Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:14

hoi!

Ik ga oca doen! Medische, psygische, bewegings, en fysiotherapie!

Ik ben te zwaar... Al 5 jaar! Dat breekt me op! Ik werd daar al onzeker van! Op mijn werk zijn er een hoop dingen fout gelopen! Ik kreeg het gevoel dat ik in een glazen huisje kwam, waardoor ik mijzelf niet was!

Ik kreeg thuis continue ruzie met mijn vriend en ik ga niet meer met plezier naar mijn werk! Ik wil ook niet verzuimen op mijn werk omdat ik weet dat ik alleen maar meer in een glazen huis kom dan!

Een paar weken geleden knapte er iets bij mij! Ik ben helemaal uit mijn stekker geschoten op mijn werk en heb daar heel veel gesprekken over gehad! Mijn baas heeft me aangemeld bij een instantie die mij doorverwees naar de bedrijfsarts! Deze arts heeft gezegd dat ik voorlopig niet hoef te werken (wat ik wel blijf doen) en dat we een oca traject ingaan!

Nu ben ik onwijs blij dat we overal aan gaan werken zodat ik hopelijk over enkele maanden een nieuwe start kan maken!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:15

Hoe lang duurt de therapie dan?
Is het een soort dagbehandeling ofzo? Hoe moet ik dat zien? Hoe ziet een dag er dan bijvoorbeeld uit?

Wel goed dat er werk van gemaakt wordt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:51

Ik heb twee redelijke dagen gehad en vandaag is het weer helemaal niks. Bah wat voel ik me slecht. Heb veel onrust en spanning. Heb vanmiddag even op bed gelegen, maar het heeft me niet echt geholpen. Bah. Zie op tegen de avond omdat ik eigenlijk wel gezellig wil doen voor Remco, maar het eigenlijk ook niet op kan brengen...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:21

He meiden, ik ben weer in het land!! Ben net een uurtje thuis en lees vanavond of morgen even rustig bij..

Kido; thnx voor je pb!!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:04

Jullie zijn, fijn voor mij ;), niet zo heel hard gegaan..

Bobomelo; Ik lees op bijna iedereen reacties van jou.. maar hoe is het met jou?

Aikon; Hoe is het met jou? Nog steeds van die hyperbuien? Ik kan je helaas een hand schudden, ben blij vlagen zó druk, dat ik gewoon naar boven gestuurd wordt :\ Hoe is het met je hand? Beetje mee om te gaan op het moment?

Charlot; Wat leuk dat jullie een hondje hebben!! Ik heb de foto's bekeken en ik vind Jari er erg leuk uitzien! Hoe gaat het met haar? Is ze gewend aan haar leventje bij jullie en jullie aan haar? Hoe gaat het nu in combinatie met je kat?
Hoe is het nu met je arm?

Biienniie: Hoe is het met jou? Heb je alles al meer op een rijtje kunnen krijgen en weet je ook al wat je relatie met je 'vriend' daarbij kan betekenen, of niet? Knap voor je dat je de keuzes en beslissingen voor dusver zelf hebt genomen. Het roept vast en zeker weer nieuwe vragen en twijfels op, maar daar kan ook alleen jij antwoord op geven.

PW; ik heb op vakantie vaak aan je gedacht, ik hoopte maar zo dat het goed met je zou gaan en je geen "stomme" acties zou uithalen. Je gesprek met je behandelaar over de diagnose is nu al weer even geleden. Kan me voorstellen dat het schrikken was. Het is moeilijk om de diagnose te accepteren, ik snap dat het uitzichtloos lijkt. Bekijk het zo; eindelijk weten ze wát de reden is dat jij je zo voelt, omdat ze dat dus weten (en je dus weet wat jij hebt) kunnen ze je hopelijk eindelijk op de juiste manier gaan helpen.
Weet je al meer van je nieuwe groep, behalve dat het dinsdag begint? Hoe kijk je tegen je nieuwe groep aan? Zonder verwachtingen is het natuurlijk heel lastig, wat zou het voorstellen. Het is ook spannend, of toch ook wel een uitdaging? Dat je naar vacatures hebt gekeken is goed en logisch, je wilt een stap verder. Desondanks weet je dat dat nu een stap te ver is, maar dat je gaat kijken, is toch prima. Je orienteert je wat er is en wat je wilt en dat is prima. Dat roept ook een hoop vragen en onrust op, logisch en dat mag ook. Zolang het maar niet TE veel de overhand gaat nemen :)
Wat vervelend dat het gedoe met je schoonzusje je toch blijft achtervolgen. Wel fijn dat je er met Remco wel over kunt praten. Moet voor hem ook niet leuk zijn, het is toch zijn zusje.. Kijk naar de mensen die wel waardevol voor je zijn en niet naar de mensen waar je niets aan hebt.. Zonde van je energie!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:17

Hey Maaike,
Goed dat je er weer bent. Ik heb je gemist.
Hoe was je vakantie? En hoe gaat het verder met je?

Ik ben om half 6 mijn bed ingegaan. Voelde me zo ongelofelijk klote. Gaat nu ietsje beter, maar nog niet top.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:34

Heb jou ook gemist PW, heb niet voor niets zo veel aan je gedacht!!
Vakantie was leuk.

En bij mij? Alle stemmingen tussen hyperdruk en woede-aanval en alles er tussenin en dat per dag..= heftig.
Heb op vakantie, vanuit Engeland, een afspraak met m'n ha gemaakt voor a.s. maandagochtend, dubbel consult..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:49

Goed, zal het even verder uitleggen.
Het ene moment ben ik zo hyperactief, dat men me niet in hun buurt wilden hebben.. Denk aan; hard praten, veel praten, impulsief, overmatig bewegen, lolletje trappen etc. Vijf minuten later, bij wijzen van spreken, heel klote voelen, van de wereld willen verdwijnen, irriteren aan alles en iedereen, elk geluid, beweging, geur is te veel.. Weer even later onwijs boos, niet voor reden vatbaar, niet rustig te krijgen, me laten razen (gelukkig waren we in Engeland, met veel ruimte :\ ). Ene moment wil ik graag onder de mensen zijn, volgende moment moet iedereen weg, zoniet.. ga ik weg. Nu zijn dit ze heel kort uitgelicht, maar zo is het sommige dagen wel gegaan. Niet 1x per dag, maar het gaat continue door. En dat is heftig, niet alleen voor mij, ook voor anderen. Ik zat met 7 man in een huisje en dat is op sommige momenten veeeel te druk en teveel. Heb dan ook uren in bad gelegen, omdat dat de enige plek was waar ik echt alleen kon zijn.
Nu besef ik me, dat dit niet nieuw is, deze enorme stemmingswisselingen. Nu ik er over na heb gedacht op vakantie (is het toch ergens goed voor) heb ik dit al sinds een jaar of 7, dat ik het me bewust ben. Het ene moment natuurlijk heftiger dan de andere, maar het komt elke keer terug. Dit is zo lastig.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:49

op www.oca.nl staat een hoop info over de therapie. Omdat ik nog niet aan begonnen ben kan ik jullie ook niet vertellen hoe het werkt. Voorlopig betaald mijn baas de oca voor 3 maanden. Dan moet ik daar 3 dagen per week naartoe. Daarna gaan we alles even aankijken en word de therapie waarschijnlijk met 3 maanden verlengt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:42

Maaike: Goed dat je een afspraak gemaakt hebt bij je huisarts! Ook goed dat de vakantie tot inzichten heeft geleid. Ik vind het niet vreemd dat het tijdens de vakantie heftiger was. Je zit toch met z'n zevenen dicht op elkaar en hebt veel minder je eigen ruimte en tijd dan dat je in je eigen omgeving bent.

Ik herken zoveel wat je schrijft over stemmingswisselingen. Bij mij kan het ook van het ene moment op het andere totaal omslaan zonder dat er eigenlijk iets gebeurt. Hoe is je familie er mee omgegaan? Hopelijk hadden ze er een beetje begrip voor en hebben ze je wat ruimte gegeven voor zover mogelijk.

Ben benieuwd wat je huisarts morgen te zeggen heeft.
Wanneer moet je weer naar je psych? En hoe sta je daar zelf in?

Bellenadie: Ziet er wel goed uit. Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden en wat je allemaal gaat doen. Eigenlijk is het vergelijken met dagbehandeling dus? Wanneer begin je aan de therapie?

Ik voel me klote. Kan er even niet meer over zeggen...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:51

Familie ging er heel wisselend mee om. Gelukkig gaven ze me de ruimte als ik even alleen wilde zijn.
M´n broertjes en zusje vinden me vooral heel irritant en vervelend en zeggen regelmatig dat ik gewoon gek ben.. leuk is dus anders. M´n moeder vroeg vaak wat ze kon doen om me te helpen.. niets! Me gewoon even m´n gang laten gaan.
Ik heb dinsdag aan het eind van de dag een afspraak bij de psych. Naar mijn idee kan ik daar stoppen, zie het nut van m´n sessies met haar niet meer.. Dat wil ik dus morgen ook met m´n huisarts bespreken.

Ben nu even op m´n werk. Even in m´n klasje rommelen, meubels op z'n plek zetten etc. Collega´s komen denk ik niet op zondag.. Dus kan ik lekker rustig alleen rommelen zonder met iedereen te moeten kletsen ;)! Komende week moet ik nog wel een paar keer voorbereiden en dan wordt er genoeg gekletst!

PW, wat vervelend dat je je zo rot voelt. Kan je het met Remco delen? Weet je ook waarom je je zo voelt?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:09

Nee, kan het niet echt met hem kwijt. Zitten dichtbij een ruzie. Heb mijn slippers net al door de kamer getrapt. Wil eigenlijk gewoon alleen zijn en heb het idee dat ik Remco net min of meer weggejaagd heb. Heb gevraagd of hij me even alleen wilde laten. Denk dat hij het niet leuk vindt dat ik achter de computer zit. Vroeg ook al in welk topic ik zat te posten. Volgens mij heeft hij er moeite mee, we hebben er al eerder discussies over gehad. Kan hem niet uitleggen dat het gewoon fijn is om af en toe met mensen te praten die hetzelfde hebben. Hij voelt zich een beetje afgewezen dan. Moeilijk hoor. Ga ik me daar nog schuldig om voelen ook...

Ga zo mijn bed maar weer in denk ik.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:41

Ik weet niet precies wanneer ik ga beginnen. Deze organisatie schijnt vrij duur te zijn en mijn baas moet daarvoor tekenen. Dat gaat weer via de post en duurt dus even.

Ik heb nu al 3 weken vakantie. Daarvan zijn we een week weggeweest (was 1 groot drama!) en ik ben nog niet uitgeslapen. Hoeveel kan een mens slapen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:02

Waarom heb je vakantie en zit je niet in de ziektewet?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:57

pw Wat vind ik het jammer steeds te moeten lezen dat het nog niet lekker met je gaat. Denk je zelf dat de nieuwe groep wel geschikt is voor jou? Therapie zou niet zo moeten zijn dat je er vaak met een rot gevoel weg komt. Je zit al zolang in de zelfde negatieve cirkel dat het moeilijk is er uit te komen, zeker als de mensen die je moeten helpen zelf niet weten waar ze mee bezig zijn. Dat is iets wat ik uit jou verhalen haal. Je denkbeeld moet veranderen, dat kunnen alleen mensen doen dat ook zien en weten hoe ze jou daar bij moeten begeleiden. De psycholoog die ik had heeft mij er erg mee geholpen.

Het voorbeeld wat je aan gaf
Pollewoppy schreef:
Ik zat achter de computer, mijn vriend naast me op zijn computer. Vraagt hij opeens of hij er bij mij even bij mag. Ik zei: Zometeen, even dit af maken. Maar hij bedoelde meteen. Hij zat in een pokertoernooi en zijn computer liep vast. Hij had gedacht dat ik hem er wel meteen bij zou laten. Dan trek ik de conclusie dat hij wat ik aan het doen ben niet belangrijk genoeg vindt en voel ik me heel rot. Ik merkte dat ik het herkende en als één van de borderline-trekken zag. Dat gaf me alleen al rust.

Dat is niet per definitie een teken van borderline. Ik reageer net zo.

maaaike Met 7 man in een huisje..... jij liever dan ik, moet er niet aan denken. Goed dat je je er door geslagen hebt ondanks alle buien. Ik was allang weer terug geweest, mij te veel prikkels.
Mijn hyperbuien zijn nu laag hangende bewolking geworden, ben al meer als een week stront ene stront verkouden. Dit warme natte weer is al wat een adem haal probleem voor mij (astma) maar met die verkoudheid......................... jagh.

bellenadie Welkom.

Nja, ik ben dus stront verkouden. Mijn kop stond er niet naar om te computeren. Het is hardnekkig die verkoudheid, maar gaat wel weer een keer over. Ik ben weer begonnen met "creatief kliederen met verf", ben de kleuren in huis een beetje zat dus daar ga ik verwoede pogingen toe doen om dat een ander kleurtje te geven. Trouwens een hele goede therapie, met kleuren en verf bezig zijn en het maakt je hoofd rustig. (tenminste bij mij) Ik ben nog niet verder met mijn pony gekomen, ben er te vaak alleen, stel dat het verkeerd gaat vinden ze me pas 's avonds of de volgende dag. Liever niet. Alles om me heen loopt erg stroef, heb weinig vertrouwen meer in advocaat en het uwv doet het allemaal ook op zijn gemakkie (mbt uitkering en ontslag) Heb uit die richtingen dus nog geen rust. En ik moet kijken naar de toekomst, kan ik straks beide pony's nog houden? Ben al opzoek naar een stuk land, maar dat lukt niet erg.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:10

Aikon: Klopt dat het niet per definitie meteen borderline is. Om de stempel borderline te krijgen moet je aan meerdere punten 'voldoen' en dat doe ik toch echt. Het is dus ook niet zo dat als je je in 1 van de punten herkend dat je borderline hebt. Maar ik heb toch echt meerdere punten. Vandaar dat ik het bij mij één van mijn borderline-trekken noem. Er komt dus meer bij kijken ;)

Als het goed is gaat de nieuwe groep wel beter aansluiten bij me. Mijn behandelaar heeft er wel vertrouwen in. Ik moet het zelf eerst ervaren, maar sta er wel open voor. Mijn behandelaar heeft zeker door dat mijn denkbeeld moet veranderen, dus daar zit ik wel goed. Hij is alleen nu op vakantie dus het ligt even stil. Maar goed, dinsdag de nieuwe groep. Ik ben wel aangemeld voor de VERS training, dat heeft te maken met emotieregulatie, maar ook met je denkbeelden. We zullen het dus zien...

Wat goed dat je aan het verven bent! Mooi dat het je rust geeft. Ik kan me dat wel voorstellen. Wel vervelend dat al het andere nog niet zo loopt. Logisch dat je nog geen rust hebt. Hopelijk vind je snel een geschikt stuk land en kan je allebei je pony's houden!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:49

ik heb vakantie omdat ik niet in de ziekewet zit....
Ik ben oa ziek omdat ik mij onwijs meet aan anderen. Ik heb het gevoel dat ik in een glazen huisje zit.
Ik meet me aan anderen om het uiterlijk, maar ook om prestaties en niveau.

Op het moment dat ik thuis blijf, ben ik bang dat ik mij onwijs onzeker ga voelen al moet ik terug.
Juist omdat mensen dan gedwongen rekening met mij houden en ik nogmeer het idee krijg dat ik in dat glazen huisje zit.

Mijn baas en begeleider zijn in het geheel op de hoogte en daardoor kunnen zij mij op de juiste manier helpen
maar ook steun bieden.

Soms wil ik mij ziekmelden omdat ik het egt niet trek om uit bed te komen en naar mijn werk te gaan. Op het moment dat
ik op mijn werk ben gaat het wel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:59

Oke, dan snap ik het.
Zolang je het idee hebt dat het wel gaat als je op je werk bent, is het niet zo erg om te gaan denk ik. Want in bed blijven liggen maakt je ook alleen maar slechter. Wel fijn dat er zo met je mee gedacht wordt. Hou jezelf goed in de gaten en als het echt niet gaat moet je thuis blijven. Het is zeker waar dat als je er eenmaal uit bent, het moeilijker is om weer terug te keren.

Ik (en de meesten hier) herkennen het wel dat je je meet aan anderen. En dan jezelf naar beneden haalt. Ik doe dit ook zowel op prestaties als uiterlijk. Heel lastig.

Ik hoop echt dat je veel aan de therapie zal gaan hebben. Vind persoonlijk de combinatie van bewegen en werken op psychisch vlak wel heel goed. Bewegen helpt ook om uit de negatieve sleur te komen, het activeert en geeft je meer energie om aan je psychische problemen te werken! Als je drie dagen in behandeling bent, moet je dan de andere twee dagen nog werken? Hou er rekening mee dat in behandeling zijn erg intensief is.

Wat voor werk doe je eigenlijk?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:01

even een berichtje van mij..

het gaat niet zo goed met me. ik voel me terug heel verward en slecht. het enigste dat drijft in mijn lichaam is er niet meer willen zijn.
Ik ga morgen nr de dokter want zo kan het niet meer zijn. Heb nu eindelijk na lang zoeken iets gevonden waar ze ook deeltijdse hulp vinden. ik ga er naar toe bellen, gaan, en een vragen of ze me kunnen helpen. het lijkt me wel fijn.

sorry ik kan niet bijlezen. ik voel me er echt te rot voor

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:24

Hey Charlot,
Wat naar dat het zo slecht gaat. Wel goed dat je iets van deeltijd gevonden hebt. Leek me al sterk dat zoiets helemaal niet bestaat bij jullie. Moet je daar nu zelf achteraan? Goed dat je morgen naar je huisarts gaat. Sterkte meid!

Met mij gaat het ook niet lekker. Vandaag bij mijn zusje geweest, maar ik voelde me totaal niet op mijn gemak en uiteindelijk ben ik ook weer veel te lang gebleven. Verder veel aan het nadenken...

Morgen nieuwe groep. Ik heb er geen zin. Kan ik meteen vertellen dat ik er helemaal niet lekker bij zit, daar zie ik tegenop. Is ook een lekkere binnenkomer, alsof ik meteen alle aandacht op eis ofzo..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:07

pw Hoe is het gegaan vandaag? Wel gegaan? Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet. Je bent te vaak teleur gesteld.

charlot Herkenbaar die terug slag. Kan helaas niet zeggen dat het bij 1 blijft. Concentreer je op je nieuwe hond, niet op je zelf. Dat je een deeltijd behandeling gevonden hebt is weer een stap voor uit. Nu uitvinden of deze geschikt is voor jou. Is het gips er al af?

Ik heb net een topic geopend bij tao "Help, dreiging uitzetting"
Met wat er nu weer boven mijn hoofd hangt. Het gaat gezellig hier, nog even en ik hou me zelf niet meer in de hand. Het word steeds moeilijker. Slaap weer slecht, eet nog slechter.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:08

Het is me mee gevallen vanochtend. Mijn groepsgenoten zijn erg aardig, al heb ik nog niet iedereen ontmoet. Verder ga ik het allemaal wel zien. Moet wel mijn draai weer even vinden, is wel weer even anders dan drie volle dagen in de week. Heb na de groep weer lekker gesport en ben net met Dinky naar het bos geweest. Voel me wel aardig eigenlijk :)

Ik ga zo je topic even bekijken aikon. Het klinkt in ieder geval niet fijn. Klotezooi. Ik zou dat ik wat voor je kon doen :(:)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:20

PW, ik heb vanmorgen steeds aan je moeten denken. Fijn dat het meegevallen is.. :(:)
Wanneer moet je nou weer?

Ik ben nu een beetje in m'n klas aan het rommelen en aan het voorbereiden. Toch wel weer leuk :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:24

Je rommelt toch niet te veel hé? Geeft zo'n rommel.

PW Klinkt positief, hoop echt dat je nu op je plek bent.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:30

Dat hoop ik zelf ook :j

Maaike: Morgen moet ik weer. Vanaf nu ga ik 5 ochtenden in de week en op den duur komen daar mijn therapieën nog bij.

Mooi dat het wel weer leuk is Maaike. Zorg dat het ook leuk blijft. Moest je vandaag nou ook nog naar je psych?