De ziekte van lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:40

Weer acupunctuur.
Krijg binnenkort ook een keer een lever reinigings kuur.
Dit is sowieso altijd een periode waarin ik me nooit zo prut voel.
Erg bevatterlijk voor van alles en nog wat.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:01

Hallo iedereen,

Ik kom ook ff binnen vallen hier.
In het kort iets over mezelf, ik 26jr gediagnosticeerd fybromyalgie en een hand vol andere mankementen. (lees pds, deels hypermobiel enz)
Heb net te horen gekregen dat ze geen raad meer met me weten en ik naar het pijncentrum moet.
Na aanleiding van Tros radar uitzending over lyme, realiseerde ik me dat ik daar nog nooit op getest ben.
Nu ga ik aankomende vrijdag naar de huisdok, heb een formulier uitgeprint van Prohealth.
Nou is mijn vraag aan jullie, waar moet ik opletten, en bv niet vergeten te vragen??
En is de ziekte van Lyme nog te vinden in het lichaam als het al chronisch is??

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:01

Onassa, helpt dat acupunctuur wel? Wat doet het precies?

Liesje84, ik heb geen idee of de lyme na lange tijd nog aangetoond kan worden bij Prohealth.
Het is de beste test die in NL beschikbaar is, gewoon proberen dus! :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:03

Ik krijg ook acupunctuur.. geen idee wat het met me doet :P

Liesje, bij mij was de DNA bloedkweek positief en al ruim 8 jaar lyme (weet het sinds paar maanden dus).. Dus het kan goed!! het kost alleen wat geld.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:21

de PCR dna bloedkweek kan tot 15 jaar terug kijken. Echter kan er altijd false negatief uitkomen als je al aan antibiotica zit of als je te weinig antistoffen hebt.

liesje84

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:51

tnx voor de reacties.
nog wel een vraagje,
Is het genoeg om je alleen te testen dmv die dna bloedkweek?
Ik meende ergens in dit topic te hebben gelezen over nog een test?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:25

Zelf merk ik nog niet veel van de acupunctuur.
Hij kan al wel voelen dat mijn nieren wat meer in actie komen alleen geeft nu mijn maag veel problemen.
Ik kreeg vandaag wel het advies mee om bij de huisarts eens voor een maagonderzoek te vragen.
Tijdje terug ook al eens aangekaart bij de huisarts maar dat vond ze toen niet nodig.
Ik word echt iedere dag kots misselijk wakker.
Ik heb deze week een aantal afspraken in de ochtend staan en word al bloed nerveus als ik eraan denk.
De ochtend heb ik echt nodig om weer een klein beetje op te knappen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 00:09

helaas heeft angelica nu ook een verlammend gevoel in haar gezicht, hoop dat het niet een verslechtering is maar ben dr bang voor.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:09

ze was net b egonnen met die isotherapie toch, dan is het waarschijnlijk een herxreactie. (ik hoop het) ik heb dat ook gehad als reactie op medicatie. Het betekend wel dat de therapie werkt! want ik vond het triest dat ze in de uitzending zei dat ze opgegeven was. Er zijn nog veel andere behandelalternatieven om uit te proberen.
Laat haar contact opnemen met degene die de isotherapie (de hoemopatische druppels/korrels) voor haar gemaakt heeft. Waar schijnlijk dhr S. uit Wormerveer, hij is bekend met herxheimerreacties, soms moet je dan even met de dosering minderen, omdat je lichaam teveel gifstoffen te verwerken krijgt, en dat geeft rare uitvallen en dan voel je je meer ziek.

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:55

Hallo,

ik kom ook even met de deur in huis vallen...
Helaas heb ik ook het bericht gehad dat ik ziekte van lyme heb.
ik moet deze week beginnen met een antibiotica.
wat is jullie ervaring, met de ziekte van Lyme?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:04

Dat is heel vervelend voor je.
Ervaring: als je er op tijd bij bent én goed behandeld wordt, kun je er af komen. Anders blijf je chronisch ziek. Kortom wordt zelf expert van Lyme en de behandeling. Je arts is doorgaans geen expert.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:36

Wudo schreef:
Hallo,

Mijn ervaring: Het is een poedersuiker ziekte. Veel artsen erkennen de ziekte niet en je moet geluk hebben als je een arts vindt die
je wilt behandelen. Hoelang ben je nu ziek of wanneer heb je een tekenbeet gehad? En hoelang krijg je antibiotica?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:37

zelfde mening als rapido! Rot ziekte!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 23:57

nee ze heeft een vrouw maar jij denkt dus dat het een goede reactie zou kunnen zijn dus at het werkt? Ze gaat donderdag er heen en heeft nu een rustperiode, ja dat vond ik ook wel apart want dat is niet zo maar ze heeft wel veel geprobeerd al. Ik weet niet precies welke therapie ze doet maar ik denk dat het klopt

Issy schreef:
ze was net b egonnen met die isotherapie toch, dan is het waarschijnlijk een herxreactie. (ik hoop het) ik heb dat ook gehad als reactie op medicatie. Het betekend wel dat de therapie werkt! want ik vond het triest dat ze in de uitzending zei dat ze opgegeven was. Er zijn nog veel andere behandelalternatieven om uit te proberen.
Laat haar contact opnemen met degene die de isotherapie (de hoemopatische druppels/korrels) voor haar gemaakt heeft. Waar schijnlijk dhr S. uit Wormerveer, hij is bekend met herxheimerreacties, soms moet je dan even met de dosering minderen, omdat je lichaam teveel gifstoffen te verwerken krijgt, en dat geeft rare uitvallen en dan voel je je meer ziek.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 23:58

inderdaad lees je in antibiotica lost het vaak niet op. kijk bv naar de behandeling vlak boven je

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:05

_Rapido_ schreef:
Wudo schreef:
Hallo,

Mijn ervaring: Het is een poedersuiker ziekte. Veel artsen erkennen de ziekte niet en je moet geluk hebben als je een arts vindt die
je wilt behandelen. Hoelang ben je nu ziek of wanneer heb je een tekenbeet gehad? En hoelang krijg je antibiotica?

Hoe lang ik ziek ben geen idee, ik had ineens een grote rode rare vlek op me bil :o ben naar de dokter geweest, en die wou toch even dat ik bloed ging prikken, dit was was vorige week woensdag. gisteren heb ik gebeld over de uitslag, en deze was positief op Lyme.

Heb nu een antibiotica gekregen. Doxycicline 100 Mg. 2 daags 1 tablet, en dit voor maar 10 dagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:46

Wubo, 10 dagen is te kort vooral als je niet weet wanneer je gebeten bent door een teek, probeer i.i.g. voor drie weken te krijgen.

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:55

bigone schreef:
Wubo, 10 dagen is te kort vooral als je niet weet wanneer je gebeten bent door een teek, probeer i.i.g. voor drie weken te krijgen.

bedankt! we hebben om half 3 een afspraak.
hou jullie op de hoogte ;)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:31

Vraag een kuur van minimaal 14 dagen en het liefst 30 dagen maar bij de meeste artsen krijg je dat laatste niet voor elkaar.

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:08

nou bij de dokter geweest.
De kuur die ik heb moet ik afmaken, als ik het niet vertrouw, mag ik de kuur verlengen. dus hopen dat ik verder geen klachten of bijwerkingen heb oid.

Ik heb verder ook nergen last van, helemaal bijna geen symptonen.
allees dat ik moe ben.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:20

Wudo volgens de iladsrichtlijnen heb je minimaal 6 weken antibiotica nodig en wel 200 mg 2 x daags. Daarnaast is het verstandig om een probiotica te nemen zodat je de goede bacterieen in je darmen beschermt, echter tussen innemen antibiotica en probiotica moet 3 uur zitten.

Meestal bij een korte besmetting hoef je nog geen symptomen te hebben. Echter ga voor de zekerheid voor verlenging van de kuur, 10 dagen is echt veel tekort, het merendeel van de mensen die dat hebben voorgeschreven kampen jaren later opeens met heftige symptomen (omdat het toendertijd niet goed is aangepakt).

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:15

In het Radboud geven ze 100 mg 2x daags. Moet je per se 200 mg 2x daags krijgen?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:29

lees zelf de verouderde CBO richtlijn uit 2004 http://www.cbo.nl/Downloads/282/lymeborkaart.pdf

Inmiddels is er al herhaaldelijk aangetoont dat deze richtlijnen niet meer voldoen, dat de borrelia deze behandelingen makkelijk kan overleven. Radbout werkt volgens CBO richtlijn (ookal is CBO sinds 5 oktober failliet gegaan).

Ilads richtlijnen is op gebassseerd op evidenced based en hier stelt men bij een acute tekenbeet al minimaal 6 weken reguliere antibiotica regulier of non reguliere antibiotica voor samen met cystekillers, vitamines, probiotica. Is er sprak van een langedurige infectie, dan kan men zelfs langer geven. Ik zit bijvoorbeeld al 10 maanden aan de antibiotica (afwisselend regulier en probiologisch), en een berg andere middelen. maar dan ben je aangewezen op abng artsen.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:46

Ik ga er natuurlijk op aandringen dat ik volgens de ILADS richtlijnen behandeld wil worden maar als de arts daar niet aan mee wilt werken en mij 3 maanden doxy 2x 100 mg per dag aanbied, neem ik dat aan. Alles is beter dan niets.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:08

_Rapido_ schreef:
Ik ga er natuurlijk op aandringen dat ik volgens de ILADS richtlijnen behandeld wil worden maar als de arts daar niet aan mee wilt werken en mij 3 maanden doxy 2x 100 mg per dag aanbied, neem ik dat aan. Alles is beter dan niets.

Ik zou dan voor een arts kiezen die me wel volgens de ilads zou behandelen, maar uiteraard ben je zelf vrij om te kiezen. Waarom denk je dat je 3 maanden doxy krijgt? is dat al toegezegd, omdat Radbout meestal maximaal 30 dagen geeft.