallen bv iemand overleden is hij na een dag weer zichzelf, ik ben dan ff paar dagen van slag. Ik heb een jaar geleden al aangegeven dat ik er aan onder door ga als we nog te lang in dit appartement blijven zitten, maar hij kan zich dat lastig voorstellen omdat hij er altijd fijn heeft gewoond. Maar ik moet er bij zeggen hij probeert het wel, maar hij is een beetje (over) bezorgd, wil dat ik naar de huisarts ga omdat ik zo moe ben en altijd ( behalve bij mijn zusje) moeilijk in slaap kom...

Vraagje wie van jullie kent de "theraphie/ traject" voor hsp? En hebben jullie dit gedaan zo ja hoe is dat bevallen & heeft het zin? Of niet gedaan en waarom niet???

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:53

beauty begrijpen zal hij het nooit, maar zich er over inlezen kan zeker wel waardoor er meer begrip zou zijn. Wij gaan nu kijken naar equine therapie, dus therapie met paarden. Eens kijken of dat helpt. Ik ben bang dat het allergrootste gedeelte toch van jezelf moet komen, leren hoe je met jezelf om kunt gaan, wat voor jou prettig is. jouw safe zones opzoeken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:02

Ik ben zelf ook in therapie sinds een paar weken. Heb er wel iets aan, maar een echte oplossing is er nog niet. Maar idd, uiteindelijk komt het toch uit jezelf. Ik probeer mijn lichaamstaal lezen en invoeling uit te zetten zodat ik me echt op mezelf kan richten.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:33

Ik heb ook therapie van de eigenaresse van mijn verzorgpaard, zij doet coaching en heeft de opleiding tot polyenergetischtherapeut afgerond. Ze heeft ook allerlei workshops gedaan waardoor ze nu ook dit allemaal gebruikt in de therapie:

- Hypnotherapie
- Regressie
- Reïncarnatie
- Communicatieve Therapieën
- NLP
- Energiewerk, EMDR en Thetahealing
- EFT, Holistische Hypnose, Energetisch Therapie van Janosh

Ik heb er echt super veel baad bij, het werk vrijwel direct en je hebt lang resultaat. En als het weer wat minder gaat, ga je weer terug en dan kan je er weer tegenaan. Ik vind haar therapie heel fijn, omdat ik er veel aan heb en nooit zo veel heb met de reguliere therapieën. Haar manier is anders dan anders wat ik dus vele malen prettiger vind. Ze zit in de provincie Utrecht, mocht het iemand ook aanspreken stuur ik via pb haar site.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:35

Ik ben momenteel ook in therapie, vnl. voor een depressie vanwege mijn werksituatie. Ik wil daar heel graag weg maar dat mag niet van het UWV, vanwege een loonsanctie. Dit trekt ook heel veel energie, vandaar dat ik bijna elke dag na het werk direct naar bed ga en in het weekend heb ik ook heel weinig energie. Ik heb dan ook echt geen puf om gezellig te gaan kletsen, zit dan liever lekker rustig op mezelf. Omdat ze op mijn werk allerlei dingen verzinnen om mij tegen te werken heb ik ook veel moeite met werken, kan er niet tegen als ik van dingen word beschuldigd die pertinent niet waar zijn. Ook zie ik het als een groot probleem als ik ontslagen word, mijn vriend zegt het is maar werk, maar ik trek me dat heel persoonlijk aan. Het ging een tijdje wat beter, zit ook aan een hoge dosis anti-depressiva, maar er hoeft maar iets tegen te zitten en ik ben weer terug bij af.
Ik merk als het heel druk is op het werk dat ik me dan niet goed kan concentreren en daardoor kan ik niet goed presteren. Terwijl ik het werk makkelijk op tijd af zou krijgen als ik die druk niet had.
Ook in mijn prive-leven heb ik er last van, hou niet van drukke verjaardagen, ben erg gevoelig voor hele harde muziek en felle lichten (in bv een discotheek). Ook bepaalde geuren kan ik heel sterk op reageren.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:57

Sinds kort (of eigenlijk weet ik het veel al langer) is er bij mij het vermoeden dat ik ook erg hooggevoelig ben. Ik heb vooral veel "last" van de stemmingen van andere mensen die ze niet uitspreken maar wat ik dan wel voel. Omdat de meeste mensen niet over bepaalde gevoelens praten maar ik ze wel "waarneem" is het voor mij heel lastig om dit goed te vertalen. Ik wordt dan erg onzeker en weet niet goed wat te doen. Mensen vinden mij dat al gauw "raar" en zeggen dat ik dan "anders" ben dan normaal.
Ik ben van nature erg verlegen en pas na een lange tijd van omgaan kan ik mezelf pas echt tonen. Misschien klinkt dit heel erg vaag maar dit is hoe ik het ervaar. Nadat ik mijn vaste baan ben kwijtgeraakt (na 9 jaar) is er voor mij een groot deel van vastigheid en vertrouwen weggevallen. Het voelde daar als een soort van tweede familie. We wisten van elkaar allemaal precies wat we aan elkaar hadden en ik kon hier goed op inspelen dmv net even dat extra dingetje doen of zeggen waar iemand op dat moment baat bij heeft.
Nu zijn wij (ik en mijn vriend) onlangs verhuisd naar Duitsland en hier heb ik inmiddels ook weer een baan. Maar het voelt voor mij niet hetzelfde. Dat kan ook niet uiteraard want 9 jaar staat niet gelijk aan 3 maanden.
Ik kan normaal heel goed mensen "lezen" maar nu het mij niet lukt dmv mijn verlegenheid en onzekerheid raak ik een beetje van de kaart en doe ik anders naar mensen dan hoe ze me normaal gesproken kennen. Het is heel erg frustrerend voor mij.

Nog iets wat dus typisch iets voor mij is: omdat ik dus vaak wel ervaar hoe mensen zich voelen terwijl ze dan niks zeggen, handel ik daar wel vaak naar. Ik probeer te helpen.
En dan raak ik boos en verdrietig als men dat dan niet voor mij doet. Ik ben ook iemand die gevoelens en emoties diep weg kan stoppen.
Maar ik begin steeds meer te begrijpen (denk ik) dat niet iedereen hetzelfde is hierin. Ik dacht eerder altijd dat hoe ik ben met "emoties lezen" dat andere mensen dit ook gewoon doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:10

Praten met je partner is wel belangrijk.
Mijn man gelooft niet in HSP. Hij ziet wel wat drukte met mij doet.
Wij vieren dan ook enkel verjaardag van onze zoon. Levert teveel stress op voor mij.

Stemmingen aanvoelen is lastig.

Als je ergens net werkt kost dat veel energie omdat je de mensen niet goed kent.
Volgens mij ben je dan bij thuis komt helemaal op.