[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:23

SSDesign schreef:
Hmm dat zou ook best rot kunnen zijn als dat zo is. Geen idee wat de originele naam is van mijn pil :)

Nuvaring heb ik ook al naar gekeken, misschien is dat wel wat voor mij :D Bedankt!

ik heb dezelfde pil als jou, en ik viel vaak flauw in stop/start weken....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:35

sunshine schreef:
Ik heb geen vraag, wil alleen mijn ervaring delen over de nuvaring ( nouja... ervaring, ik heb hem nu pas 2 weken :P ).

Eerste dagen wat "zeurende" buikpijn gehad, eerste dag een beetje hoofdpijn.
Na 1 week een explosie van pukkeltjes in mijn gezicht :o ( je moet je voorstellen dat ik nooit pukkeltjes heb ).
Gelukkig zijn deze nu weer weg aan het trekken, en wordt mijn huid weer wat rustiger.

Ik heb hiervoor de Yasmine pil gebruikt ( 9 jaar gebruikt ), daarna bij de huisarts geweest ivm flinke stemmingswisselingen enz.
Toen 1 maand gestopt met de anticonceptie, waardoor ik mezelf weer iets beter ging voelen.
Nu dus begonnen met de Nuvaring, gelukkig nog geen stemmingswisselingen gehad.

Inbrengen is HEEL erg makkelijk, hij blijft perfect zitten ( heb eerder verhalen gehoord, over dat de ring uit zou zakken ) en ik voel hem totaal niet zitten :j

Dus tot nu toe: erg tevreden!

hahahaha, dat 'uitzakken' had ik dus... Iedere keer als ik naar de wc ging vond ik die nuvaring weer ergens halverwegen op mijn knien.. Het gaf erg veel iritatie, en ben nu dus ook overgestapt op een spiraal, waar ik tot nu toen best tevreden over ben... Heb helemaal geen last meer van kramp, ook niet bang meer dat ik heb er mogenlijker wijs uit zou kunnen persen... Alleen nog last van blaasontsteking die ik nu probeer te temmen met ibuproven :+ Dat gaat gelukkig iets beter...
Nouja, tot nu toe ook geen last van bijwerkingen, geen hoofdpijn, duizeligheid, of minder zin in sex (meer zelfs, emotioneel gezien was een sipraal echt een goed idee voor mij!)
Bij de nuvaring had ik ook heeel veel last van hoofpijn, wat in de stopweek dus weer weg was na een paar dagen... Ik en mijn vriend voelde de nuvaring ook bijde zitten met sex, en dat is echt heel erg pijnlijk...
Je kan de nuvaring altijd proberen, maar ik ben nu super teverden met mijn spiraaltje :)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:48

Wat raden jullie me aan?
Ik slik al jaren de pil, maar omdat ik een geheugen als een vergiet heb :+ ben ik een jaar geleden overgestapt op de Yaz24+4 waarbij je elke dag een pil slikt, waaronder 4 placebo's zodat je 'm minder snel vergeet.
Probleem is echter dat ik de pil nog steeds vergeet. Nu zit ik in m'n eerste week was ik er 1 vergeten (5e dag ofzo) (dacht ik), en zie nu dat het er niet 1 maar 3! achter elkaar zijn en dat in een weekend waarin ik (onveilige) seks gehad heb :o Oeps }:0 ..nu geloof ik niet dat ik meteen zwanger ben, want ik vergeet wel vaker een pilletje en ben tot op heden nooit zwanger geraakt :+ maar dat blijft natuurlijk niet goed gaan }:0

Zal ik voor de nuvaring kiezen, of prikpil? Spiraaltje lijkt me niks omdat ik ooit gehoord heb dat je dan (als je ooit zwanger wil worden) heel moeilijk zwanger wordt ( :? )

Emytje

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:11

Bedenk wel dat de kans op vergeten bij de Nuvaring een stuk hoger ligt aangezien je die maar 1x in de drie weken uit of in moet doen. ;) Als je echt zoveel de pil vergeet, zal ik in jouw geval voor de prikpil of een hormoonstaafje gaan.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:31

dames, is er hier iemand bekend met de pil Qlaira (en evt. met de effecten hiervan als je ook migraine hebt)
of weet iemand een handige site waar ik duidelijk informatie kan vinden over de verschillende soorten/merken pillen (ik en Google zijn even heel erg geen vriendjes vandaag, dus als iemand zou willen helpen, heel erg bedankt alvast)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:38

Ik heb ook een vraag:
Sinds mijn 18e slik ik de pil (al bijna 5 jaar dus). Het eerste jaar slikte ik Microgynon, maar van deze pil kwam ik aan. Ben om die reden overgestapt naar Yasmin. Daar gaat het vanaf strip 1 al gewoon goed mee.
Maarr... Als ik de laatste pil heb genomen van de strip, duurt het altijd ontzettend lang voordat de menstruatie begint. Soms wel 6 dagen! Sinds korte tijd duurt het nu elke keer zo lang, eerder was dat 3 dagen (tussen laatste pil en menstuatie).
Na een stopweek van 7 dagen moet ik de eerste pil weer innemen van de volgende strip, maar ben dan dus nog steeds ongesteld. Is dat normaal? Of is er iets mis met mijn cyclus o.i.d.?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:55

kathris schreef:
dames, is er hier iemand bekend met de pil Qlaira (en evt. met de effecten hiervan als je ook migraine hebt)
of weet iemand een handige site waar ik duidelijk informatie kan vinden over de verschillende soorten/merken pillen (ik en Google zijn even heel erg geen vriendjes vandaag, dus als iemand zou willen helpen, heel erg bedankt alvast)

Op apotheek.nl en dan naar medicijnen is wel het een en ander te vinden. Minpuntje is alleen dat wel de namen van de pillen (of stofnaam) moet weten.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:17

dankje voor die link, ik ben al iets wijzer geworden.. ga wel nog een afspraak maken met m'n huisarts, om te zien wat t verstandigst is om te gaan doen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:18

Kytha schreef:
Zal ik voor de nuvaring kiezen, of prikpil? Spiraaltje lijkt me niks omdat ik ooit gehoord heb dat je dan (als je ooit zwanger wil worden) heel moeilijk zwanger wordt ( :? )

Volgens mij is dat over het algemeen niet het geval, er zijn zat mensen die binnen een paar maanden zwanger waren na het verwijderen van de spiraal. Dat geldt meer voor de prikpil, dat schijnt tot een jaar te kunnen duren voor 'ie is uitgewerkt!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:24

Emytje schreef:
Bedenk wel dat de kans op vergeten bij de Nuvaring een stuk hoger ligt aangezien je die maar 1x in de drie weken uit of in moet doen. ;) Als je echt zoveel de pil vergeet, zal ik in jouw geval voor de prikpil of een hormoonstaafje gaan.

Juist niet! Ik was een drama met pil vergeten en dit vergeet k echt nooit. Je kan zelfs een sms/emailservice instellen dat je sms/email krijgt de dag voordat je m uit moet doen en de dag zelf ook en zelfs wanneer je nieuwe moet bestellen bij de apotheek :)
Bovendien zit er een vaster schema in vind k zelf, altijd op dezelfde dag in, 3 weken later uit, week later weer in enz enz.

Prikpil wordt je juist minder makkelijk zwanger, spiraal kan je meteen nadat ie eruit is gehaald de maand erna zeg maar al zwanger zijn heeft mijn dokter me verteld..

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:56

Wat je kunt doen is een herinnering in je telefoon zetten voor de pil Kytha.
En de nuvaring, ja je kunt m misschien sneller vergeten. Maar omdat je er maar om de 3(ring gebruik) - 1(stopweek) weken er aan hoeft te denken, kan dit ook een voordeel zijn. Omdat je op een gegeven moment wel krijgt van oja! :)*
althans dat is bij mij zo. Bij mij zal de pil ook niet werken omdat ik een ramp ben om dingen elke dag stipt op tijd in te nemen etc.
En ja ik heb de nuvaring in - uit altijd in mijn telefoon staan, dus dat vergeet ik gelukkig nooit. :)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:10

Anseltje schreef:
Wat je kunt doen is een herinnering in je telefoon zetten voor de pil Kytha.
En de nuvaring, ja je kunt m misschien sneller vergeten. Maar omdat je er maar om de 3(ring gebruik) - 1(stopweek) weken er aan hoeft te denken, kan dit ook een voordeel zijn. Omdat je op een gegeven moment wel krijgt van oja! :)*
althans dat is bij mij zo. Bij mij zal de pil ook niet werken omdat ik een ramp ben om dingen elke dag stipt op tijd in te nemen etc.
En ja ik heb de nuvaring in - uit altijd in mijn telefoon staan, dus dat vergeet ik gelukkig nooit. :)

Dat is wel een goed idee inderdaad. Ik leg m'n strip al expres naast mijn lenzenbakje. En dan kijk ik er nog overheen :+ chaotisch? neuh }:0

toch eens ff opzoeken of een nuvaring of een spiraaltje wat voor me is :)
Bedankt!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:50

WillemYntJee schreef:
Emytje schreef:

Juist niet! Ik was een drama met pil vergeten en dit vergeet k echt nooit. Je kan zelfs een sms/emailservice instellen dat je sms/email krijgt de dag voordat je m uit moet doen en de dag zelf ook en zelfs wanneer je nieuwe moet bestellen bij de apotheek :)

Ik gebruik em zelf ook hoor. ;) By the way niet tevreden mee door de hoeveelheid doorbraakbloedingen en de mooncup niet te kunnen gebruiken met die ring in. Maar ik ben vandaag naar de huisarts geweest en de opties die er nog zijn, zijn Implanon, Mirena spiraal en de prikpil. De Implanon vond de huisarts eigenlijk al afvallen, omdat zij em niet kon zetten en ik daar dus sowieso voor naar het ziekenhuis moest. Plus dat de kans op zwangerschap met dat ding groter is dan bij de andere methodes. Zij vond het zelf een onding, maar als ik em wilde, wilde ze er wel een receptje voor uitschrijven. De Mirena spiraal vond ik zelf eigenlijk mn laatste 'redmiddel' omdat het zetten voor mij en de bijbehorende pijn een zeer grote drempel is. Voor de verandering zei deze huisarts dus wel dat ik me voor moest bereiden op behoorlijk wat pijn (twee maanden terug was ik bij een mannelijke huisarts die beweerde dat het zetten van de mirena niet pijnlijk was. Ja als man voel je er niets van nee!) De prikpil bleef dan dus alleen nog over, maar daar zit ook weer een kans in dat ik daar weer depressies van krijg. Maar ze zei wel dat als ik echt iets anders wil, ik alleen weet hoe ik daarop reageer als ik het probeer. Dus ik ga eerst de prikpil proberen en als ik dat ook niets vind het hormoonspiraaltje. Vind ik dat ook niets dan.... Nou ja... Ehhh... Blijft er niets meer over. :P :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:26

Emytje schreef:
WillemYntJee schreef:

Ik gebruik em zelf ook hoor. ;) By the way niet tevreden mee door de hoeveelheid doorbraakbloedingen en de mooncup niet te kunnen gebruiken met die ring in. Maar ik ben vandaag naar de huisarts geweest en de opties die er nog zijn, zijn Implanon, Mirena spiraal en de prikpil. De Implanon vond de huisarts eigenlijk al afvallen, omdat zij em niet kon zetten en ik daar dus sowieso voor naar het ziekenhuis moest. Plus dat de kans op zwangerschap met dat ding groter is dan bij de andere methodes. Zij vond het zelf een onding, maar als ik em wilde, wilde ze er wel een receptje voor uitschrijven. De Mirena spiraal vond ik zelf eigenlijk mn laatste 'redmiddel' omdat het zetten voor mij en de bijbehorende pijn een zeer grote drempel is. Voor de verandering zei deze huisarts dus wel dat ik me voor moest bereiden op behoorlijk wat pijn (twee maanden terug was ik bij een mannelijke huisarts die beweerde dat het zetten van de mirena niet pijnlijk was. Ja als man voel je er niets van nee!) De prikpil bleef dan dus alleen nog over, maar daar zit ook weer een kans in dat ik daar weer depressies van krijg. Maar ze zei wel dat als ik echt iets anders wil, ik alleen weet hoe ik daarop reageer als ik het probeer. Dus ik ga eerst de prikpil proberen en als ik dat ook niets vind het hormoonspiraaltje. Vind ik dat ook niets dan.... Nou ja... Ehhh... Blijft er niets meer over. :P :D

ik wil niet veel zeggen, maar als implanon goed is gezet dan is het veiliger dan de pil of welke andere vorm van anticonceptie (op geheel onthouding na dan)...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:40

Mijn huisarts zei dus van niet. Volgens haar was de veiligste methode de prikpil, de hormoonspiraal (en dus de pil die bij mij al helemaal afvalt) waarbij het percentage van kans op zwangerschap per jaar op 0,1% zit. Ik ben dan toch benieuwd waar jij die info over de implanon vandaan hebt. ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:49

Emytje schreef:
Mijn huisarts zei dus van niet. Volgens haar was de veiligste methode de prikpil, de hormoonspiraal (en dus de pil die bij mij al helemaal afvalt) waarbij het percentage van kans op zwangerschap per jaar op 0,1% zit. Ik ben dan toch benieuwd waar jij die info over de implanon vandaan hebt. ;)

huisarts en internet...mijn huisarts heeft hem zelf bij mij geplaatst...kans op zwangerschap is bij de implanon op 0,014 %...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:55

Hmmm, dan vind ik het toch apart dat mijn huisarts weer iets anders zegt. Niet dat ik je niet geloof hoor, ik geloof je meteen. Maar ze zei ook wel meteen dat ze er weinig vanaf wist en alleen had wat in de patientenbrieven staan. Ze had em ook nog nooit geplaatst en wilde daar ook niet aan beginnen, dus dan had ik al een verwijzing naar de gyn nodig. Als ik em echt wilde, dan mocht het wel, maar ze raadde me em niet aan vanwege dus dat in haar info stond dat de kans op zwangerschap hoger was dan bij de pil. (ik dacht dat ze zelfs een percentage van 1,2 % noemde)

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:38

ik heb mijn spiraal laten verwijderen en geen ongesteldheid meer gehad en gelijk zwanger :P dus dat verhaal klopt niet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:42

Nou nuva ring werkte niet bij mij, heb nu prikpil voor nu, (ben alsnog volle bak ongesteld) en moet naar de gyn..
Pff..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:20

Ik gebruik nu sinds twee maanden de pil, maar het zit me toch niet lekker. In de eerste maand dat ik de pil gebruikte heb ik gewoon seks gehad en ging ik ervan uit dat de pil meteen goed werkte. Ik was immers begonnen op de eerste dag van mijn menstruatie en dan zou het veilig zijn. In de stopweek werd ik niet echt ongesteld, ja 1 dag, maar dat noem ik niet ongesteld. Nu heb ik eigenlijk de hele dag last van mijn buik, niet echt buikpijn, maar het zit ook niet lekker. Nu ga ik me toch afvragen of de pil in die eerste maand wel zo veilig al was. Weten jullie hoe dat precies zit?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:02

Ik heb zelf een maand gewacht..
Heb je al een testje gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:58

InekeH87 schreef:
Ik gebruik nu sinds twee maanden de pil, maar het zit me toch niet lekker. In de eerste maand dat ik de pil gebruikte heb ik gewoon seks gehad en ging ik ervan uit dat de pil meteen goed werkte. Ik was immers begonnen op de eerste dag van mijn menstruatie en dan zou het veilig zijn. In de stopweek werd ik niet echt ongesteld, ja 1 dag, maar dat noem ik niet ongesteld. Nu heb ik eigenlijk de hele dag last van mijn buik, niet echt buikpijn, maar het zit ook niet lekker. Nu ga ik me toch afvragen of de pil in die eerste maand wel zo veilig al was. Weten jullie hoe dat precies zit?

In theorie zou het meteen veilig moeten zijn als je op de eerste dag van je menstratie begonnen bent. En 'echt ' ongesteld word je met de pil niet meer, dus dat de bloeding maar 1 dag aanhield zegt op zich niks. Maar voor de zekerheid kan je altijd even een test doen natuurlijk. :)

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:23

ik had even een vraagje over de pil nog. De dag dat ik weer begin met de pil na een stop week, kan ik dan al gelijk veilig vrijen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:00

x__Danielle schreef:
ik had even een vraagje over de pil nog. De dag dat ik weer begin met de pil na een stop week, kan ik dan al gelijk veilig vrijen?

Als je netjes 3 of meer weken je pil slikt en max 7 dagen een stopweek houdt, ben je altijd bescherm, dus ook in de stopweek.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 05:56

Okee top dankje!!