Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 06:49

Hee wat een mooie meid <3 en wat fijn dat het allemaal goed gaat zeg!! Was wel even schrikkenzo opeens die aktie. Heel erg gefeliciteerd met jullie mooie dame en ik hoop dat jullie snel samen naar huis mogen!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:26

aaah wat een knap kindje, gefeliciteerd met Alexia, en idd hopelijk snel naar huis

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:28

wat een mooi kindje zeg!
gefeliciteerd!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:43

Valeria, van harte gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!! Al dat wachten is absoluut niet voor niets geweest! :D Wat een plaatje!
Super dat alles goed gaat!

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:03

gefeliciteerd met je dochter!!
super dat al goed gaat!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:36

Wat een prachtmeid! Hopelijk kunnen jullie snel weer naar huis :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:37

gefeliciteerd met je dochter!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:57

Valeria gefeliciteerd !

Ik reageer wat laat maar heb al twee weken geen internet en telefoon .

Heel gedoe maar hoop deze week weer achter de pc te zitten, zit nu op mijn mobiel maar jemig wat typt
dat rot..
Schouder is nog hetzelfde en met mijn vader ook hij krijgt nu hormoon prikken en nu hopen dat het proces langzamer gaat hij wilt er zelf niet echt over praten dus dat respecteer ik maar..

Nou ben nu kwartier verder haha hopelijk heb ik snel weer internet.....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:19

Dan kun je in het ieder geval meer dan ik, want ik kan nog niet eens op internet met mijn telefoon.... :+
mmm, klinkt niet positief allemaal... Stond toevallig vorige week nog een stuk in de telegraaf over bestralen bij prostaatkanker. Had je dat nog gelezen?? Weet natuurlijk niet of dat van toepassing zou kunnen zijn op jouw vader?! wij hadden het artikel meegenomen voor mijn schoonvader. Die zit ook behoorlijk in spanning... Moet nu over 4 weken terug om zijn psa te laten prikken. Als dat niet verhoogd is, gaat het goed. Maar anders moet hij bestraald worden... (ze hadden 2 weken terug bij de controle aangegeven dat ze tijdens de operatie iets op zijn blaas hadden gezien....)
En balen dat jij zo'n last van je schouder blijft houden!

Valeria, al weer thuis met de kleine??

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:56

Ik kom even binnenvallen met wat positief nieuws: groetjes allemaal vanuit het zonnige Barcelona! Ik zit hier op een grote internationale diabetesconferentie met onder andere de producenten van zo'n beetje alle bloedglucosemeters en pompen. Moet ik ze nog iets zeggen namens jullie?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:43

Wel ja, maak ons even lekker... :D Ik moest vanmorgen m'n auto krabben.....

Weet je waar ik heel benieuwd naar ben?! Hoe het kan dat als je eerst in een linker vinger prikt en dan in een rechter, dat de waardes niet hetzelfde zijn!? (handen van te voren gewassen)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:06

*jaloers*
ja zeg ze maar dat ik blij ben dat ze er zijn :P
Zou niet weten wat ik zonder mn meter zou moeten!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:13

Heb nog steeds geen internet dus nog even op via de telefoon, hier goed nieuws over mijn vader zijn psa waarde is gedaald van 13 naar 0.7 helemaal super ! De hormoon kuur slaat dus aan !

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:16

*\o/* Wat fijn om te horen!!
En uiteraard duimen dat het zo goed blijft gaan!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:06

Oeh tootje, da's echt super goed nieuws! Jullie zullen wel blij zijn.

Wat betreft de verschillende waarden met dezelfde meter links en rechts: daar heb ik helaas slecht nieuws over. Wat blijkt: glucosemeters moeten momenteel aan de volgende eisen voldoen om een CE-certificaat te krijgen:
- als de glucose lager is dan 4.3 mag de meting 0.83 mmol/L afwijken
- als de glucose hoger is dan 4.3 mag de meting 20% afwijken
En 5% van alle metingen mag hier ook nog buiten liggen, dus nog verder afwijken.

Dus als je twee keer meet, kan meting 1 20% onder de 'echte' waarde liggen en meting 2 20% erboven. Stel, je hebt een waarde van 10 mmol/L. Dan kan meting 1 dus 8 mmol/L aangeven en meting 2 12 mmol/L!

Nou zijn de meeste meters gelukkig wel iets betrouwbaarder dan dit. De meeste meters zijn in de regio van 4-10 mmol/L betrouwbaar tot op 5%, dus een afwijking van maximaal 0.5 mmol/L. Maar vooral als je lager zit dan 4 of hoger dan 10 kan de fout hard oplopen.

Overigens gaat de eis met betrekking tot bloedglucosemeters ergens komend jaar wel aangescherpt worden: 95% van de metingen moet dan betrouwbaar zijn tot op 10% ipv 20%, da's dus al wel een stuk beter.

En er blijkt niet zo heel veel verschil te zitten tussen de verschillende bloedglucosemeters, alleen de iBGstar (de meter die je op de iPhone aansluit) is iets minder nauwkeurig, de rest is ongeveer hetzelfde.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:51

He, bedankt voor je informatie!! Vind het eigenlijk wel tof dat het gewoon eerlijk wordt toegegeven dat het zo is!
(sta van sommige afwijkingen wel te kijken :P )
Weet niet of het in alle ziekenhuizen zo is, maar sinds alweer enige tijd worden er bij ons in het ziekenhuis geen vingerprikken meer gedaan. De HBA1C wordt uit een buisje gehaald omdat dat betrouwbaarder is.. :P

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:35

Dat is inderdaad betrouwbaarder, maar ook niet super hoor: je mag nog steeds een afwijking van 5% verwachten. Helaas kunnen ze nou eenmaal niet heel veel beter, tenzij je echt met hele grote dure apparaten gaat werken (en ik denk niet dat een massaspectrometer in je handtas past ;)).

Overigens zitten er in insulinepompen wel verschillen, ik weet niet of iemand hier die gebruikt? Een van de meest genoemde problemen met pompen is dat ze op een gegeven moment verstoppen, en dat de pomp daar dan geen waarschuwing van geeft (zogenaamde onverklaarbare hypers). Nu blijkt dat er een flink verschil zit tussen de pompen in hoe lang het duurt voordat ze zo'n verstopping aangeven: de pompen van medtronics en animas geven gemiddeld een waarschuwing na 3 uur, maar de pomp van roche kan er zo'n 6 a 7 uur over doen en de patch pomp die nu op de markt is doet er zelfs zo'n 12 uur over voordat hij door heeft dat er een obstructie heeft plaatsgevonden...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:38

Ik ben nog steeds in twijfel over wel of geen pomp.... Dus dit soort informatie is zeker van harte welkom!

Een kleine afwijking is ook geen probleem. Of je waarde nu 4 of 5 is bijvoorbeeld, je gaat dan toch niet bijspuiten (met de pen)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:49

Tsja, verder heb ik wel heeeeeeeeeeel veel onderzoeken gezien vandaag waaruit blijkt dat mensen op de pomp toch echt een veel betere controle over hun bloedsuikers krijgen, met verschillen tot 1% op HbA1c. Maar daar zijn uiteraard uitzonderingen op, sommige mensen worden heel onzeker of zenuwachtig van de pomp en verdragen hem niet. Ieder moet daarin z'n eigen keus maken, maar mijn advies op basis van deze conferentie zou zeker zijn om het te proberen.

Oh, en verwissel dan wel netjes om de 2/3 dagen je canula. Dan heb je eigenlijk heel weinig tot geen kans op problemen als huidirritatie, verstopping etc. Sommige mensen kunnen hem ook iets langer laten zitten (tot 7 dagen) maar meestal gaat dat toch ergens rond dag 4/5 fout, en je hebt er meer last van als je hem te lang laat zitten dan wanneer je hem tijdig vervangt. Daar heb ik vandaag ook hele nare plaatjes van mogen bekijken (wel van mensen die hem dus echt veeeeeeeeel te lang hadden laten zitten, dus niet om jullie angst aan te jagen).

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:02

Hey meiden Inmiddels zijn ik en Alexia al 2 daagjes thuis ze doet het super!
zelf moet ik wel een hele omschakeling maken met betrekking de suikers. thuis is toch iets anders dan 7 weken ziekenhuis!
wou ook nog even een fototje spammen!!!
Afbeelding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:06

hihihi Valeria, nu een foto thuis hoor.. jij was t ziekenhuis zat... nu willen wij haar ook graag thuis bewonderen ;) Succes met het inregelen weer. Hopenlijk gaat t snel de goede kant op met je.

Sofi, volgens mijn man wil je de omnipod echt niet langer dan 3 dagen laten zitten hoor vanwege de irritaties van de pleister als het al zou kunnen.Maar wel intresant die afwijkingen enzo.. ben benieuwd wat we er allemaal over kunnen lezen straks in de blaen. Ik hoop veel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:12

Valeria, gelukkig weer thuis!! Mijn god, 7 weken............. Wat een tijd zeg!
Maar ja, als ik dan de foto weer zie, is het het wel waard geweest! :D

Sofy, Ik zou zeker de canule niet langer laten zitten!! Zou daar echt niet op zitten wachten, verstoppingen en/of ontstekingen...
En als ik het eens in de 3 dagen zou vervangen, scheelt me dat toch 11 keer prikken.... (moet nu 4x daags insuline in spuiten)
Moet niet aankomende week, maar de week erop naar m'n DVK. Ben benieuwd of ik dan wel of niet aangeef het te gaan proberen.. :P

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:15

ik heb juist goede ervaringen met de ipod en laat soms exspress iets langer zitten (niet altijd) ene keer irriteerd ie wel andere keer juist weer niet. (maar kan max 5 a6 uur)
enige nadeel is wel dat ie soms meldingen geeft door piepgeluid, aan anderekant je meld het en je krijgt netjes nieuwe opgestuurd. ik geef tegenwoordig per email door zelfs lekker makkelijk.

ennige wat ik nu moet regelen is een extra afstandsbediening voor in zomer maanden (werd me aangeraden)
ik zit wel stabieler door de pomp..

nu heb ik een irriplaats waar ie zit dus dan laat ik niet langer zitten.. maaar dit kan jeniet altijd van te voren inschatte.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:27

Komt even binnen vallen vanuit een meelees modus.. Maar Valeria: Gefeliciteerd! Wat een knappe meid!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:03

Gefeliciteerd Valeria! prachtig kindje :)